Windows 10 blue screen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhautvast
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-05-2024
Hi,
Sinds een aantal dagen krijg ik random een blue screen in Windows 10. De ene keer is het na 5 minuten, de andere keer pas na 2 uur. Na deze blue screen herstart Windows zich automatisch.
Na de herstart komt ik in een prompt waar GRUB staat. Naar mijn weten is dit een Linux bootloader, echter staat er geen Linux of enige ander OS op mijn systeem. Vervolgens druk ik ctrl+alt+del om en start mijn bios bootmenu.Daar selecteer ik handmatig mijn Windows boot partitie, en voila Windows start weer voor zo lang het duurt.
...

De logs uit Windows over de blue screen zijn niet erg informatief, ook de blue screen helper komt met niets.
Het lijkt op een HD fout, maar kan net zo goed het moederbord zijn? Voordat ik een volledig nieuwe PC in elkaar schroef, heeft er iemand nog suggesties?

Bij voorbaat dank!

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

"Sinds een aantal dagen", heeft je PC soms last gehad van de extreme zomertemperaturen?

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhautvast
Slavy schreef op maandag 29 juli 2019 @ 11:01:
"Sinds een aantal dagen", heeft je PC soms last gehad van de extreme zomertemperaturen?
Zeker ook bij mij opgekomen, kan bijna geen toeval zijn?
Staat niet direct in de zon, maar er zijn een aantal dagen geweest dat het 30-31 graden was in die ruimte.
Mobo of HD overhit geweest?
Het liefst schroef ik er een nieuwe HD in. Als ik het moederbord moet vervangen komt er ook weer een nieuwe processor bij etc. Vandaar mijn vraag hier voordat ik dit ga doen.

Is er nog iets wat ik kan proberen om het probleem duidelijker vast te stellen dat het probleem ligt bij het mobo of de HD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 16:22
Ik zou even door de logboeken bladeren.
En dit is ook wel een handig programmaatje: https://www.resplendence.com/whocrashed

Bluescreens zijn in mijn ervaring meestal driver gerelateerd..

[ Voor 20% gewijzigd door benedictuz op 29-07-2019 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Rhautvast schreef op maandag 29 juli 2019 @ 11:00:
...
Na de herstart komt ik in een prompt waar GRUB staat...
Kwenie hoor, maar GRUB komt niet zomaar uit de lucht vallen. Onlangs software geïnstalleerd uit een dubieuze bron? Of staat er poorten naar het internet open? Lijkt me in ieder geval een reden om er minstens één virusscanner op los te laten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Heb je een screenshot van die GRUB melding?

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhautvast
Vond GRUB ook al dubieus. Ik heb een scan gedaan met Ziggo safe online maar niets gevonden.Recentelijk geen nieuwe software geinstalleerd.

Heb geen screen shot (niet thuis op het moment), maar het is na de bios gewoon een prompt waar met hoofdletters staat GRUB. Er kan dan niets worden ingetoetst, de computer reageerd alleen op een ctrl+alt+del. Nadat ik dan via de bios boot menu de windows drive weer kiest start de computer weer normaal op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:12

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Laat die GRUB eens zien, of heb je er een Live-CD/DVD/USB inzitten waarnaar hij probeert te booten?
Staat er ook geen foutcode of fout-keyword in de BSOD?

[ Voor 22% gewijzigd door AW_Bos op 29-07-2019 13:10 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik weet het niet hoor, maar als ik een probleem heb waarbij ik in plaats van mijn vertrouwde "gewoon doorrammen naar Windows-omgeving"MBR plots moet gaan zitten hannessen in GRUB, dan ben ik snel klaar... Backuppen en opnieuw installeren.

Zeker als je niet weet waar die GRUB vandaan komt. Dat wil je helemaal niet troubleshooten.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhautvast
Bedankt voor alle suggesties zover!
Ik vertrouw die GRUB ook niet. Is het niet iets wat vanuit de BIOS getriggered kan worden als het niet weet waarop hij moet booten?

Ik zal die blue screen analyser draaien vanavond. Als dat niets oplevert dan een Windows 10 re-install.
Blijft het probleem dan zal het toch een hardware issue zijn en zal ik gaan moeten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je GRUB te zien krijgt zal je ooit iets van Linux op je PC gehad moeten hebben. Het komt er niet vanzelf op in ieder geval.

Als je oprecht niet weer waar het vandaan komt is het allicht een idee om je schijf eens te formatteren en opnieuw te beginnen. Wel eerst je data backuppen natuurlijk, als je dat niet al regelmatig doet.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:12

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Of.. zoals ik zeg is het een LiveCD/DVD/USB als je buiten Windows iets wou doen. Vaak draaien die tooltjes ook op Linux.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Jester-NL schreef op maandag 29 juli 2019 @ 13:58:
Ik weet het niet hoor, maar als ik een probleem heb waarbij ik in plaats van mijn vertrouwde "gewoon doorrammen naar Windows-omgeving"MBR plots moet gaan zitten hannessen in GRUB, dan ben ik snel klaar... Backuppen en opnieuw installeren.

Zeker als je niet weet waar die GRUB vandaan komt. Dat wil je helemaal niet troubleshooten.
Mee eens. Mijn eerste gedachte bij zulk soort BSOD's is hardware problemen, kapot RAM bijvoorbeeld. Alleen als je dan een stuk software krijgt te zien waar je nog nooit iets mee hebt gedaan is dat nogal een red flag. Format C inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

DeTeraarist

#Boots2Asses

De enige manier die ik ken om aan Grub te komen zonder die zelf geinstalleerd te hebben of een linux installatie te hebben gehad is... een goedwerkende windows activator waar ik verder niet over zal uitwijden.
Hoe kom je aan Windows 10? Is dat via de gratis upgrade van Win7/Win8? Zo ja, hoe kom je aan de Win7/8 installatie?

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhautvast
Na alle suggesties heb ik toch maar een reinstall van Windows 10 gedaan.
Eerst even de HD (m2) eruit gehaald schoongemaakt en opnieuw geplaatsts.
In eerste instantie was de installatie nog lastig, ik kon mijn C: schijf niet weghalen (vage errors, en schijf verdween soms uit het beschikbare lijstje). Na wat volhouden kunnen deleten, en formatteren. Na een verse installatie lijke alle problemen opgelost te zijn.

Heb de computer de hele avond laten draaien en geen blue screens meer!
Kan dus dubieuze software geweest zijn, of iets met de indeling van de HD?

Hoe dan ook, hij draait weer als een zonnetje :)

@DeTeraarist Windows 10 boot iso op USB van Microsoft zelf gedownload. Key had ik al mijn bezit.

[ Voor 9% gewijzigd door Rhautvast op 30-07-2019 09:48 ]

Pagina: 1