Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 19:46
Voor een klein kantoor (80m2) met de volgende specs voldoet het standaard Ziggo modem niet:
- Ziggo 300/40 aansluiting
- 8 mensen
- 20-30 devices

Het liefst zou ik een 'mesh netwerk' inzetten, bijvoorbeeld dmv de Ubiquiti AmpliFi AFi-HD Multiroom wifi. Het is een redelijk compacte situatie, router en twee satelieten zouden resp. 5 meter en 7 meter van elkaar staan met twee muren ertussen. Voldoet deze Ubiquiti thuisoplossing in deze situatie of moet ik naar een andere oplossing kijken?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-01-2024
Daar waar mogelijk voor bekabelde varianten gaan, mesh is vaak zo'n beetje als ethernet over 't stroom net, kan goed werken maar een kabel werkt beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
zou zeker met die 20-30 devices niet voor mesh gaan misschien niet veel data maar wel veel connecties. Waarschijnlijk werkt het al perfect met 1 goed ap van Ubiquiti misschien twee met een kabel ertussen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:13

lier

MikroTik nerd

Waarom zou je het liefst een 'mesh netwerk' willen inzetten?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Je schrijft kantoor met 8 mensen.
Als het zakelijk is wil je geen gekloot met mesh.
Elk moment offline kost geld.

Dus elk vast apparaat op een kabel. En een set goede ap UFOs aan het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oortjes
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:08
Voor WiFi op een klein kantoor kan Mesh op korte termijn best wel eens de juiste oplossing zijn. De duurdere oplossingen zoals de deco M9, Amplifi of orbi kunnen best wel veel gelijktijdige connecties aan. Op langer termijn is een degelijk netwerkplan geen overbodige luxe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik zou kijken naar het grote geheel en niet alleen naar WiFi.
Dus wat is het totaalplaatje en hoe ga je daar WiFi inpassen?

Ook, wat kost downtime. Kunnen jullie zonder WiFi?
Zo nee, kritisch kijken naar de kosten en eventueel een supportcontract, of zorgen voor een extra AP op voorraad mocht er een klappen.

(Neem dan ook meteen je Ziggo Zakelijk mee. Wat als die er uit ligt? Met 8 man kost totale downtime heel snel €50,- * 8 = €400 per uur. That is, dat is snel de rekenfactor. Natuurlijk kun je uren inlopen, maar als rekeneenheid is €50,- per persoon per uur een goed uitgangspunt om te berekenen of investeren in het beperken van downtime wel of niet interessant is.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzz
De afweging voor zo'n Mesh oplossing is eigenlijk vrij simpel: hiermee ben ik voor €400 klaar in een uur.

Kabels trekken door kruipruimte, router en twee AP's neerzetten en instellen ben ik vast weer een dagdeel of zelfs twee zoet (kabels of een laatste onderdeel halen etc. etc.). En de out of pocket kosten zijn gelijk of hoger. En hoeveel performance gaat dit mij meer opleveren?

Als dit het twee jaar prima doet ben ik tevreden, upgrade ik het dan wel weer naar de meer profi variant.

Belangrijkste kwestie is dus eigenlijk of iemand ervaring heeft met of kennis heeft van tot 30 devices op dit systeem. Gaat dit 99% van de tijd goed of is het eerder 80% want dan valt het eigenlijk gewoon af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
buzz schreef op maandag 29 juli 2019 @ 13:55:
De afweging voor zo'n Mesh oplossing is eigenlijk vrij simpel: hiermee ben ik voor €400 klaar in een uur.

Kabels trekken door kruipruimte, router en twee AP's neerzetten en instellen ben ik vast weer een dagdeel of zelfs twee zoet (kabels of een laatste onderdeel halen etc. etc.). En de out of pocket kosten zijn gelijk of hoger. En hoeveel performance gaat dit mij meer opleveren?

Als dit het twee jaar prima doet ben ik tevreden, upgrade ik het dan wel weer naar de meer profi variant.

Belangrijkste kwestie is dus eigenlijk of iemand ervaring heeft met of kennis heeft van tot 30 devices op dit systeem. Gaat dit 99% van de tijd goed of is het eerder 80% want dan valt het eigenlijk gewoon af.
Het is persoonlijk een overweging tussen hoeveel tijd je er in wilt steken t.o.v. een financiele investering.

2x accespoints zou ~2x 80 euro zijn, ga je ook voor een ubiquiti USG tel je d'r 80 euro bij.. (maar is niet perse nodig, kan ook gewoon 't ziggo modem de DHCP/DNS laten (en blijven) afhandelen).

Wat is het bandbreedte gebruik van de wifi gebruikers, gebruikers welke 't verste van 't hoofdpunt zitten gaan via de andere access points...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzz
Dutch2007 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:07:
[...]

Het is persoonlijk een overweging tussen hoeveel tijd je er in wilt steken t.o.v. een financiele investering.

2x accespoints zou ~2x 80 euro zijn, ga je ook voor een ubiquiti USG tel je d'r 80 euro bij.. (maar is niet perse nodig, kan ook gewoon 't ziggo modem de DHCP/DNS laten (en blijven) afhandelen).

Wat is het bandbreedte gebruik van de wifi gebruikers, gebruikers welke 't verste van 't hoofdpunt zitten gaan via de andere access points...
Maar kan de mesh setup de 20-30 devices aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutch2007
buzz schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:08:
[...]

Maar kan de mesh setup de 20-30 devices aan?
Ik weet dat een gemiddelde ubiquiti (lees: 1 losse) accesspoint ongeveer zo 20-30 devices aan kan qua connections. (en dan heb ik het over de AC-lite)

Maar alleen connections ansich is maar de helft van 't plaatje...

Wat is de verwachte data usage, alles via de ziggo aansluiting of zit er ergens ook lokale opslag waar men verbinding mee wilt maken?

En bij de ziggo verbinding is dan ook nog eens de vraag, is 't veel uploaden of veel downloaden?

Mijn persoonlijke opinie(voorkeur in minste last van storingen en beste performance) is:

1) Alles bekabeld (eventueel met docking units voor laptops)
2) Access points strategisch geplaatst voor optimale dekking op plaatsen waar men wilt zitten met veel Bandwith
3) Mesh netwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Mesh is eigenlijk nooit de oplossing. Je kan voor 30 mensen ook prima op 1 enkele AP draaien. Ook een AC AP Pro en hang die ergens in het midden op en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

buzz schreef op maandag 29 juli 2019 @ 13:55:
....
Grootste nadeel van mesh netwerken is dat ze kwetsbaar zijn; als je buren bv besluiten om wireless beveiligingscamara's op te hangen, kan je oplossing in één keer waardeloos zijn.
Als je persé dat risico wilt lopen, investeer dan in ieder geval in apparatuur die je ook in een niet-mesh configuratie kunt gebruiken; als disaster strikes kun je dan altijd nog een kabeltje door de kruipruimte trekken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-05 14:29
Als het een zakelijk ziggo account is, waarom upgrade je niet naar pro ? Dan krijg je 'zakelijke wifi' Hoef je helemaal niets te doen. Ziggo regelt voor je dat je overal netjes wifi hebt met maximaal 100 gebruikers.

Ik zie alleen dat dit 42,50 per maand extra kost..... das best wat. Wel een vast ip adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Akemi schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:34:
Als het een zakelijk ziggo account is, waarom upgrade je niet naar pro ? Dan krijg je 'zakelijke wifi' Hoef je helemaal niets te doen. Ziggo regelt voor je dat je overal netjes wifi hebt met maximaal 100 gebruikers.

Ik zie alleen dat dit 42,50 per maand extra kost..... das best wat. Wel een vast ip adres.
/29 IPv4, 5 bruikbare vaste IP adressen dus én een fatsoenlijke SLA.
(Ook zit er een /iets IPv6 block bij, native.)

Ik ben er eigenlijk vanuit gegaan dat @buzz idd Ziggo Zakelijk heeft en eigenlijk al Pro, gezien bedrijfsmatig gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buzz
Heersende mening over mesh netwerken is duidelijk. Dan wordt het alsnog kruipruimte en AP's. Dank allen voor de input, bekende Ubituiti setup it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

buzz schreef op maandag 29 juli 2019 @ 15:08:
Heersende mening over mesh netwerken is duidelijk. Dan wordt het alsnog kruipruimte en AP's. Dank allen voor de input, bekende Ubituiti setup it is!
Durf ook verder te kijken dan Ubiquiti. :)
Het is zeker voor kleine kantoren prima spul, maar WiFi heb je voor jaren.

Denk dat het goed is ook te kijken naar alternatieven en zoals gezegd, neem de hele netwerk infra meteen mee. WiFi is maar een klein deel van je oplossing.

Pagina: 1