Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Lynx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:26
Goedemorgen,

Ik twijfel tussen een aantal AP's voor thuis.

Situatie:
200/200 glas van XS4ALL
I7 mini pc met pFSense als router.
Netgear 24p managed switch.

2 laptops, 2 iPhones, 2 iPads en een enkele IoT device. (Toon etc.)
De rest zit bekabeld.

Nu heb ik beneden in de trapkast een Apple Airort Extreme.
Op de 1e verdieping staat een Airport expres. Deze zit direct aan de Extreme. Zo heb ik een mooi roaming netwerk.
Deze expres staat naast het raam. Achter in de tuin heb ik ook nog 'redelijk' signaal.

Echter zijn die airports al op leeftijd. De snelheid van mijn MacBook > Nas valt wat tegen. Bekabeld is dit wel prima.
Daarnaast merk ik dat de dekking wat minder word doordat het hier in de straat drukker wordt met Wi-Fi zenders. En de airports worden niet meer ondersteund en de techniek is natuurlijk al wat ouder.

Nu zit ik al een tijd te kijken naar Unifi AP's.
Ik zit te twijfelen tussen:
2 stuks AP-AC Pro
2 stuks Uap Nano-HD
of beneden een Pro of Nano en dan boven een AC-LR of Lite.

Ik wil uiteraard voldoende dekking.
Daarnaast wil ik meerdere (Hidden) ssid's met VLans gescheiden voor o.a. een aantal IoT devices en uiteraard een gasten netwerk.

De pFsense machine kan aparte VLans aanmaken met elk een eigen DHCP scoop.
Ik heb op de pFSense router ook al de Unifi Controller software draaien. Deze kan mooi 24/7 mee draaien.

MU-MIMO van de Nano-HD is natuurlijk een mooie functie maar heb ik dat echt nodig??

Wie heeft wat tips en / of voorbeelden?

Fijne dag,

Remko

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:50
[verwijderd]

[ Voor 94% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:16
Mar.tin schreef op maandag 29 juli 2019 @ 10:11:
Volgens mij kun je prima uit met een AC-Lite?

Ik zie zo 123 nog niets wat daarmee niet kan volgens mij :). Dan kun je 2x zo veel lites kopen voor hetzelfde geld :+.

Ik heb met mijn 2 Lites 3 verdiepingen lager andere kant van de parkeerplaats nog bereik dus daar zal het niet 123 aan liggen.
Helemaal mee eens. Lites of LR's. Nano of Pro is leuk maar hier heb je vooral profijt van met veel clients. Persoonlijk zou ik sowieso de Pro niet meer eens overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Op de community page van Ubuiqiti zijn testresultaten terug te vinden van de verschillende modellen. Voor wat betreft het aantal devices dat je gebruikt is een Lite prima toereikend.
Ik heb met mijn 2 Lites 3 verdiepingen lager andere kant van de parkeerplaats nog bereik dus daar zal het niet 123 aan liggen.
Op de 2G band? Dan kan je je zendvermogen terugschroeven.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:50
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij heb je eea al redelijk uitgedacht.

Enkele zaken ter overweging:

1. Unifi is een lijn van producten die je beheert in aparte Controller software van Ubiquity. De APs hebben zelf geen GUI. De controller is een Java server die je draait op Linux/Windows/macOS. De Controller zal het ongetwijfeld prima doen op je mini PC, eventueel op een Pi of het “Cloudkey” server-kastje van Ubiquity zelf. Ubiquity wil graag dat je €€ uitgeeft aan de hele Unifi lijn vermoed ik, maar dat hoeft niet.

2. Maak een onderscheid tussen “dekking” en “bereik”
- dekking: de frequentieband waarin je apparaten werken
- bereik: de afstand waarover ze dat kunnen doen

In de meest optimalesiuatie heb je in elke ruimte (ook tuin) 5GHz dekking. Dat is het meest betrouwbaar en je haalt de hoogste snelheden.

Daar staat tegenover: 5GHz heeft een kleiner bereik. En niet alle apparaten (Toon?) hebben 5GHz ondersteuning.

Ik zou beginnen met één AP-AC-LR en een site-survey doen hoe deze losse AP je bevalt. Dan pas eventuele overige producten aanschaffen.

De LR preseert qua 5GHz conformde de Lite en kost maar zo’n 15-20 euro meer. Het bereik in 2.4GHz is door antennebouw echter groter,

3. Bij voorkeur zorg je overal voor een fatsoenlijke kabel vanuit je router naar de APs. De APs als repeater (Wireless Uplink) is echt second best.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2019 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Lynx
Allen bedankt.

Hier kan ik wat mee. En het scheelt nog €€€ ook.

De controller software zal het zeker prima doen op de pFSense bak.
Dit is een I7, 16gb ram 4x intel 1gb netwerk kaartjes etc etc etc.
Overigens... de software draait al. Uiteraard kan die nog geen apparaten vinden :-)

Ik ga eens kijken naar de LR.

Nog een vraag: hoe toekomst bestendig is de LR??
Met andere woorden... over een tijd zal ik mijn glas lijntje vast wel upgraden naar 500/500. Of zelfs sneller.
Daarnaast ben ik redelijk van de nieuwe gadgets en technieken. De kans is groot dat er steeds meer apparaten in huis komen met de nieuwste Wi-Fi standaarden.

De bekabeling in huis is overal FTP Cat6A.
Elke AP heeft een eigen kabel.

Groeten,

Remko.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:26
@I-Lynx ik zou de LR links laten liggen, die is alleen interessant in open veld of fabriekshallen.

Je moet zoveel mogelijk inzetten op 5GHz en de 2.4GHz is puur voor de legacy (iot) meuk.
Er zit al zoveel zooi in die 2.4GHz band dat je er meer shit mee hebt dan gemak is mijn ervaring.

Had je nou ook nog een MacBook? En zo ja welk model/jaar?
Want er zijn een aantal modellen uitgebracht met 3x3 MiMo en dan heb je evt dus wel baat bij de Pro of Nano-HD (iig voor je woongedeelte of werk gedeelte, kan je nog een lite boven plaatsen bv.)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

I-Lynx schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:57:
De controller software zal het zeker prima doen op de pFSense bak.
Download ook ff de Unifi app, ik vermoed in jouw geval de iOS versie voor iPhone en tablet.

Als je wilt kun je ook een WISP portaal opzetten met de controller. Zoiets als in een hotel. Het beheer kan in de Controller of met de bijbehorende app Hotspot manager voor iOS.

Je kunt in de Controller een dedicated 5GHz SSID maken, zoals in de Airport ook kan. De Apple devices willen graag naar het "sterkste" signaal en gaan snel op 2.4GHz zitten. Via een SSID blijven ze zitten op 5GHz.

Bewaar de Airports eventueel om in te zetten als wireless bridge. Daarmee kun je bedrade devices draadloos aansluiten en zichtbaar maken in je Controller, zonder te hoeven investeren in een Unifi switch. Wel even op letten dat Apple de support voor de Airports aan het afbouwen is.

Gooi de Airport app sowieso nog niet van he telefoon: voor een site survey gebruik je het liefst de RSSI waarde in dBm, dan hoef je niet te klooien met "streepjes". Die instelling moet je wel eerst inschakelen via
- Instelingen
- Airport (in het app overzicht)
- WiFi scanner (aan)

Je kunt dan in de Airport app rechtsboven kiezen voor "Wi-Fi scan". Hoe dichter bij 0 dBm hoe beter. Probeer -70 dBm of beter te halen.
Ik ga eens kijken naar de LR.
Één LR als start is volgens mij juist nooit een miskoop. Dus niet allemaal LRs kopen, maar gewoon 1.

Het idee hierachter is een step-up, step-down aanpak. Je ziet vaak het advies om ofwel alleen Lites te kopen ofwel Pro met eventueel een extra Lite. Erg logisch en kosteneffectief vind ik dat niet.

Hooguit heb je met de LR teveel 2.4, maar die kan je er later afgooien als het moet. Je hebt dus een "Lite" die je nog kan opplussen in de 2.4 als je dat toch zou willen.

Starten met Lite of Pro heeft als nadeel dat je 2.4 GHz bereik in hoeken en gaten niet kan testen, en dus nooit zult weten of dat handig was.
(...) met de nieuwste Wi-Fi standaarden.
De geadverteerde throughput voor de LR is 870 Mbps. En de Pro 1300. Maar het is de vraag is of je die gaat halen, want die zijn waarschijnlijk gemeten bij ideale omstandigheden. Op diverse fora zie je dat mensen die snelheden in ieder geval zelden halen.

802.11ax is de geplande opvolger van 802.11ac. Ongetwijfeld brengt Ubiquity daarvoor (binnenkort?) een aparte AP-AX-Pro, LR en Lite uit :)

Voor de MU-MIMO is de Pro uiteraard een overweging, met de bijbehorende extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:18
I-Lynx schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:57:
Met andere woorden... over een tijd zal ik mijn glas lijntje vast wel upgraden naar 500/500. Of zelfs sneller.
Daarnaast ben ik redelijk van de nieuwe gadgets en technieken. De kans is groot dat er steeds meer apparaten in huis komen met de nieuwste Wi-Fi standaarden.
Ik heb hier twee Lites, met 37 clients, voornamelijk IOT spul op 2.4GHz. Mijn Macbook uit 2015 haalt op 5GHz 433 mbit in de praktijk, gemeten met iperf. Wil je sneller dan dat, dan moet je naar 3x3 MIMO kijken, indien je apparatuur dat ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Lynx
Allen weer bedankt voor de reacties.

Zoals het er nu uit ziet denk ik dat ik voor een NanoHD en een Lite ga.
Keuze voor de NanoHD = MU-MIMO. in principe is een Pro met alleen MIMO ook voldoende maar voor dat prijs verschil maakt het niet zo veel uit.
Volgend jaar komt er hier een nieuwe MacBook Pro dus dan is 3x3 MIMO een voordeel.

2,4 Ghz boeit mij niet zo. Die paar IoT devices staan allemaal binnen een straal van 5 meter zonder dikke draagmuren.

2 Lite's zouden voor nu ook prima zijn maar dan ben ik dus niet toekomst gericht.

Ik ga er nog een nachtje over slapen of die extra snelheid van een MacBook Pro in de toekomst het waard is om nu €80 meer te betalen voor een NanoHD.

Als er nog meer tips zijn dan hoor ik die graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
ik zou voor de nanoHD gaan ... die kan , op 5ghz, elke antenne voor n ander device gebruiken
hierdoor kan je 4 devices simultaan data geven .. tenzij je alleen woont kom je toch snel aan een aantal devices ,dus die kunnen elk hun datastreampie krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Lynx
Update:

Het is een Nano-HD en een AC-LR.
Na een hoop zoeken, knip en plakwerk in Excel en wat eigen wensen is dit voor mij een prima optie.

De Nano-HD vanwege MU-MIMO / 4x4 op de 5Ghz.
En de overall snelheid.
Dit is voor de toekomst.

Het voordeel van een LR ten opzichte van een Lite is de hogere TX power. Dit zal ik eerst wat terug schroeven maar zo weet ik zeker dat ik achter in de tuin ook Wi-Fi heb. (vrouw des huizes ook blij).
Plus 3x3 MIMO tegen over 2X2 van de Lite.

De Nano-HD zal voor een huishouden echt wel overkill zijn maar zo weet ik wel zeker dat ik iets goeds heb hangen. ;)

Thanx allen voor het mee denken.

Groeten,

Remko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

I-Lynx schreef op maandag 29 juli 2019 @ 21:56:
Het is een Nano-HD en een AC-LR.
Na een hoop zoeken, knip en plakwerk in Excel en wat eigen wensen is dit voor mij een prima optie.
Een herkenbare situatie voor velen denk ik :)

Mocht je nog een site survey willen doen, hierbij een link naar de RSSI grenzen die Apple in de diverse besturingssystemen hanteert voor roaming:
https://support.apple.com/nl-nl/HT203068

Op deze pagina wordt ook de genoemde WiFi scanner in Airport toegelicht.

Wil je iOS of macOS de keuze voor 5GHz laten maken moet je volgens dit document boven -65 dBm gaan zitten. Onder de -70 dBm gaat je device op zoek naar een ander AP.

Success ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Lynx
Verwijderd schreef op maandag 29 juli 2019 @ 23:44:
[...]

Een herkenbare situatie voor velen denk ik :)

Mocht je nog een site survey willen doen, hierbij een link naar de RSSI grenzen die Apple in de diverse besturingssystemen hanteert voor roaming:
https://support.apple.com/nl-nl/HT203068

Op deze pagina wordt ook de genoemde WiFi scanner in Airport toegelicht.

Wil je iOS of macOS de keuze voor 5GHz laten maken moet je volgens dit document boven -65 dBm gaan zitten. Onder de -70 dBm gaat je device op zoek naar een ander AP.

Success ermee!
Thanx voor de tip en de link. _/-\o_ _/-\o_
Aangezien alles hier IoS of macOS is, is dit wel handig om te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-Lynx
Update:

De Unifi's gaan weer retour. :(
Snelheid is prima. De dekking is minder dan met m'n oude Airports. Welke instelling ik ook gebruik.
Daarnaast hebben Apple Devices zoals een iPhone vaak moeite met Unifi producten. Vaak verliest een Apple device spontaan de verbinding. Roaming werk slecht (ondanks de tips hier boven) etc etc etc.

Dit schijnt een vaak voorkomend probleem te zijn.
1 zoek opdracht op google levert een waslijst aan diverse fora topics waar dit besproken word. Ook worden er tips en tricks gedeeld maar deze werken niet altijd.
Ook Unifi zelf is op de hoogte van het probleem (volgens mij al vanaf 2015) maar heeft nog geen oplossing.

Ik wilde mijn oude Airports vervangen omdat de snelheid niet meer van nu is en ik een betere dekking wilde. Helaas werd het probleem alleen maar erger.

Nog een min punt: bij elke aanpassing gaan de AP's "provisioneren" wat betekend dat alle verbindingen weg vallen en het AP de instellingen gaat toepassen. Dit is na bijna elke aanpassing. Je kan niet een paar settings wijzigen en dan in 1 keer alles toepassen.
Als je, zoals ik, veel aan het proberen bent om settings te testen dan ben je meer tijd kwijt aan het wachten tot het AP weer online is dan het daadwerkelijk instellen.
Daarbij valt mij de snelheid waarmee dit gebeurt erg tegen. De NanoHD is na elke aanpassing 2 minuten niet benaderbaar. Daarna willen de meeste Apple Devices niet automatisch weer verbinding maken. Wifi uit en aan zetten is dan de oplossing.

Helaas. Het leek zo mooi. Dit had ik echter niet verwacht.
Het valt mij tegen dat alleen Unifi dit probleem heeft. Een oplossing is er niet. Je weet pas of jij een van de (on)gelukkige bent als het systeem geïnstalleerd is.

Uiteraard zijn er ook gevallen waar er niets aan de hand is. Helaas heb ik dat geluk niet.

Nu opzoek naar een ander systeem. Tips??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

De problemen zoals je ze noemt zijn eigenlijk allemaal zaken die een "huis-tuin-en-keuken-gebruiker" zal ervaren. Bereik omdat de lokatie, positionering en orientatie niet optimaal zijn, Apple ondersteuning ten gevolge van verkeerde instellingen en/of firmware issues. Overigens duurt het provisionen niet zo heel lang, als je speelt met kanaalinstellingen dan kan het een gevolg zijn van DFS scanning.

Deze problemen zijn niet voorbehouden aan Unifi, je wordt ook niet een betere bestuurder als je een duurdere of snellere auto koopt. De oplossing is tijd spenderen aan de leercurve die benodigd is om een systeem goed te laten werken.

Mijn tip: koop een leuke mesh set die je plug-and-play veel plezier gaat geven.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Lynx
Hier ben ik het niet helemaal mee eens.

DFS scanning kan maar ik zat op kanaal 40 en 44, dus geen DFS kanalen. Overigens heb ik ook een test gedaan met kanaal 120 maar hier werd het niet beter van.
Ik weet uiteraard niet wat de AP zelf doet bij een reboot / Provisioning. Misschien doet ie dan vanzelf weer een nieuwe scan ronde.

Bereik en positionering kan.... maar dat verklaard niet (helemaal) waarom een airport expres (oud model, oude techniek etc etc) beter signaal heeft in de tuin dan een LR op de zelfde plek. Uiteraard snap ik dat de manier waarop antennes in de AP zijn geplaatst effect heeft maar het verschil was gewoon te groot.
Uiteraard ook gespeeld met de TX power. Van Low tot High, Custom en Auto... allemaal geen echte verbeteringen.

Apple ondersteuning is helaas wel een Unifi dingetje als je zo de diverse fora mag geloven.
Ik lees veel dat gebruikers geen problemen hebben met TP link, Netgear, Cisco, Lancom maar wel met Unifi.

Overigens ben ik zeer bekend met Lancom systemen. Bij mijn vorige werkgever heb ik een aantal systemen aangelegd met meer dan 12 AP's door een groot pand. Ik had dit graag thuis gehad maar dat was net iets te duur.

Een Mesh set werkt uiteraard ook prima. Ik heb een aantal Linksys Velop setjes bij vrienden en kennissen geïnstalleerd. Plug en Play en verassend goed. Helaas mis ik daar een stukje SSID VLan ondersteuning.

Het zal vast een combi van een aantal zaken zijn.
Voorlopig voor mij geen Unifi in een thuis situatie.

Groeten,

Remko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:37

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik zit in bijna dezelfde situatie als jij:
- XS4ALL 500/500
- pfSense router
- Managed switch
- Veel Apple spul (2 MBP uit 2011, 1 MBP uit 2018, iPhone 6s, 7 en XS max, iPad Air 2, Apple TV)
- IoT (o.a wat Nest spullen)

Net als jij had ik ook een Airport netwerk en miste bereik en snelheid, met name op de nieuwere Apple devices. Max doorvoersnelheid was draadloos ongeveer 100 mbit

Na veel wikken en wegen heb ik gekozen voor de Ubiquity Amplifi AFi-HD. Ja, deze komt uit de consumentenserie en niet uit de (klein)zakelijke serie. Mogelijk ben je niet zo flexibel met het aanmaken en apart aansturen van verschillende VLAN/subnets. In mijn ervaring is het bereik er fors op vooruit gegaan ten opzichte van de Airports. De connectie met alle Apple hardware is rock-solid, nog nooit problemen mee gehad. En de snelheid is op de nieuwere Apple apparaten die wireless-ac ondersteunen helemaal prima (ik haal 450mbit+ aan werkelijke doorvoer).

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Lynx
DexterDee schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 15:23:
Ik zit in bijna dezelfde situatie als jij:
- XS4ALL 500/500
- pfSense router
- Managed switch
- Veel Apple spul (2 MBP uit 2011, 1 MBP uit 2018, iPhone 6s, 7 en XS max, iPad Air 2, Apple TV)
- IoT (o.a wat Nest spullen)

Net als jij had ik ook een Airport netwerk en miste bereik en snelheid, met name op de nieuwere Apple devices. Max doorvoersnelheid was draadloos ongeveer 100 mbit

Na veel wikken en wegen heb ik gekozen voor de Ubiquity Amplifi AFi-HD. Ja, deze komt uit de consumentenserie en niet uit de (klein)zakelijke serie. Mogelijk ben je niet zo flexibel met het aanmaken en apart aansturen van verschillende VLAN/subnets. In mijn ervaring is het bereik er fors op vooruit gegaan ten opzichte van de Airports. De connectie met alle Apple hardware is rock-solid, nog nooit problemen mee gehad. En de snelheid is op de nieuwere Apple apparaten die wireless-ac ondersteunen helemaal prima (ik haal 450mbit+ aan werkelijke doorvoer).
Hoeveel AP's heb jij??

De NanoHD is niet slecht. De LR daarin tegen is een beetje overrated. Met de Wi-Fi scan op de iPhone had de Nano in de tuin nog het meeste bereik (-75 dbm 2,4ghz). Dit terwijl deze verder weg hing met meer muren er tussen dan de LR (-80 dbm 2,4ghz).
Het roamen tussen die 2 ging vooral bij de telefoon van de vrouw des huizes niet goed. Ondanks alle tips en settings welke hier en ergens anders zijn gegeven.

Daarnaast had ik gewoon spontane dropouts. Voorbeeld:
Mijn MacBook staat op de eet tafel. 4 meter van de NanoHD. TimeMachine backups konden niet worden voltooid omdat de verbinding soms spontaan uit viel. Ik heb dit toevallig zelf gezien.
Als je met de option toets je Wi-Fi aanklik dan zie je wat meer info. Zoals BSSID, dbm, rssi, ruis, tx snelheid enzovoorts. Opeens zag ik de waarde achter BSSID verdwijnen. En promt duikt de TX snelheid naar 0 en kapt de TimeMachine backup ermee. Pas nadat ik Wi-Fi uit en aan had gezet had ik weer netwerk.
De backup was inmiddels mislukt.

Dit heb ik met een ander AP of router nog nooit gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ontzettend balen dat het zo tegenvalt! Ook wel wat onverwacht eerlijk gezegd.
Persoonlijk heb ik de problemen die je noemt niet ervaren, maar daar heb je weinig aan uiteraard.

Meest opvallende in je verhaal vind ik zelf het 2.4 GHz bereik in vergelijking met de Airport Express.
I-Lynx schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 15:20:
Apple ondersteuning is helaas wel een Unifi dingetje als je zo de diverse fora mag geloven.
Ik lees veel dat gebruikers geen problemen hebben met TP link, Netgear, Cisco, Lancom maar wel met Unifi.
Dat vind ik zelf altijd wat lastig om te concluderen als je niet weet of de karakteristieken van die groepen gelijkmatig zijn. Zou bijvoorbeeld ook kunnen dat Apple/Unifi gebruikers wat kritischer zijn dan de rest :) Je vindt er overigens ook heel wat die juist erg tevreden zijn..
Voorlopig voor mij geen Unifi in een thuis situatie.
Begrijpelijk gezien je bevindingen en troubleshooting. Van Apple hoef je in ieder geval geen nieuwe routers meer te verwachten. Ze hebben wel allerlei “partnerships” aangekondigd in het kader van IoT segmentatie. Zou me niet verbazen als ze iets met Linksys aan het opzetten zijn. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Lynx
Thanx.

Google voor de gein een op:
'Unifi Apple issues' of 'Unifi Apple Problems'.

Dan kom je een aardige waslijst tegen. Ook op het forum van Unifi zelf.
Het lastige is dat daar gebruikers zijn zonder problemen. Deze posten hun config. Als de gebruiker met problemen deze config 1 op 1 over neemt dan heeft dat 9 van de 10 keer geen zichtbaar resultaat.

Of het aan Unifi of Apple ligt laat ik in het midden.

Ik heb nog even getwijfeld of de combinatie van de Qotom PC met pfSense en de Unifi controller software misschien de boosdoener kan zijn maar dat heb ik niet meer kunnen onderzoeken.

Ik ga nu eens kijken naar 2x TP-Link EAP245v3 in combinatie met de OC200.

Hopen dat dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Wat ik veel tegenkom in fora, en mijn drop outs oploste, is deze setting:
"For iDevices set the DTIM on the controller to 3. The default of 1 won't allow for iDevices to correctly go to power save mode when idle."

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Boeryepes schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 10:25:
Wat ik veel tegenkom in fora, en mijn drop outs oploste, is deze setting:
"For iDevices set the DTIM on the controller to 3. The default of 1 won't allow for iDevices to correctly go to power save mode when idle."
Interessant. DTIM 1 is niet alleen default voor UniFi maar voor nagenoeg ieder WiFi AP die ik gezien heb. Hogere DTIM interval leidt tot zuiniger verbruik van clients maar riskeert juist connectivity problemen. Als Apple weer eens alles anders doet zou dat een mooie breekijzer zijn om betere power management gemeengoed te maken (zoals ze al met QoS gedaan hebben - je moet WMM enabled hebben om met iDevices te verbinden). Kan iemand met iDevices en problemen bevestigen dat instellen van DTIM 3 helpt?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-09 16:28

Kek

3flix

dion_b schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 10:43:
[...]

Interessant. DTIM 1 is niet alleen default voor UniFi maar voor nagenoeg ieder WiFi AP die ik gezien heb. Hogere DTIM interval leidt tot zuiniger verbruik van clients maar riskeert juist connectivity problemen. Als Apple weer eens alles anders doet zou dat een mooie breekijzer zijn om betere power management gemeengoed te maken (zoals ze al met QoS gedaan hebben - je moet WMM enabled hebben om met iDevices te verbinden). Kan iemand met iDevices en problemen bevestigen dat instellen van DTIM 3 helpt?
ik heb het altijd op dtim 1 gehad, en geen problemen.. zal het een sop 3 zetten en kijken of dit iets anders geeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 14:12
Wellicht is kijken naar de TP link indoor serie. Met hun controller op de pc of eventueel ook een soort cloudkey lijkt dit erg veel op unifi. Het outdoor model lijkt zelfs een één op één kopie met de unifi mesh.

Daarnaast is inderdaad de amplifi serie volgens diverse reviews erg goed. Volgens de reviews zeker niet de snelste, maar wel erg stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Apple publiceert erg weinig over de technische voorkeuren voor iOS en macOS devices. Alleen sporadisch zie je meldingen dat ze (in het verleden althans) mogelijk DTIM hebben gebruikt om de batterijduur te verlengen. Hier een algemeen rijtje met aanbevelingen, geen DTIM, wel de WMM:
https://support.apple.com/en-us/HT202068

Hier nog een document van Cisco met “best-practice” voor hun eigen APs bij gebruik van iOS en macOS apparaten. Helaas in dit document ook geen vermelding van DTIM. Wel o.a. een suggestie voor data-rates in een roaming omgeving (pp 12-14):
https://www.cisco.com/c/d...LAN.pdf?dtid=osscdc000283

En hieronder de Unifi pagina over data rates (niet specifiek voor iOS/macOS):
https://help.ubnt.com/hc/...c-Supported-Rate-Controls

edit: URL Apple toegevoegd
———-
Cisco and Apple recommend a minimum data rate of 12 Mbps, and enabling 12 Mbps and 24 Mbps as the two
mandatory data rates as a general best practice for iOS devices and Mac computers on Cisco Wireless LAN. If the 5GHz coverage is marginal, setting 6 Mbps as the lowest mandatory rate could potentially resolve issues. 802.11n and 802.11ac rates all are of the Supported type (the 802.11 standard does not include them in the Mandatory category). Disabling 802.11n/ac rates was not found to improve the marginal performances of wireless clients. As such, Apple and Cisco do not recommend disabling low 802.11n/ac rates, even when low 802.11a rates are disabled.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2019 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 12:58
Kek schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 10:44:
[...]

ik heb het altijd op dtim 1 gehad, en geen problemen.. zal het een sop 3 zetten en kijken of dit iets anders geeft...
@Kek ,

Ik heb op een van mijn sites ook wat last van drop-outs met iDevices. Ik had DTIM al op 3 gezet, maar dat maakte geen positief verschil. Wat zijn de resultaten bij jou?

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Flinke bump :)

@I-Lynx Hoe bevalt de TP-Link setup?

Bezig met het bouwen van een huis en twijfel tussen Ubiquiti (lijkt semi-professioneel) en TP-Link (ken ze vooral van goedkope netwerk hardware, specs en reviews zien er behoorlijk goed uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:13
bartvb schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:04:
Flinke bump :)

@I-Lynx Hoe bevalt de TP-Link setup?

Bezig met het bouwen van een huis en twijfel tussen Ubiquiti (lijkt semi-professioneel) en TP-Link (ken ze vooral van goedkope netwerk hardware, specs en reviews zien er behoorlijk goed uit).
De problemen die de TS schets ervaar ik juist met TP-Link spul, heb 3x EAP225v3 + Cloud controller hangen en overweeg juist de overstap naar UniFi spul vanwege de overwegend positieve geluiden die ik hoor.
Ben benieuwd of de TS al met TP-Link getest heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:16

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Ik ben inmiddels een week volledig overgestapt op de hardware van UniFi (1x router, 1x AP Lite, en een Cloud Key onderweg) met onder andere 6 iDevices in huis. Ik heb ook maar eens serieus aandacht besteed aan de plaatsing en configuratie van het AP, met als resultaat dat het enorm solide werkt. De genoemde problemen van TS ervaar ik dan weer totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:46
Bastiaan schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:34:
Ik ben inmiddels een week volledig overgestapt op de hardware van UniFi (1x router, 1x AP Lite, en een Cloud Key onderweg) met onder andere 6 iDevices in huis. Ik heb ook maar eens serieus aandacht besteed aan de plaatsing en configuratie van het AP, met als resultaat dat het enorm solide werkt. De genoemde problemen van TS ervaar ik dan weer totaal niet.
Weer een late kick, blijft een hot topic :-)

Ik ben net aan het overstappen naar Unifi (overstappen is een groot woord, had enkel de ziggo connectbox in de meterkast).
Ik herken de beelden van TS ook niet, schrik er zelfs wat van. Roaming werkt, 2 lites in huis werken goed, tot einde van mijn tuin (ca 25 meter van de lite welke verticaal is gemonteerd en richting tuin 'straalt'.

De nano heb ik ook geprobeerd, die kan inderdaad harder schreeuwen (26 dBm versus max 20 dBm voor de lite) naar de iphone XS (die een 2x2 heeft) maar merk geen tekortkoming bij te lite. Plus dat een te sterk signaal zorgt dat devices te lang blijven hangen. Ik heb geen RSSI beperking opgelegd, wel een Rate control van 6 Mbps op de 2G en 9Mbps op de 5G gezet. Of dit de juiste instelling is zal de tijd leren.
Pagina: 1