Goedemorgen,
Ik twijfel tussen een aantal AP's voor thuis.
Situatie:
200/200 glas van XS4ALL
I7 mini pc met pFSense als router.
Netgear 24p managed switch.
2 laptops, 2 iPhones, 2 iPads en een enkele IoT device. (Toon etc.)
De rest zit bekabeld.
Nu heb ik beneden in de trapkast een Apple Airort Extreme.
Op de 1e verdieping staat een Airport expres. Deze zit direct aan de Extreme. Zo heb ik een mooi roaming netwerk.
Deze expres staat naast het raam. Achter in de tuin heb ik ook nog 'redelijk' signaal.
Echter zijn die airports al op leeftijd. De snelheid van mijn MacBook > Nas valt wat tegen. Bekabeld is dit wel prima.
Daarnaast merk ik dat de dekking wat minder word doordat het hier in de straat drukker wordt met Wi-Fi zenders. En de airports worden niet meer ondersteund en de techniek is natuurlijk al wat ouder.
Nu zit ik al een tijd te kijken naar Unifi AP's.
Ik zit te twijfelen tussen:
2 stuks AP-AC Pro
2 stuks Uap Nano-HD
of beneden een Pro of Nano en dan boven een AC-LR of Lite.
Ik wil uiteraard voldoende dekking.
Daarnaast wil ik meerdere (Hidden) ssid's met VLans gescheiden voor o.a. een aantal IoT devices en uiteraard een gasten netwerk.
De pFsense machine kan aparte VLans aanmaken met elk een eigen DHCP scoop.
Ik heb op de pFSense router ook al de Unifi Controller software draaien. Deze kan mooi 24/7 mee draaien.
MU-MIMO van de Nano-HD is natuurlijk een mooie functie maar heb ik dat echt nodig??
Wie heeft wat tips en / of voorbeelden?
Fijne dag,
Remko
Ik twijfel tussen een aantal AP's voor thuis.
Situatie:
200/200 glas van XS4ALL
I7 mini pc met pFSense als router.
Netgear 24p managed switch.
2 laptops, 2 iPhones, 2 iPads en een enkele IoT device. (Toon etc.)
De rest zit bekabeld.
Nu heb ik beneden in de trapkast een Apple Airort Extreme.
Op de 1e verdieping staat een Airport expres. Deze zit direct aan de Extreme. Zo heb ik een mooi roaming netwerk.
Deze expres staat naast het raam. Achter in de tuin heb ik ook nog 'redelijk' signaal.
Echter zijn die airports al op leeftijd. De snelheid van mijn MacBook > Nas valt wat tegen. Bekabeld is dit wel prima.
Daarnaast merk ik dat de dekking wat minder word doordat het hier in de straat drukker wordt met Wi-Fi zenders. En de airports worden niet meer ondersteund en de techniek is natuurlijk al wat ouder.
Nu zit ik al een tijd te kijken naar Unifi AP's.
Ik zit te twijfelen tussen:
2 stuks AP-AC Pro
2 stuks Uap Nano-HD
of beneden een Pro of Nano en dan boven een AC-LR of Lite.
Ik wil uiteraard voldoende dekking.
Daarnaast wil ik meerdere (Hidden) ssid's met VLans gescheiden voor o.a. een aantal IoT devices en uiteraard een gasten netwerk.
De pFsense machine kan aparte VLans aanmaken met elk een eigen DHCP scoop.
Ik heb op de pFSense router ook al de Unifi Controller software draaien. Deze kan mooi 24/7 mee draaien.
MU-MIMO van de Nano-HD is natuurlijk een mooie functie maar heb ik dat echt nodig??
Wie heeft wat tips en / of voorbeelden?
Fijne dag,
Remko