Parkeerbeugel i.c.m z-wave

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-09 11:28
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel bezig om mijn parkeerbeugel z-wave compatible te maken om deze in Domoticz/Home Assistant te koppelen en te gebruiken.
Huidige systeem gebruikt 443mhz, maar aangezien mijn omgeving vol zit met dit soort apparaten wil ik deze dus ombouwen.

Er zitten 2 12v accu's bij welke de apparatuur voeden. Doormiddel van de afstandbediening gaat de beugel omhoog/omlaag. Mocht de beugel omhoog gaan terwijl er een auto op staat, zal de beugel weer omlaag gaan (tikt de auto aan, en na 3 seconde weerstand zal deze weer omlaag gaan i.v.m deze weerstand).

Ik loop echter tegen een punt aan, waar mijn elektra kennis tekort schiet.
Zodra ik de 2 pins met 12v aansluit op de "linear actuator" (soortgelijk aan deze) gaat deze omhoog. Draai ik de + en - om, dan gaat deze omlaag.

Is er een manier waardoor ik dit kan namaken?

- Polarisatie (+ en -) omdraaien. En dus omhoog/omlaag/nulstand
- Druk/weerstand aanvoelen/limiet waardoor polarisatie wisselt en dus weer omlaag gaat en daarna in nulstand
- 12v z-wave schakelaar

Heb namelijk al Google doorgespit maar heb het gevoel dat ik niet naar de juiste dingen zoek (mede door de geringe kennis, die ik hiermee wel graag wil opdoen)

5120Wp Oost/West - PV Output

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-09 16:53
Polarisatie omdraaien kan met een H-brug. Weerstand meten met een shunt resistor configuratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustinoFTW
tafkaw schreef op maandag 29 juli 2019 @ 10:24:
Polarisatie omdraaien kan met een H-brug. Weerstand meten met een shunt resistor configuratie.
Dank, ik ga mij daar even op inlezen.
Wat ik vergeten ben te melden, is er ook een 0 stand. Dus zowel niet omhoog als omlaag (stilstand)

PS: Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-09 12:24
Misschien dat je een eind kunt komen met deze module van Qubino
https://qubino.com/produc...dc/flush-shutter-dc-tech/

Het blokkeren/detecteren van de auto zal lastiger worden. De Qubino heeft een stroom meting dus een stijging terwijl de eind positie nog niet gehaald zal duiden op een blokkade.

Stilstand kun je bereiken door of 0v op beide polen te zetten of 12V op beide polen. Die laatste zal een remmende functie hebben.

Voor zelfbouw zou je kunnen kijken naar de DRV8871. Je zou hierbij de limit-resistor kunnen aanpassen op zo'n manier dat deze wel werkt in normale modus maar, bij blokkade (stroom neemt toe) stopt de chip.

Stroommeten kan ook met een ACS712

Is het mogelijk om de 433MHz ontvanger te vervangen? Zodat je alleen maar stuursignalen geeft naar de originele hardware?

[ Voor 9% gewijzigd door Steefph op 31-07-2019 16:08 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Steefph schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:44:
Misschien dat je een eind kunt komen met deze module van Qubino
https://qubino.com/produc...dc/flush-shutter-dc-tech/

Het blokkeren/detecteren van de auto zal lastiger worden. De Qubino heeft een stroom meting dus een stijging terwijl de eind positie nog niet gehaald zal duiden op een blokkade.

Stilstand kun je bereiken door of 0v op beide polen te zetten of 12V op beide polen. Die laatste zal een remmende functie hebben.

Voor zelfbouw zou je kunnen kijken naar de DRV8871. Je zou hierbij de limit-resistor kunnen aanpassen op zo'n manier dat deze wel werkt in normale modus maar, bij blokkade (stroom neemt toe) stopt de chip.

Stroommeten kan ook met een ACS712

Is het mogelijk om de 433MHz ontvanger te vervangen? Zodat je alleen maar stuursignalen geeft naar de originele hardware?
Ik zal eens kijken naar die modules, dank hiervoor.
Inderdaad 0v op beide polen zetten was mijn idee, zal het alleen nog even uit moeten tekenen.

De ontvanger zou er inprincipe tussen uit kunnen, ik heb hier de beugel los van het systeem liggen welke ik met 12v omhoog en omlaag breng. Systeem wat er tussen moet komen kan ik dus hoogstwaarschijnlijk zelf maken (altijd leuk DYI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-09 12:24
JustinoFTW schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 16:49:
[...]
Systeem wat er tussen moet komen kan ik dus hoogstwaarschijnlijk zelf maken (altijd leuk DYI)
Je zou ook een stukje kunnen hergebruiken zoals de motorsturing zelf. Door alleen het draadloze deel te vervangen ben je sneller klaar :)

Foto van de huidige besturingskast (binnenkant) zou misschien behulpzaam kunnen zijn.

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Steefph schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 17:08:
[...]

Je zou ook een stukje kunnen hergebruiken zoals de motorsturing zelf. Door alleen het draadloze deel te vervangen ben je sneller klaar :)

Foto van de huidige besturingskast (binnenkant) zou misschien behulpzaam kunnen zijn.
Jammer genoeg is dat stukje ingegoten in een stuk plastic. Heb het los proberen te halen, maar sloop dan de bekabeling. Vandaar dat ik het van 0 af aan wil opbouwen

Pagina: 1