NVIDIA kaart altijd inschakelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1236812

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds kort mijn eerste game laptop en deze heeft een NVIDIA videokaart maar nu zie ik dat deze niet in gebruik is bij taakbeheer.
Ik heb drivers gedownload.

Na wat online zoeken en lezen ben ik in de BIOS gaan kijken om daar de onboard kaart uit te zetten en de NVIDIA aan te zetten maar ik zie die optie nergens.
Ik lees met de zoekfunctie dat het in de BIOS zou kunnen en in de NVIDIA controlepaneel maar dat zijn allemaal oude berichten, ik weet niet eens hoe ik in NVIDIA controlpanel moet komen. Is dat dat GEFORCE EXPERIENCE? Daar kan ik wel in maar zie ik geen instellingen om een kaart te kiezen. Bij advanced F7 ook niet.

Hoe kan ik nu deze NVIDIA kaart altijd inschakelen?
Het is een ASUS TUF laptop en een NVIDIA 1050.
Moederbord serie kon ik niet zien in de BIOS dus die kan ik niet zeggen helaas.
Ik zie wel BIOS versie 312 staan.

Dank jullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Als het goed is schakelt hij om als het nodig is. Waarom zou je het überhaupt willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Om RAM te besparen van de cpu. En beter beeld denk ik? Ik doe ook graag photoshop en videobewerking.

Ik had trouwens eerst de game driver geinstalleerd en daarna zag ik er een voor foto of iets? Dus heb ik die geinstalleerd. Is nu die game driver weg? Want nu zie ik die weer als beschikbare download staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-07 23:13
Beter beeld? Je beeldscherm geeft beeld.... Maar de nvidia word inderdaad bij zaken die de intel aankan uitgezet. Dit om energie te besparen. Zo gauw er ook maar iets met 3d moet gebeuren gaat de nvidia automatisch aan en word de intel uitgeschakeld, heel normaal en niks mis mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
"Beter beeld" mag je wel vergeten, dat is exact hetzelfde of het nu via je nvidia kaart of iGPU gerendered wordt. Daar zit geen verschil in.
At least voor algemeen desktop gebruik.

de "creator" driver is een driver welke meer voor creation geared is, in plaats van gaming, wat stabielere drivers en config keuzes dus.

Niet dat je het zo snel gaat merken als je maar nu en dan wat aan die dingen doet ipv je daar je brood mee verdient eigenlijk.
Je kan die dus niet naast elkaar draaien inderdaad.

Je moet ook aan batterijtijd denken eigenlijk. Tenzij je altijd plugged in zit te werken ga je het vrij snel merken dat je nvidia GPU actief is, in plaats van enkel je iGPU. Al zou ik een 1050 niet echt "gaming" noemen TBH. Het is zeg maar "low end" tegenwoordig.

Bij games en taken welke ervan gebruik maken zal die kaart wel enabled worden, je kan het ook forceren in die nvidia software maar algeheel is je OS slim genoeg om je nvidia kaart te gebruiken voor games e.d. en je iGPU voor je browser en andere taken welke geen dedicated GPU nodig hebben.

Long story short hoef je er niet zo een zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoe kan ik als ik een game speel zien welke kaart in gebruik is? Met volledig scherm kan ik taakbeheer niet zien.

Schakelt hij als je Photoshop of een videobewerkingsprogramma ook automatisch naar de NVIDIA?
Die heb ik nog niet geinstalleerd omdat het videobewerkingsprogramma met cd rom is om te installeren en die zit niet op deze laptop.

Maar het hoort toch mogelijk te zijn de NVIDIA als default in te stellen? Ik leesde in diverse topics van wel, maar zonder inhoudelijke antwoorden van deze tijd met mijn bios en hoe het configuratiescherm dan werkt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Anoniem: 1236812 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 02:24:
Hoe kan ik als ik een game speel zien welke kaart in gebruik is? Met volledig scherm kan ik taakbeheer niet zien.

Schakelt hij als je Photoshop of een videobewerkingsprogramma ook automatisch naar de NVIDIA?
Die heb ik nog niet geinstalleerd omdat het videobewerkingsprogramma met cd rom is om te installeren en die zit niet op deze laptop.

Maar het hoort toch mogelijk te zijn de NVIDIA als default in te stellen? Ik leesde in diverse topics van wel, maar zonder inhoudelijke antwoorden van deze tijd met mijn bios en hoe het configuratiescherm dan werkt..
Je kan in de Nvidia settings instellen welke GPU voor welk programma gebruikt moet worden, de default is dat alles wat zwaar is op de Nvidia zal worden gedaan. Om ALLE programma's op de Nvidia te doen is gewoon nutteloos, je krijgt niet mooier beeld, meer pixels of wat dan ook aan voordeel, behalve dat je accuduur er hard op achteruit gaat...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Waarom zie ik die settings nergens ? Zodat ik het handmatig aan kan zetten wanneer ik videos ga bewerken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuntherDW
Sorry, maar die vraag is iets wat je vrij letterlijk in google te zien krijgt als je "laptop force application to run on nvidia" intypt. We verwachten wel iets meer moeite dan dat hier.
Nog zonder google te verlaten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
GuntherDW schreef op maandag 29 juli 2019 @ 02:36:
Sorry, maar die vraag is iets wat je vrij letterlijk in google te zien krijgt als je "laptop force application to run on nvidia" intypt. We verwachten wel iets meer moeite dan dat hier.
Nog zonder google te verlaten dus.
Ik zocht in het Nederlands. Niet iedereen spreekt Engels. Sorry
Heb gekeken zojuist maar daar snap ik dus helemaal niets van. Die filmpjes hebben andere windows en instellingen dan ik heb.

Ik ben hier al heel de dag mee bezig dus doe aub niet alsof ik geen moeite heb gedaan.
Ik kan nog een dag zoeken.
Als het dan niet lukt krijg ik dan wel hulp?
Dacht eigenlijk dat een forum juist was om hulp te krijgen.

De NVIDIA instellingen heb ik nmiddels wel gevonden. Maar snap er niks van.

Bedankt allemaal

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1236812 op 29-07-2019 03:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherDW
Had dan gezegd dat je engels niet zo goed is.

Een forum is inderdaad bedoeld om meningen te delen of hulp te krijgen e.d., echter is Tweakers een plek waar verwacht wordt waar je zelf ook moeite doet in plaats dat alles voor je gekauwd wordt. Dit is geen helpdesk.
Staat in praktisch elk forum hier trouwens.

Als je geen Engels praat zijn je opties nogal gelimiteerd inderdaad, maar gaming en video bewerking zonder Engels te kunnen gaat je nogal limiteren geloof ik. (no offence trouwens).

Je vindt dat hier in je nvidia control panel trouwens. Sorry heb geen screenshot in het Nederlands want draait geen Windows en zelfs dan nog is alles in het Engels bij mij.

Je kan geloof ik ook via de rechterklik submenu ook "run with graphics card" selecteren als je win10 en drivers nieuw genoeg zijn.
Indien je die setting niet ziet kan je dat ook aanzetten in diezelfde nvidia control panel

http://i50.tinypic.com/2lc91r6.png

Nuja, alsnog, het is niet mijn bedoeling je af te hakelen op het feit dat je geen Engels kunt, maar het is toch in de wereld van video/foto editing en gaming nogal limiterend indien je dat niet kunt :P.

Je topic is dicht en het is onterecht? Lees hier! lijntje "Waarom gaan die topics eigenlijk dicht, we zijn hier toch om elkaar te helpen? Zonder vragen geen forum!"

[ Voor 7% gewijzigd door GuntherDW op 29-07-2019 03:18 ]

Pagina: 1