Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoneah
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-03 15:50
Ik twijfel enorm tussen twee compactcamera's, de Sony Cybershot-DSC RX100VA of de Canon PowerShot G5 X Mark II

Wat ik zoek is een camera naast mijn DSLR die makkelijk mee te nemen is en waarmee ik ook goed wat simpele bedrijfsvideo's/vlogs mee kan maken.

De Sony RX100VA vind ik interessant door de lagere prijs, het formaat en het super sterke autofocus systeem (phase en contrast + supersnel).

De Canon Powershot G5 X Mark II is splinternieuw en daardoor 200 euro duurder, maar heeft wel touchscreen en een hoger zoombereik. Ook is de menu-interface wat beter georganiseerd.

Kunnen jullie mij advies geven m.b.t. het focussysteem? De Sony heeft dus zeer snelle contrast + fase detectie, de Canon heeft alleen contrast detectie. Echter: op de Canon kan je d.m.v. het touchscreen zelf ook de focus verschuiven tijdens de opname, opzich een mooie feature.
Maar qua focussysteem, wat zouden jullie het meest waarderen tijdens video-opnames: de snelle en perfecte focusdetectie van de Sony of de mogelijkheid om zelf de focus te verleggen van de Canon?

Verder meer in het algemeen: Wat zou nu handig zijn om te kiezen? Op welke factoren zouden jullie letten, die hier de doorslag kunnen geven?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:42

TMV

Where did that damn icon go?!?

Grappig genoeg zit ik zelf ook in dit bootje, al zoek ik een van deze camera's als vervanger van mijn DSLR. Alleen heb ik nog een andere kanshebber er tussen die misschien voor jou ook interessant zou kunnen zijn: de Panasonic LX100 II.

Gezien voor mij de supersnelle en accurate focus minder van belang is gezien ik veelal landschappen etc. doe en me weinig bezig houdt met video neig ik meer richting de Canon en de Panasonic, gezien deze ergonomisch en qua bedieningsgemak (meer directe controle over de instellingen via fysieke knoppen etc.) waarschijnlijk een stuk prettiger zijn.

edit: ik heb trouwens alle drie de camera's nog niet fysiek in de handen gehad (behalve een oude RX100 versie) want ik wacht tot ze alle drie in de winkel liggen zodat ik ze naast elkaar kan vergelijken. Ik weet wel dat de formfactor van de RX100 me niet enorm bevalt omdat hij vrij klein is en je erg weinig grip hebt.

edit 2: streep de LX100 voor jou maar weg, die is in verhouding tot de andere camera's een stuk minder interessant voor video

[ Voor 27% gewijzigd door TMV op 29-07-2019 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Waarom niet de Canon Powershot G7X II? Dat is - naast de panasonic LX100 - echt wel een serieuze kandidaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22-05 19:55
PageFault schreef op maandag 29 juli 2019 @ 19:16:
Waarom niet de Canon Powershot G7X II? Dat is - naast de panasonic LX100 - echt wel een serieuze kandidaat.
En ook de G7X III is een interessante wanneer vloggen een belangrijke use case is. De G7X III bevat namelijk een mic input zodat je tenminste over fatsoenlijke audio beschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-05 20:23
Voor kids, street, actie is het RX100 VA focus systeem ideaal, ga je enkel landschappen en statisch protretten (denk aan het typische kijk mij voor een object/POI staan) schieten is er eigenlijk geen voordeel bij te behalen.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
sjoneah schreef op maandag 29 juli 2019 @ 01:05:
Ik twijfel enorm tussen twee compactcamera's, de Sony Cybershot-DSC RX100VA of de Canon PowerShot G5 X Mark II

Wat ik zoek is een camera naast mijn DSLR die makkelijk mee te nemen is en waarmee ik ook goed wat simpele bedrijfsvideo's/vlogs mee kan maken.

De Sony RX100VA vind ik interessant door de lagere prijs, het formaat en het super sterke autofocus systeem (phase en contrast + supersnel).

De Canon Powershot G5 X Mark II is splinternieuw en daardoor 200 euro duurder, maar heeft wel touchscreen en een hoger zoombereik. Ook is de menu-interface wat beter georganiseerd.

Kunnen jullie mij advies geven m.b.t. het focussysteem? De Sony heeft dus zeer snelle contrast + fase detectie, de Canon heeft alleen contrast detectie. Echter: op de Canon kan je d.m.v. het touchscreen zelf ook de focus verschuiven tijdens de opname, opzich een mooie feature.
Maar qua focussysteem, wat zouden jullie het meest waarderen tijdens video-opnames: de snelle en perfecte focusdetectie van de Sony of de mogelijkheid om zelf de focus te verleggen van de Canon?

Verder meer in het algemeen: Wat zou nu handig zijn om te kiezen? Op welke factoren zouden jullie letten, die hier de doorslag kunnen geven?
Ben mij ook op deze aan het orienteren :) Wat is het bij jou geworden? En ben je tevreden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoneah
Het werd de Sony RX100VA! En dat is wel een goede keuze, de autofocus is inderdaad erg snel en fijn. Daardoor lijken de opnames gewoon ook erg goed, zonder dat ik er zelf veel moeite voor hoef te doen :-P Ik moet wel eerlijk zeggen dat de camera nu weer verkocht is en dat er nu een Canon 77D spiegelreflex is. Daarmee film ik nu vooral. Ik heb dat gedaan omdat ik toch het voordeel mistte van verwisselbare lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hmmm ik neig juist naar de G5X II, die is ondertussen goedkoper (deze maand 90 euro cashback via Canon, dus ~700 euro nieuw) dan de 100VA. Ik begrijp dat menu's fijner zijn, grip beter en heeft meer zoom en een ND filter. Autofocus dan dus wel trager en bij video zeer matig.. hmmm keuzen keuzen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoneah
Oeh snap ik. Voor mij gaf video echt de doorslag. Voor foto en gebruikersgemak zou ik echt de Canon hebben gedaan. En ik weet ook dat er veel video vloggers zijn die juist wel voor de G5X hebben gekozen ivm de externe microfoon ingang die de Sony volgens mij dan weer niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artslart
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-04 16:58
Voor mij was het de keuze tussen de G5X Mark II, RX100 VA en de RX100 VI. De RX100 VII viel gelijk af omdat ie momenteel simpelweg niet verkrijgbaar is.

Uiteindelijk heb ik de Canon besteld. Mijn overwegingen zijn:
  • Ligt veel beter in de hand, de Sony camera's zijn weliswaar compacter, maar ook superglad en lastig vast te houden. Gelukkig wordt een polsbandje meegeleverd, dus als je die gebruikt zullen er geen grote ongelukken gebeuren.
  • Zoombereik is bij de G5X Mark II groter dan bij de RX 100 VA (24-120mm vs 24-70mm)
  • RX100 VI heeft een nog groter zoombereik (24-200mm), maar heeft geen ND filter ingebouwd. Dat betekent dus dat fotograferen en filmen in heldere omgevingen met grote lensopening moeilijker is.
  • De lens van de G5X II is lichtsterker dan de RX 100 VI (1.8 - 2.8 vs. 2.8 - 4.5)
  • De Canon heeft bovenop een extra control ring voor belichtingscorrectie die ook aan andere functies toegekend kan worden; geeft meer directe controle zonder een menu in te hoeven duiken.
  • Kwestie van persoonlijke smaak: ik vind de kleuren van Canon mooier
Wat eerst nog een overweging was is dat Sony een mooie greep heeft voor vloggen en selfies. Iets dergelijks blijkt Canon ook te hebben, de HG-100BTR. Uiteraard als je een dergelijke greep gebruikt is het gladde oppervlak van de Sony geen punt.

Voor mij ligt de nadruk in het gebruik op fotografie. Als mijn primaire doel filmen was geweest had het heel goed een RX100 kunnen worden vanwege de superieure focus.
Pagina: 1