Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Leuke upgrade systeem ~€500

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sander Arends
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 06-12-2022
Hallo allemaal,
Ik merk dat mijn oude systeem de nieuwste games niet zo goed meer bijhoud. Daarom wil ik graag upgraden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Op mijn nieuwe systeem ga ik games als GTA V, Formule 1 2019, Farming Simulator 2019 en eventueel in de toekomst nog Xplane 11 spelen. Vaak heb ik ook mijn 2de scherm tijdens het gamen nog YouTube of iets anders openstaan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik dacht zelf aan een prijs rond de €500 euro aangezien ik reeds al een paar kleine dingetjes verandert heb.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur heb ik al

Dit is mijn huidige systeem:

CPU: Intel Core i5-6402P
-> pricewatch: Intel Core i5-6402P Boxed
GPU: Inno3d iChill GTX 1070 8GB
-> pricewatch: Inno3D iChill GeForce GTX 1070 X3 8GB
Moederbord: ASRock B250 Gaming K4
-> pricewatch: ASRock Fatal1ty B250 Gaming K4
RAM: Kingsron Hyperx Predator 16gb 3200Mhz
-> pricewatch: Kingston HyperX Predator HX432C16PB3K2/16
PSU: be quiet! Pure Power 11 600 Watt
-> pricewatch: be quiet! Pure Power 11 600W
Kast: Sharkoon Night Shark
-> pricewatch: Sharkoon Night Shark Lite
Fans (3x / 2 blazen naar binnen, 1 naar buiten): Cooler Master Masterfan MF120R
-> pricewatch: Cooler Master MasterFan MF120R ARGB 3in1, 120mm
SSD: 120GB Samsung m.2 SSD (onduidelijk welk type, Speccy geeft aan: 119GB SAMSUNG MZ7LN512HCHP-00000 (SATA (SSD))
HDD: WD blue 1 TB
-> pricewatch: WD Blue 3,5" (64MB cache, 7200rpm), 1TB

Ik wil graag de SSD, HDD, de videokaart, de case, het RAM en de voeding meenemen naar het nieuwe systeem. Dus eigenlijk een nieuw moederbord en CPU. Ik denk namelijk dat daardoor sommige games niet zo vloeiend lopen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Welke CPU raden jullie aan voor mijn situatie? Ik heb al gekeken naar een ryzen 3600x of 3700x of toch eventueel nog een Intel? Welk moederbord kan ik het beste kopen als ik een Ryzen systeem aanschaf, een B450, een X470 of toch een X570? .

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, dat maakt mij niet zoveel uit zolang het maar goed werkt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil binnenkort graag een 144hz beeldscherm kopen op 1080p, ik hoop met het nieuwe systeem op High settings netjes 50 - 60 fps te kunnen halen.

Ga je overklokken?
Nee, daar weet ik te weinig vanaf.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met de juiste keuze, Ryzen, 3600x of 3700x of toch Intel, en welke CPU van Intel dan? Keuze van de upgraden heeft hier ook deels mee te maken: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1908152/1 Probleem nog steeds niet verholpen.

Alle reacties

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Wellicht is het verstandig om eerst te kijken of het echt je CPU is die bottle necked (grote kans van wel, maar zekerheid is niet verkeerd)

Indien je nieuwe CPU wilt ging ik lekker voor:
pricewatch: MSI B450 Tomahawk + pricewatch: AMD Ryzen 5 3600 Boxed
Dit moederbord ondersteund bios update zonder CPU, waardoor je een 3e generatie er gewoon werkend in kunt krijgen zonder extra 2e generatie CPU

Of als je denkt meer dan 6c12t nodig te zijn omdat je streamed of weet ik veel:

pricewatch: MSI B450 Tomahawk +
pricewatch: AMD Ryzen 7 3700X Boxed

[ Voor 19% gewijzigd door Danny Phantom op 29-07-2019 03:02 ]

• Sander Arends
Ik denk dat het wel mijn CPU is, want hij loopt bij games als GTA V standaard 100% en sommige delen van de map laden gewoon niet in, terwijl de GPU ongeveer 40% loopt. Denk je dat ik met games als GTA V met daarnaast op YouTube op mijn 2e scherm genoeg heb aan een Ryzen 5 3600? Aangezien GTA V volgens mij best veel van de CPU vraagt, of ga ik daarvan niks merken? Mijn huidige CPU kan dat namelijk niet.

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Zou makkelijk moeten kunnen, met een 1600 kan ik zelfs vrij redelijk streamen en gamen tegelijk

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:36
1080p ultra in GTA V mag je met de 3600 ongeveer 101 fps verwachten (zolang je GPU geen bottleneck is). Ter vergelijking, een 3900X doet 108 fps en een Intel i9-9900k doet 109 fps. Dit is een game die in het bijzonder van snelle invididuele cores houdt. Verwacht meestal 4-cores op full load voor GTA, de andere 2 cores zijn dan vrij om bijv YouTube op te draaien of wellicht te streamen. Zal geen enkel probleem zijn dus.

Wil je echt naar de 140+ fps dan zit je toch aan een ander budget te denken, waar je jouw hele budget uitgeeft aan enkel de CPU en dan nog een moederbord en rap geheugen nodig hebt. En natuurlijk een videokaart die dat slikt :P

Houdt er ook rekening mee dat er snel "max" B450 moederbordjes komen van MSI die direct werken met Ryzen 3000. Dan hoef je niet eerst nog een bios update te doen, dat kan wel zonder (oude) CPU op die MSI bordjes maar dit gaat niet bij iedereen even goed. :) Bijv: https://www.msi.com/Motherboard/B450-TOMAHAWK-MAX

[ Voor 27% gewijzigd door Mmore op 29-07-2019 03:51 ]

• Sander Arends
Aha oke, dat is fijn om te horen. Ik denk dat 144 fps op GTA V wel lastig zal worden inderdaad. Andere games zoals Formule 1 en Farming zou dat wel bij moeten lukken denk ik. Het snelle geheugen heb ik gelukkig al in huis ;).
Pagina: 1