Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 14:06
Beste Tweakers,

Ik ben onlangs verhuisd en bij een nieuwe woning hoort een nieuwe TV en geluid setup. Ik loop tegen een paar dingen aan waar ik graag wat advies over zou willen. Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Mijn vraag
Ik zou graag wat advies hebben om alle apparatuur op een mooie manier samen te laten werken. Tot nu toe aardig wat dingen geprobeerd maar het is nog niet helemaal zoals ik het wil hebben, anders gezegd: heb niet het idee dat ik het maximale er uit haal. Laat ik eerst even aangeven wat voor apparatuur er allemaal meedoet.

Relevante software en hardware die ik gebruik
LG Oled TV
Onkyo TX-NR676 receiver (settopbox, Playstation, Pi met Kodi lopen allemaal via hier)
2x Yamaha NS-F330 speakers

Extra:
Google Home
Sonos One in open keuken

Wat ik graag wil en wat ik al geprobeerd heb
Het gedeelte bij de TV werkt op zich prima, met de twee grote Yamaha speakers naast de tv waar je vanaf de bank naar toe kijkt. Graag zou ik daar twee rear speakers (en wellicht een kleine subwoofer of soundbar) aan toe willen voegen om zo wat meer uit de receiver (5.1) te halen. Maar gaat dat heel veel meerwaarde hebben op een zitgedeelte van zeg 25m2? Daarbij zou ik de rear-speakers het liefst draadloos hebben, maar ik begrijp dat het misschien wel beter is om dit bedraad te doen en dan maar een kabel langs de muur te trekken?

Dan is er de Sonos-speaker in het keukengedeelte van de woonkamer (loopt door). Die werd geleverd met het huis, en in eerste instantie leek me dat wel cool. Verbinden met de receiver en het TV-geluid en muziek (via Spotify) ook via de Sonos laten komen. Dat werkt dus niet zo makkelijk: via Google Home kan ik de Google Home speaker en de receiver koppelen, maar de Sonos kan daar niet bij (zou de Living Room groep moeten vormen). Kennelijk houdt Sonos dat tegen.

Ik heb zelfs een Sonos Connect gekocht, in de hoop dat het daarmee wel zou lukken. Die heb ik aangesloten op de Zone2 van de Onkyo-receiver. Zodat het geluid van de receiver ingang (of dat nou de TV of Spotify/Chromecast is) via de line-in bij de Sonos komt. Werkt ook niet vlekkeloos, want door de digitale processing (vermoed ik) ontstaat er een delay, loopt het geluid niet helemaal gelijk en klinkt het voor geen meter. Andersom werkt het overigens wel: ik kan muziek afspelen via de Sonos App (Spotify) en die doorsturen naar een van de ingangen op de receiver.

Weten jullie een manier om die Sonos speaker toch te koppelen, aan dan met name de receiver? Ik heb begrepen dat als je alles analoog aansluit die Zone2 zou moeten werken, maar dat lijkt me geen optie. Dan verlies ik bij het TV-gedeelte te veel mogelijkheden.

Wat zijn mijn opties nu?
Nu heb ik de volgende scenario's bedacht.
- De Sonos Connect en/of de Sonos One de deur uit doen. Het geld gebruiken om twee rear speakers en een subwoofer te kopen en die (bedraad) aan te sluiten op de receiver. Dan is er alleen geen speaker meer voor het keukengedeelte (muziek tijdens koken is wel fijn, hangt ook dicht bij eettafel). Ik zou dan eventueel een andere speaker kunnen ophangen die wil in de groep opgenomen wordt..
- Helemaal overgaan op Sonos speakers, maar de beperkingen die ik tot nu toe tegen kom en de prijs houden mij daar nog ver vandan.
- Een andere oplossing die jullie wel zien maar ik nog niet _/-\o_

Lang verhaal, hopelijk is het een beetje duidelijk. Dank alvast!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:39

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

De opstelling bronapparaat → receiver → tv is prima.
Voor beter geluid kunnen een subwoofer en surrounds zeker heel erg veel bijdragen in je beleving. De meeste vooruitgang merk je echter door het toevoegen van een centerspeaker. Die vult het midden tussen de bestaande speakers en maakt ook de stemmen veel duidelijker.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 14:06
Jorgen schreef op zondag 28 juli 2019 @ 22:00:
De opstelling bronapparaat → receiver → tv is prima.
Voor beter geluid kunnen een subwoofer en surrounds zeker heel erg veel bijdragen in je beleving. De meeste vooruitgang merk je echter door het toevoegen van een centerspeaker. Die vult het midden tussen de bestaande speakers en maakt ook de stemmen veel duidelijker.
Ok. Zie ik het goed als wireless speakers daar niet zo veel toevoegen? En dat dus beter bedraad gedaan kan worden?

Is er alleen nog geen oplossing voor het hele Sonos en Google Home gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:39

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wireless speakers als achterspeakers bijv. kunnen prima wat toevoegen. Alleen wireless betekent natuurlijk nog steeds gewoon dat ze stroom nodig hebben. Je zult te allen tijde wel dus een stroomkabeltje (of accu-oplossing) nodig hebben. Dat is dus je eigen keuze. Bedrade passieve speakers, net zoals je fronts, of van stroom voorziene actieve speakers zoals Sonos, Heos, enz kunnen allebei en dat is eigenlijk gewoon een kwestie van smaak en of je kabels kunt/wilt trekken.

Je losse Sonos speaker kan je prima ook in een andere ruimte of het keukendeel zetten natuurlijk.

Your Friendly Neighborhood Moderator