Toon posts:

Oververhitte videokaart na vervangen thermische pasta.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers, ik heb een probleem waar ik knettergek van word.

Ik heb een XFX Radeon 7950 Double Dissipation liggen die ik wilde voorzien van een nieuwe laag thermische pasta.
De oude pasta was bijna kleiachtig qua structuur en was al redelijk droog geworden door jaren van gebruik.

Nu heb ik een tamelijk vloeibare silicone metaaloxide pasta aangebracht die mij nog niet in de problemen heeft gebracht in het verleden op een brede scala elektronica, tot deze dag. Na het aanbrengen springt de kaart rap naar 85 graden Celcius en klinken de ventilatoren als een stofzuiger.

Ik heb de kaart grondig gecontroleerd en er is sprake van contact tussen de die en het koelblok, dus er zou warmtetransport moeten zijn. Nu heb ik Arctic Ceramique 2 besteld, maar ik moet nog maar zien of dit probleem komt door de pasta...

Nu begin ik te vermoeden dat de pasta die ik aangebracht heb niet botert met het koperen contactopppervlak van de Double Dissipation koeler, maar dit klinkt echt ontzettend onwaarschijnlijk.

Hoe dan ook, ik snap er helemaal niks meer van en misschien dat jullie beter snappen wat hier aan de hand is. Schroefdraden zijn niet lam en zoals ik al schreef, er is contact met het koelblok. Een opvallend iets is wel dat de pasta nauwelijks tot niet blijft plakken aan het koperen contactoppervlak, wat mijn vermoeden versterkt.

|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

En dat koelblok wordt ook warm (onder load)? Dat zou toch de eerste constatering moeten zijn of er wel warmtedoorgifte is van de die naar het koelblok.
Ook al good old arctic silver geprobeerd?

[ Voor 12% gewijzigd door michielRB op 28-07-2019 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Toch geen goed contact, zelfs met prutkoelpasta zou het beter zijn daar ligt het niet aan. Hoe warm werd de kaart hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
michielRB schreef op zondag 28 juli 2019 @ 20:32:
En dat koelblok wordt ook warm (onder load)? Dat zou toch de eerste constatering moeten zijn of er wel warmtedoorgifte is van de die naar het koelblok.
Ook al good old arctic silver geprobeerd?
Net gevoeld, metaal van het element word niet warm. Geen contact dus, vreemd, want de pasta geeft wel een afdruk weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ToFast schreef op zondag 28 juli 2019 @ 20:40:
Toch geen goed contact, zelfs met prutkoelpasta zou het beter zijn daar ligt het niet aan. Hoe warm werd de kaart hiervoor?
75 graden onder load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Dan vermoed ik dat je toch slecht contact hebt, wel contact maar niet genoeg druk en/of te veel ruimte. Misschien iets meer koelpasta gebruiken (want de die is groter dan een cpu) ook omdat de heatsink misschien niet zo mooi effen is en het grote oppervlak, dan stevig aandrukken en terwijl je die druk houdt boutjes aandraaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Games
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:23
Je heb het koelblok en de GPU well goed schoon gemaakt neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ToFast schreef op zondag 28 juli 2019 @ 21:02:
Dan vermoed ik dat je toch slecht contact hebt, wel contact maar niet genoeg druk en/of te veel ruimte. Misschien iets meer koelpasta gebruiken (want de die is groter dan een cpu) ook omdat de heatsink misschien niet zo mooi effen is en het grote oppervlak, dan stevig aandrukken en terwijl je die druk houdt boutjes aandraaien
Heb de kaart net aangedraaid met een tang per schroef, kaart is nu defect want heb een condensator geraakt bij het vastdraaien. Laatste keer dat ik dit doe. Snap niks van dit probleem. Dat de kaart oververhit is echt onverklaarbaar voor mij. Schroeven tig keer op verschillende manieren vastgedraaid, elke keer oververhitting.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2019 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Oops. Nou ja een nieuwe condensator solderen is niet zo lastig, kan je proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ToFast schreef op zondag 28 juli 2019 @ 21:02:
Dit heb ik geprobeerd, geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ToFast schreef op zondag 28 juli 2019 @ 21:22:
Oops. Nou ja een nieuwe condensator solderen is niet zo lastig, kan je proberen
Heb helaas geen soldeerbout die zich leent voor deze klus. Ik laat het voor nu los. Ik heb nog eenzelfde kaart liggen en daar ga ik niet meer aan rommelen. Ik heb geen verklaring voor de temperaturen van de kaart, een compleet mysterie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:59

HugoBoss1985

Xenotech

75 graden onder load is volgens mij normaal voor een HD 7950 hoor... (if it aint broke, don't try to fix it).
Maargoed, het kan de moeite zijn om de pasta te vernieuwen en een paar graden opleveren.
Draaien(draaiden) de fans van de koeler wel?

Een condensator die kapot is kan voor hoger voltage (of andere ellende) zorgen waardoor je kaart nu warmer wordt.
Ik heb dit eens eerder gezien bij een 6600 GT waar een ondeskundige een VF700 op had gemonteerd.
Daar ontbrak (schade) ook e.e.a. rondom de chip.

En nooit een tang gebruiken bij zulk soort werkzaamheden ;)

[ Voor 92% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-07-2019 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Nu ben ik wel benieuwd wat het type pasta was dat gebruikt werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
HugoBoss1985 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 21:46:
75 graden onder load is volgens mij normaal voor een HD 7950 hoor... (if it aint broke, don't try to fix it).
Maargoed, het kan de moeite zijn om de pasta te vernieuwen en een paar graden opleveren.
Draaien(draaiden) de fans van de koeler wel?

Een condensator die kapot is kan voor hoger voltage (of andere ellende) zorgen waardoor je kaart nu warmer wordt.
Ik heb dit eens eerder gezien bij een 6600 GT waar een ondeskundige een VF700 op had gemonteerd.
Daar ontbrak (schade) ook e.e.a. rondom de chip.

En nooit een tang gebruiken bij zulk soort werkzaamheden ;)
Ik was me al bewust dat een tang niet werkt voor dit soort werkzaamheden. De frustratie zorgt voor ondoordachte maatregelen. Ik heb al van tientallen kaarten de pasta met succes vervangen. De kaart geeft nu geen beeld meer, misschien door de kracht van het vastdraaien of door de condensator die beschadigd is. Ik heb dit echt nog nooit eerder gezien, en ik kan niet bevatten hoe zoiets verkeerd is gegaan. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Verwijderd schreef op zondag 28 juli 2019 @ 22:11:
[...]

Ik was me al bewust dat een tang niet werkt voor dit soort werkzaamheden. De frustratie zorgt voor ondoordachte maatregelen. Ik heb al van tientallen kaarten de pasta met succes vervangen. De kaart geeft nu geen beeld meer, misschien door de kracht van het vastdraaien of door de condensator die beschadigd is. Ik heb dit echt nog nooit eerder gezien, en ik kan niet bevatten hoe zoiets verkeerd is gegaan. :F
Waarschijnlijk door de condensator. (ik denk dat je een koeler die bij de kaart hoort niet "te vast" kan aandraaien dat er daardoor iets kapot gaat afgezien van de schroefdraad).
Volgende keer ff laten bezinken met een bakkie thee/googlen/je vraag op Tweakers stellen. (alvorens de ondoordachte maatregelen)
Het is gelukkig geen super dure kaart, shit happens dude en gewoon lekker slapen vanavond.

[ Voor 15% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-07-2019 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
HugoBoss1985 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 22:13:
[...]

Waarschijnlijk door de condensator. (ik denk dat je een koeler die bij de kaart hoort niet "te vast" kan aandraaien dat er daardoor iets kapot gaat.)
Volgende keer ff laten bezinken met een bakkie thee/googlen/je vraag op Tweakers stellen. (alvorens de ondoordachte maatregelen)
Het is gelukkig geen super dure kaart, shit happens dude en gewoon lekker slapen vanavond.
Ik denk dat de veertjes van de schroeven misschien na demontage lam zijn geworden, maar dit heb ik ook nog niet eerder gehad. Oh en ik heb me al suf gegoogled, er zijn veel topics omtrent deze kaart als het gaat om oververhitting.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2019 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Verwijderd schreef op zondag 28 juli 2019 @ 22:23:
[...]

Ik denk dat de veertjes van de schroeven misschien na demontage lam zijn geworden, maar dit heb ik ook nog niet eerder gehad.
Eigenlijk ben ik wel nieuwsgierig wat die veertjes aan de achterkant/bovenkant van een grafische kaart nou precies doen.
Kan je hierdoor het geheel niet te vast draaien, zorgen ze voor druk op het geheel, of zorgen ze ervoor dat de schroefjes niet los kunnen trillen ? :P (er zijn ook genoeg kaarten die géén veertjes hebben onder de bewuste schroeven.)

Interessant:

https://www.tomshardware....cooling,review-33764.html

[ Voor 18% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-07-2019 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
HugoBoss1985 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 22:25:
[...]

Eigenlijk ben ik wel nieuwsgierig wat die veertjes nou precies doen.
Kan je hierdoor het geheel niet te vast draaien, zorgen ze voor druk op het geheel, of zorgen ze ervoor dat de schroefjes niet los kunnen trillen ? :P (er zijn ook genoeg kaarten die géén veertjes hebben onder de bewuste schroeven.)
Ik heb ooit een Strix RX 480 overgenomen van een Tweaker die zelf de veerschroeven heeft vervangen met reguliere schroeven, dit werkte goed. Ik denk dat die veertjes voor krachtverdeling en afstand fungeren, zoals je al zei. Ik denk dat trillingen weinig invloed hebben op de montage van de schroeven gezien menig videokaart niet veel hoort te trillen. "tenzij je een 14400rpm hdd hebt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Verwijderd schreef op zondag 28 juli 2019 @ 22:31:
[...]

Ik heb ooit een Strix RX 480 overgenomen van een Tweaker die zelf de veerschroeven heeft vervangen met reguliere schroeven, dit werkte goed. Ik denk dat die veertjes voor krachtverdeling en afstand fungeren, zoals je al zei. Ik denk dat trillingen weinig invloed hebben op de montage van de schroeven gezien menig videokaart niet veel hoort te trillen. "tenzij je een 14400rpm hdd hebt. :P
Ik heb een HD 7950 gehad die echt ontzettend vibreerde, ventilator lagers waren goed dus daar lag het niet aan.
Maar het werd wel zeker door de ventilator(en) veroorzaakt.

[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-07-2019 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
HugoBoss1985 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 22:34:
[...]

Ik heb een HD 7950 gehad die echt ontzettend vibreerde, ventilator lagers waren goed dus daar lag het niet aan.
Maar het werd wel zeker door de ventilator(en) veroorzaakt.
Welk model was dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Sapphire HD 7950 Boost 3gb.
Deze had trouwens met nieuwe koelpasta ook zo'n 2200-2400 rpm nodig om de kaart op ongeveer 75 graden te houden in een gesloten behuizing.

Nog steeds een potente kaart; Resident Evil 2 is op 1080p met balanced settings prima speelbaar.
Beter dan menig Nvidia kaart.
Volgens mij RX560 4gb of betere prestaties, maar de RX560 4gb is bijvoorbeeld in Doom weer sneller.

Trilling/vibratie is overigens (volgens mij) wel iets wat bij de meeste ventilatoren voorkomt.

[ Voor 41% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-07-2019 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-10 17:25
HugoBoss1985 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 22:25:
[...]

Eigenlijk ben ik wel nieuwsgierig wat die veertjes aan de achterkant/bovenkant van een grafische kaart nou precies doen.

Interessant:

https://www.tomshardware....cooling,review-33764.html
Dat soort schroeven gaat maar tot een bepaald punt, voor de rest zorgen de veertjes voor de druk. Zo kan je de kaart niet kapot draaien met de schroeven.
De meeste andere koelers gebruiken gewoon normale schroeven, en dan heb je dus kans dat je het pcb sloopt als je de schroeven te strak draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, inmiddels de tweede kaart open gemaakt en Arctic Ceramique 2 aangebracht. Draait als een zonnetje de meeste games met een temperatuur van 75°C. Blijkbaar bestaat het fenomeen dat sommige thermische pasta niet stroperig genoeg is en dus geen contact maakt met de die. Dit blijft een vreemde zaak voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-10 13:53
Verwijderd schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 19:16:
Nou, inmiddels de tweede kaart open gemaakt en Arctic Ceramique 2 aangebracht. Draait als een zonnetje de meeste games met een temperatuur van 75°C. Blijkbaar bestaat het fenomeen dat sommige thermische pasta niet stroperig genoeg is en dus geen contact maakt met de die. Dit blijft een vreemde zaak voor mij.
Bij videokaarten moet je de koelpasta gewoon uitsmeren en niet te zuinig doen, zolang je isolerende pasta's gebruikt in ieder geval. Als de temperatuur direct spiked is het contact simpelweg niet goed, of te weinig, of niet volledig aangedraaid of er zit een obstructie tussen de koeler en de kaart waardoor de montage ongelijk is.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
aminam schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 19:54:
[...]

Bij videokaarten moet je de koelpasta gewoon uitsmeren en niet te zuinig doen, zolang je isolerende pasta's gebruikt in ieder geval. Als de temperatuur direct spiked is het contact simpelweg niet goed, of te weinig, of niet volledig aangedraaid of er zit een obstructie tussen de koeler en de kaart waardoor de montage ongelijk is.
Ceramique 2 is in zijn geheel niet conductief, wat wel zo fijn is. Heb een flinke erwt aangebracht. Niet de beste geleidende koelpasta, maar voor het geld is het super degelijk spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-10 13:53
Verwijderd schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 20:58:
[...]

Ceramique 2 is in zijn geheel niet conductief, wat wel zo fijn is. Heb een flinke erwt aangebracht. Niet de beste geleidende koelpasta, maar voor het geld is het super degelijk spul.
Erwt kun je beter niet doen bij een gpu, heb je kans dat je de hoekjes niet meeneemt. Bij een cpu is dat meestal geen probleem doordat er vaak een IHS tussen zit die de hitte in ieder geval kan opnemen.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
aminam schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 21:49:
[...]

Erwt kun je beter niet doen bij een gpu, heb je kans dat je de hoekjes niet meeneemt. Bij een cpu is dat meestal geen probleem doordat er vaak een IHS tussen zit die de hitte in ieder geval kan opnemen.
Zal even kijken hoe de pasta zich verdeelt.

Net even gekeken en de pasta mis een paar kleine plekjes in de hoeken. Ik zal de pasta even met de hand verdelen en kijken hoe dat gaat.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2019 22:12 ]

Pagina: 1