Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markvijf
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04-08-2024
Beste,

Allereerst even een opsomming van mijn systeem:
AMD fx8350 (arctic freezer a40)
ASUS crosshair v formula z
HD Radeon 7950 Boost edition 3gb
Corsair 750w (nieuw, maar niet erg interresant)
16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 802MHz (2x8gb crucial)

Nu heb ik een probleem:
Ik krijg geen beeld meer.... Ik heb uiteraard andere monitoren/kabels/ingangen geprobeerd. Verder heb ik de RAM verwisseld, ook geprobeerd met 1x 8gb en de connectoren schoongemaakt. Het MOBO geeft nog wel gewoon signaal, alle lichtjes branden en ik kan hem gewoon normaal opstarten (zonder beeld). Ook heb ik een hele oude Nvidia 7300se GPU erin gestopt, maar ook dan geeft ie geen beeld.
Voor mijn gevoel blijft nu enkel de CPU als mogelijke oorzaak over, maar weet niet hoe ik dat kan controleren. Ik heb namelijk geen andere CPU die ik er in kan stoppen. Heb thuis even rondgekeken en heb nog wel een hele oude AMD e730 dual core liggen, maar verwacht dat dat niet past.
Hebben jullie een idee wat ik nog meer kan proberen?
Alvast bedankt
Mark

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Als alle ledjes groen zijn zou alles in orde moeten zijn, als je cpu led niet oranje is dan is de oorzaak misschien wel je voeding, die is al erg overkill en afhankelijk van het model wellicht te brak om je systeem te draaien. Die oude 8cores van AMD slurpen bizar veel stroom.

Het is sws wel tijd voor een upgrade lijkt me, het hele systeem is al 5 jaar flink achterhaald.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Doet je scherm het wel? :?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markvijf
@pjot1 ja ik heb het ook met andere monitoren geprobeerd.
@Wintervacht ik ga even de kleuren van die ledjes nakijken straks!
Beiden bedankt alvast voor jullie input

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 25-09 10:14
Wintervacht schreef op zondag 28 juli 2019 @ 19:27:
Als alle ledjes groen zijn zou alles in orde moeten zijn, als je cpu led niet oranje is dan is de oorzaak misschien wel je voeding, die is al erg overkill en afhankelijk van het model wellicht te brak om je systeem te draaien. Die oude 8cores van AMD slurpen bizar veel stroom.

Het is sws wel tijd voor een upgrade lijkt me, het hele systeem is al 5 jaar flink achterhaald.
fijn dat je in een ander ze wallet kan kijken |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

milotic schreef op zondag 28 juli 2019 @ 20:18:
[...]

fijn dat je in een ander ze wallet kan kijken |:(
Zijn*.

En wat heeft dat er nou weer mee te maken :/ ik weet niet of er budget voor is en zo ja hoe veel, ik wil alleen maar zeggen dat het met deze componenten wel bijna te verwachten is dat er iets aan het eind van zijn leven loopt, vooral de fx8xxx cpus zijn vrijwel nooit een lang leven beschoren.

Lekker constructieve post man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
haha hij vraagt hier toch niet of die upgraden moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

milotic schreef op zondag 28 juli 2019 @ 20:23:
haha hij vraagt hier toch niet of die upgraden moet
Haha ik zeg alleen dat er kans is dat het misschien wel moet, als de cpu het begeven heeft ga je nl. nooit meer een vergelijkbare cpu voor die socket krijgen die langer mee gaat.

Als je niks zinnigs te zeggen hebt zeg dan niks :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
wou hetzelfde zeggen maar prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markvijf
Hahaha bedankt voor jullie constructieve opmerkingen! Hier kan ik wat mee...😘
Maar @Wintervacht je geeft aan de voeding is overkill. Het is 750w, tuurlyk is het systeem een stroomslurper, maar lijkt me sterk dat daar het probleem ligt...😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Markvijf schreef op zondag 28 juli 2019 @ 20:38:
Maar @Wintervacht je geeft aan de voeding is overkill. Het is 750w, tuurlyk is het systeem een stroomslurper, maar lijkt me sterk dat daar het probleem ligt...😅
Zoals ik al zei gaat het zelden om wattage, alleen als het te weinig is :p
Wat is het type precies? Sommige goedkopere en zelfs sommige dure voedingen hebben een enkele 12v rail die soms maar slecht om kunnem gaan met piekspanning. Zoiets zou, zeker bij een cpu/gpu die veel stroom vreten, zeker tot problemen kunnen leiden.

Ik zeg niet direct dat dat hier het geval is, maar het is een mogelijkheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:44

HugoBoss1985

Xenotech

Markvijf schreef op zondag 28 juli 2019 @ 20:38:
Een voeding kan ook stuk hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Markvijf schreef op zondag 28 juli 2019 @ 19:11:
Het MOBO geeft nog wel gewoon signaal, alle lichtjes branden en ik kan hem gewoon normaal opstarten (zonder beeld).
Dit zou voor mij het mobo nog niet uitsluiten. Zou de cpu defect zijn dan start het mobo niet normaal op en zonder beeld zie je niet of er normaal wordt opgestart. Ik verdenk eerder het moederbord dan de cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markvijf
Beste allen,

Uiteraard de voeding kan ook het probleem zijn, dit sluit ik niet uit. Ik heb er nog wel een liggen van 750w dus die zal ik eens aansluiten. De huidige cx750 is daarentegen 3 maanden oud en lijkt me in eerste instantie niet de boosdoener.
Echter! ik zie wel dat er een led lampje op het MOBO nu rood brand. @Wintervacht het betreft het lampje aan de rechterzijde van het mobo en het ziet er naar uit dat dat de DRAM-led betreft. mogelijk ook noemenswaardig is dat als ik hem opstart de eerste 1.5 a 2 seconden omstebeurt het CPU-LED en DRAM-LED rood flikkeren.

Ik heb nu even beide RAM apart van elkaar in elk slot geprobeerd, maar het lampje blijft branden :'(

[ Voor 21% gewijzigd door Markvijf op 28-07-2019 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markvijf
@Uszka ideeen over hoe ik dat kan controleren? alle lampjes die er branden zijn fel groen behalve die van de DRAM-LED dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markvijf
UPDATE!
Ik heb het systeem maar even helemaal uit elkaar gehaald en het mobo los op een doos gelegd en daarop het systeem weer aangesloten. Ik las namelijk ergens dat het mogelijk door een vorm van kortsluiting oid kan komen. Helaas... dat is niet het geval. Ook heb ik een andere voeding van 750w erop aangesloten en wederom geen beeld en de zelfde foutmelding van het rode DRAM-LED op het mobo. Ik heb het ook eens zonder RAM geprobeerd, maar zelfs dan hoor ik geen piep van opstarten. als laatste heb ik de CMOS nog eens een x gecleared door de batterij er ruim 2 minuten uit te houden.
Kan iemand mij helpen?!!
bijvoorbeeld door een tip hoe ik kan kijken of mijn MOBO nog werkt, of dat de RAM slots gefryed zijn? overigens heb ik nooit geoverclocked.
nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Markvijf schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:04:
UPDATE!
Ik heb het systeem maar even helemaal uit elkaar gehaald en het mobo los op een doos gelegd en daarop het systeem weer aangesloten. Ik las namelijk ergens dat het mogelijk door een vorm van kortsluiting oid kan komen. Helaas... dat is niet het geval. Ook heb ik een andere voeding van 750w erop aangesloten en wederom geen beeld en de zelfde foutmelding van het rode DRAM-LED op het mobo. Ik heb het ook eens zonder RAM geprobeerd, maar zelfs dan hoor ik geen piep van opstarten. als laatste heb ik de CMOS nog eens een x gecleared door de batterij er ruim 2 minuten uit te houden.
Kan iemand mij helpen?!!
bijvoorbeeld door een tip hoe ik kan kijken of mijn MOBO nog werkt, of dat de RAM slots gefryed zijn? overigens heb ik nooit geoverclocked.
nogmaals dank!
Probeer het eens met 1 ramlatje in het 2e slot (A2, eerste rode vanaf je CPU), als dat niet werkt, probeer het met de andere stick, als die wel boot weet je dat er een stuk is. Gewoon allebei testen, als ze het allebei niet doen is er iets anders mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markvijf
dank voor de input. allemaal gedaan! Ik heb beide RAM sticks apart in iedere slot geprobeerd. allemaal dezelfde foutmelding mbt DRAM-LED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-09 16:44

eagle00789

Est. November 2005

Wat geeft de QCode voor een code terug als het dramled brandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markvijf
Qcode? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

De 2 cijfers rechtsboven van de geheugenslots.
Lees anders even de handleiding van je moederbord: asus pagina 1-30 (hoofdstuk 1 pagina 30)

[ Voor 38% gewijzigd door eagle00789 op 29-07-2019 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markvijf
Ik ben nu even niet thuis, maar ik denk dat je bedoelt bij een crosshair v formula z. Ik heb de normale crosshair v formula. Ik heb namelijk niet die 2 digitale cijfers op mijn moederbord.
dank voor de input

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Markvijf schreef op maandag 29 juli 2019 @ 17:01:
Ik ben nu even niet thuis, maar ik denk dat je bedoelt bij een crosshair v formula z. Ik heb de normale crosshair v formula. Ik heb namelijk niet die 2 digitale cijfers op mijn moederbord.
dank voor de input
Je schrijft in je openingspost toch echt de crosshair v formula z. Vandaar de verwarring..
Ander tip. Probeer eens werkgeheugen uit een andere pc in deze pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markvijf
dank @eagle00789 Ik heb nog geen ander ddr3 geheugen kunnen bemachtigen. Er zijn zo goed als enkel laptops in mijn directe omgeving :)
Ik ga zeker nog eens die RAM proberen en anders ga ik toch maar een vervroegde upgrade van mijn systeem beginnen door wat RAM en een nieuw MOBO aan te schaffen. terwijl ik dit type bedenk ik me dat ik dan hoogstwaarschijnlijk ook direct een cpu erbij moet halen, omdat het anders niet zal werken
Pagina: 1