Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killsko
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-05 10:20
Hi Tweakers,

Ik heb een probleem met mijn MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G.
Na het opstarten verschijnt er een tekst in beeld:
"Please power down and connect the PCIe power cables for this graphics card".
Tegelijkertijd draaien de fans wel en branden de led's ook gewoon.

Wat heb ik al geprobeerd?
- Testen met een andere voeding (3 verschillende voedingen geprobeerd).
- PCIe kabels opnieuw aansluiten.
- Videokaart in een andere computer zetten.

Waardoor zou dit kunnen komen?

[ Voor 17% gewijzigd door Killsko op 28-07-2019 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Kun je een foto maken en hier neerzetten van je videokaart gemonteerd?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 13:17
Wat bij mij regelmatig voor komt bij het installeren van de GPU is dat de 2 pins voeding die je naast de 6 pins er in schuift er niet helemaal goed in zit.
Check dat voor de zekerheid even.
Maar doet hij dit zelfde ook in een andere PC? Dan zou het wel eens een defect kunnen zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door unfor op 28-07-2019 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killsko
EWK schreef op zondag 28 juli 2019 @ 16:24:
Kun je een foto maken en hier neerzetten van je videokaart gemonteerd?
Bij deze:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/qJPgHM4/20190728-150456.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RT9XFgk/20190728-150503.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Killsko op 28-07-2019 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Zit die pci-e kabel er niet verkeerd om in?
Dat klipje wat er op zit moet ergens achter haken namelijk

[ Voor 49% gewijzigd door EWK op 28-07-2019 16:41 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killsko
Dat dacht ik eerst ook, maar dit is de enige manier dat het past. Het clipje zit aan de bovenkant terwijl hij normaal gesproken aan de onderkant zit dus hij moet echt op deze manier erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killsko
unfor schreef op zondag 28 juli 2019 @ 16:26:
Wat bij mij regelmatig voor komt bij het installeren van de GPU is dat de 2 pins voeding die je naast de 6 pins er in schuift er niet helemaal goed in zit.
Check dat voor de zekerheid even.
Maar doet hij dit zelfde ook in een andere PC? Dan zou het wel eens een defect kunnen zijn.
Ik denk niet dat het aan de kabel ligt, dit zit er echt goed in. Wat zou er verder kapot kunnen zijn dat ik deze melding krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Laatst online: 08:04
De 8pin lijkt er best schuin in te zitten? De connector is nog goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Op je eerste foto zit ie ook scheef. Dat zou niet moeten kunnen. Ik twijfel toch echt of dit kabel er wel goed in zit.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killsko
De connector zit ook soort van scheef, ik heb gekeken of de soldeerconnecties goed zijn en de pins nog recht. Dat was wel het geval, maar ik denk toch dat het probleem daar inzit.

Foto's:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/bFR3X0x/20190728-153703.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/C2nLznj/20190728-153721.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Killsko op 28-07-2019 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

2e hands kaart of te ruw met inbouwen ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killsko
Hackus schreef op zondag 28 juli 2019 @ 16:50:
2e hands kaart of te ruw met inbouwen ?
2e hands, dus weet niet wat de vorige eigenaar er mee heeft gedaan...

[ Voor 20% gewijzigd door Killsko op 28-07-2019 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killsko
Hoe lastig is het om een nieuwe connector op een videokaart te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb zo'n connector nog nooit zo scheef zien zitten vanuit de fabriek. Kan best zijn dat er ergens een pin is gebroken in het plastic.
Killsko schreef op zondag 28 juli 2019 @ 16:54:
Hoe lastig is het om een nieuwe connector op een videokaart te zetten?
Voor iemand met de juiste skills, niet lastig. Zonder de juiste skills, niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killsko
PilatuS schreef op zondag 28 juli 2019 @ 16:58:
Ik heb zo'n connector nog nooit zo scheef zien zitten vanuit de fabriek. Kan best zijn dat er ergens een pin is gebroken in het plastic.

[...]

Voor iemand met de juiste skills, niet lastig. Zonder de juiste skills, niet aan beginnen.
Dus ik kan hem net zo goed als afval beschouwen nu? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Killsko schreef op zondag 28 juli 2019 @ 17:09:
[...]

Dus ik kan hem net zo goed als afval beschouwen nu? :?
Ik zou zelf de boel eerst voorzichtig terug buigen, misschien doet ie het dan weer. Mocht er alleen een pin gebroken zijn werkt dat niet, of het kan kortsluiting geven. Verder is het dus wel te maken als je de juiste persoon hebt die het kan doen. Er lopen hier op Tweakers wel wat mensen rond die dit kunnen. Maar nog los van dat, als jij dit ding zo hebt gekocht zou ik aankloppen bij de verkoper, tenzij jij dit zelf zo hebt gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:23
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HATxvP9.png

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er met deze kaart is gebeurd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killsko
PilatuS schreef op zondag 28 juli 2019 @ 17:12:
[...]

Ik zou zelf de boel eerst voorzichtig terug buigen, misschien doet ie het dan weer. Mocht er alleen een pin gebroken zijn werkt dat niet, of het kan kortsluiting geven. Verder is het dus wel te maken als je de juiste persoon hebt die het kan doen. Er lopen hier op Tweakers wel wat mensen rond die dit kunnen. Maar nog los van dat, als jij dit ding zo hebt gekocht zou ik aankloppen bij de verkoper, tenzij jij dit zelf zo hebt gedaan.
Ik wist dat de verkoper deze error kreeg maar niet waar de fout zat. Dus is wist dat het een risico was om 'm te kopen. Weet je misschien bij welke tweaker ik zou kunnen aankloppen om er een keer naar te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killsko
Paprika schreef op zondag 28 juli 2019 @ 17:13:
[Afbeelding]

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er met deze kaart is gebeurd...
Ben ook wel benieuwd wat er mee is gebeurd, waarschijnlijk is hij nogal hardhandig en uitgebouwd...
Hoop dat hij alsnog aan de praat te krijgen is, ook zonde om de hele videokaart weg te gooien omdat alleen de connector kapot is...

[ Voor 5% gewijzigd door Killsko op 28-07-2019 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt de connector (waar je de stekker in steekt) wat rechter buigen/duwen op de pinnen zodat alle pinnen even ver uitsteken in de connector.

Het lijkt er nu op dat 1 of 2 pinnen geen contact maken met de stekker, de kaart krijgt nu net genoeg stroom om de fans en wat ledjes te laten draaien/branden, maar niet genoeg voor de rest van de kaart.

Heb je misschien duidelijkere foto's van de connector en de pinnen, ook hoe ze vast gesoldeerd zitten op de print?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killsko
Verwijderd schreef op zondag 28 juli 2019 @ 17:35:
Je kunt de connector (waar je de stekker in steekt) wat rechter buigen/duwen op de pinnen zodat alle pinnen even ver uitsteken in de connector.

Het lijkt er nu op dat 1 of 2 pinnen geen contact maken met de stekker, de kaart krijgt nu net genoeg stroom om de fans en wat ledjes te laten draaien/branden, maar niet genoeg voor de rest van de kaart.

Heb je misschien duidelijkere foto's van de connector en de pinnen, ook hoe ze vast gesoldeerd zitten op de print?
Ik heb net geprobeerd om de connector rechter te buigen maar dit lukt niet zonder er echt veel kracht op te zetten... Wel heb ik het idee dat de soldeerverbinding van pin1 (in de hoek) misschien kapot is:

Foto zonder resize:
https://i.ibb.co/DrvL2rQ/20190728-174004.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Daar zit idd een probleem bij die pin. Hij maakt zo te zien geen of slecht contact omdat het soldeertin is losgescheurd.
Heb je een soldeerbout, toevallig? Dit kun je zelf makkelijk opwarmen en opnieuw vast laten vloeien. Eventueel met nieuwe tin.

Er is duidelijk wel iets gebeurd met je kaart, want er zit relatief veel schade aan.
Hopelijk zit de schade alleen om de connector en zijn er verder geen componentjes kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Laatst online: 02:05

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Connectors even doormeten met multimeter vanaf begin tot waar die heen leidt dan weet je precies welke nou niet goed werkt.

De connector is sowieso goed bewerkt met door iets, zal wss wel niet goed in een case hebben gepast of de kabel te kort even passend gemaakt met alle gevolgen van dien.

[ Voor 41% gewijzigd door 42dpi op 28-07-2019 18:14 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killsko
Heb zelf geen soldeer apparatuur maar zal morgen wel even alles doormeten om te kijken of het daar aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Killsko schreef op zondag 28 juli 2019 @ 18:31:
Heb zelf geen soldeer apparatuur maar zal morgen wel even alles doormeten om te kijken of het daar aan ligt.
42dpi schreef op zondag 28 juli 2019 @ 18:13:
Connectors even doormeten met multimeter vanaf begin tot waar die heen leidt dan weet je precies welke nou niet goed werkt.

De connector is sowieso goed bewerkt met door iets, zal wss wel niet goed in een case hebben gepast of de kabel te kort even passend gemaakt met alle gevolgen van dien.
De pin zelf zal wel doormeten, die zal waarschijnlijk niet gebroken zijn.
Hij maakt waarschijnlijk geen contact met de print.

Dus als je gaat doormeten, niet alleen de uiteinden van de pin meten, maar 1 uiteinde van de pin en de aansluiting van de print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Killsko schreef op zondag 28 juli 2019 @ 18:31:
Druk niet zo maar ergens de soldeer pen op je hebt zo een trace stuk als je beetje verkeerd zet. En gebruik beetje flux en nieuw soldeer tin maak het schoon met zuig lont en dan opnieuw solderen (als een soldeerpunt brak is)

Zuig lont
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QiQfzJx5nUu8tStpTOQJonvC/full.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door 42dpi op 28-07-2019 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik hier zie is een gebogen power connector die waarschijnlijk niet meer fatsoenlijk stroom naar de kaart leid. Dit lijkt dus een kwestie van een nieuwe connector of pinnen solderen. Zorg wel voor het juiste soort metaal en een soldeerbout die goed heet word. Ik heb geprobeerd met een goedkope soldeerbout een SMD te solderen, maar die werd niet heet genoeg. Probeer voor 50W te gaan van een redelijk merk mocht je dit gaan willen doen.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2019 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Killsko Hoe is het nog afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killsko
Ik heb iemand die er veel meer ervaring mee heeft de verbinding van de eerste pin opnieuw laten solderen. Daarnaast heb ik de backplate eraf gehaald en doorgemeten of elke pin van de connector verbinding maakt met de PCB (gemeten aan de achterkant van de printplaat en de ingang van de connector). Alle verbindingen leken hierbij intact. Opnieuw in mijn computer gezet en je raad het al, weer de PCIe cable error...
Ik vrees dat het probleem in dat geval ergens in de printplaat zelf zit maar ik heb geen manier om dit vast te stellen. Iemand nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt geen foto gemaakt van de pcb zonder backplate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killsko
Nee helaas vergeten, wat zou je daaraan kunnen afleiden?
Ik zag geen kapotte soldeerpunten, condensators of indicaties dat iets is doorgebrand...

[ Voor 7% gewijzigd door Killsko op 31-07-2019 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-10 11:16
If all else fails zou je nog kunnen proberen de kaart te bakken. Wel eerst de shroud + koeler eraf halen, je wil alleen het PCB in de oven hebben. Temperatuur die je daarvoor moet gebruiken zou je even op moeten zoeken (dacht rond de 180 graden, maar ga niet van mijn geheugen uit :P). Als er dan ergens een slechte aansluiting zit heb je kans dat die weer vast smelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er hoeft ook niet iets doorgebrand te zijn, er kan ook een trace beschadigd zijn waardoor niet alles gevoed wordt.
Maar even goed, kunnen er componentjes beschadigd zijn of van hun plaats verschoven, aangezien de kaart al duidelijk meer stoot- of valschade had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killsko
@Verwijderd
Dat is waar, maar is het mogelijk om erachter te komen welke verbinding/component dan de boosdoener is?

@kgd92
In de oven stoppen vind ik zelf wat risky en met mijn oven denk ik niet dat de kaart er beter uit zal komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Killsko Ja je kunt de pcb bekijken op fouten. Als dat niet lukt, je kunt niks vinden, dan zul je moeten gaan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Killsko schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 16:00:
@Verwijderd
Dat is waar, maar is het mogelijk om erachter te komen welke verbinding/component dan de boosdoener is?

@kgd92
In de oven stoppen vind ik zelf wat risky en met mijn oven denk ik niet dat de kaart er beter uit zal komen...
Je kaart niet in een oven steken

.
kgd92 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:40:
If all else fails zou je nog kunnen proberen de kaart te bakken. Wel eerst de shroud + koeler eraf halen, je wil alleen het PCB in de oven hebben. Temperatuur die je daarvoor moet gebruiken zou je even op moeten zoeken (dacht rond de 180 graden, maar ga niet van mijn geheugen uit :P). Als er dan ergens een slechte aansluiting zit heb je kans dat die weer vast smelt.
De party truuk om je card in een oven te steken heeft null komma null te maken met wat er hier wss aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:19
Kaart helemaal uit elkaar halen en beide kanten goed bekijken. Of foto maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killsko
Heb net de backplate er weer afgehaald en een foto gemaakt:
https://i.ibb.co/mtFYBPG/pcb.jpg

Zien jullie iets geks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:06

jgj82

Ja, maar = nee

@Killsko Wat zit er tussen het zesde en zevende tracepair vanaf de achterkant op het PCB vlak boven je PCI-E connector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killsko
@jgj82
Snap niet helemaal welk gedeelte je precies bedoelt, helpt dit?

https://i.ibb.co/PhFnhrC/PCBclose2.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Killsko op 31-07-2019 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Laatst online: 00:06

jgj82

Ja, maar = nee

Killsko schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 21:05:
@jgj82
Snap niet helemaal welk gedeelte je precies bedoelt, helpt dit?

https://i.ibb.co/PhFnhrC/PCBclose2.jpg
Een plaatje zegt meer als duizend woorden! :)
GTX 1060
Klickable!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onderkant ziet er voor zover ik kan zien goed uit.

De bovenkant zou er hetzelfde uit moeten zien als dit:

https://img.artencraft.be/i/2642055.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-10 09:38
Hoeveel heb je voor de kaart betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Laatst online: 08-10 13:24
Die print ziet er op een plek bij je spanningsregelaars wat vreemd uit. Donkerder als de omgeving. Misschien ergens sluiting geweest.
Bij PC43, da's de 3e van boven als ik goed tel op een ipad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-10 09:41
ik heb zelf een sterk vermoeden dat de spanningsregelaars een opdonder hebben gehad, door dat er een soort sluiting is ontstaan toen de connector mishandeld is door de vorige eigenaar (kaart krijgt niet voldoende spanning). Als je iemand ken die goed met een multimeter om kan gaan zou hij ze kunnen door meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killsko
jgj82 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 21:28:
[...]

Een plaatje zegt meer als duizend woorden! :)
[Afbeelding: GTX 1060]
Klickable!
Een stuk duidelijker inderdaad ;) Dacht eerst dat je de 8 pin PCIe power connector bedoelde.
Ik heb net even gekeken maar wat je daar op de foto ziet was waarschijnlijk een stofje of kwam door mijn camera. Kan namelijk niks geks vinden op die plek.

@BMW_Gizzmo
Klopt, er is daar een lichte verkleuring te zien dus zou het wel eens kunnen zijn. Hoe meet je zo'n spanningsregelaar door?

Ik ben wel van plan om de koeling er ook af te halen en de bovenkant te inspecteren maar volgens mij is de 'seal' hiervan nog intact dus ik wacht even op een reactie van MSI. Hele kleine kans dat ze hier nog iets aan willen doen gezien de powerconnector en het soldeerwerk maargoed je weet maar nooit.

[ Voor 21% gewijzigd door Killsko op 31-07-2019 23:04 ]

Verwijderd

Killsko schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 22:48:
[...]

Een stuk duidelijker inderdaad ;) Dacht eerst dat je de 8 pin PCIe power connector bedoelde.
Ik heb net even gekeken maar wat je daar op de foto ziet was waarschijnlijk een stofje of kwam door mijn camera. Kan namelijk niks geks vinden op die plek.

@BMW_Gizzmo
Klopt, er is daar een lichte verkleuring te zien dus zou het wel eens kunnen zijn. Hoe meet je zo'n spanningsregelaar door?

Ik ben wel van plan om de koeling er ook af te halen en de bovenkant te inspecteren maar volgens mij is de 'seal' hiervan nog intact dus ik wacht even op een reactie van MSI. Hele kleine kans dat ze hier nog iets aan willen doen gezien de powerconnector en het soldeerwerk maargoed je weet maar nooit.
Wacht de reactie maar af, maar ze gaan weinig voor je betekenen. Die melding van je PCI kabel is toch echt de stroomtoevoer, misschien het soldeerwerk nog even goed bekijken. Zou je een foto kunnen uploaden van de gesoldeerde pin? Sowieso Koeler verwijderen en PCB nader inspecteren op eventuele beschadigingen of verdachte zaken. Ik zou de kaart op professionele manier rond de 120 graden verhitten als je een adresje hebt. Dit is een populaire temperatuur voor mensen die een defecte chip of geheugenmodules proberen te fixen. Alleen doen wanneer er alleen nog wanhoop is, voor nu is er nog wat speurwerk te doen. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killsko
Update: Een RMA van MSI bood geen uitkomst en de kaart is nog verder beschadigd geraakt tijdens de controle. Omdat ik er vrij zeker van ben dat ik deze kaart zelf niet meer kan redden heb ik hem verkocht aan iemand die denkt dat wel te kunnen. Topic kan op slot, bedankt voor alle reacties!

[ Voor 106% gewijzigd door Killsko op 25-08-2019 10:49 ]

Pagina: 1