Plafonddoos niet diep genoeg voor lamp?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snapismo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-03 14:41
Ha klustweakers,

Net verhuisd en wilde in de badkamer een spatvrij spotje ophangen. Formaat is precies goed voor de ronde plafonddoos die er hangt, en ideaal omdat een lamp eronder de kastdeur in de weg zou zitten. Het is echter een spotje met dimmer, en die dimmer zit een zwart kastje. Dat kastje past helaas niet in de plafonddoos. :|

Zou ik dat kastje eraf kunnen slopen en het LEDje direct met het kroonsteentje verbinden. Of is er manier om die plafonddoos uit het plafond te halen (en zou me dat meer ruimte opleveren)? Tips welkom! :)

Beste antwoord (via snapismo op 28-07-2019 15:39)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zoals je hier kunt zien is het een inbouwspot, geen opbouwspot.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.paulmann.com/media/image/71/1b/18/93869pic01.jpg

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(jarig!)
Dit past er niet meer bij in je centraaldoos. Die is hier ook niet voor bedoeld. Die trekontlasting kun je er af halen maar dit is al met al geen geweldig plan. Ook de warmte ontwikkeling (ook al is het LED) wil je niet in een centraaldoos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:49
Het is niet de bedoeld om dergelijke spot in die centraaldoos te monteren.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Zoals je hier kunt zien is het een inbouwspot, geen opbouwspot.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.paulmann.com/media/image/71/1b/18/93869pic01.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snapismo
Dank voor de snelle feedback! Ben geen hele ervaren klusser, dus had er überhaupt niet bij stilgestaan dat er een verschil is tussen inbouw- en opbouw-spots. Kan ik dit spotje dus helemaal niet in deze ruimte gebruiken? En kan ik die centraaldoos eruit halen of is helemaal een dom idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ja, dat is een heel dom idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snapismo
Duidelijk. Zijn er überhaupt inbouwspots die je in een centraaldoos kunt gebruiken, of zijn die daar niet voor bedoeld? En betekent dat je voor dit soort spots altijd zelf een gat zult moeten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joentje
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-07 14:10
vaak worden inbouwspots gemonteerd in een verlaagd plafond. In dat verlaagde plafond boor je zelf inderdaad de gaten. Voor zover ik weet zijn er geen inbobuwspots voor een centraaldoos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Wat voor type plafond heb je eigenlijk?

Centraaldozen zijn niet bedoeld voor spots. Er zijn spotboxen die daar wel voor bedoeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snapismo
kabeltjekabel schreef op zondag 28 juli 2019 @ 15:39:
Wat voor type plafond heb je eigenlijk?
Not sure.
Centraaldozen zijn niet bedoeld voor spots. Er zijn spotboxen die daar wel voor bedoeld zijn.
Helder! Wel verwarrend (of misschien ligt dat aan mij) dat de afmetingen precies overeenkomen met het formaat van de spots - daardoor dacht ik dat die wel zouden moeten kunnen passen. Maar ja, amateur hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-07 15:42
Paulmann heeft platte opbouwspots als mogelijk alternatief.
Volgens mij te koop bij Hornbach of anders sowieso online.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Maak een vuist en sla er met de zijkant eens tegenaan (hoeft niet heel hard!). Wanneer het hol klinkt is het een verlaagd plafond. Meestal gemaakt van gips of ander plaatmateriaal.

Wanneer het dof klinkt is de kans groot dat het een betondek is. Daar kun je alleen maar iets onder maken en niet er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snapismo
Helder. Daar is niks hols aan, duidelijk beton. Bedankt voor de input, allen.
Pagina: 1