Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Development build + medium games (1300 euro)

Pagina: 1
Acties:

• GenGF
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-03 15:02
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
CAD software (SolidWorks, EPLAN) en vrij heftige Excel macro's het ene moment, een spelletje het andere moment, incidenteel een virtuele machine. Meerdere (virtuele?) desktops en meestal tussen de 20-150 Firefox tabbladen open ongeacht wat ik verder aan het doen ben, behalve tijdens de zwaarste spellen. Ik ben gewend aan spelen op waardeloze resolutie, maar iets als Sniper Elite 4 op hoge instellingen soepel laten draaien is mooi voor de verandering. Ik verwacht geen verschrikkelijk zware spellen te draaien, maar de simpelere dingen moet het wel veel van tegelijk aankunnen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Richtlijn 1300 incl. verzendkosten, assemblage kan ik zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitoren en randapparatuur heb ik nog, worden later apart vervangen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Kast
PSU
CPU
RAM
SSD met ruimte voor extra HDDs
Videokaart
Cooler?

Sata 6 Gb/s SSD van minstens 250 GB. Ben er nog niet uit of ik daar een 1TB HDD bij zet of direct voor een 1TB SSD als hoofd schijf ga. Denk het laatste, schijnt zuiniger te zijn en niet zo gek veel duurder. 8-core 3.6 GHz (standaard) wat goed overweg kan met hyperthreading (i7+ of AMD's equivalent). Zeker 16GB RAM met genoeg ruimte om er nog zo'n zelfde 16GB naast te drukken indien nodig. (4GB video RAM). Genoeg ruimte voor een extra HDD mocht dat nodig zijn later. Geen inbouw optische drives nodig. Niet al te kleine cache op CPU en SSD, vlot RAM (niet alleen in kloksnelheid maar ook CAS/RAS etc.). De basiscomponenten (CPU/mobo) moeten het even volhouden, als de videokaart over 4 jaar niet meer voldoet komt er wel een nieuwe voor. Aansluitingen voor 2 HDMI monitoren. Gigabit Ethernet. 3-4 USB 3.0 poorten waarvan 1 minstens 3.1 (3.2 is mooi meegenomen), hoeft niet aan de voorkant, mag wel. Licenties heb ik al. Geen verlichting (RGB of wat dan ook), kast verdwijnt toch onder het bureau.

Huidige voorstel:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 345,05€ 345,05
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk€ 103,74€ 103,74
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Ti Ventus XS 6G OC€ 295,-€ 295,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 81,05€ 81,05
1Geheugen internG.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX€ 147,50€ 147,50
1VoedingenCorsair SF600 (2018)€ 109,95€ 109,95
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 1TB€ 141,90€ 141,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.224,19

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Goede ervaringen met Asus, Cooler Master, Corsair, MSI, Western Digital, nVidia en Intel, maar ik heb begrepen dat AMD z'n achterstand weer ingelopen heeft. Dus dat is geen bezwaar (toch?). Als het maar stabiel is, heb ik geen voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Omdat een en ander nogal warm wordt, en met de huidige zomers vallen de mussen zonder PC al dood van het dak af, is de algehele energie-efficiëntie niet onbelangrijk.

Ga je overklokken?
Als overklokken nodig is om de meeste bang voor je buck te krijgen doe ik het, zeker nu ik gehoord heb dat sommige CPUs standaard te laag ingesteld staan. Als dit als voordeel heeft dat ik hem tijdens een hittegolf gewoon weer terug kan zetten zodat het minder warm wordt, is dat zeker geen gek idee.

Wat verwacht je van ons?
Huidige voorstel-build is op basis van mijn achterhaalde kennis, dus voel je vrij om er niks van heel te lagen. Als het hele zooitje maar wel compatibel is met elkaar, en bij voorkeur een beetje op elkaar afgestemd. Niet dat het RAM veel sneller is dan de CPU aan kan, of de videokaart te zwaar, dat soort stunts.

En dan ben ik vast nog informatie vergeten die jullie belangrijk vinden, dus vraag gerust. Het is even terug dat ik aan zelfbouw gedaan heb en durf dus niks te zeggen over de compatibiliteit van de onderdelen op mijn huidige lijst. Kan deze mobo bijvoorbeeld wel met deze CPU overweg, of moet er een dure x570 in? Ik ben er ook niet helemaal uit of er wel XMP zit op dat ding, wat je nodig schijnt te hebben voor RAM vlotter dan 2.7 GHz. In mijn lijst ben ik voor de boxed CPU gegaan omdat die vreemd genoeg goedkoper was dan de tray, maar eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee wat voor koeler er op moet. Ik heb goede verhalen gehoord over de pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

SFX voeding heb je niet nodig, en 600w is erg veel voor dit systeem met 1660Ti.

als je geen absolute haast heb zou ik ff wachten op de MAX versie van je moederbord, die is gelijk geschikt voor Zen2 en heeft een ruimere bios. 3700X komt al met goede koeler, maar de Mugen 5 is prima en beter dan. (max versie komt als het goed is deze week in pw)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• GenGF
@Hackus De SFX is inderdaad wat zwaar, een Corsair 550 was ook zat geweest, maar ik dacht dat deze koeler bleven, onder andere omdat ze zuiniger zijn.

De MSI B450 MAX ziet er heel goed uit, scheelt weer het gezeur met flashen en volgens mij zitten daar wel meer upgrades op. Een week geduld heb ik nog wel, ben op het moment het kantoor nog aan het aftimmeren en dat schiet niet op met dit weer.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GenGF schreef op zondag 28 juli 2019 @ 17:45:
@Hackus De SFX is inderdaad wat zwaar, een Corsair 550 was ook zat geweest, maar ik dacht dat deze koeler bleven, onder andere omdat ze zuiniger zijn.

De MSI B450 MAX ziet er heel goed uit, scheelt weer het gezeur met flashen en volgens mij zitten daar wel meer upgrades op. Een week geduld heb ik nog wel, ben op het moment het kantoor nog aan het aftimmeren en dat schiet niet op met dit weer.
gaat om formaat SFX v ATX en wattage (oa maar 150w gpu)

SF is SFX voor kleine kasten als ITX

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:54
Het MSI B450 Tomahawk moederbord ondersteunt alleen een Zen2 processor met een recente BIOS versie. Bij MSI kan dit zelf flashen zonder CPU met een knop, of je kan de webshop vragen dit te doen.

Sommige gebruikers ervaren problemen met een b450 moederbord en een Zen2 processor zoals de 3600. Lees bijvoorbeeld Reddit: Stop recommending MSI B450 motherboards for Ryzen 3 without a disclaimer of de MSI motherboard forums. Ervaar zelf boot problemen met een Ryzen 3600 op een MSI b540 Gaming Pro Carbon AC.

• GenGF
@Delay Als de correcte BIOS er in zit zijn er toch geen problemen meer? Bovendien, is dit niet opgelost met de MAX versie dan? Die zal minder oude systemen en meer nieuwe systemen ondersteunen, incl. Zen2. Is het flashen bij jou verkeerd gegaan? Loopt daar al een draadje over?

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:54
GenGF schreef op maandag 29 juli 2019 @ 17:35:
@Delay Als de correcte BIOS er in zit zijn er toch geen problemen meer? Bovendien, is dit niet opgelost met de MAX versie dan? Die zal minder oude systemen en meer nieuwe systemen ondersteunen, incl. Zen2. Is het flashen bij jou verkeerd gegaan? Loopt daar al een draadje over?
Flashen ging bij mij goed, en als mijn systeem boot werkt het lekker vlot. Booten lukt echter soms niet, dat kan tientallen pogingen kosten. Slaapstand werkt helemaal niet. Zie ook de ervaringen van anderen waar ik naar link.

• GenGF
Dan wacht ik nog even, met een week is er vast meer helder.

Heeft er nog iemand opmerkingen over het RAM? Is de huidige selectie misschien overkill en kan ik beter voor iets als een Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 gaan? Of misschien heeft een G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX meer waarde voor z'n geld?

Of er eerst eens goedkope kaarten in stoppen en benchmarken of de RAM wel een probleem is?

En een tijdje terug (2017?) was er nog gedoe over RAM wat eigenlijk niet lekker samen wou werken met Ryzen CPUs, is dat al opgelost of moet je daar nog steeds voor uitkijken?

[ Voor 12% gewijzigd door GenGF op 06-08-2019 17:51 . Reden: Bonusvraag ]

• LukasvH_1
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-01 23:59
GenGF schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 17:46:
Dan wacht ik nog even, met een week is er vast meer helder.

Heeft er nog iemand opmerkingen over het RAM? Is de huidige selectie misschien overkill en kan ik beter voor iets als een Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 gaan? Of misschien heeft een G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX meer waarde voor z'n geld?

Of er eerst eens goedkope kaarten in stoppen en benchmarken of de RAM wel een probleem is?

En een tijdje terug (2017?) was er nog gedoe over RAM wat eigenlijk niet lekker samen wou werken met Ryzen CPUs, is dat al opgelost of moet je daar nog steeds voor uitkijken?
Aangezien je een Ryzen-3000 processor hebt zou ik de 3200MHz CL14 aanraden.

Check voor de zekerheid even op de QVL (Qualified Vendors List) van je moederbord of dit kitje van G.Skill daar vermeld staat.
Wanneer dit kitje daar vermeld staat weet je zeker dat het werkt.
Als het er niet vermeld staat betekend het niet dat het niet werkt, maar dan heeft de fabrikant dat kitje niet getest (of wel getest en het werkte niet).

Ryzen-3000 heeft wel betere Memory-support dan de vorige generaties.

AMD Ryzen 5 2600 | B450 Aorus Pro | Gigabyte GeForce GTX 1660 Gaming OC | 16GB Corsair Vengeance RGB PRO 3000 MHz | Phanteks Eclipse P300

• GenGF
@LukasvH_1 Die 3200C14D-16GFX staan in ieder geval niet op de QVL. Een heleboel andere kits uit die serie wel, maar deze specifiek niet. Blijft gokwerk dus. Of even iets anders zoeken wat er op lijkt en wel op de QVL staat.
Pagina: 1