Pc krijgt stroom maar start niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkie54321
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-11-2022
Probleem:
Sinds een paar dagen kon ik de pc alleen nog opstarten wanneer ik eerst de stroom eraf haalde (dat werkte dus wel een paar dagen). Het probleem nu, is dat er helemaal niets meer gebeurd. Wat ik gisteren anders heb gedaan is om hem i.p.v. af te sluiten, in slaapstand te zetten.

Belangrijk om te vermelden is dat de lampjes van de GPU wel aangaan, dus lijken wel stroom te krijgen. De voeding is nog betrekkelijk nieuw (2-3 maanden oud) en heeft verder altijd goed gewerkt. De voeding hiervoor had dit probleem ook, maar na aanschaf van de nieuwe nooit problemen meer gehad. Verder heb ik ook niets aangepast in de bios of welke instelling dan ook. Lijkt mij dus in de hardware te zitten.

Hardware info:
Voeding: Cooler Master 750W gold edition modular
pricewatch: Cooler Master MWE Gold 750 Full Modular

Moederbord: MSI Z87-G45 gaming
pricewatch: MSI Z87-G45 Gaming

Processor: Processor: Intel(R) Core(TM) i7-4770K CPU @ 3.50 GHz
pricewatch: Intel Core i7-4770K Boxed

GPU: zotac geforce gtx 1070
pricewatch: Zotac GeForce GTX 1070 Ti AMP Edition

RAM: 2x crucial ballistix 4gb 1600mhz, 1.35v
pricewatch: Crucial Ballistix Tactical LP BLT4G3D1608ET3LX0CEU
2x corsair dominator 4GB DDR3, 2400mhz en1.65v
pricewatch: Corsair Dominator Platinum CMD8GX3M2A2400C11

SSD: crucial mx300 2,5 inch 525GB
pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB

HDD: Samsung HD103UJ, 1TB, 7200rpm
pricewatch: Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB

Nooit geen problemen gehad met de nieuwe voeding tot het begin van afgelopen week. Toen startte de pc enkel nog als ik de stroom er eerst afhaalde, sinds vandaag start hij niet meer.

Ik heb al andere stopcontacten geprobeerd en een andere stekkerdoos. Eén keer lukte het mij hem weer te starten in een andere kamer. Maar daarna lukte ook dat niet meer. Verder heb ik ook geprobeerd hem zonder scherm en toebehoren te starten, ook geen effect.

Graag hoor ik wat mogelijk verkeerd is of wat ik kan doen om hierachter te komen.

Alvast bedankt.

[ Voor 30% gewijzigd door rikkie54321 op 30-07-2019 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Karige specsheet zo maar ik zie al 1 potentieel probleem: je draait ram van 2 verschillende merken?

Heb je al geprobeerd om met 1 setje te booten, of beter nog, met 1 stick?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkie54321
Wintervacht schreef op zondag 28 juli 2019 @ 14:51:
Karige specsheet zo maar ik zie al 1 potentieel probleem: je draait ram van 2 verschillende merken?

Heb je al geprobeerd om met 1 setje te booten, of beter nog, met 1 stick?
Ga ik proberen, vraag me alleen af waarom hij dan af en toe wel start en af en toe niet start. Voorheen ook nooit problemen gehad met de RAM sticks. Maar zodra ik thuis ben ga ik het proberen, beter uitsluiten dan gissen.

Wat betreft de sprecsheet, zal ik even op zolder kijken naar de dozen waar de onderdelen inzaten. Dan zal ik nog even de HDD schijf en SSD schijf specs invullen. Moet ik dan verder nog iets toevoegen of is dat voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

rikkie54321 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 11:03:
[...]

Ga ik proberen, vraag me alleen af waarom hij dan af en toe wel start en af en toe niet start. Voorheen ook nooit problemen gehad met de RAM sticks. Maar zodra ik thuis ben ga ik het proberen, beter uitsluiten dan gissen.

Wat betreft de sprecsheet, zal ik even op zolder kijken naar de dozen waar de onderdelen inzaten. Dan zal ik nog even de HDD schijf en SSD schijf specs invullen. Moet ik dan verder nog iets toevoegen of is dat voldoende?
Het ging meer om de specs van het RAM, ballistix en dominator zeggen niet zo heel veel behalve het merk, clock speeds, voltage en latency zijn vrij belangrijk om het te kunnen laten werken ;)

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkie54321
Dank voor je reactie, ik ga er mee aan de slag als ik thuis ben vanavond! Wellicht dan meer nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Maak even een inventarislijstje met exacte componenten uit pricewatch. Goede informatie is een vereiste om dit soort problemen op te kunnen lossen.

Je geeft aan dat je twee voedingen hebt versleten. Misschien is er een kortsluitinkje op het moederbord waardoor de voeding zich daarop moet aanpassen en zo te snel slijt. Een voeding kan uit zichzelf stoppen met leveren als beveiliging tegen te hoge spanning of stroom. Als de stekker uit het stopcontact wordt genomen en geruime tijd wordt gewacht tot de voeding echt uit is, dan wordt zo'n beveiliging gereset. Daardoor kan het soms wel werken en soms niet.

Was het heet in de ruimte waar de computer stond? Metaal zet uit als het warm wordt en dat kan zorgen voor slechte contacten en het kan ook leiden tot kortsluiting. Dus controleer alle connectoren: loshalen en opnieuw aansluiten, als het moeilijk gaat is dat mogelijk een probleempunt. Ook de processor kan een slecht contact maken door iets verbogen pinnetjes.

Met een multimeter (en de "paperclip trick") kun je meten of de spanning klopt die uit de voeding komt. Als alles ok is, wil dat nog niet zeggen dat de voeding ook ok is, het streept dan wel een mogelijke oorzaak van het lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

rikkie54321 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 11:03:
[...]

1 RAM module in 2e bankje naast CPU. 2 verschillende merken en typen RAM kan vaak problemen veroorzaken. als je eerst 1 setje hebt en je wilt uitbreiden, dan koop je het best dezelfde set erbij.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkie54321
Hackus schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:37:
[...]

1 RAM module in 2e bankje naast CPU. 2 verschillende merken en typen RAM kan vaak problemen veroorzaken. als je eerst 1 setje hebt en je wilt uitbreiden, dan koop je het best dezelfde set erbij.
Zojuist met 1 van beide kaarten in het 2e bankje geprobeerd te starten, geen resultaat. Ik heb wel een multimeter thuis liggen, alleen zijn het allemaal zwarte draadjes, geen idee dus welke het groene draadje is. Is dat op elke kabel dezelfde, neem aan van wel? Nog andere dingen waar ik op moet letten bij het meten?

[ Voor 20% gewijzigd door rikkie54321 op 29-07-2019 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkie54321
Ook heb ik de specs even aangepast, dat moet al meer informatie bieden volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
rikkie54321 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 18:53:
Ik heb wel een multimeter thuis liggen, alleen zijn het allemaal zwarte draadjes, geen idee dus welke het groene draadje is. Is dat op elke kabel dezelfde, neem aan van wel? Nog andere dingen waar ik op moet letten bij het meten?
Je kunt met de "paperclip trick" de voeding laten denken via de ATX connector dat de computer aanstaat. Gewoon tellen welke pin je moet hebben is als er geen kleuren zijn gebruikt. De clip moet aan de juiste kant zitten, op het plaatje hieronder is groen de vierde pin van boven, aan de rechterzijde (pin nummer 16).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/c3NsZ20sHreUqMEQmhjcP3lC/full.png
Dit is een standaard 24 pins ATX stekker, er bestaan afwijkende types met een ander aantal pins.

Als de voeding aanblijft staan meet je elke spanning tegen nul (van - op de multimeter naar "ground"). Met de rode kabel vanaf de multimeter in de + kun je vervolgens elke pin die spanning heeft meten.

Het kan niet echt misgaan, de multimeter moet op gelijkstroom stand worden gezet met de juiste maximum spanning (>12V). Molex en SATA stekkers kun je ook testen. Daarvan zijn ook pinout schema's te vinden op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

nvt

[ Voor 98% gewijzigd door Hackus op 29-07-2019 21:56 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
rikkie54321 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 19:14:
Ook heb ik de specs even aangepast, dat moet al meer informatie bieden volgens mij :)
Niet echt, er staan teveel generieke namen die voor meerdere producten van toepassing zijn. Zoals de voeding. Een echte inventarislijst met links naar producten in pricewatch is veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkie54321
mrmrmr schreef op maandag 29 juli 2019 @ 22:00:
[...]

Niet echt, er staan teveel generieke namen die voor meerdere producten van toepassing zijn. Zoals de voeding. Een echte inventarislijst met links naar producten in pricewatch is veel beter.
Heb de links naar pricewatch (specificaties) erin gezet, hoop dat dat zo voldoende duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkie54321
mrmrmr schreef op maandag 29 juli 2019 @ 21:44:
[...]

Je kunt met de "paperclip trick" de voeding laten denken via de ATX connector dat de computer aanstaat. Gewoon tellen welke pin je moet hebben is als er geen kleuren zijn gebruikt. De clip moet aan de juiste kant zitten, op het plaatje hieronder is groen de vierde pin van boven, aan de rechterzijde (pin nummer 16).

[Afbeelding]
Dit is een standaard 24 pins ATX stekker, er bestaan afwijkende types met een ander aantal pins.

Als de voeding aanblijft staan meet je elke spanning tegen nul (van - op de multimeter naar "ground"). Met de rode kabel vanaf de multimeter in de + kun je vervolgens elke pin die spanning heeft meten.

Het kan niet echt misgaan, de multimeter moet op gelijkstroom stand worden gezet met de juiste maximum spanning (>12V). Molex en SATA stekkers kun je ook testen. Daarvan zijn ook pinout schema's te vinden op internet.
toon volledige bericht
Ga ik proberen! meer info volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkie54321
Zojuist, de voeding doorgemeten. Zie geen eigenaardigheden of afwijkingen. Kan het zijn dat het moederbord, de problemen veroorzaakt? Mijn onderbuik gevoel zegt dat daar wellicht iets mis mee is.

UPDATE: Zojuist toch nog een keer de RAM sticks omgewisseld en geprobeerd op 1 RAM stick te starten. PC is nu opgestart. Durf hem alleen niet meer af te sluiten nu :9

Het zou dus kunnen dat de andere RAM stick dan kapot is?

[ Voor 55% gewijzigd door rikkie54321 op 30-07-2019 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Opstarten met een minimum aan onderdelen is een goede manier om bij uitsluiting problemen te localiseren.

Dat gezegd hebbende, bij voedingen en opstarten fluctueren de belastingen nogal per herstart, zodat het soms wel en soms geen probleem kan veroorzaken. Gewoon doorgaan met testen dus tot je zeker weet dat het aan een bepaald onderdeel ligt.

De verschillende geheugen DIMM's kunnen ook problemen veroorzaken, maar meestal toch niet dit soort problemen. Vaak werken DIMM's wel in bepaalde slots en niet in andere. Als je twee verschillende soorten geheugen mixt wordt het nog onvoorspelbaarder. Maar als ooit de geheugens wel samen hebben gewerkt in een bepaalde configuratie, ligt het niet voor de hand eerst daar de oorzaak te zoeken als er niets is veranderd. Het kan dan evengoed een defecte module zijn of een defect slot.

Er zijn software geheugentest tools zoals memtest86.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkie54321
mrmrmr schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:25:
Opstarten met een minimum aan onderdelen is een goede manier om bij uitsluiting problemen te localiseren.

Dat gezegd hebbende, bij voedingen en opstarten fluctueren de belastingen nogal per herstart, zodat het soms wel en soms geen probleem kan veroorzaken. Gewoon doorgaan met testen dus tot je zeker weet dat het aan een bepaald onderdeel ligt.

De verschillende geheugen DIMM's kunnen ook problemen veroorzaken, maar meestal toch niet dit soort problemen. Vaak werken DIMM's wel en bepaalde slots en niet in andere. Als je twee verschillende soorten geheugen mixt wordt het nog onvoorspelbaarder. Maar als ooit de geheugens wel samen hebben gewerkt in een bepaalde configuratie, ligt het niet voor de hand eerst daar de oorzaak te zoeken als er niets is veranderd. Het kan dan evengoed een defecte module zijn of een defect slot.

Er zijn software geheugentest tools zoals memtest86.
Dank voor je reactie, zojuist helaas de pc moeten herstarten, en jawel je verwacht het al.. Hij start weer niet. Het lijkt er op dat als hij lang heeft uit gestaan hij dus wel start, en daarna niet meer. Geen idee waar dat mee te maken kan hebben. Volgende plan is wellicht om de pc even helemaal uit elkaar te halen, weer opnieuw op te bouwen en dan met minimale aantal onderdelen opbouwen en er vervolgens elke keer weer wat bij te doen.

UPDATE:
Gisteren toch de pc weer aan de praat gekregen. Vannacht aan laten staan en werkt nog prima. Als hij dus aanstaat krijg ik ook geen foutmeldingen of wat dan ook en werkt alles vlekkeloos. Probleem lijkt hem dus alleen in het opstarten te zitten..

[ Voor 8% gewijzigd door rikkie54321 op 31-07-2019 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkie54321
Helaas nog steeds geen oplossing gevonden. PC start wel nadat de stroom eraf is gehaald en hij een halve dag zonder stroom heeft gestaan. Probeer ik hem snel erna te starten lukt het niet. Vraag me af waarom hij dan eerst uren stil moet staan.

Starten met slechts 1 ram kaart heeft geen zijn, verder heb ik al een aantal kabeltjes opnieuw aangesloten ook geen resultaat.

Zoals eerder geschreven heb ik ook de voeding nagemeten ook hier geen afwijkingen.

Graag hoor ik wat ik nog meer kan proberen voordat ik hem naar de reparateur ga sturen. Alles wat ik zelf al uit kan sluiten hoeft hij tenslotte niet meer te doen (scheelt weer een paar centen hoop ik..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Een voor een onderdelen wisselen uit een andere computer is een optie, maar stel dat het moederbord een kortsluiting heeft, dan kan dat ook weer een andere voeding of onderdeel aantasten. Naar een reparateur lijkt me de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkie54321
Na een andere voeding aangesloten te hebben werkte alles perfect. Lijkt erop dat de condensatoren kapot waren. Voeding wel pas 5 maanden oud. Product terug gestuurd en wordt gerepareerd (valt nog onder de garantie, mits er niks geks aan is.) Probleem dus verholpen.

Zodra ik meer van cooler master hoor, zal ik nog wel even een berichtje posten.

Thanks voor jullie hulp!
Pagina: 1