Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zonnepanelen: advies drie opties

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LoneGunman
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
Ik zit in dubio over de aanschaf van zonnepanelen :) Meerdere offertes opgevraagd, maar twijfel nu wat wijsheid is.

Situatie: schuin dak (60 graden) op het ZW, waar ruimte is voor maximaal 12 panelen. Dit door bestaande zonnecollectoren (met Atag Q-Solar) op het dak. Geen schaduwvorming door schoorsteen/bomen etc.

Doelstelling: zo veel mogelijk opwekken eigen gebruik: er wordt elektrisch gekookt, airco (inverter, dus verwarmen zou ook nog kunnen), computers veel aan, misschien nog EV in de toekomst.

Alle offertes inclusief montage, aanpassen meterkast waar nodig, etc. Dus all-in prijs, ex BTW. Alle drie bij 'gerenommeerde' installateurs.

Offerte 1: €3160 (0,94€/Wp):
12x Poly-paneel Eurener (blauw)
Goodwe omvormer
Garantie panelen/omvormer: 15/10 jaar.
3360 Wp

Offerte 2: €3838 (1,06€/Wp):
12x Mono-paneel Q-Cells (zwart)
Growatt omvormer
Garantie panelen/omvormer: 12/10 jaar.
3600 Wp

Offerte 3: €4500 (1,18€/Wp):
12x Mono-paneel Longi (zwart)
Micro-omvormers Enphase
Garantie panelen/omvormer: 10/20 jaar.
3780 Wp

Nu ging mijn voorkeur in eerste instantie uit naar #3. Hippe micro-omvormers, mooie panelen, meer opbrengst. Nu is het alleen zo dat het dak in kwestie nauwelijks zichtbaar is. Ik heb een vrijstaande woning met weinig bebouwing rondom. Het dak is alleen maar te zien voor 1 huis (buren) en verder totaal niet. Dus esthetiek is eigenlijk geen factor, behalve dan dat je het zelf weet.

Op de lange termijn verdien je alles wel terug. Maar de investering nu scheelt gewoon €1340 euro tussen de goedkope en dure variant. Dat verschil verdien je niet zo snel terug. Wat is wijsheid? Goedkope ouderwetse poly-panelen, of modernere met micro-omvormers die niemand ziet? ;) Of nog iets anders?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 21:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Waarom micro-omvormers als je geen schaduw hebt? Dan lijkt me een normale omvormer een beter idee.
Kijk ook eens naar de LG NeON2 Black. Die gaan tot 325 en 330Wp. Ik heb zelf de 320Wp versie en die gaan als een trein.

[Voor 38% gewijzigd door Microkid op 28-07-2019 14:37]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LoneGunman
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
Microkid schreef op zondag 28 juli 2019 @ 14:35:
Waarom micro-omvormers als je geen schaduw hebt? Dan lijkt me een normale omvormer een beter idee.
Bedrijf van offerte 3 doet haast niet anders. Dit was ook het startpunt van de zoektocht. En nee, in principe hebben ze geen nut, behalve dan langere garantie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
12 panelen is prima op een stringomvormer.

Zoiets: https://www.winkelman-zon...3-6/51475/?display=detail
Maar mag ook poly zijn, als je dat liever wilt (qua kosten)

Omdat de techniek, in jouw situatie, eigenlijk niet uitmaakt, kun je verder kijken wat je belangrijk vindt.
Hoe ga je de boel uitlezen?
Batterij opslag naderhand? Is dat compatibel (geintegreerd) met je installatie?

[Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-07-2019 14:46]

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie - Aton power to heat

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True