Zonnepanelen; Platdak + Micro omvormers, goede keus?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreiTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-05 07:48
Na uren op het internet te hebben gezocht, het forum afgestruind een redelijk plan kunnen bedenken om ook aan de zonnepanelen te gaan. Onderstaand mijn idee, graag hoor ik van jullie feedback of dit een goede keuze is.

Huidige situatie is als volgt. We hebben een tuinhuis met plat dak van 350 x 430cm.Deze is gericht op het zuiden. Hierop wil ik graag een aantal zonnepanelen neerleggen. Omdat ik ze zo min mogelijk in het zicht wil hebben graag zo plat mogelijk. In de toekomst wil ik dezelfde truc nog eens uitvoeren op de garage, deze heeft echter eind van de dag (na 20.00u) last van schaduw van het huis van de buren.

Keuze is gevallen op dit setje panelen met omvormer:

https://www.sun-solar.nl/index.php/product/complete-yingli-solar-mono-310wp-zwarte-zonnepanelen-set-1240wp-voor-e1160-incl-btw-sunsolar/

De keuze hiervoor gaat met name om de omvormer. Deze kan gewoon bij de panelen hangen en neemt minimale ruimte in beslag. Daarnaast kan ik direct met de AC kabel richting meterkast (kom ik zo nog even op terug).

De kabel wil ik laten lopen langs de zijkant van het tuinhuis, onder het grind tot aan de achterkant van het huis.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/PNJfsDtV/IMG-0860.jpg

Hier wil ik een kabeldoos maken zodat ik in te toekomst eventueel nog eenzelfde set (of meerdere) op de garage kan plaatsen. Welke overigens niet de hele dag in de zon staat. (rood kabel naar panelen op tuinhuis, blauw kabeldoos, groen voor de panelen in de toekomst (kan netjes achter de regenpijp).

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/jC1xsj2x/IMG-0861.jpg

Vanuit de betreffende kabeldoos kan ik richting de meterkast via de kruipruimte. Echter heb ik hier geen groep over. Het idee is in de meterkast een PV verdeler te plaatsen (de ruimte heb ik) op de groep waar ook de tuinverlichting zit. Hiervoor zal ik wat om moeten klussen aangezien de tuingroep nu bij de woonkamer op zit en de drogergroep komt dan te vervallen.

Vraagstukken die ik heb zijn:
- Zonnepanelen bevestigen op dit platte dak, zouden betonnen voeten hier een goede (betaalbare) oplossing zijn? Ik heb ook gezien dat mede tweakers met profielen en betonbandjes aan het werk zijn gegaan.

- Is de meterkast ombouw noodzakelijk? De groep van de tuin apart zetten en hierbij op de omvormers (dus geen pv verdeler) is dat een optie?

- Is het mogelijk de omvormers(APS QS 1) uit te lezen via Domoticz? Huis automatisering draait hier al op.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-05 14:31

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Als je droger groep komt te vervallen.kun je toch die groep gebruiken voor je PV systeem?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-05 16:54
BreiTech schreef op zondag 28 juli 2019 @ 14:19:
Na uren op het internet te hebben gezocht, het forum afgestruind een redelijk plan kunnen bedenken om ook aan de zonnepanelen te gaan. Onderstaand mijn idee, graag hoor ik van jullie feedback of dit een goede keuze is.

Huidige situatie is als volgt. We hebben een tuinhuis met plat dak van 350 x 430cm.Deze is gericht op het zuiden. Hierop wil ik graag een aantal zonnepanelen neerleggen. Omdat ik ze zo min mogelijk in het zicht wil hebben graag zo plat mogelijk. In de toekomst wil ik dezelfde truc nog eens uitvoeren op de garage, deze heeft echter eind van de dag (na 20.00u) last van schaduw van het huis van de buren.

Keuze is gevallen op dit setje panelen met omvormer:

https://www.sun-solar.nl/index.php/product/complete-yingli-solar-mono-310wp-zwarte-zonnepanelen-set-1240wp-voor-e1160-incl-btw-sunsolar/

De keuze hiervoor gaat met name om de omvormer. Deze kan gewoon bij de panelen hangen en neemt minimale ruimte in beslag. Daarnaast kan ik direct met de AC kabel richting meterkast (kom ik zo nog even op terug).

De kabel wil ik laten lopen langs de zijkant van het tuinhuis, onder het grind tot aan de achterkant van het huis.

[Afbeelding]

Hier wil ik een kabeldoos maken zodat ik in te toekomst eventueel nog eenzelfde set (of meerdere) op de garage kan plaatsen. Welke overigens niet de hele dag in de zon staat. (rood kabel naar panelen op tuinhuis, blauw kabeldoos, groen voor de panelen in de toekomst (kan netjes achter de regenpijp).

[Afbeelding]

Vanuit de betreffende kabeldoos kan ik richting de meterkast via de kruipruimte. Echter heb ik hier geen groep over. Het idee is in de meterkast een PV verdeler te plaatsen (de ruimte heb ik) op de groep waar ook de tuinverlichting zit. Hiervoor zal ik wat om moeten klussen aangezien de tuingroep nu bij de woonkamer op zit en de drogergroep komt dan te vervallen.

Vraagstukken die ik heb zijn:
- Zonnepanelen bevestigen op dit platte dak, zouden betonnen voeten hier een goede (betaalbare) oplossing zijn? Ik heb ook gezien dat mede tweakers met profielen en betonbandjes aan het werk zijn gegaan.

- Is de meterkast ombouw noodzakelijk? De groep van de tuin apart zetten en hierbij op de omvormers (dus geen pv verdeler) is dat een optie?

- Is het mogelijk de omvormers(APS QS 1) uit te lezen via Domoticz? Huis automatisering draait hier al op.
Qua monitoring:
MethinX in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"

Ik heb het nog niet in Domoticz erbij gezet, maar denk dat het met curl gewoon kan, moet ik nog eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-05 17:17
@BreiTech

check hoe @Geert h het simpel heeft opgelost.
Geert h in "zelf zonnepanelen plaatsen"
kun je eigenlijk vrijwel geheel plat maken als je wil.
(als je wil kan het zelfs nog simpeler en goedkoper.
schuindak stangen verbinden met wat alu L strips met stoeptegels er tussen.)

ik ben niet de grootste fan van de APS micro omvormer, maar soms is het wel een oplossing.
(vermijden als kan, maar gebruiken als nodig.
omvormers onder de panelen waar het +80 graden en - 10 graden kan worden, liever niet. ;) )

de keuze is wat vreemd.
het dak is 350 x 430cm.
hier passen volgend mij gewoon 2x1m panelen op b.v. :
https://www.winkelman-zon...75wp/51738/?display=tiles
en dan kom ik uit op 6 panelen met +/-2200Wp.
en de Vmpp komt rond de 240V te liggen, dat is genoeg voor een degelijke TL omvormer.
dit kan dan weer op een 2kW TL omvormer.
(je zou er ook 1 kunnen pakken die buiten kan hangen en zo weg werken.)

hoe groter de set de goedkoper de prijs in €/Wp word en de sneller hij terugverdiend word.
maar ik heb erg weinig info om er een goede tip voor te kunnen geven.
maar denk wel dat je plan beter kan. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 28-07-2019 16:29 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreiTech
migjes schreef op zondag 28 juli 2019 @ 16:26:
@BreiTech

check hoe @Geert h het simpel heeft opgelost.
Geert h in "zelf zonnepanelen plaatsen"
kun je eigenlijk vrijwel geheel plat maken als je wil.
(als je wil kan het zelfs nog simpeler en goedkoper.
schuindak stangen verbinden met wat alu L strips met stoeptegels er tussen.)

ik ben niet de grootste fan van de APS micro omvormer, maar soms is het wel een oplossing.
(vermijden als kan, maar gebruiken als nodig.
omvormers onder de panelen waar het +80 graden en - 10 graden kan worden, liever niet. ;) )

de keuze is wat vreemd.
het dak is 350 x 430cm.
hier passen volgend mij gewoon 2x1m panelen op b.v. :
https://www.winkelman-zon...75wp/51738/?display=tiles
en dan kom ik uit op 6 panelen met +/-2200Wp.
en de Vmpp komt rond de 240V te liggen, dat is genoeg voor een degelijke TL omvormer.
dit kan dan weer op een 2kW TL omvormer.
(je zou er ook 1 kunnen pakken die buiten kan hangen en zo weg werken.)

hoe groter de set de goedkoper de prijs in €/Wp word en de sneller hij terugverdiend word.
maar ik heb erg weinig info om er een goede tip voor te kunnen geven.
maar denk wel dat je plan beter kan. ;)
Ik ben het deels met je redenatie eens. Echter met welke manier van bevestigen krijg ik 6 panelen op dit dakje?

De inverter buiten heb ik naar gezocht maar kwam ik niet goed uit. Die zou bijvoorbeeld rechts aan de zijkant van het tuinhuis kunnen, deels overdekt door de overstek en uit het zicht. Daarnaast dichtbij de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-05 17:17
BreiTech schreef op zondag 28 juli 2019 @ 16:31:
[...]

Ik ben het deels met je redenatie eens. Echter met welke manier van bevestigen krijg ik 6 panelen op dit dakje?

De inverter buiten heb ik naar gezocht maar kwam ik niet goed uit. Die zou bijvoorbeeld rechts aan de zijkant van het tuinhuis kunnen, deels overdekt door de overstek en uit het zicht. Daarnaast dichtbij de panelen.
(een ander merk kan ook, solarstel is maar een voorbeeld.)

je pakt per rij 2x deze montage rail:
https://solarstell.nl/product/montagerail/
(die zijn eigenlijk voor schuindak)

en verder alle klemmen die je normaal ook nodig hebt om de panelen te bevestigen.
https://solarstell.nl/producten/pannendak-klemmen/

je pakt dan een aantal alustrips in een L vorm.
die schroef je met een parker onder de rails zodat er (gratis van marktplaats) stoeptegels tussen kunnen.
(je zaagt dus een klein stukje van de L weg tot je een _ hebt)

en een paar van dit soort rubbers:
https://solarstell.nl/product/basisrubber/
(om je dak niet te beschadigen.)

en dan is het vaak wel slim om aan 1 kant een extra stoeptegel er onder te doen, zodat het nog een beetje schuin is en het water er van afloopt. (minder poetsen.)

klaar.

omvormer, ik heb te weinig info (zeer beperkt met wat je geeft) om daar iets voor te verzinnen.
maar er is altijd wel iets mogenlijk. ;)
ook je kabel plan het klinkt een beetje te moeilijk gedacht.
kan waarschijnlijk ook veel simpeler.

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 28-07-2019 17:01 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert h
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:51
Huidige situatie is als volgt. We hebben een tuinhuis met plat dak van 350 x 430cm.Deze is gericht op het zuiden.
Moet hier de dakrand nog vanaf? Dat scheelt rondom 20 cm in ruimte. Maar met het oog op aflopen van de saledringsregeling, zou ik ook kijken naar de mogelijkheden voor een oost-west opstelling. Dat verhoogd het eigen verbruik en verminderd de hoogte bij dezelfde hellingshoek, of vergroot de hellingshoek bij dezelfde hoogte. Net vanaf welke kant je het bekijkt.
. In de toekomst wil ik dezelfde truc nog eens uitvoeren op de garage, deze heeft echter eind van de dag (na 20.00u) last van schaduw van het huis van de buren.
Schaduw na 20:00 uur boeit niet echt veel op jaarproductie. Dat is slechts een paar maanden per jaar, en dan is de top allang geweest.

Pv: 3kWp, ozo, 5°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreiTech
Allen hartelijk dank voor de reacties. De kritische reacties hebben mij even aan het denken gezet en heb bovenstaande even overboord gegooid en opnieuw bekeken hoe en/of wat. Misschien hebben jullie feedback op onderstaande 2 opties:

Het dak ligt dus op het zuiden (afvoer is op het zuiden).
Hoek zal tussen 0 en 5 graden worden om het zoveel mogelijk uit het zicht te houden maar wel dat het water hier vanaf loopt bij regen.

Optie 1 Landscape:
6x Jinko JKM310M-60B Cheetah Full Black 310Wp
1x Goodwe 1-fase Omvormer GW1500-NS, 1 MPPT, incl. geintegreerde DC Schakelaar en interne WIFI

Dit alles monteert ik op profielen voor portrait. Deze profielen monteer en verzwaar ik met kleine beton poeren (formaat tegel), waarschijnlijk iets dikker.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/JGztZR9p/Schermafbeelding-2019-08-06-om-10-41-49.png

Optie 2 Portrait:
8x Jinko JKM310M-60B Cheetah Full Black 310Wp
1x Goodwe 1-fase Omvormer GW2500-NS, 1 MPPT, incl. geintegreerde DC Schakelaar en interne WIFI

Montage gelijk aan bovenstaande, betekent meer panelen i.c.m. minder ballast. Gaat dit een probleem zijn?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/PN4PCCFL/Schermafbeelding-2019-08-06-om-10-27-11.png

Vanaf de omvormer naar de meterkast trek ik een kabel welke tussen de 25 en 30 meter is. De droger groep laat ik compleet vervallen en plaats een ALS, welke direct achter de hoofdschakelaar zit.

Enige twijfel die ik heb is de betreffende kabel van omvormer naar meterkast. Welke dikte dien ik te nemen? 2,5mm2 is gangbaar en aan te sluiten op de omvormer. Elke kabel dikker dan 2,5mm2 kan ik niet kwijt op de omvormer. Enige wat ik daar kan bedenken is vanaf de AC schakelaar bij de omvormer met 4mm2 naar de meterkast en met 2,5mm2 naar de omvormer te gaan.
Pagina: 1