Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gebruik voor fotografie mijn Canon 5D IV met een paar nette lenzen. Mijn vrouw wil nu ook graag wat foto's maken en ik wil eigenlijk ook wel een compacte camera voor een citytrip. Nu schiet ik wel eens wat met mijn mobiel, maar de kwaliteit is om te janken op een redelijk scherm (Samsung S8). Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een camera met de volgende eigenschappen:
  1. Compact genoeg om makkelijk mee te nemen met een city-trip.
  2. Moet ook toegankelijk zijn voor een beginner (lees: goede P of AUTO mode)
  3. Moet altijd in raw-formaat kunnen schieten (ik trek toch mijn eigen foto's al door Lightroom, dus past prima in de workflow). Dus ook in P of AUTO mode liefst ook een RAW bestand.
  4. Kwaliteit moet of full-size A4 formaat prima zijn (dat een nacht-foto ruis krijgt begrijp ik op dit formaat). Ik wil alleen niet de agressieve post-processing die ik op de mobiel zie.
  5. Video interesseert mij totaal niet, dus dat kan helemaal buiten beschouwing blijven,
Ik zat zelf te kijken naar de volgende opties:
  1. Sony RX-100 mark III (€449)
  2. Sony RX-100 mark VA (€829) - €100 cashback
  3. Panasonic LX-100 II (€789)
Vandaag even wezen kijken bij Kamera Express in Almelo, maar waardeloos geholpen. De camera's konden niet aan, want ze hadden de accu's er niet bij. Ophalen was teveel moeite (er was vrijwel niemand in de zaak), dus ben maar weer teruggegaan.

Ik kon de toestellen wel even vasthouden. De LX-100 II is een veel fijner toestel om vast te houden en duidelijke bediening, maar ook echt wel een slag groter. De Sony RX-100 kon ik alleen in mark VI uitvoering vasthouden, maar zal qua grip niet veel anders zijn t.o.v. de III en VA. Ik vond het een toestel dat je volgens mij erg gauw laat vallen em de EVF zit erg onhandig.

Iets zegt mij dat ik het beste voor de mark III kan kiezen. Video interesseert me niet veel, het lastigere werk doe ik toch met de 5D en er zit een flink prijsverschil tussen de III en VA. Maar als de foto-kwaliteit of handling van de VA een stuk beter is, dan wil ik het er wel voor betalen. Een fixed-focus compact lijkt me te beperkt. Voor alleen straatfotografie was het prima geweest, maar ik zou de camera iets universeler willen inzetten.

Wat ik in beide camera's mis is GPS tagging. Ik begrijp dat dit lastig is met een accu van een compact, maar nu moet ik weer een GPS tracker meenemen en weer samenvoegen. Dat deed ik ook bij mijn oude 40D, maar fijn is anders.

Ik ga niet weer terug naar Kamera Express, maar bestel denk ik de III en VA online en dan stuur ik er wel eentje terug. Niet helemaal hoe ik graag een camera wil kopen, maar blijkbaar werkt dit zo anno 2019. Hebben jullie nog opmerkingen of dingen die ik wellicht vergeet?

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:19

TMV

Gezien je wensen zou de nieuwe Canon G5 X Mark II misschien ook wat voor je zijn? Iets groter dan de RX100, met een grip, lichtsterke 5x lens en Canon menu systeem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-07 21:14
Canon Powershot G1X III? Zelfde merk, zelfde kleuren, zelfde workflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-07 13:22
Een leuke systeemcamera zou een optie zijn, veel DSLR funties, betere kwaliteit dan een doorsnede pocket camera, handzaam en betaalbaar. Panasonic heeft leuke Leica lens modellen in o.a. de DC-GX serie.
Snuffel ook eens rond op dpreview, op deze website vind je veel goede reviews en diepgaande testen terug.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Canon G1X III heb ik naar gekeken en de APS-C sensor vind ik wel interessant, maar die is al net geen broekzakformaat meer. Op mijn dSLR vind ik een losse lensdop prima, maar op een compact vind ik het irritant (geen show-stopper natuurlijk). Daarbij geeft DPReview aan dat een RX-100 mk V meestal dezelfde beeldkwaliteit geeft en dan ga ik liever voor de RX-100.

De Canon G5 X mark II heb ik helemaal over het hoofd gezien, dus ik baalde even want zelfde merk is op zich wel prettig en ook de 5x tele is beter dan de RX-100. Maar ik wil hem met de vakantie meenemen (2 weken), dus het is sowieso geen optie.

Systeemcamera is geen optie. Het gaat juist om het broekzakformaat en toch acceptabele image-quality. Met een systeemcamera wordt het weer groter en gesleep en dat wil ik nu juist voorkomen. Ik zoek eigenlijk een telefoon met 16-200mm f/2.8 zoom en een full-frame sensor. Ergens moet ik consessies doen :)

Ik bestel denk ik de RX-100 mk VA, want daar kom ik toch de hele tijd weer op. Bedankt voor de suggesties. Vooral die G5 X II had ik helemaal over het hoofd gezien.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.