Game/film pc aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenBJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-03 22:26
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Aansluiten op 2 schermen. Kijken naar Twitch, wat programmeren en wat gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1100

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een scherm en randapperatuur

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Hierbij mijn voorstel:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 205,-€ 205,-
1MoederbordenASRock X370 Pro4€ 79,-€ 79,-
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT 8G GDDR6€ 429,50€ 429,50
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 600 Zilver/Zwart€ 71,-€ 71,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK€ 74,99€ 74,99
1VoedingenSilverstone Strider Plus 700W (ST70F-PB)€ 83,99€ 83,99
1Solid state drivesIntenso Top 2,5" 512GB€ 53,99€ 53,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 997,47

Waar ik nog een beetje aan twijfel is wat dit systeem zal kunnen. Ik wil met deze pc ook wat kunnen programmeren en daarvoor is een 4k scherm wel handig. Waar ik echter aan twijfel is of dit systeem wel fatsoening 4k gamen aan kan (ik denk het namelijk niet helemaal). Ik denk dat ik dus beter een 2k scherm aan kan schaffen. Het scherm ga ik trouwens buiten de 1100 houden.

Opmerkingen op het voorgestelde systeem en wat inzicht in de resolutiediscussie zijn welkom! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Voor programmeren is de resolutie wel het laatste waar je je druk om hoeft te maken.

Waar ik me wel zorgen over maak is de veel te zware voeding, verouderd moederbord en als je toch voor 2k kiest de over the top gpu...
Behalve resolutie is refresh rate trouwens ook handig om te vermelden.

Waarom kies je niet voor een m.2 ssd?
Check ook even of je ram wel ondersteund wordt door je (anders gekozen en nieuwere) moederbord.

[ Voor 9% gewijzigd door Wintervacht op 27-07-2019 20:23 ]

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik zou mij niet zorgen maken om het vermogen van de voeding, eerder om de kwaliteit en prestaties. Je kunt namelijk voor de helft van het geld al iets beters krijgen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GenBJ
-The_Mask- schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 21:46:
Ik zou mij niet zorgen maken om het vermogen van de voeding, eerder om de kwaliteit en prestaties. Je kunt namelijk voor de helft van het geld al iets beters krijgen.
Zou je een voorstel kunnen geven voor een betere voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenBJ
Wintervacht schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 20:22:
Voor programmeren is de resolutie wel het laatste waar je je druk om hoeft te maken.

Waar ik me wel zorgen over maak is de veel te zware voeding, verouderd moederbord en als je toch voor 2k kiest de over the top gpu...
Behalve resolutie is refresh rate trouwens ook handig om te vermelden.

Waarom kies je niet voor een m.2 ssd?
Check ook even of je ram wel ondersteund wordt door je (anders gekozen en nieuwere) moederbord.
Dat is juist het advies wat ik nog vraag aan jullie: kan ik nog gaan voor een 4k monitor voor gaming met deze processor en videokaart? Dat ik per se wil gaan voor een 2k monitor is dus niet zo. Op mijn werk maken wij gebruik van Macbook Pros en daar programmeer ik dus op, waardoor een 4k monitor wel fijn is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

GenBJ schreef op zondag 28 juli 2019 @ 00:11:
[...]

Dat is juist het advies wat ik nog vraag aan jullie: kan ik nog gaan voor een 4k monitor voor gaming met deze processor en videokaart? Dat ik per se wil gaan voor een 2k monitor is dus niet zo. Op mijn werk maken wij gebruik van Macbook Pros en daar programmeer ik dus op, waardoor een 4k monitor wel fijn is.
Wat vind je zo fijn aan een 4k resolutie dan, wat is het verschil met een fhd scherm?
Is het niet eerder het schermformaat wat je fijn vind?

Voor een goede 4k60fps steady ervaring heb je echt een 2070 Super, 2080 of 2080 Ti nodig, de Radeon VII scoort ook redelijk op 4k.

Ik zou eerder voor een 2060 Super i.c.m. een 1440p scherm gaan, lijkt me een sweetspot tussen budget en resolutie/prestaties. Maar als je eerst eens bepaalt wat de hoogste prio heeft kun je betere keuzes maken.

Je kan beginnen met een 1440p scherm en een goede videokaart, over een tijdje misschien een 4k scherm nemen en als het dan ontoereikend blijkt te zijn je gpu een upgrade geven, de netto afachrijving blijf je houden maar als je op dit moment een beperkt budget hebt is het een optie.

Denk eerst goed na over je eisen en belangrijker nog; waarom je ze zo stelt en ga daarna op zoek naar een passende oplossing, in plaats van geld ergens naartoe gooien en je dan vervolgens afvragen of het gaat doen wat je er van wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-07 14:07
Het ASRock X370 Pro4 heeft een recente BIOS versie nodig om met een Zen2 processor als de 3600 te werken. Om de BIOS te flashen heb je een CPU nodig die wel ondersteund wordt. Als je geen oude CPU in huis hebt, kan je het best de webshop vragen de BIOS voor je te flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GenBJ schreef op zondag 28 juli 2019 @ 00:09:
[...]

Zou je een voorstel kunnen geven voor een betere voeding?
oa voor laag budget
pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 550W V2

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenBJ
Hier een update. Bedankt allemaal voor jullie bijdrage!

Ik heb de voeding veranderd, ik heb nu een nieuwer moederbord die als het goed is mijn processor meteen aan kan. Ik heb ook wat snelle geheugen ingebracht. Zoals jullie misschien gezien hebben heb ik redelijk wat componenten van de BBG thread.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 205,-€ 205,-
1MoederbordenMSI B450-A PRO€ 81,99€ 81,99
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT 8G GDDR6€ 429,50€ 429,50
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 600 Zilver/Zwart€ 71,-€ 71,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 89,-€ 89,-
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 65,95€ 65,95
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 100,95€ 100,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.043,39

@Wintervacht Een 2060 super is wel duurder en ook minder snel toch? https://www.techpowerup.c...radeon-rx-5700-xt/28.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@GenBJ nee, van de week komt de max versie van b450 -a-pro !(staat nog niet in pw)

[ Voor 15% gewijzigd door Hackus op 28-07-2019 16:41 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenBJ
Hackus schreef op zondag 28 juli 2019 @ 16:41:
@GenBJ nee, van de week komt de max versie van b450 -a-pro !(staat nog niet in pw)
Hmm dan ga ik daar sowieso nog even op wachten, of zijn er andere vergelijkbare moederborden die dit nu al wel doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GenBJ schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:00:
[...]

Hmm dan ga ik daar sowieso nog even op wachten, of zijn er andere vergelijkbare moederborden die dit nu al wel doen?
alleen X570. alle B450, X470,B350, X370 behoeven een bios-update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

GenBJ schreef op zondag 28 juli 2019 @ 16:30:
@Wintervacht Een 2060 super is wel duurder en ook minder snel toch? https://www.techpowerup.c...radeon-rx-5700-xt/28.html
Op die zelfde website staat bij de specificatie pagina's van beide een vierkantie hoe gechikt ze zijn voor 4k, bij de 2060 Super is di geel, bij de 5700XT orandje, doe er mee wat je wilt.
Ze zullen elkaar niet meer dan een krappe 5% ontlopen, alles hangt ook nog eens af van de rendermethode, de game zelf en uiteraard settings.

Komt wel bij kijken dat een 2060 Super 160w verstookt, de 5700XT zit op 225w. Op zich geen probleem als je zelf niet de stroomrekening hoeft te betalen maar dat tikt toch aan eind van het jaar.

Je kan je keuze het beste baseren op je beoogde scherm, wil je 4k gamen zit je met beide aan de erg krappe kant. Dan heb je ook nog de keuze voor een Freesync of G-sync scherm en de refresh rate speelt ook een rol, het verschil in rekenkracht wat je nodig hebt voor een 60Hz scherm of een 144Hz scherm is enorm.

Pagina: 1