aardlekschakelaar

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amateur28
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10-02-2022
[quote]amateur28 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 19:53:
Mijn vraag
Zo tussen 10.00 en 19.00 uur vliegt mijn ALS er soms 5x achter elkaar uit.
's Nachts dus niet. Wat kan de orozaak zijn? Ben nu al 3 weken aan het zoeken.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ëen groep lijkt de boosdoener maar als ik maar lang genoeg volhoud kan die groep gewoon ingeschakeld blijven. Ik heb alle stekkers van die groep eruit gehaald maar helpt niets. Het probleem is dat het onverwachts optreedt. Vaak gaat het uren lang goed.

...

[ Voor 70% gewijzigd door amateur28 op 27-07-2019 20:01 ]

Beste antwoord (via amateur28 op 07-08-2019 07:28)

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:57
Klinkt toch heel nadrukkelijk als een defect gegaan apparaat. (Stekker of vast aangesloten)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 07:33
Klinkt als of je ergens lekstroom hebt, genoeg om je aardlek te triggeren. In wat oudere installaties waar vroeger een 0,5 of 0,05A aardlek zat en waar nu een 0.03A aardlek inzit. Komt dit voor.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amateur28
Hoe vind ik een lek? ik heb alle betreffende dozen opengemaakt om te kijken of de aarde draad vals contact maakte maar alles ziet er netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-09 16:16
Isolatie meting (megger) uitvoeren kan zomaar zijn dat de isolatie ergens niet meer op orde is. Of anders met een stroomtang ofwel lekstroommeter kijken wanneer de lekstroom veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:12

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Een oorzaak dat de ALS er vaak uitklapt kan ook buitenverlichting zijn die kortsluiting maakt in de regen. En dat het vochtig is. Ga dat ook even na op de momenten als dat gebeurd.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:53

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Heb je zonnepanelen? In die periode is er namelijk zonlicht.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:44

franssie

Save the albatross

@amateur28 wat zit er op die groep? Is echt alles via stekkers aangesloten - dat hoeft namelijk niet (verlichting, de genoemde zonnepanelen, afzuiging badkamer etc etc). Dus is de groep keuken of wat?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-09 21:00
Gewoon laten nameten door een elektricien. Die vinden zoiets in een half uur en dan ben je klaar en safe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Wat voor aardlekschakelaar, met hoeveel groepen.... of post een foto van de groepenkast.

Verder inderdaad isolatieweerstandtest (laten) doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amateur28
bartvl schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 21:09:
Heb je zonnepanelen? In die periode is er namelijk zonlicht.
IK heb inderdaad zonnepanelen, maar toevallig vloog de ALS er gisteravond om 21.15 uit, geen zon.
Volgens mij hebben de zonnepanelen ook niets met de ALS op de meterkast te maken omdat die een eigen ALS hebben heb ik begrepen bij de aanleg va
n de panelen vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 16:22
amateur28 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 19:53:
[quote]amateur28 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 19:53:
Mijn vraag
Zo tussen 10.00 en 19.00 uur vliegt mijn ALS er soms 5x achter elkaar uit.
's Nachts dus niet. Wat kan de orozaak zijn? Ben nu al 3 weken aan het zoeken.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ëen groep lijkt de boosdoener maar als ik maar lang genoeg volhoud kan die groep gewoon ingeschakeld blijven. Ik heb alle stekkers van die groep eruit gehaald maar helpt niets. Het probleem is dat het onverwachts optreedt. Vaak gaat het uren lang goed.

...
Je geeft aan soms gaat het uren lang goed, hoelang heb je de stekkers eruit gelaten.
Welke groep is het oftewel welke ruimtes zitten erop en wat is de indeling van je meterkast en merk/type automaten.
Het kan best zijn dat er een apparaat lekstroom heeft die heel langzaam opbouwen en dan opeens de ALS aanspreekt.

Zelf ben ik elektricien en hebben wij bij een klant 2 dagen lang lopen zoeken naar wat de ALS uit liet vallen.
Bleek het uiteindelijk de gloednieuwe strijkijzer te zijn, maar hij was net nieuw en het probleem trad pas op als hij half uur aanstond en je de stoom knop induwde.
Soms zitten lekstromen in de raarste punten.

Hoelang is dit probleem al bezig ? En hoe oud is de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:18
Als het getriggerd wordt door een menselijke actie (stoomknop strijkijzer induwen) dan zou je dat moeten herkennen. Elke keer als de ALS klapte was diegene dus aan het strijken.

Zo hadden wij een ALS die 1x per week klapte. Elke keer als mijn vrouw in de voorraadkast zat. Bleek de lamp daar te zijn, snel gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
pirke schreef op zondag 28 juli 2019 @ 08:32:
Als het getriggerd wordt door een menselijke actie (stoomknop strijkijzer induwen) dan zou je dat moeten herkennen. Elke keer als de ALS klapte was diegene dus aan het strijken.

Zo hadden wij een ALS die 1x per week klapte. Elke keer als mijn vrouw in de voorraadkast zat. Bleek de lamp daar te zijn, snel gevonden.
Je zou het wel zeggen ja maar het toeval wou dat het enkel na een half uur pas werkte als je de knop induwde, de bewoner zelf zocht het niet achter strijkijzer want hij was pas 2 weken oud.
Ze melde dit ook pas aan einde van dag 2 , de dagen waren niet achter elkaar zat ongeveer kleine week tussen.
Ze zij het ook tussen neus en lippen door van het was wel apart was ik aan het strijken en na half uur drukte ik iets in en was de stroom ineens weer weg, maar het is een nieuwe strijkijzer dus daar kan het niet aan liggen.
Tja dan kan je lang zoeken, het bleek uiteindelijk slechte isolatie in het apparaat te zijn wat bij warmte uitzette en bloot kwam te liggen, de stoom knop zorgde voor condens in het apparaat en daar ging de ALS.

Lang verhaal kort zoek het achter dingen die je als eerste niet zou verdenken, ook al is ie gloednieuw. Laat elke dag een andere stekker eruit en kijk of er wat gebeurd.
Meggeren zou kunnen maar soms is het probleem al binnen enkele seconden weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Met meggeren vind je ook dingen die op 230V nog niet doorslaan, maar dus wel rot zijn en dus op een random moment voor doorslag kunnen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amateur28
franssnarf schreef op zondag 28 juli 2019 @ 07:32:
[...]

Je geeft aan soms gaat het uren lang goed, hoelang heb je de stekkers eruit gelaten.
Welke groep is het oftewel welke ruimtes zitten erop en wat is de indeling van je meterkast en merk/type automaten.
Het kan best zijn dat er een apparaat lekstroom heeft die heel langzaam opbouwen en dan opeens de ALS aanspreekt.

Zelf ben ik elektricien en hebben wij bij een klant 2 dagen lang lopen zoeken naar wat de ALS uit liet vallen.
Bleek het uiteindelijk de gloednieuwe strijkijzer te zijn, maar hij was net nieuw en het probleem trad pas op als hij half uur aanstond en je de stoom knop induwde.
Soms zitten lekstromen in de raarste punten.

Hoelang is dit probleem al bezig ? En hoe oud is de meterkast?
1 - Alles is altijd ingeschakeld. Zodra de ALS eruit vliegt doe ik hem weer aan, soms 5x om de paar minuten, soms na 4 uur. 's nachts nog geen last gehad.

2 - Wanneer de ALS er uit is gevlogen en ik schakel de keukengroep uit en vervolgens de ALS aan en dan de keukengroep aan dan vliegt de ALS er meestal gelijk uit, keer of 5, daarna niet meer. Hetzelfde truukje ook bij de andere groepen gedaan maar dan blijft de ALS er in.

3 - Op de keukengroep zit gebruikelijke apparatuur, al jaren. Ik ze allemaal uitgeschakeld gehad, stekker eruit, maar het probleem blijft.

4- Het probleem speelt sinds 5 weken, begon met 1x per week, nu 10 á 15x per dag.

5 - De groepenkast is vorig jaar pas vernieuwd, gelijk met de aanschaf van de zonnepanelen. Die liggen op de schuur en in de schuur heb ik ook een nieuwe groepenkast laten plaatsen.

Dus rara hoe kan het.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:57
Klinkt toch heel nadrukkelijk als een defect gegaan apparaat. (Stekker of vast aangesloten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amateur28
leonbong schreef op zondag 28 juli 2019 @ 15:53:
Ik heb alle apparaten losgekoppeld gehad maar de ALS bleef er uit vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
Niet per toeval een stekker achter een keukenkastje vergeten van magnetron/oven/koelkast ofz.
Ook al je verlichting op deze groep los gehaald(Mischien een schroef door de kabel heen gedraaid met ophangen)
Geen buitenverlichting op deze groep?
En met uitgeschakeld bedoel je gewoon de stekker er uit, niet de aan/uit knop.(soms halen mensen de waterkoker van de voet maar laten de stekker erin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Je hebt een reactie aangemerkt als beste antwoord. Maar heb je dat in die reactie geadviseerde nameten inmiddels laten doen, of ben je dit nog van plan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amateur28
franssnarf schreef op zondag 28 juli 2019 @ 16:07:
Niet per toeval een stekker achter een keukenkastje vergeten van magnetron/oven/koelkast ofz.
Ook al je verlichting op deze groep los gehaald(Mischien een schroef door de kabel heen gedraaid met ophangen)
Geen buitenverlichting op deze groep?
En met uitgeschakeld bedoel je gewoon de stekker er uit, niet de aan/uit knop.(soms halen mensen de waterkoker van de voet maar laten de stekker erin)
Ik heb zojuist 3 verlichtingsstekkers op de keukenkastjes ontkoppeld, had ik over het hoofd gezien. Bij éen ervan was een stukje draad blank, liggen er al 35 jaar, blijkbaar wordt daar niet gestoft. Kan er theoretisch spanning via een spinnenrag wegvloeien? Ik heb de draad inmiddels ingetaped en de stekkers eruit gelaten in afwachting op de volgde ALS storing. Ik heb al vaker gedacht/gehoopt wat gevonden te hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amateur28
Techneut schreef op zondag 28 juli 2019 @ 16:09:
Je hebt een reactie aangemerkt als beste antwoord. Maar heb je dat in die reactie geadviseerde nameten inmiddels laten doen, of ben je dit nog van plan?
Moet ik nog doen, ik ga morgen gelijk aan het bellen tenzij ik vandaag de fout nog vind. Ik laat hier sowieso horen wat het defect is geweest.

[ Voor 7% gewijzigd door amateur28 op 28-07-2019 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
amateur28 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 16:17:
[...]

Ik heb zojuist 3 verlichtingsstekkers op de keukenkastjes ontkoppeld, had ik over het hoofd gezien. Bij éen ervan was een stukje draad blank, liggen er al 35 jaar, blijkbaar wordt daar niet gestoft. Kan er theoretisch spanning via een spinnenrag wegvloeien? Ik heb de draad inmiddels ingetaped en de stekkers eruit gelaten in afwachting op de volgde ALS storing. Ik heb al vaker gedacht/gehoopt wat gevonden te hebben....
Stof kan best stroom geleiden.
Maar als ze er al 35 jaar liggen kan het probleem ook in de lampjes zelf zitten.
Je zou voor de grap de stekker er eens een paar keer in en eruit halen terwijl de lampjes aan staan.
Maar het kan ook in plafond lampen zitten deze ook gecheckt.
Pas mischien nog ergens geboord ofz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:27

Onbekend

...

amateur28 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 20:03:
Hoe vind ik een lek? ik heb alle betreffende dozen opengemaakt om te kijken of de aarde draad vals contact maakte maar alles ziet er netjes uit.
Een aardlekschakelaar doet niets met de aardedraad.
Grote kans dat verschillende apparaten (die toevallig alleen overdag aan staan) samen een te grote lekstroom veroorzaken, maar elk apparaat apart niet waardoor het vinden van de lekstroom lastig wordt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Onbekend schreef op zondag 28 juli 2019 @ 16:54:
[...]

Een aardlekschakelaar doet niets met de aardedraad.
Grote kans dat verschillende apparaten (die toevallig alleen overdag aan staan) samen een te grote lekstroom veroorzaken, maar elk apparaat apart niet waardoor het vinden van de lekstroom lastig wordt.
De aardedraad is wel een mogelijk foutpad

Daarom begin je ook met L-PE isolatietest.

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-07-2019 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:27

Onbekend

...

kabeltjekabel schreef op zondag 28 juli 2019 @ 17:21:
[...]

De aardedraad is wel een mogelijk foutpad

Daarom begin je ook met L-PE isolatietest.
Mee eens, maar dat komt door de fasedraad en niet door de aardedraad. Het is voor de aardlekschakelaar niet erg als er een stuk aardedraad bloot ligt, maar wel als er een stuk fasedraad bloot ligt en ergens onbedoeld contact mee maakt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-08 14:19
Soms ziet men de koelkast of ook vaak de C.V. ketel over het hoofd. Ook toppers in ALS problemen.
Of vaak toch dat vergeten buitenlampje aan de muur of tuinlampje in de struik.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:41
Of elektrische rolluiken/screens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het kan de koelkast zijn, overdag slaat deze vaker aan. De vorige vaatwasser had een heel klein lekje in de buurt van het verwarmingselement dan ging de aardlek er soms ook uit. Ongedierte in WCD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amateur28
bouwfraude schreef op zondag 28 juli 2019 @ 18:16:
Het kan de koelkast zijn, overdag slaat deze vaker aan. De vorige vaatwasser had een heel klein lekje in de buurt van het verwarmingselement dan ging de aardlek er soms ook uit. Ongedierte in WCD's.
Hoe moet ik dat kleine lekje zien en kon het verholpen worden?
Is het altijd de fase draad die ergens tegenaan komt?
Werkt het zo dat bruin tegen blauw de stop (zekering) doet doorslaan en bruin tegen de aardedraad of iets vergelijkbaars de ALS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Blauw op geelgroen kan ook je ALS trippen, ook als er geen gebruik op die groep is.

Een lek bij een verwarmingselement betekend dat de isolatie is aangetast. Die elementen kun je dan gewoon vervangen.

Een zware airco met frequentieomvormer kan ook de ALS trippen.

Bruin op blauw tript de installatieautomaat / zekering, indien de stroom hoog genoeg oploopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
amateur28 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 18:40:
[...]

Werkt het zo dat bruin tegen blauw de stop (zekering) doet doorslaan en bruin tegen de aardedraad of iets vergelijkbaars de ALS?
Ja, goed gezien. Zonder aardlekschakelaar zou dat ook de zekering zijn die er uitvliegt, maar de aardlekschakelaar van 30 mA is ruim 500 keer zo gevoelig en tript daardoor veel eerder dan een zekering of automaat. Moet ook, want hij moet ook aanspreken bij ongewilde aanraking van de fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
amateur28 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 18:40:
[...]

Er was een kleine waterlekkage bij een of ander doorvoering lekte soms een druppeltje
op de aansluiting van het verwarmingselement.

Een aardlekautomaat vergelijkt de stroom die bij de fase weggaat met de stroom die bij de nul terug komt.
Als het verschil te groot wordt (30mA) dan schakelt deze uit.

Een smeltveiligheid of installatieautomaat wordt bij een te hoge stroom te warm en schakelt dan uit.
Er zijn gecombineerde aardlek/overstroom automaten (alamat)

De stekker omdraaien wilde soms wel eens helpen, de fase lekt harder naar de aarde dan de nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amateur28
bouwfraude schreef op zondag 28 juli 2019 @ 19:42:
[...]

......
Een aardlekautomaat vergelijkt de stroom die bij de fase weggaat met de stroom die bij de nul terug komt.
Als het verschil te groot wordt (30mA) dan schakelt deze uit.....
Hoe moet ik dit zien? Een elektrisch apparaat verbruikt toch stroom zodat er door de nul in de meterkast nooit stroom loopt? Dus of de stroom nu ongebruikt is wegelekt of door een lamp is verbruikt zou dan om het even moeten zijn. Wat is mijn denkfout?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:03
amateur28 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 14:24:
[...]

Hoe moet ik dit zien? Een elektrisch apparaat verbruikt toch stroom zodat er door de nul in de meterkast nooit stroom loopt? Dus of de stroom nu ongebruikt is wegelekt of door een lamp is verbruikt zou dan om het even moeten zijn. Wat is mijn denkfout?
Het verschil tussen stroom en lading.

Er gaan 100 volle vrachtwagens met elektronen over de fase naar binnen, en onder goede omstandigheden rijden die allemaal via de nul leeg weer naar buiten.

Maar als er 100 vrachtwagens naar binnen rijden via de fase en er komen er slechts 98 via de nul weer terug, dan zijn er twee wagens die een verkeerde afslag genomen hebben. Normaal gesproken is er geen verkeerde 'afslag'. Dus als er ineens wel een verkeerde afslag is ontstaan, is er een probleem in het stroomcircuit wat gesloten hoort te zijn.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amateur28
Het was dus inderdaad het stukje blank fasedraad wat op een keukenkastje lag. Een slordig gemonteerd kroonsteentje en het geheel onder een dikke laag stof, geen vocht dus zoals meestal het geval zou zijn. Nadat ik er als tussenoplossing wat isolatieband omheen heb gedaan geen last meer gehad. Wel raar dat het 's nachts nooit gebeurde, misschien heeft vochtige keukenlucht de geleiding bevorderd? Desalnietmin, allemaal bedankt voor julllie suggesties, veel geleerd.

[ Voor 23% gewijzigd door amateur28 op 07-08-2019 08:57 ]

Pagina: 1