Fibaro Roller Shutter 3 aansluiten op Draaischakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:48
Ik heb sindskort een Athom Homey en Fibaro Roller Shutter 3 voor mijn zonnescherm met een domme Somfy motor en draaischakelaar.

De handleiding van de fibaro geeft een aantal aansluitvoorbeelden, maar geen van deze bevat een draaischakelaar. Aangezien ik zelf eigenlijk geen kaas heb gegeten van elektronica, wil ik bij deze controleren of mijn eigen aansluitschema klopt.

Ik heb dit gebaseerd op die uit de handleiding, maar twijfel, omdat de huidige schakelaar alle 7 draden bevat en in de handleiding er maar 3 gebruikt worden.

Dit is met de huidige draaischakelaar;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zj4BZqzECulNuFmzLV4JJ7JR/medium.jpg

Schematisch:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1yuNUSSZ4fHLmwfIixrzOwX2/medium.jpg

De nieuwe situatie met Fibaro zou er dan zo uit kunnen zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RZVnCAkgjhc8ZzKjbiaUXpjk/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JPKT7MmlacgN3tydlbj96i0H/medium.jpg

Klopt dit?
Als ik het goed zie, worden de onderste aansluitpunten op de draaischakelaar feitelijk als lasklem/kroonsteen gebruikt, zou ik dit in de nieuwe situatie ook kunnen doen? iig voor de aarde-draad?

Beste antwoord (via LA-384 op 27-07-2019 20:27)

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:06

Exigence

dnkroz

Je schema klopt. De draaischakelaar zelf heeft geen aarde of nul nodig, dit is inderdaad gewoon een doorverbinding. Het enige wat de draaischakelaar doet is de fase doorverbinden naar de juiste draad voor het bedienen van de motor (de ene verzorgt de heengaande beweging, de andere de teruggaande).

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:06

Exigence

dnkroz

Je schema klopt. De draaischakelaar zelf heeft geen aarde of nul nodig, dit is inderdaad gewoon een doorverbinding. Het enige wat de draaischakelaar doet is de fase doorverbinden naar de juiste draad voor het bedienen van de motor (de ene verzorgt de heengaande beweging, de andere de teruggaande).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Exigence Thanks :) dan ga ik het zo aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjeerdtq
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-07 07:53
Ik heb de zelfde schakelaar gehad met de Fibaro schakelaar. Je kan kijken op het YouTube kanaal van Robbshop voor een aansluit filmpje (zoeken op de roller shutter). Voor mij was dat een goede hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Het is me gelukt. De fibaro wilde eerst niet koppelen, maar na herhaaldelijk de B-knop in te drukken (meer dan de 3x die in de handleiding staat), werd ie ineens herkend.

Na het veranderen van het type schakelaar naar "tuimelschakelaar" in de homey app, werkt de handbediening ook naar behoren.

Nu nog even zien of ik de dimmerbalk nog kan veranderen in een aan-uit schakelaar.

[ Voor 25% gewijzigd door LA-384 op 27-07-2019 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterw88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-10-2021
Nog even een bericht over deze post. Hopelijk lees je 'm nog, want het draadje is al bijna 2 jaar oud... :)

Ik sta voor dezelfde uitdaging als jij. Je schema is top.
Ik heb nog een vraag over de opbouwdoos die je gebruikt heb. Want de module van Fibaro past bij mij niet in de doos van de schakelaar erbij. Hoe heb jij dit opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiefcamaro
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-06 22:05
wouterw88 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:57:
Nog even een bericht over deze post. Hopelijk lees je 'm nog, want het draadje is al bijna 2 jaar oud... :)

Ik sta voor dezelfde uitdaging als jij. Je schema is top.
Ik heb nog een vraag over de opbouwdoos die je gebruikt heb. Want de module van Fibaro past bij mij niet in de doos van de schakelaar erbij. Hoe heb jij dit opgelost?
En nu ik 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-07 14:18
Sommige dozen zijn dieper, het was verstandig om hiervoor een eigen topic aan te maken aangezien het helemaal niet specifiek voor de case van TS is.

Een doos kun je in 2 dieptes hebben 40 of 50mm. Zie https://www.klusspullen.nl/p/291/abb-md4050-inbouwdoos-actie.

Indien je maar 40mm hebt als ruimte dan kun je overwegen om een Fibaro Walli Shutter in te bouwen als alternatief. Al moet ik toegeven dat 40mm ook erg lastig is om de kabels goed achter weg te krijgen bij de Walli serie.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oboly
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-12-2024
Hoi, ik heb met interesse deze discussie gevold en probeer ook een aeotec nano shutter op deze manier aan te sluiten. Het diagram helpt erg.
Default stuurde de shutter het signaal van de schakelaar niet door. Ik had van alles geprobeerd en uiteindelijk opgelosd. Blijkbaar moest ik een ander type schakelaar instellen, namelijk de 2-way.

[ Voor 28% gewijzigd door oboly op 06-02-2024 15:36 ]

Pagina: 1