Link speed van standaard gateway in 10gbit netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardbol_23564
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-10 11:07
Als ik een 10gbit netwerk opzet en een uplink naar het internet heb die +1gbit is, dan moet de standaard gateway verbinding toch ook +1gbit zijn aangezien die het verkeer naar het internet route? In het geval dat mijn internet uplink max 1gbit is, is het voldoende om een 1gbit verbinding naar de standaard gateway te hebben (bijvoorbeeld van switch naar router) terwijl heel het LAN gebouwd is voor 10gbit.

Deze stelling klopt toch?

Beste antwoord (via Aardbol_23564 op 27-07-2019 18:07)

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-09 13:28
Nou het woord ‘moet’ is misplaatst denk ik. Maar ligt aan wat je achterliggende doel is met je opzet. :-)

Uitgaande van dat je een router hebt met 1gbit uplink en dat hangt aan je netwerk wat verder 10gbit is. Wil je van je maximale 1gbit uplink gebruik maken heb je idd tussen de router en switch minimaal 1gbit zijn, maar mag ook best hoger. ( vandaar dat ik even val over je gebruikte woord ‘moet’. :-) )

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Gitano
Nou het woord ‘moet’ is misplaatst denk ik. Maar ligt aan wat je achterliggende doel is met je opzet. :-)

Uitgaande van dat je een router hebt met 1gbit uplink en dat hangt aan je netwerk wat verder 10gbit is. Wil je van je maximale 1gbit uplink gebruik maken heb je idd tussen de router en switch minimaal 1gbit zijn, maar mag ook best hoger. ( vandaar dat ik even val over je gebruikte woord ‘moet’. :-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardbol_23564
Gitano schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 14:12:

Juist, ik merk het nu pas op dat "moet" niet het gepaste woord was. Ik bedoelde dus moet in het geval dat je maximaal gebruikt wilt kunnen maken van de +1gbit uplink naar het internet (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitano
Aardbol_23564 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 14:18:
[...]

Juist, ik merk het nu pas op dat "moet" niet het gepaste woord was. Ik bedoelde dus moet in het geval dat je maximaal gebruikt wilt kunnen maken van de +1gbit uplink naar het internet (y)
Juist in dat geval klopt het idd. :-). Even geen rekening houdend met overhead enzo. Maar lijkt me duidelijk dat als je link tussen router en rest minder dan 1gbit is dat dat ook de maximale snelheid zal zijn die je gaat halen naar buiten toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
@Aardbol_23564 Je kunt je uplink natuurlijk op 1Gbit connecten maar dit zal intern altijd je bottleneck zijn, zeker als je ook nog iets met vLan gaat doen en evt inter-vlan routering.

Persoonlijk zou ik denk ik zorgen dat m'n interne netwerk volledig 10Gbit is en dat je alleen beperkt wordt door je WAN van 'maar' 1Gbit.
ik haal uit je posts min of meer dat je volledig op 10Gbit wilt draaien

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ik ga er van uit dat dit een bedrijfssituatie is, anders zie ik nog steeds geen nut in een 10Gb netwerk voor thuis zeker niet. Volgens mij wordt 10 Gb zelfs alleen in het netwerk gebruikt om switches met elkaar te connecten misschien nog een file server maar verder zie ik het nut niet. Het voordeel is namelijk nogal theoretisch

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardbol_23564
Bedankt voor alle info! Het was louter denkbeeldig om de werking van de standaard gateway goed te begrijpen.

@Frogmen voor storage is het juist al heel interessant om te doen én betaalbaar tegenwoordig. Men kan nauwelijks het volle potentieel van ssds in een raid opstelling gebruiken over een gigabit link. Ja je kan link aggregation gebruiken, maar dan ben je nog altijd beperkt tot max 1gbit aan throughput. Meer dan genoeg een reden voor 10gbit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@Aardbol_23564 Goed en aan de andere kant wat wil je ermee. Dat is het punt wat ik wil maken ja die server kan dan thuis 10Gbit data leveren maar wat ga je met die data doen. 4K highspeed film bewerken is ongeveer het enige wat ik kan bedenken voor thuis gebruik. In een bedrijfsomgeving ligt het anders maar zit het veel meer in de vele gelijktijdige gebruikers.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1