Onstabiel geluid Marantz versterker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milan93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-06 18:56
Hallo allemaal,

Sinds enkele maanden heb ik een Marantz PM6006 met twee ELAC EL 121 AS III. Het geluid is fantastisch, echter merk ik dat ik tijdens het kijken van bijvoorbeeld een film, ik het volume steeds moet bijstellen.

Het lijkt wel alsof er een groot verschil zit tussen min/max volume op een volume stand. Het volume waar bijvoorbeeld gesprekken goed op te verstaan zijn, is weer een te hoog volume voor een scene waar veel geluid/actie is.

De problemen doen zich voornamelijk voor bij Netflix op de PS4. Het geluid loopt dmv HDMI naar de TV welke het signaal via een optisch kabel doorzet naar de versterker.

Weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-06 16:30
Dag,

Heb je toevallig 5.1 aanstaan op je PS4/Netflix app?
Het klinkt alsof je een 5.1 stream hebt staan dat naar 2.0 gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou het ook niet bij je versterker zoeken. Dynamic EQ kan veroorzaken wat jij evaart, maar dat heb je allemaal niet. Moet bij de bronnen zitten. Mooie amp btw, wist niet dat Marantz tegenwoordig ook een goede dac in hun stereo amps bouwde :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
Ik denk dat dat gewoon de dynamiek in het geluidsspoor is. Een gesprek is ook stiller dan auto's die voorbij racen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

Psies dat idd :)

En die DACs, die DACs, waarom hebben we het daarover :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Welkom in de wereld van film en tv, waar geluid goed afmixen een kunst is die niemand beheerst.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

Mijn GoT, zelden zon onzinnige statement gezien :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:21

JvS

Ik heb hem zelf ook

The Eagle schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 13:59:
Ik zou het ook niet bij je versterker zoeken. Dynamic EQ kan veroorzaken wat jij evaart, maar dat heb je allemaal niet. Moet bij de bronnen zitten. Mooie amp btw, wist niet dat Marantz tegenwoordig ook een goede dac in hun stereo amps bouwde :)
Dynamic EQ voorkomt juist wat de topicstarter beschrijft. In films zit meestal gewoonweg veel dynamiek. Dus stemmen zijn op -20db opgenomen en actie zit op -10 tot -0 db, dat is gevoelsmatig vier keer zo hard.

Volgens mij is dit gewoon een normaal fenomeen in films. In het echt zijn explosies ook veel harder dan gesprekken, dus dat is iets wat het een heel realistisch effect geeft, alleen is het niet altijd een gewenst effect in een woonkamer (omdat explosies dan ineens heel hard zijn).

Dynamische eq kan dit juist "verbeteren" :).
Wintervacht schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 16:59:
Welkom in de wereld van film en tv, waar geluid goed afmixen een kunst is die niemand beheerst.
Dat is wel een interessant statement. Juist in films wordt geluid juist met heel veel dynamiek afgemixt. Iets wat puur audiotechnisch het beste is. Alleen met ongewenste bij-effecten. Bij muziek wordt geluid (onder commerciele druk om zo hard mogelijk te klinken) juist weleens / vaak helemaal plaat gecompressed. Daardoor heb je inderdaad minder verschil tussen hard en zacht, maar ook geen dynamiek (wat feitelijk hetzelfde is :)).

@Milan93 wat jij ervaart lijkt gewoon teveel dynamiek te zijn. Je zou dit kunnen oplossen met een receiver die juist wél een "night mode" of "dynamic compression" of "dynamic eq" of iets vergelijkbaars ondersteunt. Heel misschien kan het in je PS4 ook ingesteld worden of in Netflex, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Wat je ervaart ligt in elk geval niet aan de apparatuur maar aan de dynamiek van het bronmateriaal dat mogelijk nogal spectaculair en realistisch is, maar voor jou dit ongewenste bij-effect heeft.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Bij een PS4 kan je kiezen welk audioformaat er doorgestuurd wordt: Linear PCM, Bitstream (Dolby) of Bitstream (DTS). Dat is het wel zo'n beetje.
Ik weet niet of je bij Netflix app op de PS4 nog kan kiezen tussen stereo of surround.

Surround versterkers hebben wel diverse opties om de dynamiek aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:43
Geen optie voor het instellen van de "dynamic range"? Daarmee kun je het verschil tussen zachte en harde geluiden inperken.

Zoals hierboven ook aangegeven is, dynamiek lager krijgen zou jou oplossing moeten zijn.

Lichtpuntje...

Pagina: 1