hoe werken tapedrives qua filesystem?

Pagina: 1
Acties:

• B-Man
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kan ik op een tape (in dit geval een onstream disk) meerdere bestanden zetten, en die apart aanspreken ? Ik wil meerdere ge-tar-de backups op een 15GB disk zetten, en die vervolgens (indien ooit nodig) onafhankelijk van de disk af kunnen halen.

Kan ik van zo'n disk een listing opvragen ?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

niet zonder een bijbehorend backupprogramma, lijkt me ??

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het kon vroeger met zowel 20 mb als 120 mb als 800 mb tapejes, tenminste wel met de software die ik daarbij gebruikte, dus het lijkt me wel dat het kan, zou niet weten waarom niet.

Het hangt natuurlijk in de eerste plaats af van de software, maar ga er maar van uit dat het kan.

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb hier zo'n Seagate tapestreamer.
Als je backups gemaakt hebt die je wilt restoren dan kan je van te voren aangeven welke van de gebackupte files je wilt herstellen en naar welke locatie deze toe worden geschreven.
Volgens mij is dit wat je bedoelt.

gr,
Harm-Jan

• B-Man
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik werk met de drive onder linux, en ga voor de backups gewoon tar gebruiken, dus geen specifieke backup software.

Wat ik me afvroeg is of ik de drive kan mounten en vervolgens een listing kan opvragen van alle bestanden (tars) op de disk, en dan kan zeggen "cp file_op_disk file_op_systeem".

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Een tape heeft geen file-system. Een tape is een "block-device".

De files staan gewoon zonder naam allemaal netjes achter elkaar. Met "mt" kan je naar de juiste file toe gaan.

Filenames en dergelijke zorgt tar (of elk ander backup programma voor)

Een listing van de files op de tape is dus niet mogelijk. Kan wel de 1e 2e 3e veelste 'file' inlezen, en dan met tar kijken welke files er in zitten.

Verwijderd

Op zaterdag 28 juli 2001 20:50 schreef B-Man het volgende:
Ik werk met de drive onder linux, en ga voor de backups gewoon tar gebruiken, dus geen specifieke backup software.

Wat ik me afvroeg is of ik de drive kan mounten en vervolgens een listing kan opvragen van alle bestanden (tars) op de disk, en dan kan zeggen "cp file_op_disk file_op_systeem".
tar xvf /dev/rStp0 "filenaam"
werkt toch altijd (met inachtneming van de /dev/ ;) )?

(en waarom geen cpio ;) )

Verwijderd

Eerst een tekstfile wegzetten met de te backuppen files.
Deze tarren samen met de rest van de bestanden. De tekstfile staat altijd vooraan en is redelijk snel terug te lezen waarmee je dus weet welke file op de tape staat en in welke volgorde.

Of lees ik je vraag verkeerd ;)
Pagina: 1