Toon posts:

Nieuw geheugen werkt niet.

Pagina: 1
Acties:

• SandsOfArrakis
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 06-12 13:02

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Topicstarter
Goedenmiddag,

Ik zit hier met een vreemd probleem.

Toen ik mijn PC kocht kwam deze met 1 module van 8 gb RAM geïnstalleerd.
Aangezien het moederbord 2 sloten heeft besloot ik om uit te breiden naar 16 gb.

Een Kingston HyperX Fury kit besteld (2 x 8 gb DDR3 DIMM 1600 MHz). Wat volgens de Intel specs van mijn processor (i5-6400) ondersteund wordt.

Nu het vreemde.

Oude geheugen eruit. Nieuwe erin. PC start met donker scherm en 3 korte beeps achter elkaar.
Idem dito met 1 module in elk willekeurig slot.

Oude RAM erin. PC start keurig. Oude RAM + 1 nieuwe module. Start ook op.
Windows meldt dat er maar 8 gb RAM geïnstalleerd is. Maar kijk ik met CPU Z dan ziet die wel 2 modules. En detecteert ze ook beide. Dus 16 gb RAM totaal.

De originele module is volgens CPU Z een Nanya Technology DDR3 ook op 1600 MHz.

Nu is mijn vraag. Zijn de nieuwe HyperX modules dan toch niet compatible? Zover ik kan nagaan is het type gelijk aan de oude module...

He who controls the Spice, controls the Universe.

• brtk
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 19:02
BIOS reset gedaan? XMP opnieuw ingesteld?

• computerjunky
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 06-12 13:32
we hebben toch echt iets meer info nodig zoals je moederbord aangezien geheugen support ook deels afhangt van je moederbord.

en volgens de intel ark : https://ark.intel.com/con...cache-up-to-3-30-ghz.html
Ondersteund de cpu alleen ddr3 @ 1,35v en het gekochte geheugen is 1,5v. en ik weet dat eerdere intel setups een issue hadden met ram voltages.
Zo ondersteund mijn setup geen modules met 1.65v.

• bierschuit
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online
computerjunky schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 12:27:
we hebben toch echt iets meer info nodig zoals je moederbord aangezien geheugen support ook deels afhangt van je moederbord.

en volgens de intel ark : https://ark.intel.com/con...cache-up-to-3-30-ghz.html
Ondersteund de cpu alleen ddr3 @ 1,35v en het gekochte geheugen is 1,5v. en ik weet dat eerdere intel setups een issue hadden met ram voltages.
Zo ondersteund mijn setup geen modules met 1.65v.
Netjes opgezocht, dat betekent dus dat hij met z'n oude module eerst het Dram voltage op 1.5V moet zetten, daarna de PC uit te zetten en de nieuwe kit erin plaatsen. Dan zou hij moeten opstarten....

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Topicstarter
Ok even wat info met CPU Z opgezocht.

Processor

Mainboard

Geheugen info van CPU Z, Windows meldt 8 gb RAM geinstalleerd.

Oude type RAM

Nieuwe type RAM

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 23:29
Een Medion. Kan zijn dat 1,5v modules helemaal niet werken.

1,5v geheugen kan de geheugencontroller in de cpu beschadigen als dit op 1,5v ipv 1,35v loopt.

• ExiZTeNcE
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 23:45
bierschuit schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 12:42:
[...]

Netjes opgezocht, dat betekent dus dat hij met z'n oude module eerst het Dram voltage op 1.5V moet zetten, daarna de PC uit te zetten en de nieuwe kit erin plaatsen. Dan zou hij moeten opstarten....
Nee... dat betekent dat zijn systeem nooit gaat booten waarschijnlijk met ram @1.5V omdat de CPU het simpelweg niet ondersteund..
Er moet dus ram komen wat werkt op 1.35V

Z390 Aorus Pro | 9700k | Kraken X62 | 16Gb DDR4 3200cl14 | Msi RTX 2080 Duke OC | Rm650x

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Topicstarter
ExiZTeNcE schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 12:50:
[...]

Nee... dat betekent dat zijn systeem nooit gaat booten waarschijnlijk met ram @1.5V omdat de CPU het simpelweg niet ondersteund..
Er moet dus ram komen wat werkt op 1.35V
Daar begint het op te lijken. Kan ook nergens een optie vinden om het voltage aan te passen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ExiZTeNcE
SandsOfArrakis schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 12:51:
[...]

Daar begint het op te lijken. Kan ook nergens een optie vinden om het voltage aan te passen.
Als je kijkt naar de link van @computerjunky staat er ook dat je DDR3L moet hebben (low voltage, ergo 1.35V)..
Dus iets van deze lijst

Z390 Aorus Pro | 9700k | Kraken X62 | 16Gb DDR4 3200cl14 | Msi RTX 2080 Duke OC | Rm650x

• bierschuit
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online
ExiZTeNcE schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 12:58:
[...]

Als je kijkt naar de link van @computerjunky staat er ook dat je DDR3L moet hebben (low voltage, ergo 1.35V)..
Dus iets van deze lijst
Ok dat wist ik niet. weer wat geleerd vandaag. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Topicstarter
Het RAM gaat retour en ik krijg mijn geld terug. Coolblue deed er niet moeilijk over :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

16GB geïnstalleerd module size is 8GB, dus 1 module is 8GB

Compatible RAM
https://www.crucial.com/u...ade-for/Medion/h110h4-cm2

[Voor 43% gewijzigd door Hackus op 27-07-2019 14:16]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• KingHorse
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 21:49
Je hebt DDR3L (low voltage nodig).

Skylake CPU ondersteunde inderdaad DDR3L(1,35v) en DDR4. En het moederbord bepaald uiteindelijk een type geheugen.

Dell optiplex 3040 ondersteunde ook enkel DDR3L.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 06-12 13:32
Een wijze les dus uiteindelijk om nooit prebuilds te kopen.
Ze geven uiteindelijk niets dan problemen met upgraden doordat het een vrij gesloten en gelimiteerd platform is is met custom bios en hardware.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ExiZTeNcE
computerjunky schreef op zondag 28 juli 2019 @ 12:17:
Een wijze les dus uiteindelijk om nooit prebuilds te kopen.
Ze geven uiteindelijk niets dan problemen met upgraden doordat het een vrij gesloten en gelimiteerd platform is is met custom bios en hardware.
Hoewel je zeker een punt hebt en een prebuild idd gigantisch gelimiteerd is, heb je door dat dit aan de processor/architectuur ligt hè.. alle aftermarket bordjes ondersteunen ook of ddr4 of DDR3L

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Topicstarter

Zo uiteindelijk toch 16 gb RAM in de PC :) Setje van 2x 8gb Crucial DDR3L 1600 DIMM's :)

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee