Loopband op 1ste verdieping - goed idee?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Ik heb een ProForm S5.0i loopband van om en bij de ~70kg die momenteel in de weg staat. Die wil ik dus graag naar mijn bovenverdieping verhuizen, maar ik weet niet of dat wel een goed idee is i.v.m. draagvermogen van de vloer, trillingen/schokken, en contactgeluid...

Geluid kan ik op zich mee leven, daar lig ik niet heel erg wakker van.
Wat me meer zorgen baart, is het gewicht en de schokken die de vloer te verduren zou krijgen.
Ik heb helaas geen idee wat de vloerstructuur betreft, buiten dat het geen houtbouw is :(

Wat is wijsheid? Zijn er duidelijke indicaties om het niet te doen etc.?

edit:
Ik wil ook nog even dit meegeven: in de kamer waar 'ie zou komen, staat best al wat gewicht tegen de muren (2 muren vol gevulde boekenkasten)

[ Voor 11% gewijzigd door Slonzo op 27-07-2019 12:18 ]

Beste antwoord (via Slonzo op 30-07-2019 23:22)

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-05 14:35

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik ben geen bouwkundige, maar ik zou me serieus zorgen gaan maken als je geen 70Kg op een willekeurige plek neer kunt zetten.

I mean, een persoon weegt al heel snel meer.

Een beetje badkuip bevat een paar honderd liter water en zit ook ver boven de 70Kg.

[ Voor 20% gewijzigd door unezra op 27-07-2019 12:20 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:16
Je weet helemaal niet wat voor vloer je hebt..?

Als je niet in een kaartenhuis woont kan ik me toch niet voorstellen dat je bij een beetje standaard woning problemen gaat krijgen qua instorten door een loopband.

Als je je zorgen maakt om het geluid, dempingsmatten er onder?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-05 14:35

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik ben geen bouwkundige, maar ik zou me serieus zorgen gaan maken als je geen 70Kg op een willekeurige plek neer kunt zetten.

I mean, een persoon weegt al heel snel meer.

Een beetje badkuip bevat een paar honderd liter water en zit ook ver boven de 70Kg.

[ Voor 20% gewijzigd door unezra op 27-07-2019 12:20 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-05 17:43
Als die 70kg en het hardlopen een probleem is dan is je huis sowieso al afgeschreven en kan je hem net zo goed in elkaar laten storten en een mooie verzekeringclaim indienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Slonzo Als je twijfelt of de vloer alles wel netjes houdt dan zou je ook eerst deel kunnen nemen aan Tweakers Weight Loss Challenge part 19

Zo lang een vloer van beton is moet 70kg geen enkel probleem zijn, ook niet wanneer je er op loopt. Tenzij de vloer wel erg dun is, wat met beton niet snel het geval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:02
Het gewicht van de loopband is 1, maar wat weeg je zelf? 😅

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:21
Ehm 70Kilo is een gemiddelde persoon. De loopband is ik schat 2 personen hooguit 3 personen naast elkaar in lengte? ga met 3 vrienden naast elkaar staan op de plek waar je hem hebben wilt en spring even. Zak je erdoor... Dan is het niet sterk genoeg. Zak je niet erdoor.. Dan is het goed. <<<- eigen risico

Maar even serieus. Een gewone woning ook met houten vloer kan prima dat gewicht aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Het gewicht zal inderdaad meevallen, maar ik maak me vooral 'zorgen' om de schokken.
Ik denk ook niet dat ik meteen door het plafond zou vallen, maar ik wil ook geen scheuren veroorzaken ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Slonzo schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 20:11:
Het gewicht zal inderdaad meevallen, maar ik maak me vooral 'zorgen' om de schokken.
Ik denk ook niet dat ik meteen door het plafond zou vallen, maar ik wil ook geen scheuren veroorzaken ofzo :)
Geen aanval ofzo maar tenzij je 200kg weegt moet hardlopen op een loopband geen scheuren in de muren opleveren lijkt me..
Of je moet in Groningen wonen.

Als je hard stampt op je loopband (of waar dan ook) is je manier van lopen/rennen ook niet in orde, het idee is juist om energie om te zetten in horizontale beweging, niet in verticale.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 15:11

Croga

The Unreasonable Man

Zoals @Cave_Boy al zegt; als je gewoon kunt springen dan gaan de "schokken" van die loopband niet erger zijn. Nog sterker; als jij springt kom je op je 2 voeten terecht. Als je dat op de loopband doet wordt die "schok" veel verder verdeelt over het oppervlak.

Nee, dat gaat geen enkel probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Veert je vloer in bij elke voetstap? Zomer dan zal het wel gaan ;) 70 KG aan loopband boven krijgen zou ik wel wat hulp voor regelen ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:31
En de buren, liggen die er ook niet wakker van? Zo’n band maakt echt veel herrie en buiten sporten is gezond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:15
Ik heb ook eens een loopband op de bovenste verdieping gehad maar het was een hel om dat ding 2 trappen op te sjouwen. Je kan hem beroerd beet pakken en het is een dood gewicht.
Alleen daarom al zou ik het je afraden :+ .
Verder weet ik niet of je kinderen hebt of je buren wellicht maar dan is in de avond lopen op dat ding echt geen optie.

Ik zou gewoon lekker buiten lopen, ik heb hem vrij snel weer verkocht in ieder geval. (Ook naar beneden brengen is een kriem trouwens :p )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-05 06:39
Ik heb hier een jaren 70 rijtjeshuis, helemaal van beton. Ligt in een kamer ruim 400kg aan badkamer tegels, ik moet toegeven ik vroeg me ook af of dit niet te zwaar was. Maar ik heb nog niks horen kraken...

Als je een gewoon huis hebt, had ik me er niet teveel zorgen om gemaakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

bartus1989 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 20:52:
Ik heb hier een jaren 70 rijtjeshuis, helemaal van beton. Ligt in een kamer ruim 400kg aan badkamer tegels, ik moet toegeven ik vroeg me ook af of dit niet te zwaar was. Maar ik heb nog niks horen kraken...
Hoewel ik geen reden zie je ongelijk te geven, zijn dit soort vergelijkingen wel ietwat riskant. De tegels liggen als het goed is aardig verspreid over je vloer. De loopband heeft waarschijnlijk vier (of meer?) vrij kleine voetjes, waardoor er per voetje een puntbelasting ontstaat. En puntbelastingen is niet hetzelfde als dan een verspreide algehele belasting; of anders gezegd voor beide zijn verschillende maxima die een vloer aan kan.

In dit geval lijkt me overigens zowel het gewicht als de puntbelastingen me geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-05 06:39
Dat klopt, die liggen op ongeveer 2 vierkante meter en hebben zeker geen punt belasting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-05 21:14
Een betonvloer moet dat met gemak kunnen hebben. 70kg komt overeen met een staand persoon en zelf zal je ook weer niet enorme schokken geven als je erop rent. Mijn ervaring is dat na ~2 maanden het apparaat toch verder niet meer gebruikt wordt en in de weg komt te staan.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-05 20:48

Theo

moederbord

Die schokken vallen wel mee. Neem even je bed als uitgangspunt; als je kijkt hoeveel puntdruk er is als je op bed ligt (gewicht bed+persoon gedeeld door de pootoppervlakte) dan is dat al enorm hoog, en dat kan je vloer ook gewoon hebben (100 kilo verdeeld over 4 pootjes van elk 3cm in diameter is 3.5 kg/cm aan belasting)

Plof eens stevig op bed neer; dan heb je een piekbelasting van 35 kg/cm2 en een piekbelasting van 1.000 kg op de gehele vloer.

Je loopband creëert een minder zware piekbelasting dan je bed. Kun je dus op bed neerploffen zonder dat deze door de vloer zakt dan kun je ook gewoon je loopband gebruiken :)

En mocht je je zorgen maken; ieder huis in Nederland dat is zo gebouwd dat je wel gewoon op bed neer kan ploffen; ook als je dat samen met je partner doet, ook als jullie beide een aanloop nemen, en jullie elk 200 kilo wegen. Een vloer stort niet zomaar in; daar is echt heel, heel veel meer voor nodig.

Wat je nodig hebt om een vloer in te laten storten? Een combinatie van twee dingen. Eerst moet je vloer zwak zijn vanwege gekloot met de constructie. Een draagmuur die je weg hebt gehaald, een groot luik/gat welke je in je vloer hebt gemaakt en een paar draagbalken die je weg hebt gezaagd.
Daarna moet je die vloer ook nog eens extreem overbelasten. Stel je verzamelt graniet. En je legt je verzameling (van 25.000 kilo) midden in een slaapkamer op de grond neer. Of je plaatst een zware hydrolische krik omdat je je dak omhoog wil krikken. Of je plaatst een jacuzzi met 10 kuub water.

Maar een loopband die een vloer stuk maakt? De kans is groter dat je nu, terwijl je binnen zit en de zon schijnt, je een winnend staatslot toegewaaid krijgt, en terwijl je dat uit de lucht vist je door de bliksem geraakt wordt :P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Dan zal ik het er maar op wagen ;)
Bedankt voor de reacties allemaal.
Pagina: 1