Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een nieuwe pc gekocht maar deze werkt niet naar behoren.

Tijdens het gamen heb ik steeds framedrops terwijl de temperatuur van mijn gpu nooit hoger dan 85graden komt en mijn cpu komt nooit boven de 80graden. De framedrops beginnen ook pas wanneer mijn fans op hogere toeren gaan draaien.

Ik heb de laatste drivers geïnstalleerd van al mijn componenten.

Mijn pc:

Asrock b450m pro4
Amd ryzen 3 2200g
rx 580 8gb
16gb 3000mhz RAM
240gb ssd
1000gb hdd
500W voeding

Ik hoop dat iemand kan helpen want heb de pc gekocht om hier en daar toch wat te kunnen gamen...

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-11 16:31
Ik verwacht de APU, dat is een 4 core zonder hyperthreading afaik. Dat is niet afdoende in nieuwere games. Snap sowieso niet dat je bij een nieuw systeem gaat voor een APU + GPU combinatie, en dan ook nog een verouderde APU, had je beter voor een 3000 serie Ryzen kunnen gaan.

Edit: heb je gecontroleerd of je de kabel naar de monitor wel in de GPU hebt gestoken en niet het moederbord? Die fout wordt ook geregeld gemaakt.

[ Voor 21% gewijzigd door Goudstalen op 27-07-2019 11:09 ]

Verwijderd

Kun je wat specifieker zijn?
Hoeveel framedrops, wat is de ondergrens? Het gemiddelde?

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-11 22:49

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Verwijderd schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 11:12:
En welke game(s) hebben we het over...? :?

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-11 18:18
Dit is ook geen denderende pc he. Je GPU is niet je van het, laat staan de CPU. Bovendien verbruikt AMD veel stroom dus betwijfel ik de voeding. Die is 500 W, in principe redelijk, maar is het wel een 80+ Gold voeding? Alleen het geheugen lijkt me aardig, maar dat heeft niet zoveel impact op games en moet standaard zo hoog geklokt zijn bij een AMD CPU.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

• Wijker76
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-11 20:15
En had je voor de hitte ook al last van?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 11:12:
Het minimum is 30 maar heb wel een zeer goed gemiddelde. Het is voor fortnite en ik limiteer de fps op 60.
Ik heb de hele tijd goede fps maar opeens heb ik een halve seconde slowmotion beeld, dit herhaalt zich dan 1x per minuut.

Kan de apu niet uitgeschakeld zodat de ryzen enkel samenwerkt met mijn gpu?

Sorry als ik domme vragen stel maar weet hier niet zo veel van...

Verwijderd

Topicstarter
stormbreaker schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 11:19:
Dit is ook geen denderende pc he. Je GPU is niet je van het, laat staan de CPU. Bovendien verbruikt AMD veel stroom dus betwijfel ik de voeding. Die is 500 W, in principe redelijk, maar is het wel een 80+ Gold voeding? Alleen het geheugen lijkt me aardig, maar dat heeft niet zoveel impact op games en moet standaard zo hoog geklokt zijn bij een AMD CPU.
Neen, het is de sharkoon wpm500 bronze 80+

Verwijderd

Topicstarter
Wijker76 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 11:20:
En had je voor de hitte ook al last van?
Ik gebruik hem pas sinds vandaag.

Verwijderd

Topicstarter
Goudstalen schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 11:07:
Ik verwacht de APU, dat is een 4 core zonder hyperthreading afaik. Dat is niet afdoende in nieuwere games. Snap sowieso niet dat je bij een nieuw systeem gaat voor een APU + GPU combinatie, en dan ook nog een verouderde APU, had je beter voor een 3000 serie Ryzen kunnen gaan.

Edit: heb je gecontroleerd of je de kabel naar de monitor wel in de GPU hebt gestoken en niet het moederbord? Die fout wordt ook geregeld gemaakt.
Ja de HDMI kabel steekt in de gpu

Verwijderd

Topicstarter
Resident evil 2 (offline) kan ik perfect spelen zonder framedrops, the division 2 (online) gaat ook perfect.
Bij metro:exodus komt het probleem dan wel weer voor...

• stormbreaker
Oeh Sharkoon! Waardeloos merk wat berteft voedingen!!

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Verwijderd

Topicstarter
stormbreaker schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 11:36:
Oeh Sharkoon! Waardeloos merk wat berteft voedingen!!
Zou dat het probleem kunnen zijn? Kan ik dat ook controleren op een manier? Ik heb cpuid hwmonitor geinstalleerd en ik kan er verschillende voltages op zien maar ik weet niet welke waardes juist zijn...

• Goudstalen
Welke spellen speel je waarbij je framedrops krijgt?

En nee, de APU kun je niet uitschakelen. De grafische kant misschien wel, maar dat is niet het probleem, de processor kant is vrij zwak, daar loop je waarschijnlijk tegen aan.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 11:03:
Hallo,

Ik heb een nieuwe pc gekocht maar deze werkt niet naar behoren.

Tijdens het gamen heb ik steeds framedrops terwijl de temperatuur van mijn gpu nooit hoger dan 85graden komt en mijn cpu komt nooit boven de 80graden. De framedrops beginnen ook pas wanneer mijn fans op hogere toeren gaan draaien.

Ik heb de laatste drivers geïnstalleerd van al mijn componenten.

Mijn pc:

Asrock b450m pro4
Amd ryzen 3 2200g
rx 580 8gb
16gb 3000mhz RAM
240gb ssd
1000gb hdd
500W voeding

Ik hoop dat iemand kan helpen want heb de pc gekocht om hier en daar toch wat te kunnen gamen...

Alvast bedankt!
PC terugbrengen en fatsoenlijke voeding eisen. de voeding is niet geschikt voor nieuwe gear.
(geen ATX 12V 2.4 of nieuwer 2.52 - 2.4 is al van 2013 en moet echte wel op een voeding van 2014 zitten)

edit: waarom 2200G als je GPU gaat gebruiken ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• stormbreaker
Voeding kan voor problemen zorgen. Van voltages heb ik niet genoeg verstand, dat zou je iemand anders moeten vragen.

Verwijderd

Topicstarter
Goudstalen schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 11:46:
Welke spellen speel je waarbij je framedrops krijgt?

En nee, de APU kun je niet uitschakelen. De grafische kant misschien wel, maar dat is niet het probleem, de processor kant is vrij zwak, daar loop je waarschijnlijk tegen aan.
Ik heb framedrops bij fortnite en metro exodus. The division 2, gta5 en resident evil 2 kan ik perfect spelen.

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Verruil je processor met een 2600.
Je hebt dan 6 cores en 12 threads ipv 4 cores en 4 treads en je hebt 20 pci-e lanes ipv 8.

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 20:30
Als je nog onder wet koop of afstand valt CPU ruilen voor een 2600 en een andere voeding erin.. en als het een prebuild is ermee terug en hun het op laten lossen.. en idd wat @Hackus zegt een fatsoenlijke voeding eisen die voldoet aan de huidige standaarden..

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:46
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 11:29:
[...]

Ik gebruik hem pas sinds vandaag.
Waar heb je het systeem gekocht?

Verwijderd

Topicstarter
Uszka schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 12:55:
[...]

Waar heb je het systeem gekocht?
Bij iemand die zelf pc's in mekaar steekt.

• Uszka
Heb je garantie, retourrecht etc?

Verwijderd

Topicstarter
Uszka schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 13:23:
Heb je garantie, retourrecht etc?
Ik heb alle facturen van de aangekochte onderdelen.

Verwijderd

Topicstarter
Is de coolermaster mwe 80+gold 550W full modular een beter alternatief?

• Uszka
Nee, kwaliteit en prestaties zijn niet goed.

Maar waarom neem je geen contact op met de verkoper. Welke alternatieven heeft hij te bieden of is dat de Cooler master MWE Gold?

Verwijderd

Topicstarter
Uszka schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 13:36:
Nee, kwaliteit en prestaties zijn niet goed.

Maar waarom neem je geen contact op met de verkoper. Welke alternatieven heeft hij te bieden of is dat de Cooler master MWE Gold?
Hij zei dat hij de coolermaster nog had liggen, dit zou de snelste oplossing zijn. Anders mag ik er 1 kiezen en zal hij deze bestellen, waarschijnlijk ga ik dan wel moeten bij betalen terwijl de coolermaster gratis kan worden geplaatst.

• Uszka
Lijkt mij niet dat je voor een pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2 zou moeten bijbetalen tov de WPM500. Die laatste is namelijk duurder. Nou ja, als het gratis is ga je er iig wel een stuk op vooruit met een MWE Gold.

[ Voor 14% gewijzigd door Uszka op 27-07-2019 13:43 ]

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:06
stormbreaker schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 11:19:
Je kan ook overdrijven je. Die GPU is echt helemaal prima voor 1080p en als je de cpu zou vervangen door een 2600 kan TS echt wel wat jaartjes voorruit want het moederbord en ram zijn prima.

Ik zou wel kijken of dus CPU en voeding vervangen kunnen worden.

Verwijderd

Topicstarter
Uszka schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 13:42:
Lijkt mij niet dat je voor een pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2 zou moeten bijbetalen tov de WPM500. Die laatste is namelijk duurder. Nou ja, als het gratis is ga je er iig wel een stuk op vooruit met een MWE Gold.
Dus de kans is groot dat mijn probleem verholpen zal zijn als ik de mwe gold 550 laat plaatsen? Ik wil niet gokken en hopen dat het goed zal zijn, ik wil het in 1 keer goed hebben. Ik wil de psu als oorzaak kunnen uitsluiten als het probleem na vervanging niet is opgelost.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:08

br00ky

Moderator Harde Waren
Nee, er wordt niet gezegd dat je problemen door de voeding worden veroorzaakt, alleen dat die niet je van het is. En aangezien je je pc net hebt is het verstandig die te ruilen.

Wil je van je problemen af, dan zul je eerst moeten gaan meten wat er gebeurt. Heb je al eens je cpu en gpu load gemeten tijdens het gamen? Dikke kans dat de cpu tegen de 100% procent aanloopt.

• Uszka
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 13:52:
[...]

Dus de kans is groot dat mijn probleem verholpen zal zijn als ik de mwe gold 550 laat plaatsen? Ik wil niet gokken en hopen dat het goed zal zijn, ik wil het in 1 keer goed hebben. Ik wil de psu als oorzaak kunnen uitsluiten als het probleem na vervanging niet is opgelost.
Voor 99,9% weet ik zeker dat een andere voeding het probleem niet oplost.
Wil je het probleem oplossen dan moet je onderzoeken waardoor het probleem veroorzaakt wordt. Installeer bijvoorbeeld MSI Afterburner en check wat de belasting van cpu en gpu is. Datgene wat het zwaarste wordt belast is de oorzaak.

Edit: wat br00ky dus al zei :P

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 13:28:
Is de coolermaster mwe 80+gold 550W full modular een beter alternatief?
pricewatch: Cooler Master MWE Gold 550

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 14:00:
Nee, er wordt niet gezegd dat je problemen door de voeding worden veroorzaakt, alleen dat die niet je van het is. En aangezien je je pc net hebt is het verstandig die te ruilen.

Wil je van je problemen af, dan zul je eerst moeten gaan meten wat er gebeurt. Heb je al eens je cpu en gpu load gemeten tijdens het gamen? Dikke kans dat de cpu tegen de 100% procent aanloopt.
De cpu-load loopt inderdaad hoog op, zit gemiddeld rond de 75% met uitschieters tot 98%. Ik denk dat wanneer hij tegen de 100% gaat dat ik dan mijn framedrops krijg. Wel raar dat het bij fortnite gebeurd en niet bij andere recente aaa games. Fortnite is grafisch toch geen hoogstaande game.

Dan maar voor een betere processor gaan...

• Goudstalen
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 14:25:
[...]

De cpu-load loopt inderdaad hoog op, zit gemiddeld rond de 75% met uitschieters tot 98%. Ik denk dat wanneer hij tegen de 100% gaat dat ik dan mijn framedrops krijg. Wel raar dat het bij fortnite gebeurd en niet bij andere recente aaa games. Fortnite is grafisch toch geen hoogstaande game.

Dan maar voor een betere processor gaan...
Maar wel een online game met veel spelers, dat kost veel CPU kracht. Grafisch kost GPU kracht.

Verwijderd

Topicstarter
Goudstalen schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 14:36:
[...]

Maar wel een online game met veel spelers, dat kost veel CPU kracht. Grafisch kost GPU kracht.
Ok, ik kan de amd ryzen 5 2600 in de plaats krijgen maar moet hier wel 30euro voor bij betalen. Ik kan ook de amd ryzen 5 2600x krijgen voor een meerprijs van 35euro.

Zijn deze processoren wel geschikt? En welke van de 2 zou ik dan kiezen?

Verwijderd

Topicstarter
Nog iets: het gebruik van mijn gpu staat ook op 100% tijdens het gamen, het geheugen van mijn gpu staat wel slechts op 30%. Maar ik denk dat het normaal is aangezien de gpu volledig verantwoordelijk is voor mijn video output?

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 11:50:
[...]

Ik heb framedrops bij fortnite en metro exodus. The division 2, gta5 en resident evil 2 kan ik perfect spelen.
Andere hardware gaat dit dan ook niet fixen denk ik. De oorzaak is wel eens DPC latency en kan veroorzaakt worden door bijvoorbeeld drivers, een usb apparaat, een programma.

If any kernel-mode device driver in your Windows system is implemented improperly and causes excessive latencies of Deferred Procedure Calls (DPCs) then drop-outs will probably occur when you use real-time audio or video streaming applications.

De- en heriInstalleer je GPU drivers eens en disable in apparaatbeheer eens alle (rand) apparaten die je even kan missen.

Ik had dit probleem ook, maar dan met een ouder systeem

Verwijderd

Topicstarter
Manke schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 15:02:
[...]

Andere hardware gaat dit dan ook niet fixen denk ik. De oorzaak is wel eens DPC latency en kan veroorzaakt worden door bijvoorbeeld drivers, een usb apparaat, een programma.

If any kernel-mode device driver in your Windows system is implemented improperly and causes excessive latencies of Deferred Procedure Calls (DPCs) then drop-outs will probably occur when you use real-time audio or video streaming applications.

De- en heriInstalleer je GPU drivers eens en disable in apparaatbeheer eens alle (rand) apparaten die je even kan missen.

Ik had dit probleem ook, maar dan met een ouder systeem
Maar dit gaat het probleem van mijn cpu-load van 98% toch niet kunnen oplossen?

• Manke
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 15:06:
[...]

Maar dit gaat het probleem van mijn cpu-load van 98% toch niet kunnen oplossen?
jawel, dat zijn die lag spikes van het os.
YouTube: How to fix Stutter/Lag/Crackling Sounds/Drop Outs in Windows Sound/A...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eens gechecked en ik kom niet boven de 1000 microseconde dus dat zal het probleem niet zijn.
Toch bedankt, weer iets bijgeleerd _/-\o_

• Manke
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 15:26:
[...]

Ik heb eens gechecked en ik kom niet boven de 1000 microseconde dus dat zal het probleem niet zijn.
Toch bedankt, weer iets bijgeleerd _/-\o_
Np :)

draai je het tijdens de games die framedrops geven?

Verwijderd

Topicstarter
Manke schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 15:27:
[...]

Np :)

draai je het tijdens de games die framedrops geven?
Ja net tijdens het gamen geprobeerd.

• Manke
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 15:30:
[...]

Ja net tijdens het gamen geprobeerd.
en met deze?
https://www.resplendence.com/latencymon

dit laat meer zien.

Verwijderd

Topicstarter
Ziet er ook nog allemaal goed uit.

• Manke
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 17:44:
[...]

Ziet er ook nog allemaal goed uit.
Niks onder cpu of processes gaat omhoog?

Is 80 graden niet iets te heet waardoor het gaat throttlen (kloksnelheid terugklokken)?

Verwijderd

Topicstarter
denk het niet want zonder zijpaneel zakte de temperatuur tot 65graden maar de framedrops bleven. Het enige abnormale dat ik zie is de cpu-load van 95%

• Manke
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 22:13:
denk het niet want zonder zijpaneel zakte de temperatuur tot 65graden maar de framedrops bleven. Het enige abnormale dat ik zie is de cpu-load van 95%
in latencymon: start, dan: drivers > klik op dpc count
welke heeft de hoogste waarde?

het is ws gewoon een driver probleem, de hardware is snelgenoeg. op youtube staat ook veel over frame drops.

• Brutal1ty
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:52
Veel aparte informatie hier vind ik... 99 procent cpu is niks slechts aan. 99 procent GPU ook niet, afhankelijk van de game, grafische instellingen en aantal behaalde frames per seconde bijvoorbeeld. Je kan elke game zo instellen dat een van de twee maximaal belast wordt hé? Voorbeeldje: Fortnite op max grafische settings, uncapped framerate: 99 procent GPU load, tussen de 40 en 99 cpu load, en tussen de 88 en 94 fps bij mij. Competitive settings? 50 for 70 procent GPU load, altijd 99 procent cpu load en tussen de 88 en 280 fps. Een game die onnder bepaalde omstandigheden dus ernstig cpu afhankelijk is.

En die 2200g zal in Fortnite gewoon niet altijd 60 fps behalen, hoeft totaal niks met drivers of wat dan ook te maken te hebben. Zelfde met Metro. Beiden games hebben een enorme CPU load (dus ongeacht grafische instellingen) onder bepaalde omstandigheden (druk tilted towers of andere points of interest in fortnite) en diverse scenes (in metro Exodus).

• Manke
  • Niet online
Bij framedrops dacht ik aan haperingen tot 1-10fps, maar ik had niet goed gelezen :P
Een drop tot 30fps komt gewoon door de hardwarecapaciteit.

• Fontini
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-11 11:29
Waarom nemen we direct weer een afslag richting de voeding en lopen, nee racen, we weg van het daadwerkelijke probleem? Ik zie dit zo vaak gebeuren in dit soort topics.. Ja, jullie kunnen allemaal prima een pc bouwen, over elk systeem valt een mening te vormen en er zijn altijd dingen die beter hadden gekund. Fine, maar er staat wel degelijk relevante informatie in de topic start.

Het eerste wat mij opvalt aan je bericht is de temperatuur van de CPU. De 80 graden die je noemt zijn weliswaar beneden de limiet, maar dat is geloof ik wel het punt waar de 2200g begint met throttlen. De turbo boost slaat dan dus af. Als je regelmatig net even boven de 80 graden spiked tijdens gamen dan merk je dit denk ik wat performance betreft. Daarom denk ik dat een betere cpu koeler, die er voor zorgt dat je dik onder die 80c blijft, best eens de oplossing kan zijn.

Edit: had hier iemand gequote maar dat was niet de bedoeling. Excuses!

[ Voor 40% gewijzigd door Fontini op 28-07-2019 13:45 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:08

br00ky

Moderator Harde Waren
Fontini schreef op zondag 28 juli 2019 @ 13:44:
Waarom nemen we direct weer een afslag richting de voeding en lopen, nee racen, we weg van het daadwerkelijke probleem?
Mwa, er wordt her en der geadviseerd een andere voeding te nemen, meer niet. Er staat zelfs een aantal keer dat het huidige probleem daar hoogstwaarschijnlijk niet door komt. De eerste reactie, Goudstalen in "Framedrops bij gamen", heeft het meteen over de processor ;).

• Fontini
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-11 11:29
br00ky schreef op zondag 28 juli 2019 @ 13:52:
[...]

Mwa, er wordt her en der geadviseerd een andere voeding te nemen, meer niet. Er staat zelfs een aantal keer dat het huidige probleem daar hoogstwaarschijnlijk niet door komt. De eerste reactie, Goudstalen in "Framedrops bij gamen", heeft het meteen over de processor ;).
Eens ^^. Ik zie echter vaak in topics waar men een probleem opgelost wil hebben heel veel discussie over de hardware configuratie die beter had gekund in plaats van te focussen op het probleem. Daar raakte ik nu even gefrustreerd over =). Er staan namelijk duidelijke pointers in TS. Maargoed, laten we hopen dat we met z'n allen een oplossing voor newbie1's probleem kunnen vinden hehe. O+
Pagina: 1