Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ROK licenties Windows Server 2019 Datacenter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zonderbloem
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 21:56
Ik heb 4 PowerEdge servers (1x R730 en 3x R740xd) waarop eerst linux draaide maar ik wil over naar Hyper-V. In totaal heb ik vier keer een Windows Server 2019 datacenter licentie nodig en een 10 tal 2-core packs om alle cores van een licentie te voorzien.

Via mijn reseller ben ik in contact gekomen en zij hebben mij vertelt over de mogelijkheden in het Open License Programma (OLP). Van een andere reseller heb ik gehoord over ROK licenties in combinatie met de Dell apparatuur. De prijzen van de ROK licenties zijn een stuk goedkoper dan de prijzen van OLP.

Op het internet heb ik gezocht welke voorwaarden aan de licentie vast zitten. De licentie schijnt BIOS locked te zijn en kan niet op een ander merk server geïnstalleerd worden. Een technische kennis van mij heeft me verteld dat ROK licenties alleen gekocht en gebruikt mogen worden op nieuwe apparatuur. Ik vroeg me af hoe dat nou precies zit met die ROK licenties 8)7

Alle reacties

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:38
Volgens mij mogen die ROK licenties officieel inderdaad niet later verkocht worden. Maar wordt er ook geen probleem van gemaakt als ze toch later geïnstalleerd worden.

Naast dat ze alleen op server werken van fabrikant die de ROK levert hebben ze verder dezelfde beperkingen als OEM licenties.

Denk hierbij aan zaken als:

Licenties zijn niet overdraagbaar
Licenties zijn gebonden aan de hardware
Geen upgrade pad (anders dan nieuwe licenties kopen).
Geen re-image rechten. Je mag de OEM software niet middels zelfs gemaakte images uitrollen, ook niet binnen VM's (dit kan je best veel tijd kosten bij veel VM's).
Daarnaast zijn er wat administratieve nadelen, zo moet je zelf er voor zorgen dat je altijd je "Proof of Ownership" voor elkaar hebt bij OEM licenties mocht je een audit krijgen. Bij OLP gaat dit via Microsofts eigen portals.

Al met al zul je dus moet kijken of in jouw situatie de initiële besparing in aanschaf opweegt tegen de nadelen die je later kan tegenkomen met OEM/ROK licenties.