Automatische ster driehoek schakelt niet.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engeneer13
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-06 07:12
Hallo tweakers,

Wij zitten thuis op de boerderij met een probleem. Wij hebben een elektromotor met waterpomp die volgens mij al wel 10 jaar heeft stil gestaan. Gister ochtend heb ik hem getest om te kijken of hij nog wilde pompen en wat blijkt, hij pompt nog prima.

Nu het probleem, na een x aantal minuten schakelt hij uit. Dit verschilt nog al. Wat ik ook opmerk is dat hij niet doorschakelt van de ster schakeling naar de driehoek schakeling. Naar mijn idee wil hij na die x aantal minuten doorschakelen van ster naar driehoek (wat vrij lang is) maar valt hij dan uit.

Ik heb intussen al wat dingen geprobeerd maar zoveel kennis heb ik er ook niet van.

Op dit moment nog niet de mogelijkheid om foto's te maken. Als nodig kan ik dit vanmiddag wel even doen. Als er voor de rest nog aanvullende info nodig is hoor ik het graag.

Ik hoop dat een van jullie een oplossing weet.

Mvg, lambert

[ Voor 3% gewijzigd door engeneer13 op 27-07-2019 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:29

Tens

let me drink about it

Denk eerdere dat hij er op temperatuur uitschakelt

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• engeneer13
Tens schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 09:46:
Denk eerdere dat hij er op temperatuur uitschakelt
Dit is niet het geval, ten eerste is de motor koud. Daarnaast zou ik dan in het schakelkastje een knopje in moeten drukken om de thermische beveiliging ongedaan te maken. Dit niet niet het geval.

Ik weet dat hij niet van ster naar driehoek schakelt omdat de magneet relais van de driehoek schakeling niet ingeschakeld wordt. De andere 2 relais van de ster schakeling blijft de hele tijd ingedrukt.

Edit: als de motor stopt staan alle relais weer uitgeschakeld.

[ Voor 5% gewijzigd door engeneer13 op 27-07-2019 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:29

WouterG

Dit is geen ondertitel

Je zult met meer informatie moeten komen. Zit er een tijdrelais in de besturing opgenomen? Wordt de uitgang van dit tijdrelais hoog?

[ Voor 8% gewijzigd door WouterG op 27-07-2019 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:17
engeneer13 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 09:59:
[...]

Ik weet dat hij niet van ster naar driehoek schakelt omdat de magneet relais van de driehoek schakeling niet ingeschakeld wordt. De andere 2 relais van de ster schakeling blijft de hele tijd ingedrukt.
Dus het ster-relais blijft ingeschakeld? Maar de motor stopt met lopen?

Kom sowieso eerst maar eens met die foto's...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-06 07:19

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Heb je iets van foto's of nog beter ook een schema hoe het zit aangesloten?

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:29

Tens

let me drink about it

engeneer13 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 09:59:
[...]

Dit is niet het geval, ten eerste is de motor koud.
na x minuten?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engeneer13
Xander schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 10:04:
[...]

Dus het ster-relais blijft ingeschakeld? Maar de motor stopt met lopen?

Kom sowieso eerst maar eens met die foto's...
Als hij stopt met lopen zijn alle relais weer uitgeschakeld.
devino schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 10:05:
Heb je iets van foto's of nog beter ook een schema hoe het zit aangesloten?
Aansluit schema heb ik niet. Over een uur ben ik in de buurt en zet ik de foto's erop. Het is wel een oud beestje.
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 00:17
engeneer13 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 10:10:
[...]

Als hij stopt met lopen zijn alle relais weer uitgeschakeld.
Dat klinkt heel wat logischer dan hoe je het eerst zei... ;)

Zou je eens kunnen meten op de spoel van het driehoek-relais? Misschien wordt deze wel bekrachtigd maar is het relais zelf overleden?

Anders zal het in de stuurstroom zitten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engeneer13
Xander schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 10:13:
[...]

Zou je eens kunnen meten op de spoel van het driehoek-relais? Misschien wordt deze wel bekrachtigd maar is het relais zelf overleden?

Anders zal het in de stuurstroom zitten.
Ik weet hoe een multimeter werkt, maar hoe meet ik ik de spoel van het relais? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:52

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Spanning meten tussen aansluiting A1 en A2 als deze bekrachtigd zou moeten worden.
Wel even opletten of je AC of DC moet meten. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engeneer13
Hier de foto's

K5m is de driehoek schakeling en k1m is de ster schakeling.

Afbeeldingslocatie: https://abload.de/img/20190727_111821whk3d.jpg
Afbeeldingslocatie: https://abload.de/img/20190727_111832x3k6u.jpg
Afbeeldingslocatie: https://abload.de/img/20190727_111828jejt9.jpg
DrivinUCrazy schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 10:20:
Spanning meten tussen aansluiting A1 en A2 als deze bekrachtigd zou moeten worden.
Wel even opletten of je AC of DC moet meten. ;)
Zoals op de foto's te zien zie ik geen a1 en a2. Welke moet ik wel hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door engeneer13 op 27-07-2019 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Die ronde blauwe knop is je timer voor ster naar driehoek

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engeneer13
Dat dacht ik al, maar welke kant is korter/langer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Reken er maar op dat het balgje (ja die werken met een soort balgje pneumatisch) in de tijdschakelaar is lek geraakt door lang stilstaan / ouderdom.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engeneer13
Op de tijdschakelaar zit een knopje die wel in gedrukt wordt als de motor start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
@BFmango,
Je bent me net een slag voor. Uiteraard is het gissen, maar het is duidelijk dat het tijdrelais na de ingestelde tijd niet instaat is de ster-schakelaar te verbreken en de driehoek-schakelaar te bekrachtigen. Aangezien dat verbreken wel plaats vindt, maar niet na wat gebruikelijk is na een paar seconden maar een veel langere tijd, gaan mijn gedachten uit naar een niet meer goed werkend tijdrelais. Met name als dit nog een "ouderwets" mechanisch relais is.

@engeneer13,
Ben je in staat om dat handmatig wat te laten "gymnastieken"? D.w.z. de verbindingen naar de motor verbreken. Vervolgens beginnen met de laagste instelbare tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefuit
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18-06 13:00
Wat is het vermogen van de motor? Kan je misschien de ster schakeling eruithalen en enkel op driehoek werken. Op voorwaarde dat deze niet te zwaar is..

Maar dan moet ook de bedrading van de motor aangepast worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:54
Het meest waarschijnlijk is inderdaad dat de inschakelvertraging is overleden.
Maar een relaisspoel kan ook defect zijn. Simpel te controleren.

Spanning eraf, spoelen ohms meten met je multimeter.
Je kunt de contactors ook ohms testen door deze met de hand in en uit te schakelen. Ik gok dat het pinnetje in het midden daarvoor is. Deze kunnen wel hoog meten, want je multimeter geeft niet voldoende "wetting current". Maar open na een paar keer drukken is niet goed.
Het gebrek aan groene aanslag lijkt erop dat er geen vochtschade is, dus de contactors zijn waarschijnlijk nog goed.

De inschakelvertraging heeft dat zo te zien niet. Maar deze kun je natuurlijk met een handschakelaar maken tot je een nieuwe hebt gevonden.

Moeller verkoopt nog steeds vergelijkbare star-delta contactors onder dezelfde productnaam, dus als je meer info wilt moet je even verder zoeken naar een typenummer op de zijkant van de relais of rondom de plaat. Ik zie dat een nieuwe set ongeveer 250 euro is. Mits dit in het huisje past.
Een direct-replacement contactor/timer kan ook. Of tweedehands via eBay o.i.d zie ik dat er ook nog markt is.

Of handmatig, maar dan verlies je de stroombeveiliging die er ook in lijkt te zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Stefuit schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 13:22:
Wat is het vermogen van de motor? Kan je misschien de ster schakeling eruithalen en enkel op driehoek werken. Op voorwaarde dat deze niet te zwaar is..

Maar dan moet ook de bedrading van de motor aangepast worden
Ga er maar vanuit dat ooit de keuze voor ster-driehoekschakeling niet zomaar "met een natte vinger" is gedaan. Meteen op driehoek zou bijna altijd een veel te zware inschakelstroom betekenen. Bovendien waarom zou je dit doen? Daar is geen enkele reden voor. Als het uiteindelijk niet anders kan, een nieuw tijdrelais kopen. Dat lijkt me veel meer voor de hand liggend. Waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan?

Persoonlijk zou ik als de pogingen die ik en mijn vorige bericht beschreef geen succes hebben, eerst het tijdrelais er uit slopen en tijdelijk vervangen door een handbediende wisselschakelaar. Als dat succes heeft alsnog beslissen om het zo te laten of een nieuw tijdrelais te kopen. Kwestie van smaak en het technisch gevoel van degene die een en ander bedient. Het gaat namelijk gepaard met een bedieningsinstructie terwijl dat niet hoeft met een tijdrelais erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:38
Hoe zwaar is de elektro motor eigenlijk, en zou het niet mogelijk zijn om de hele ster-delta schakeling te vervangen voor een soft starter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 21:17

SA007

Moderator Tweaking
Heb de discussie over wat ster-driehoek is weggehaald, zo'n ongezonde discussie hoort niet thuis op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Wat @jeroen3 zegt...
Hoogstwaarschijnlijk tijdrelais, snel gecontroleerd... daarna even naar de contacten kijken en spoel driehoekrelais.

Thermische beveiliging staat voorbij de 16A (17A)

Motor is dus Inom=17/0,58= 29,3A (15kW)

0,58 is een bepaalde factor i.v.m. spoelspanning (wortel3/3)

Vind de voeding erg dun maar zou mss best gaan (van foto...). Komt de driehoek in en valt deze daarna gelijk af? Wat is de afstand tot de meterkast?

Bij zeer lange kabel kan de spanning bij overschakelen van ster naar driehoek even onder de houdspanning van het motorrelais komen waardoor alles afvalt.

Ster/driehoek is eerlijk gezegd al wel ff geleden...

Offtopic
Ikzelf zou bij een evt noodzakelijke vervanging voor een frequentie regelaar gaan. Hoewel je aangaf dat je de pomp al reeds lang niet meer hebt gebruikt. Kan je die keuze beter voor jezelf maken ook naar de toekomst toe. Groot voordeel is bijvoorbeeld dat het dan niet meer uit maakt voor je groepsindeling of je 6000m2 of 2000m2 beregend. En minder waterslag (op en aftoeren) waardoor zeker bij oude PVC leidingen de kans op lekkages minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:36

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Delakhan frequentieregelaar??? Nee softstarter is beter als je alleen de aanloop stroom wilt beperken.

@engeneer13 de A1 en A2 van de tijd vertragingsrelais zit tussen de tijd relais en K3M

Werking zou moeten zijn:
K1M en K3M springen aan en na een tijd springt K3M (ster) uit en K5M (3hoek) aan

Afbeeldingslocatie: https://slideplayer.nl/8527037/25/images/6/Stuurstroom+L1+N+S1+stop+Druk+op+start+S2+Start+K1-4+K4-1+K3-5+K2-5+K1.jpg
Legende:
K1 = K1M
K2 = K3M
K3 = K5M
K4 = tijd relais

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engeneer13
cactusman schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 12:04:
Reken er maar op dat het balgje (ja die werken met een soort balgje pneumatisch) in de tijdschakelaar is lek geraakt door lang stilstaan / ouderdom.
Heb een andere, ga hem nu inbouwen om te kijken of die gaat werken.
Techneut schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 13:04:
@BFmango,
Je bent me net een slag voor. Uiteraard is het gissen, maar het is duidelijk dat het tijdrelais na de ingestelde tijd niet instaat is de ster-schakelaar te verbreken en de driehoek-schakelaar te bekrachtigen. Aangezien dat verbreken wel plaats vindt, maar niet na wat gebruikelijk is na een paar seconden maar een veel langere tijd, gaan mijn gedachten uit naar een niet meer goed werkend tijdrelais. Met name als dit nog een "ouderwets" mechanisch relais is.

@engeneer13,
Ben je in staat om dat handmatig wat te laten "gymnastieken"? D.w.z. de verbindingen naar de motor verbreken. Vervolgens beginnen met de laagste instelbare tijd.
Heb wat verschillende standen geprobeerd. Niks werkt. Nu tijd relais vervangen.
Nielson schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 14:45:
Hoe zwaar is de elektro motor eigenlijk, en zou het niet mogelijk zijn om de hele ster-delta schakeling te vervangen voor een soft starter?
Het is een raletief zware motor, hij drijft een 80m3/H waterpomp aan. Precieze kw weer ik niet plaatje is onleesbaar.
Delakhan schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 14:55:
Wat @jeroen3 zegt...
Hoogstwaarschijnlijk tijdrelais, snel gecontroleerd... daarna even naar de contacten kijken en spoel driehoekrelais.

Thermische beveiliging staat voorbij de 16A (17A)

Motor is dus Inom=17/0,58= 29,3A (15kW)

0,58 is een bepaalde factor i.v.m. spoelspanning (wortel3/3)

Vind de voeding erg dun maar zou mss best gaan (van foto...). Komt de driehoek in en valt deze daarna gelijk af? Wat is de afstand tot de meterkast?

Bij zeer lange kabel kan de spanning bij overschakelen van ster naar driehoek even onder de houdspanning van het motorrelais komen waardoor alles afvalt.

Ster/driehoek is eerlijk gezegd al wel ff geleden...

Offtopic
Ikzelf zou bij een evt noodzakelijke vervanging voor een frequentie regelaar gaan. Hoewel je aangaf dat je de pomp al reeds lang niet meer hebt gebruikt. Kan je die keuze beter voor jezelf maken ook naar de toekomst toe. Groot voordeel is bijvoorbeeld dat het dan niet meer uit maakt voor je groepsindeling of je 6000m2 of 2000m2 beregend. En minder waterslag (op en aftoeren) waardoor zeker bij oude PVC leidingen de kans op lekkages minder is.
toon volledige bericht
Er ligt vanuit de woning een 5x10mm2 kabel naar de stal 50m, het stuk naar de pomp is ook een 5x10mm2 van 25. Denk dat het niet aan de kabel ligt.

De driehoek schakeling komt helemaal niet in, tijdklok is kapot denk ik.

Frequentie regelaar is mogelijk maar onnodig. We willen graag onze huiskavel van 10 ha er mee beregenen. Dit gebeurt met 15 sproeiers of een beregeningshaspel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Damic schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 15:10:
@Delakhan frequentieregelaar??? Nee softstarter is beter als je alleen de aanloop stroom wilt beperken.
Is ook alleen voor groepverschil nodig... wei beregen ik bijvoorbeeld met 35-40Hz moestuin en siertuin met 25Hz.
engeneer13 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 15:10:

Er ligt vanuit de woning een 5x10mm2 kabel naar de stal 50m, het stuk naar de pomp is ook een 5x10mm2 van 25. Denk dat het niet aan de kabel ligt.

De driehoek schakeling komt helemaal niet in, tijdklok is kapot denk ik.

Frequentie regelaar is mogelijk maar onnodig. We willen graag onze huiskavel van 10 ha er mee beregenen. Dit gebeurt met 15 sproeiers of een beregeningshaspel.
Kabel zal idd wel goed zijn!

Dacht ik al, las later pas goed je toevoeging dat hij geheel niet inkwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ha voor minder debiet/druk :) ja dat kan wel handig zijn, maar als het alleen om de piekstroom te beperken is, is een softstarter goedkoper :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engeneer13
Goeie avond tweakers,

Ik ben er niet aan toe gekomen vandaag om een neiuw relais te halen. Maar daarna vroeg ik mij af of het relais wat ik wilde halen wel geschikt is.

Dit is het relais:
Afbeeldingslocatie: https://www.vekto.nl/media/catalog/product/cache/c687aa7517cf01e65c009f6943c2b1e9/1/0/1030-select-tijdrelais-600xu.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.vekto.nl/media/catalog/product/cache/c687aa7517cf01e65c009f6943c2b1e9/t/i/tijdschema-600xu.png

Mvg, lambert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Moest even zoeken, maar daar moet het mee lukken.
Afbeeldingslocatie: https://media.automation24.com/Artikelbilder/Shop800px/102079_3_us.jpg

Instelling: A en dan een tijd: de tijd zul je moeten meten met een Ampere tang ofzo. De tijd is afhankelijk van de aanloop stroom, maar je kan altijd natte vinger werk toepassen en 5 seconden tot 10 seconden gaan.

[ Voor 43% gewijzigd door Damic op 27-07-2019 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dat kan.
Maar is er niet een veel eenvoudiger tijdrelais te krijgen met maar één functie? Dit exemplaar biedt tal van mogelijkheden die je nooit van z'n leven in deze toepassing nodig zult hebben. En veel eenvoudiger zal ongetwijfeld ook goedkoper betekenen. Deze toepassing vraagt alleen maar een wisselcontact dat na een instelbare tijd (ruwweg tot 5 à 10 seconden) omschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:29
Misschien even zoeken naar tijdrelais van finder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• engeneer13
Het tijd relais wat ik stuurde koste 20 euro, dan kan der nog wel van af. Ook is hij 1 op 1 aan te sluiten op de oude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engeneer13
Heb hem vandaag binnen gekregen, meteen geprobeerd aan te sluiten maar ik twijfel of ik hem goed heb aangesloten aangezien de nummers en de schakeling die erop staat aan de zijkant iets anders is dan de oude. Mijn vraag is dus of jullie mij kunnen vertellen welke nummers/aansluitpunten overeen komen met de nieuwe.

Oude gaat om de e versie:
Afbeeldingslocatie: https://abload.de/img/20190730_210653bgkgw.jpg

Nieuwe:
Afbeeldingslocatie: https://media.automation24.com/Artikelbilder/Shop800px/102079_3_us.jpg

Dan nog een vraag, waar is de middelste draaiknop voor? 8)7

Alvast bedankt,

Lambert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:49
@engeneer13

Afbeeldingslocatie: https://www.aps-systems.ch/images/zeit_600XU.en.jpg
Settings
The settings of the 600XU timer are made with the three front knobs
The time setting is realised in two steps. The time range is preset with knob 2. The time setting is done afterwards with knob 3. The function is chooosen with knob 4.

Time ranges
0,1 - 1s, 0,3 - 3s, 1 - 10s, 3 - 30s, 0,1 - 1min, 0,3 - 3min, 1 - 10min, 3 - 30min, 0,1 - 1h, 0,3 - 3h
Bijvoorbeeld: je wil hem instellen op 10 seconden. Dan kies je op knop_2 voor de 10s range, vervolgens zet je knop_3 op 10. Als je knop_3 op 1 zet dan zal hij 1 seconde inschakelen :).

[ Voor 28% gewijzigd door Puch-Maxi op 30-07-2019 23:44 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:37
Lambert,

Ik lees dit topic nu pas. Het is vreemd dat na een aantal minuten alle relais afvallen.
Het netrelais K1M zou ingeschakeld moeten blijven. Wellicht schakelt de pomp toch uit op een te hoge temperatuur.
Het is mogelijk dat de stroombeveiliging op automatische reset staat. Dat kan volgens mij ingesteld worden met een schakelaartje helemaal rechts onderaan het thermisch blok.

In de PDF te vinden op http://users.skynet.be/bj...oeller/wiring/SB0801D.pdf kan je op pagina 8-43 het originele schema vinden.

Sluit het nieuwe tijdrelais als volgt aan:

Oud A1 op nieuw A1
Oud A2 op nieuw A2
Oud e56 op nieuw 16
Oud e68 op nieuw 18
Op de nieuwe klem 15 sluit je de aders aan die nu op e55 en e67 zitten.
Ik kan het niet zien op de foto's maar waarschijnlijk zit er een ader tussen klem e55 en e67.
Deze ader kan vervallen.

De onderste knop op het tijdrelais zet je op A/Ai
De bovenste knop zet je om te beginnen op 30sec
Met de middelste knop kan je nu de tijd instellen tussen 3 en 30 seconden.

Begin met 30 seconden. Je hoort aan de pomp dat hij volledig is aangelopen. Dat is het punt dat je kan overschakelen van ster naar driehoek. Zet de tijd zo'n 1 seconde langer.

[ Voor 35% gewijzigd door devriesjande op 31-07-2019 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engeneer13
devriesjande schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 00:03:
Lambert,

Ik lees dit topic nu pas. Het is vreemd dat na een aantal minuten alle relais afvallen.
Het netrelais K1M zou ingeschakeld moeten blijven. Wellicht schakelt de pomp toch uit op een te hoge temperatuur.
Het is mogelijk dat de stroombeveiliging op automatische reset staat. Dat kan volgens mij ingesteld worden met een schakelaartje helemaal rechts onderaan het thermisch blok.

In de PDF te vinden op http://users.skynet.be/bj...oeller/wiring/SB0801D.pdf kan je op pagina 8-43 het originele schema vinden.

Sluit het nieuwe tijdrelais als volgt aan:

Oud A1 op nieuw A1
Oud A2 op nieuw A2
Oud e56 op nieuw 16
Oud e68 op nieuw 18
Op de nieuwe klem 15 sluit je de aders aan die nu op e55 en e67 zitten.
Ik kan het niet zien op de foto's maar waarschijnlijk zit er een ader tussen klem e55 en e67.
Deze ader kan vervallen.

De onderste knop op het tijdrelais zet je op A/Ai
De bovenste knop zet je om te beginnen op 30sec
Met de middelste knop kan je nu de tijd instellen tussen 3 en 30 seconden.

Begin met 30 seconden. Je hoort aan de pomp dat hij volledig is aangelopen. Dat is het punt dat je kan overschakelen van ster naar driehoek. Zet de tijd zo'n 1 seconde langer.
toon volledige bericht
Ik heb het geprobeerd, hij schakelt nu k1 vanaf het begin in. Na 30 sec wil die ook k5 schakelen alleen dit kan niet omdat k1 nog in staat. K3 wordt helemaal niet geschakeld. Is het een kwestie van 2 draadjes omwisselen? Zo ja welke 2 dan?

Mvg, lambert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Lambert,

Eerst de volgorde hoe de ster-driehoekschakeling moet werken:
Zie daarvoor het schema in de eerder genoemde link.

Als je op de startknop druk, dan komt er spanning op klem 15 van het tijdrelais.
Omdat het tijdrelais nog niet geschakeld is komt er spanning vanaf klem 16 van het tijdrelais via klem 22 en 21 van K5M naar A1 van K3M.
Hierdoor schakelt het Sterrelais K3M in.

Door het inschakelen van K3M schakelt K1M in via de contacten 14 en 13 van K3M.
Door het inschakelen van K1M krijgt K1M ook spanning via zijn eigen contact 44-43.
K1M, het netrelais blijft altijd ingeschakeld.

Na de ingestelde tijd schakelt het tijdrelais om , valt de spanning van klem 16 weg en komt er spanning op klem 18.

Hierdoor schakelt K3M, het sterrelais, uit en komt K5M, het driehoekrelais in.

Je schrijft dat relais K1M direct inschakelt zonder dat K3M in staat.
Dat heeft niets te maken met de aansluiting van het tijdrelais.maar moet een andere bedradingsfout zijn.
Ik adviseer je om eerst de volledige bedrading te controleren aan de hand van het schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engeneer13
Ik zal het even bekijken. Maar naar mijn weten is K3m het netrelais en k1m het ster relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Op de foto's zie ik toch duidelijk een doorverbinding tussen L1,L2 en L3 op relais KM3, Dat is het sterpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engeneer13
Oké ik zal het even nalopen. Maar ik had hem aangesloten en toen schakelde k1m meteen in en na 30sec probeerde k5m in te schakelen maar dit kan niet omdat k1m nog ingeschakeld was. Dit moet toch wijzen dat k1m het ster punt is? K3m deed niks motor ging ook niet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Probeer eens het volgende:

Haal de bedrading van klem 15 van het tijdrelais los en zet hier een kroonsteentje op.
Maak met een nieuw draadje een verbinding tussen klem 15 van het tijdrelais en klem A1 van K1M,
De bestaande bedrading die al op A1 van K1M zit moet blijven zitten. De nieuwe draad erbij schroeven.
Kijk nu eens of de motor werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door devriesjande op 31-07-2019 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engeneer13
Oké, met dat draaidje waar ik een kroonsteentje op zet doe ik niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Nee, dat laat je gewoon loshangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apiekool
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-06 10:18
@engeneer13 Niet dat ik de elektro discussie wil kapen, maar kan het niet zijn dat er een manometer op je pomp zit die de tegendruk registreert?

Wij hebben ook een (puls)pomp op de boederij. Deze schakelt automatisch na een paar minuten uit als er te weinig tegendruk gemeten wordt. Wij moeten dus persé een spuitmond op de slang zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engeneer13
Apiekool schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 14:24:
@engeneer13 Niet dat ik de elektro discussie wil kapen, maar kan het niet zijn dat er een manometer op je pomp zit die de tegendruk registreert?

Wij hebben ook een (puls)pomp op de boederij. Deze schakelt automatisch na een paar minuten uit als er te weinig tegendruk gemeten wordt. Wij moeten dus persé een spuitmond op de slang zetten.
Dit is niet het geval.

Ik ben even de hele bedrading aan het bekijken, maar volgens mij klopt daar niks van als ik hem vergelijk met wat er in het linkje gestuurd werd.

[ Voor 62% gewijzigd door engeneer13 op 31-07-2019 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNijpjes
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als de pomp werkend is weggezet is het niet waarschijnlijk dat de bedrading opeens is veranderd. Is waarschijnlijker dat een relais spoel defect is of er (hulp)contacten vervuild zijn waardoor deze niet meer goed geleiden. Timer relais kan ook defect zijn, al heeft deze vaak maar 2 uitgangen. 1 voor ster en 1 voor driehoek. Als de relais wel willen schakelen, maar niet doen zal timer nog werken. Ik vermoed vervuilde (geoxideerde)hulp contacten

Te dure camere, te veel lenzen, te weinig tijd. O, en iets dat flitst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:58
engeneer13 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 15:10:
[...]

Stuk goedkoper maar ook goeie oplossing: softstarter. Zijn tegenwoordig helemaal niet zo duur meer.
En dan start de pomp net zo mooi op, bijna de aardigheid :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-06 11:37
engeneer13 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 14:25:
[...]

Dit is niet het geval.

Ik ben even de hele bedrading aan het bekijken, maar volgens mij klopt daar niks van als ik hem vergelijk met wat er in het linkje gestuurd werd.
Maak even een schets van de bedrading, dan wordt het een stuk duidelijker hoe het origineel werkte.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• engeneer13
Goeimorgen,

Na heel wat proberen om de fout in de bekabeling te vinden, heb ik gister besloten om hem gewoon even opnieuw te bedraden. Dat was de oplossing. Hij draait als een trein nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Gefeliciteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
engeneer13 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 09:38:
Goeimorgen,

Na heel wat proberen om de fout in de bekabeling te vinden, heb ik gister besloten om hem gewoon even opnieuw te bedraden. Dat was de oplossing. Hij draait als een trein nu.
En heb ik dat goed begrepen, was dit wel na het vervangen van dat tijdrelais? Dat zal denk ik toch wel nodig zijn geweest.

En even terzijde, is ook niet zo belangrijk, ik schat dat dit nu ingesteld is op ongeveer 10 seconden. Langer lijkt me zelden nodig.
Pagina: 1