Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

DMX CC-driver: te veel stroom voor spots, hoe erg is dat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• saftaplan
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-05 10:45
Dag iedereen,

Voor onze nieuwbouwwoning gaan we met Loxone en DMX werken. Omwille van het budget kijk ik momenteel nog niet naar EldoLED en wil ik kijken hoe erg het is om met goedkopere drivers te werken.

Ik heb momenteel een driver op constante stroomsterkte van LTech binnen. Deze geeft 350 mA per kanaal, wat ik dacht een gangbare stroomsterkte te zijn voor powerleds.

Ik zou COB-spots op AliExpress halen en de meegeleverde CC-driver vervangen. Nu blijken heel veel spots daar een driver met lagere stroomsterkte te gebruiken: 300 mA, soms zelfs 250 mA of minder... Ik vind er geen van 350 mA. Er zijn enkele samples onderweg die een driver van 300 mA meeleveren, denkende dat dat wel goed zou komen, maar nu begin ik meer en meer te twijfelen...
Ik heb al contact gelegd met de verkopers daar, zij beweren dat dit toch compatibel is maar ik twijfel aan de betrouwbaarheid van sommige van hun antwoorden.

Ik weet dat je bij de EldoLED PowerDrive de stroomsterkte in kan stellen, maar bij het materiaal van LTech heb ik dat alleen gezien als ze slechts één kanaal hebben.
  • Mag ik afgaan op de stroomsterkte van de meegeleverde drivers, of wordt dit soms ondergedimensioneerd en gaat het wel om 350 mA-COBs?
  • Kan ik de stroomsterkte misschien gewoon via de voeding voor de driver beperken?
  • Hoe erg zou het zijn om een driver van 350 mA aan te sluiten op een spot die berekend is op 300 mA? Elders las ik dezelfde vraag voor 700-750 mA en daar werd geantwoord dat dat weinig kwaad kan, maar dit verschil is natuurlijk relatief groter...
  • Kent er iemand toch ergens goede COB-spots van 350 mA op Ali, of anderzijds een niet te dure CC DMX-dimmer met instelbare stroomsterkte?
Mijn excuses als dit wat domme vragen zijn, ik heb hier al veel geleerd maar nog een lange weg te gaan :)

Beste antwoord (via saftaplan op 29-07-2019 21:18)

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
D0bly schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 22:58:
De dimmer kan een maximale stroomsterkte van 350mA leveren. Als je hierop 'zwakkere' lampen aansluit, bijvoorbeeld 250mA, zullen deze gewoon 250mA gebruiken en blijft er nog 100mA te leveren onder. Het is vooral belangrijk dat de drivers het juiste voltage leveren, als hiervan te veel of te weinig aanwezig is zou dit wel voor problemen kunnen zorgen.

Edit: ik zie nu dat het om constant current gaat excuses.

Zou het geen idee zijn om 2 spots van 200mA in parallel te schakelen. Waarschijnlijk zullen ze iets minder fel zijn, maar breng je in ieder geval geen schade aan.
Nee! De stroom word niet evenfedig verdeelt tussen de LEDs, als je meer LED’s in 1 kring wilt doen: altijd in serie.

Maar: als je gewoon de specs opzoekt van de gebruikte COB (zou sowieso alleen kopen met chips van gerenommeerde fabrikanten: Cree of Citizen bvb) dan kun je gewoon terugvinden wat de maximale stroomsterkte is. Meestal worden de LEDs in dit soort applicaties zwaar onderaangestuurd aangezien er anders flink in koeling geinvesteerd moet worden. Dus wss is 350mA geen probleem, maar check even de specs.

Alle reacties

• Luc45
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 25-10 22:32
De dimmer kan een maximale stroomsterkte van 350mA leveren. Als je hierop 'zwakkere' lampen aansluit, bijvoorbeeld 250mA, zullen deze gewoon 250mA gebruiken en blijft er nog 100mA te leveren onder. Het is vooral belangrijk dat de drivers het juiste voltage leveren, als hiervan te veel of te weinig aanwezig is zou dit wel voor problemen kunnen zorgen.

Zou het geen idee zijn om 2 spots van 200mA in parallel te schakelen. Waarschijnlijk zullen ze iets minder fel zijn, maar breng je in ieder geval geen schade aan.

[ Voor 24% gewijzigd door Luc45 op 26-07-2019 23:04 ]

• saftaplan
Hallo D0bly, dank voor je antwoord!

Dat is wel een idee, maar een stroomsterkte die zo laag is lijk ik iook niet te vinden op Ali. Mogelijk zie ik iets over het hoofd, want geen enkele verkoper zet dit bij de technische specificaties. Er zit niets anders op dan telkens foto's van de drivers bekijken, als ze al aanwezig zijn.
Parallel aansluiten betekent ook dat als er één faalt, ze dat allebei zullen doen door de hogere stroomsterkte, en de helderheid kan verschillen. Vandaar dat ik liever zou vermijden parallel aan te sluiten.

[ Voor 24% gewijzigd door saftaplan op 26-07-2019 23:45 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
D0bly schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 22:58:

Nee! De stroom word niet evenfedig verdeelt tussen de LEDs, als je meer LED’s in 1 kring wilt doen: altijd in serie.

Maar: als je gewoon de specs opzoekt van de gebruikte COB (zou sowieso alleen kopen met chips van gerenommeerde fabrikanten: Cree of Citizen bvb) dan kun je gewoon terugvinden wat de maximale stroomsterkte is. Meestal worden de LEDs in dit soort applicaties zwaar onderaangestuurd aangezien er anders flink in koeling geinvesteerd moet worden. Dus wss is 350mA geen probleem, maar check even de specs.

• arjan_1980
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-10-2023
Ik heb dezelfde combi in mijn huis ook gebruikt, en heb wel de Eldo led drivers gekocht, voordeel is dat bij deze er per kanaal een stroomsterkte gekozen kan worden, dan word het kopen van led verlichting gewoon veel makkelijker.

De Eldo led drivers zijn kwalitatief gewoon erg goed, ze draaien bij mij nu drie jaar zonder problemen, erg mooie dim curves kan je instellen. Ik heb de verdeling van de units gedaan met UTP kabels, heb hiervoor een kleine patch panel gebruikt, kan dus een module loskoppelen en gelijk in de programeer interface steken voor aanpassingen. Tevens geeft dit een erg mooie oplossing.

Ik heb eventueel nog de DMX module van loxone over, mocht je daar belang bij hebben. Heb ook nog een loxone DMX 24v constante spanning module liggen. Ik ben namelijk volledig overgestapt op KNX en gebruik loxone alleen nog voor mijn WTW unit en koppeling naar 1Wire, en aansturing van bv mijn versterker, soort van interface module word het hierdoor.

Dit was de eerste opstelling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3vmp9h3B8zfdgeoLLE15H3uT/medium.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door arjan_1980 op 27-07-2019 12:08 ]

• saftaplan
@arjan_1980 Nette opstelling :) Misschien moet ik de PowerDrive toch overwegen. Ik heb zeker interesse in de modules en stuur je een PM!
@bbbrumbrum bedankt, ik zal het type nog proberen te weten te komen van de samples die onderweg zijn om zeker te zijn...

[ Voor 31% gewijzigd door saftaplan op 27-07-2019 14:02 ]

Pagina: 1