Advies Nieuwe Wifi Router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Yushi
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Hallo,

Laatste tijd valt steeds mijn internet uit en ben bang dat de router kapot is,
Als ik router uitzet en weer aanzet doet internet het weer.

Op het moment heb ik de TL WRD4300.

Ben dus opzoek naar een nieuwe router,

De router moet wifi hebben en minimaal 3-4 ethernet poorten.

Prijs liefst zo laag mogelijk, hoeft geen gekke dingen te kunnen, is gewoon voor thuisgebruik zodat pc/mobiel de wifi kan gebruiken.

Misschien handig te vermelden dat ik op een boerderij woon met dikke muren en dat misschien een extra sterk/ver wifi signaal wel handig kan zijn voor betere ontvangst.

Hebben jullie een aanrader voor me? of ergens waar ik op moet letten als ik zelf zoek modems-en-routers pricewatch?

mvg,
Donny

Alle reacties

• Drentenaar
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 29-01 14:34
Wat heb je zelf al gevonden?

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-01 18:54

Intergalactic

Testlab CoΓΆrdinator & Moderator Harde Waren

π™Έπš—πšŸπšŠπšπšŽπš›πšœ π™Όπšžπšœπš π™³πš’πšŽ

-

[ Voor 100% gewijzigd door Intergalactic op 26-07-2019 16:23 ]

π™Έπš— πšœπš™πšŠπšŒπšŽ πš—πš˜ πš˜πš—πšŽ πšŒπšŠπš— πš‘πšŽπšŠπš› 𝚒𝚘𝚞 πšœπšŒπš›πšŽπšŠπš– | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

• Yushi
  • Niet online
Deze misschien?:
TP-Link AC750
Alleen staat er Ethernet 100Mbps, weet niet of ik voor 1Gbps moet gaan.

Ook weet ik niet of die goed/ver bereik heeft, ik zie dat die 3 antennes heeft maar lijkt me sterk dat het dan ook 3x zo goed signaal geeft. :P

• jcamps
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-01 17:33
Via tweedehands een Asus RT-AC66U Zwart (50 Euro) of Asus RT-AC87U (75 Euro) ?
Lees gewoon de reviews bij de types, dan weet je snel genoeg of het wat voor je is.

• Yushi
  • Niet online
jcamps schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 16:39:
Via tweedehands een Asus RT-AC66U Zwart (50 Euro) of Asus RT-AC87U (75 Euro) ?
Lees gewoon de reviews bij de types, dan weet je snel genoeg of het wat voor je is.
wat is er zo speciaal aan deze 2?
kijk je naar de wan snelheid of de Maximale snelheden 2.4/5Ghz?

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Om hier advies over te geven, is het echt handiger als je wat meer informatie geeft:

1. Wat voor internetverbinding gebruik je (provider, snelheden, etc.)?
2. Heb je een modem in bridge, of is er een andere reden dat je een router nodig hebt?
3. Wat voor apparaten zijn allemaal bekabeld aangesloten op de router (type / model)?
4. Wat voor apparaten zijn allemaal draadloos aangesloten op de router (type / model), en verbinden die via 2.4 GHz of 5 GHz?
5. Wat verwacht je precies qua prestaties / wat voor toepassingen gebruik je allemaal?
6. Wat is je budget?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-01 08:52

Equator

Crew Council

#whisky #barista

@Yushi gezien Aankoopadvies topics naar CAA verplaats ik dit topic naar Componenten Aankoopadvies

• Yushi
  • Niet online
Cpt.Morgan schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 18:30:
Om hier advies over te geven, is het echt handiger als je wat meer informatie geeft:

1. Wat voor internetverbinding gebruik je (provider, snelheden, etc.)?
2. Heb je een modem in bridge, of is er een andere reden dat je een router nodig hebt?
3. Wat voor apparaten zijn allemaal bekabeld aangesloten op de router (type / model)?
4. Wat voor apparaten zijn allemaal draadloos aangesloten op de router (type / model), en verbinden die via 2.4 GHz of 5 GHz?
5. Wat verwacht je precies qua prestaties / wat voor toepassingen gebruik je allemaal?
6. Wat is je budget?
1: Ziggo, 250 - 25 (download/upload)
2: We hebben nu een wifi modem van ziggo + een losse wifi router, woon op boerderij en anders is bereik niet ver genoeg/slecht signaal.
3: er loopt een kabel van modem naar router (staat ingesteld als access point) en 2 Pc's.
4: Tussen de 3 en 4 smartphones en 1 Pc, gebruiken zowel 2.4 en 5 GHz.
5: Ik verwacht dat de router een sterk signaal doorgeeft voor een goed wifi signaal en dat hij niet meer zomaar stopt met werken. Ook dat die soort van future proof is en niet het maximale uit ziggo abonnement haalt.
6: Gewoon zo goedkoop mogelijk.

• Cpt.Morgan
Je hebt dus eigenlijk helemaal geen router nodig, maar een access point, tenzij er ook nog bekabeld apparaten aan je router hangen. Daarnaast lijkt het me handig dat de apparatuur die je koop een Gb verbinding aan kan, anders haal je achter je router/accesspoint maar een deel van je snelheid (100 Mb/s).

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:43
Weet je zeker dat je een router nodig heb en het niet gewoon een probleem is met je internetverbinding die weg valt?

Aangezien je router en modem gescheiden zijn zou ik daar eerst even naar kijken en de modem/internetverbinding uitsluiten voordat je geld weg gooit en een router koopt die je misschien helemaal niet nodig heb.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-01 09:22

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

computerjunky schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 12:10:
Weet je zeker dat je een router nodig heb en het niet gewoon een probleem is met je internetverbinding die weg valt?

Aangezien je router en modem gescheiden zijn zou ik daar eerst even naar kijken en de modem/internetverbinding uitsluiten voordat je geld weg gooit en een router koopt die je misschien helemaal niet nodig heb.
Dat dus.

Los van dat: Waarom wil je het combineren?

De beste, meest betrouwbare en flexibele oplossing is een losse router (die wel prima te combineren is met firewall functionaliteit), losse (PoE) switch en losse AP's. (Ziggo modem kan in bridge. Da's ook een los apparaat dus. Ziggo kan dat ding in bridge mode zetten.)

"Zo goedkoop mogelijk" is een verkeerd uitgangspunt. Je kunt beter wat meer investeren en er langer mee doen.

NΓ‘ Scaoll. - Don’t Panic.

• Yushi
  • Niet online
Cpt.Morgan schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 11:41:
Je hebt dus eigenlijk helemaal geen router nodig, maar een access point, tenzij er ook nog bekabeld apparaten aan je router hangen. Daarnaast lijkt het me handig dat de apparatuur die je koop een Gb verbinding aan kan, anders haal je achter je router/accesspoint maar een deel van je snelheid (100 Mb/s).
Aan de router hangen nu dus 2 bekabelde pc's.

Reden omdat de router er ΓΌberhaupt is omdat ik op een boerderij woon en de Ziggo kabel in hoek van huis binnenkomt en daar dus ook de modem staat en de modem wifi niet ver genoeg gaat voor pc/tv die aan andere kant van huis staan. Ongeveer 15min en 4 dikke muren ertussen.

De router hadden we al omdat 't vorige kastje van ziggo geen wifi had.
computerjunky schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 12:10:

hoe kan ik dit dan checken? Heb namelijk sinds gisteren geen internet uitval meer gehad, had even de router ontkoppeld, schoongemaakt en weer opnieuw aangesloten.
unezra schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 12:25:
[...]

Dat dus.

Los van dat: Waarom wil je het combineren?

De beste, meest betrouwbare en flexibele oplossing is een losse router (die wel prima te combineren is met firewall functionaliteit), losse (PoE) switch en losse AP's. (Ziggo modem kan in bridge. Da's ook een los apparaat dus. Ziggo kan dat ding in bridge mode zetten.)

"Zo goedkoop mogelijk" is een verkeerd uitgangspunt. Je kunt beter wat meer investeren en er langer mee doen.
Ik wil het niet per se combineren, als het met 1 apparaat kan, graag!
Maar heb deze samenstelling altijd gehad en weet er zelf ook niet veel van af.

Met zo goedkoop mogelijk bedoel ik gewoon dat ik geen rare/dure poespas nodig heb, gewoon goed wifi signaal voor smartphones en 2-3 aansluitingen voor Pc's en ik ben tevreden. Als een kastje van €50 dit kan, heb ik geen kastje van €200 nodig omdat die net wat meer Mbps aankan die ik nu toch niet nodig heb met het huidige abonnement. :)

• Justin0017
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-10-2025
Yushi schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 13:06:

Met zo goedkoop mogelijk bedoel ik gewoon dat ik geen rare/dure poespas nodig heb, gewoon goed wifi signaal voor smartphones en 2-3 aansluitingen voor Pc's en ik ben tevreden. Als een kastje van €50 dit kan, heb ik geen kastje van €200 nodig omdat die net wat meer Mbps aankan die ik nu toch niet nodig heb met het huidige abonnement. :)
Als ik jou was zou ik ook niet voor het duurste gaan, maar wel voor 1 Gbps, anders is dit gewoon een groot verlies, plus wanneer je lijn wordt geupgraded door ziggo zal het verlies in percentage groter worden.

PC: Intel Core i7 7740X, 16GB RAM, MSI X299 RAIDER, RTX2070 | Server: 2x Xeon E5-2620v4, 192GB DDR3R

• unezra

unezra

[...]
Ik wil het niet per se combineren, als het met 1 apparaat kan, graag!
Maar heb deze samenstelling altijd gehad en weet er zelf ook niet veel van af.

Je zegt op een boerderij te wonen.
In een gemiddeld woonhuis heb je al niet genoeg aan 1 AP in de meterkast.

Zodra je meerdere AP's nodig hebt, heeft het voordelen om voor losse AP's te gaan zoals bijvoorbeeld die van Ubiquiti die behoorlijk veel value-for-money bieden.

Let wel dat je die dingen dus bedraad moet aansluiten. Dus een centrale PoE switch (een PoE switch zorgt voor stroom en netwerk) waar je de hele bende op aan sluit. Zonder PoE kan ook, maar dan moet je ieder AP weer terplekke voorzien van stroom. De bekabeling heb je toch nodig, kun je er net zo goed een PoE switch aan hangen.

Heb je je AP's binnen 1 ecosystem. Kun je daarna varieren met je router, switch, etc. (De switch kan een willekeurig PoE model zijn. Je hebt geen Ubiquiti PoE switch nodig om Ubiquiti AP's te laten draaien.)

Yet, een paar honderd € ben je voor het geheel wel kwijt. Aan de andere kant, daar doe je 10 jaar mee en het is een flexibel, uitbereidbaar systeem. Wil je toch ergens verderop ook dekking hebben, extra kabel trekken, AP d'r aan, klaar.

• Cpt.Morgan
unezra schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 13:25:
[...]
Yet, een paar honderd € ben je voor het geheel wel kwijt. Aan de andere kant, daar doe je 10 jaar mee en het is een flexibel, uitbereidbaar systeem.
Deze suggestie (modem in bridge mode / PoE / semiprofessionele Ubiquiti spullen) staat wel heel ver van de wens van de TS om het goedkoop en simpel te houden. Hij kan prima zijn Ziggo ConnectBox als router en access point blijven gebruiken, dat doet dat ding prima, er is nauwelijks reden om die in Bridge mode te laten zetten als je niets bijzonders wilt met je internetverbinding. Als hij daar vandaan kabels heeft naar de punten waar hij een (eenvoudig) access point, of switch + accesspoint, of router als accesspoint aansluit gaat dit met de juiste instellingen ook prima werken, en voor veel minder geld.

Ik snap de voordelen van wat je voorstelt, maar heb niet het idee dat dit is waar de TS om vraagt. Er is ook een gebied tussen "zo goedkoop mogelijk" en "zo professioneel mogelijk" tenslotte.

[ Voor 8% gewijzigd door Cpt.Morgan op 27-07-2019 14:36 ]

• unezra

unezra

Cpt.Morgan schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 14:34:
[...]

Deze suggestie (modem in bridge mode / PoE / semiprofessionele Ubiquiti spullen) staat wel heel ver van de wens van de TS om het goedkoop en simpel te houden. Hij kan prima zijn Ziggo ConnectBox als router en access point blijven gebruiken, dat doet dat ding prima, er is nauwelijks reden om die in Bridge mode te laten zetten als je niets bijzonders wilt met je internetverbinding. Als hij daar vandaan kabels heeft naar de punten waar hij een (eenvoudig) access point, of switch + accesspoint, of router als accesspoint aansluit gaat dit met de juiste instellingen ook prima werken, en voor veel minder geld.

Ik snap de voordelen van wat je voorstelt, maar heb niet het idee dat dit is waar de TS om vraagt. Er is ook een gebied tussen "zo goedkoop mogelijk" en "zo professioneel mogelijk" tenslotte.
Volgens mij heb je dit gemist:
Yushi schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 15:56:
Misschien handig te vermelden dat ik op een boerderij woon met dikke muren en dat misschien een extra sterk/ver wifi signaal wel handig kan zijn voor betere ontvangst.
TS heeft dus te maken met een fysieke situatie die hoe dan ook al lastig is. Met 1 AP red 'ie het waarschijnlijk niet, met een aantal goed geplaatste AP's wel. Sure, het Ziggo modem kan idd prima als router dienen met daar achter een PoE switch en een setje Ubuquiti AP's. Da's een paar tientjes goedkoper dan een goede router.

pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X

Maar op de AP's zou ik niet bezuinigen.

Paar AP-AC Lites er bij:
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

En iets als dit:
pricewatch: Linksys LGS108P
pricewatch: ZyXEL GS1200-8HPV2
pricewatch: Netgear GS108LP

Switch is altijd nog te vervangen mocht het te weinig zijn, maar lijkt voor de situatie van TS prima.

Daar is ook geen Ubiquiti nodig. Die zijn ook meteen €180 ipv rond de €80 van de switches hier boven:
pricewatch: Ubiquiti EdgeSwitch ES-8 150W Gigabit Switch SFP
pricewatch: Ubiquiti Unifi Switch (8-poorts, 150W PoE+)

Die connectbox als AP gaat geen nut hebben, daarvoor is de situatie waarschijnlijk tΓ© lastig en dan zit TS opeens met 2 AP's.

Dus ja, bovenstaande is wat duurder, maar ook een stuk bestendiger en voorkomt een hoop gezeik door met sub-optimale apparatuur te werken.

• Cpt.Morgan
unezra schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 14:49:
[...]
Yushi schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 15:56:
Prijs liefst zo laag mogelijk,
Wat je voorstelt is een prachtige setup, en als de TS echt wil investeren in een goed netwerk, een prima keuze. Maar het is niet de vraag die gesteld werd, dat is alles wat ik opmerkte. De kosten van wat jij voorstelt zijn maar liefst 10x zo hoog (uitgaande 2xAP + switch) als wat de TS zelf in eerste instantie voorstelde.

En dat de Ziggo ConnectBox geen goed AP kan zijn is gewoon niet waar, dat ding is een meer dan prima AP, wat ook goed werkt in combinatie met andere APs, mits alles goed ingesteld wordt.

Nogmaals, je geeft een technisch prachtig advies, alleen sluit het volgens mij niet aan bij de vraag. Mocht de TS hier wel oren naar hebben, dan kan ik het alleen maar ondersteunen. Beter alles goed regelen (waar natuurlijk wel veel verschillende oplossingen voor zijn).

[ Voor 4% gewijzigd door Cpt.Morgan op 27-07-2019 17:19 ]

• unezra

unezra

@Cpt.Morgan Wat heeft TS aan WiFi waarmee 'ie mogelijk niet alle plekken waar hij WiFi wil hebben stabiel en snel kan bereiken?

Ik interpreteer "prijs liefst zo laag mogelijk" niet als "de laagste prijs voor WiFi" want dan is TS klaar met niet meer dan het modem van Ziggo. (Dat is immers gratis.) Ik interpreteer dat als "prijs zo laag mogelijk gegeven de situatie en de wens goed en stabiel WiFi te hebben" en dan kom je er niet met dat AP van Ziggo.

Dat modem moet in de buurt van het AOP staan. Als dat de woonkamer is, kan 'ie er genoeg aan hebben. Als het AOP in de meterkast zit, word het een stuk lastiger. Zeker met de dikke muren in zijn huis.

Ik geloof niet in een mix 'n match van allerlei AP's. Het kan werken, maar het is sub-optimaal.

In the end zal TS moeten kiezen tussen "een absolute bodemprijs" en "een goede prijs voor een fatsoenlijk netwerk".

Ben benieuwd wat TS zijn gedachten hierover zijn.

• Yushi
  • Niet online
Ik wil er even bij vermelden dat ik dus wel tevreden was met de router/modem die ik nu heb tot die kuren begon te vertonen.

De modem staat nu dus op 't uiteinde van het huis, van daar ligt er al een kabel naar de router die in dezelfde kamer staat als de 2 pc's. De pc's staan dan weer met kabel op de router aangesloten.

De Router staat zegt maar in 't midden van het huis en zit nog een muur tussen waar er vooral smartphones/tv gebruikt wordt.

Tot nu toe ben ik redelijk tevreden met het bereik wat de router geeft, af en toe geeft de tv dus aan dat die geen of slechte verbinding heeft maar weet dus niet zeker of dit aan het bereik ligt of dat de router gewoon kuren vertoond.

[ Voor 20% gewijzigd door Yushi op 27-07-2019 20:43 ]

• unezra

unezra

Als je TV aan geeft dat 'ie geen of een slechte verbinding heeft, ligt dat waarschijnlijk niet aan je router.
Ik zou eens met Ziggo bellen. Mogelijk dat er iets mis is met het signaal, of je signaalverdeler is gaar. (Kan ook aan de kabels liggen though. Heb je er eigen coax tussen getrokken zonder kabelkeur?)

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:43

hoe kan ik dit dan checken? Heb namelijk sinds gisteren geen internet uitval meer gehad, had even de router ontkoppeld, schoongemaakt en weer opnieuw aangesloten.
Hiervoor moet je inloggen in de modem en de waardes opzoeken en kijken of deze normaal zijn en ja kan het log raadplegen.
Voor meer info en hulp over de waardes en de modem kan je het beste even hier kijken en informeren.

Voor de tv kan je in de tb box als je die gebruikt ook netwerk waarden opvragen en kijken of je signaal goed genoeg is. ik kan je echter niet zo 123 vertellen hoe of wat omdat het van je box type afhangt en ik niet het menu uit mijn hoofd weet.
Maar het lijkt toch wel dat er gewoon een probleem is met de kabel ipv de router.

[ Voor 21% gewijzigd door computerjunky op 28-07-2019 12:08 ]

• jcamps
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-01 17:33
Yushi schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 16:51:
[...]

wat is er zo speciaal aan deze 2?
kijk je naar de wan snelheid of de Maximale snelheden 2.4/5Ghz?
Je wilde zo min mogelijk uitgeven en was tevreden met de setup die je had.
Zo min mogelijk uitgeven: koop een tweedehandse.
Waarom deze: ondersteuning van de wifi AC standaard, goede gebruikersreviews van deze ASUS types.
Heb zelf een ubiquiti setup waar ik super tevreden over ben. Maar dat wil je volgens mij niet uitgeven.

Edit: Ziggo bellen om je modem te checken en zelf je kabels vernieuwen is altijd een goed plan!

[ Voor 8% gewijzigd door jcamps op 28-07-2019 12:37 ]

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Oude router weggooien, koop via Ziggo zo’n β€œWiFi Booster” van 59 euro aangezien je de routerfunctie niet gebruikt maar alleen WiFi. Apparaat is praktisch plug-and-play en simpele handeling. Doet wat die doen moet in zijn prijsklasse:

https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/via-internetkabel/

Wil je echt ooit eens hele goede WiFi dekking, handover etc dan kan je altijd de eerder genoemde oplossingen aanschaffen maar daar zit dan ook wel prijskaartje aan en heb je ook wel iets meer ervaring nodig

β€œWe don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Yushi
  • Niet online
Die Router wordt nu dus gebruikt om de 2 Pc's van internet te voorzien via een kabel.

Met slecht signaal met de tv bedoel ik als ik ziggo on demand gebruik/online ga met tv, dus niet met gewoon programma's kijken via coax. Die werkt nog gewoon goed.

Edit: Heb nu ook ingelogd bij die Ziggo Connect, moet ik hier dan naar de Network Logs kijken?
Waar ben ik dan precies naar opzoek?

[ Voor 21% gewijzigd door Yushi op 28-07-2019 13:31 ]

Pagina: 1