Je zegt het zelf, die kosten kun je alleen verlagen door extra af te lossen. Bij het alleen focussen op rentepercentage ga je echter voorbij aan het feit dat het annuïteitendeel 'zichzelf' aflost, maar het aflossingsvrije deel niet.
De hypotheek van TS heeft wat veel delen, maar laten we het makkelijk maken door te stellen dat de hypotheek 2 ton is, 1 ton aflossingsvrij, 1 ton annuïteit.
Als je braaf iedere maand het bedrag dat de bank van je verwacht overmaakt dan heb je op het einde nog een ton open staan. Paniek, want waar haal je dat vandaan? Dat wordt opnieuw lenen, en opnieuw rente betalen.
Om de paniek voor te zijn kun je gaan sparen, en dan komen we bij de volgende mogelijkheid: Meer overmaken dan de bank verwacht (je betaalt immers meer rente dan dat je op je spaarrekening ontvangt). Maar op welk deel? Want als je dat doet op het annuïteitendeel dan moet je aan het einde nog steeds een ton betalen, en dus opnieuw lenen, en dus opnieuw rente betalen. Maar nu zonder HRA...
Dat annuïteitendeel lost zichzelf wel af, het aflossingsvrije deel niet, en dat zorgt er voor dat je dit HEEL goed door moet rekenen. Mij lukt dat niet zomaar op een bierviltje, zeker niet zonder te weten over welke bedragen en termijnen we het hebben.
Ik zeg zeker niet dat je klakkeloos op het aflossingsvrije deel moet aflossen, ik zeg vooral dat je niet klakkeloos op het deel met de hoogste rente af moet lossen.
Tenzij ik iets finaal over het hoofd zie, ik ben ook niet feilloos

In dat geval hoor ik graag welke denkfout ik maak.