Beste mensen,
Ik ben me momenteel aan het orienteren op zonnepanelen.
Graag zou ik wat advies krijgen.
Eerst wat gegevens:
- Verbruik: momenteel 3000 Kwh, verwacht wel dat dit komende jaren gaat stijgen ivm opgroeiende kids.
- Dakligging: Zo goed als oost/west.
- Geen last van schaduw, geen dakkapel, geen hoge bomen, geen pijpjes die voor schaduw zorgen.
- Dakoppervlak, ruimte voor in iedergeval 8 panelen per zijde.
Nu heb ik al 2 man aan de deur gehad die beiden adviseren om 2 zijden van het dak te gebruiken.
Een paar vragen:
- Is het inderdaad beter om beide zijden van het dak te gebruiken? Graag met uitleg
- Zijn er optimizers nodig? Waarom wel of niet?
- Zijn er nog andere alternatieven?
Tot nu toe heb van allen een offerte van 2x 6 panelen (dus beide zijden), met SE optimizers en SE omvormer.
Naar wat ik tot nu toe allemaal gelezen heb krijg ik het idee dat de optimizers geen echte meerwaarde hebben. Tenzij je alleen elk paneel los wil kunnen aflezen...
Hoor graag wat jullie er van denken.
M.v.g. Jos
Ik ben me momenteel aan het orienteren op zonnepanelen.
Graag zou ik wat advies krijgen.
Eerst wat gegevens:
- Verbruik: momenteel 3000 Kwh, verwacht wel dat dit komende jaren gaat stijgen ivm opgroeiende kids.
- Dakligging: Zo goed als oost/west.
- Geen last van schaduw, geen dakkapel, geen hoge bomen, geen pijpjes die voor schaduw zorgen.
- Dakoppervlak, ruimte voor in iedergeval 8 panelen per zijde.
Nu heb ik al 2 man aan de deur gehad die beiden adviseren om 2 zijden van het dak te gebruiken.
Een paar vragen:
- Is het inderdaad beter om beide zijden van het dak te gebruiken? Graag met uitleg

- Zijn er optimizers nodig? Waarom wel of niet?
- Zijn er nog andere alternatieven?
Tot nu toe heb van allen een offerte van 2x 6 panelen (dus beide zijden), met SE optimizers en SE omvormer.
Naar wat ik tot nu toe allemaal gelezen heb krijg ik het idee dat de optimizers geen echte meerwaarde hebben. Tenzij je alleen elk paneel los wil kunnen aflezen...
Hoor graag wat jullie er van denken.
M.v.g. Jos