Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies zonnepanelen, wel of niet oost/west

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• MrMagic80
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 22-08-2019
Beste mensen,

Ik ben me momenteel aan het orienteren op zonnepanelen.
Graag zou ik wat advies krijgen.

Eerst wat gegevens:
- Verbruik: momenteel 3000 Kwh, verwacht wel dat dit komende jaren gaat stijgen ivm opgroeiende kids.
- Dakligging: Zo goed als oost/west.
- Geen last van schaduw, geen dakkapel, geen hoge bomen, geen pijpjes die voor schaduw zorgen.
- Dakoppervlak, ruimte voor in iedergeval 8 panelen per zijde.

Nu heb ik al 2 man aan de deur gehad die beiden adviseren om 2 zijden van het dak te gebruiken.

Een paar vragen:
- Is het inderdaad beter om beide zijden van het dak te gebruiken? Graag met uitleg ;)
- Zijn er optimizers nodig? Waarom wel of niet?
- Zijn er nog andere alternatieven?

Tot nu toe heb van allen een offerte van 2x 6 panelen (dus beide zijden), met SE optimizers en SE omvormer.
Naar wat ik tot nu toe allemaal gelezen heb krijg ik het idee dat de optimizers geen echte meerwaarde hebben. Tenzij je alleen elk paneel los wil kunnen aflezen...

Hoor graag wat jullie er van denken.

M.v.g. Jos

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 28-02 16:21
@MrMagic80
lekker voor oost-west gaan.

hier een voorbeeld dag van mijn dak. (zie onderschrift voor meer gegevens.)
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
je ziet mooi dat oost en west een ander moment hebben van de top bereiken.
dus meer Wp als W omvormer no problem dat zou je moeten doen. ;)

pas wel op, er zijn TL omvormers die 3000W doen met 2mpp's, maar dan kunnen ze per mpp soms maar 1700W doen.
en dat is gewoon weg niet tof voor een oost-west. ;)
(SMA kan gewoon 3kW per mpp doen, omnik/goodwe/hosola hebben gewoon weg soms wat lagere grenzen.)

6 panelen op een solaredge per kant, dat zou ik niet doen.
ook solaredge heeft een minimum aantal optimizers nodig in de zon.
anders werkt het niet.
dus je hebt geen solaredge nodig en al helemaal niet 2x6.
ga gewoon voor een TL omvormer.
(en dan met 2x een mpp, maar eigenlijk is dat ook niet nodig maar kost amper iets extra.)

TL omvormers hebben ook een minimum aan panelen nodig per mpp.
6 is het laagste wat ik aanraad, maar 8 is veel beter.
dus ik raad aan 2x8 te doen.
(perfectie is 12x per kant. dan is de Vmpp het best, maar 8x is ook goed.)

2x8x300=4800Wp dit kan leuk op een 3kW omvormer en geeft ongeveer 3800kWh.
en dat lijkt mij wel de hoeveelheid die je kunt gebruiken.
(ik zou zeggen neem je zelf wat luxe en scoor gewoon +/-320Wp panelen.
zoveel duurder is het niet, en het overschot kun je altijd nog leuk verkopen, maar is ook zo opgemaakt.)

[Voor 6% gewijzigd door migjes op 26-07-2019 10:04]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 00:19
Een paar vragen:
- Is het inderdaad beter om beide zijden van het dak te gebruiken? Graag met uitleg ;)
- Zijn er optimizers nodig? Waarom wel of niet?
- Zijn er nog andere alternatieven?
Ja, het is beter beide kanten te gebruiken. Je smeert de opwek uit over de dag, zie ook de tig posts van @migjes als inspiratie. (hij was me al voor zag ik) De omvormer begint ochtends vroeg op oost, draait middags op beide kantjes (maar wegens niet rechtstreekse instraling niet op vol vermogen per kant) en avonds op west. In de toekomst wordt het voordeliger om zoveel mogelijk je eigen stroom te gebruiken, ook dat gaat beter als je de opwek uitsmeert.

Nee, er zijn meestal geen optimisers nodig op een oost-west. Vooral als je geen schaduw hebt is het klink-klare onzin. Dan kun je beter die 600 euro extra gebruiken voor mooie panasonic kuros of panelen waarbij je zo dicht mogelijk bij 350 volt per kant kunt komen.(zie migjes verhaal)

Er zijn de wereld aan alternatieven. Simpele solaX, goodwe of desnoods growatt omvormer. Ook SMA maakt mooi spul maar vind ik persoonlijk net iets te duur, maar dat is een persoonlijke voorkeur, geen waardeoordeel.
qua panalen, wat migjes zegt, scoor 320 watt panelen of duurder, daar heb je enorm veel lol van.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• migjes
@MrMagic80
ik zie dat @Lardman al met me eens is. lol.
(is ook wel een schot in open doel.)

ik zie 3 opties.
1. duurder met meer opbrengst.
dus een SMA 3.6 (kan nog op een 16A groep met 3600W) en dan gewoon 2x8x335Wp
https://www.winkelman-zon...llen/51779/?display=tiles
(eventueel nog wel een andere omvormer voor te verzinnen.)
2.iets goedkoper met minder opbrengst.
dus een omnik/hosola/goodwe etc etc van +/-3kW en dan gewoon 2x8x300Wp.
3. erg duur, maar erg veel kWh.
2x7x330Wp panasonic kuro panelen. (op passen met die panelen, leveren veel Vmpp dus 8x kan te veel zijn voor een omvormer. maar leveren wel meer kWh per Wp.)

ik ga al snel voor optie 1.
gewoon om toekomst gericht te zijn.
in 1x doen is goedkoper als later nog een keer moeten uitbreiden. ;)
(denk aan warmtepomp om geen gas te gebruiken of elektrische auto of fiets etc etc.)

edit:
moeilijk te pakken te krijgen, maar dit is mijn recept.
een power-one (abb) PVI 3.6.
die levert 4000VA en kan nog net op een 16A B groep en nog steeds een 30mA ALS. (dus erg goedkoop instaleerbaar)
doet 3000W per mpp, dus 2x8x335Wp (of nog iets zwaarders zoals LG panelen) kan hij wel aan.
dan heb je een Ferrari op dak liggen voor een niet te gekke prijs. >:)
ik doe een 5500kWh per jaar en laat de warmtepomp er lekker op draaien. (+500kWh van schuur)
dus ook bijna geen gas rekening meer. 8)

[Voor 38% gewijzigd door migjes op 26-07-2019 10:28]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• MrMagic80
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 22-08-2019
Dank voor dit advies.
Hier kom ik al een eind verder mee.

Is er nog een groot verschil in de aangeboden panelen?
Zijn er overduidelijk 'betere' merken? Er is een redelijk verschil in prijs...
- LG / Panasonic rond 200 euro per paneel
- Qcells rond 150 euro
- JA solar rond 125 euro

Of is dit meer terug te vinden in de garantie?

• Geert h
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 13-02 01:08
Kun je eventueel ook 8 panelen per zijde kwijt van 72 cellen? Dan zit je voor het aantal volt een stuk mooier dan met 8 60 cells panelen.

Pv: 3kWp, ozo, 5°

• migjes
@MrMagic80
garantie is leuk.
veel garantie beloven en weinig geven, doet een verkoper vreugde in het leven. ;)
(je moet de kleine lettertjes lezen over wat de garantie inhoud om dat te begrijpen.
vaak stelt het niet veel voor, en eigenlijk is het ook amper nodig. het spul werkt wel.)

LG, die hebben hele gaven panelen, vooral de panelen waar de cellen iets groter zijn als de standaard 6".
b.v.:
https://www.winkelman-zon...89/?display=tiles&merk=LG
andere LG panelen zijn weer uit het gewone dozijn. ;)

panasonic maakt speciale cellen, die zijn maar 5" groot, maar bevatten 2 lagen en kunnen zo op meerdere spectrums van het licht werken.
dit levert een +/-8% extra kWh per Wp op.
maar die panelen hebben dus ook meer cellen per paneel, daardoor is de Vmpp erg hoog.
dus oppassen met 7x zit je al rond de 350V (optimum van een TL omvormer).
door deze voordelen heb je met 2x7 wel een leuke opbrengst, maar ook een flinke koste post.

maar neemt zeker niet weg dat qcell of ja of trina etc etc etc...
ook allemaal leuk spul is.

iets nieuws wat we nu hebben is half-cell panelen.
dan hebben ze de cellen in dunne stroken gezaagd, en kunnen ze zo kleine imperfecties beter omzeilen.
hierdoor zie je dat die panelen iet hogere Wp halen.

het aanraden van panelen, dat is voor ons totale onzin.
dat kunnen we hier niet. (en als iemand dat wel doet is het een sukkel.)
de meeste mensen hebben maar 1 of 2 soorten panelen en kunnen dus ook niet vergelijken.

ik heb zelf 10x300Wp LG liggen op west.
dit bevalt erg goed, maar die kun je niet meer kopen.
en ik heb 2x7x245Wp panasonic (dit zijn kleine panelen van maar 80cm breed, vandaar dat het aantal Wp laag lijkt.)
en dit bevalt ook goed.
maar verder raad ik het niet aan.

(met panasonic kun je de 245Wp+295Wp+325Wp panelen mixen in 1 string.
door de verschillende maten kun je soms wel hele gave dingen doen, zoals rond een dakraam werken of zo.)

dus verder is het zo persoonlijk wat je wil en je budget aankan. ;)

edit:
met @Geert h zijn advies, dan zijn de panelen wel geen 1,6x1m maar 2x1m.
past dat beter is het wel leuk.
uit eindelijk wil je het liefst ongeveer 700-800 cellen per kant als het kan. ;)
voorbeeld paneel:
https://www.winkelman-zon...75wp/51738/?display=tiles

[Voor 7% gewijzigd door migjes op 26-07-2019 11:13]

• Geert h
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 13-02 01:08
De panelen die @migjes noemt heb ik, maar dan van http://www.solarwindbioshop.com/, scheelt €16 per paneel. Even goed rondkijken waar wat het goedkoopste is kan zeker lonen. Iemand die het goedkoopste is met paneel A hoeft dat zeker niet te zijn met paneel B.

Pv: 3kWp, ozo, 5°

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True