• Isabelladw
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 29-07-2019
Eerst en vooral, ik ben een leek wat een NAS betreft. Ik heb mij een DS218play gekocht met twee Iron Wolf harde schijven van 4TB. Ik wil de NAS gebruiken voor de backup van mijn PC EN om specifiek foto's, films, camera beelden op te stockeren. Hoe pak ik dit aan? Welke volumes moet ik aanmaken, storage pools?? In welke RAID moet deze komen. Kan mij iemand hierbij helpen? Bestaat er een handleiding hoe dit allemaal zoals ik het wil, op te zetten? Thx Guys

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 22:07

nelizmastr

Goed wies kapot

Synology heeft een uitgebreide handleiding op hun website staan. Misschien dat je daar een goede start mee kan maken?

https://global.download.s...ersGuide_NAServer_nld.pdf

Voor het instellen van je opslag, zie hoofdstuk 5 :)

Tip: gebruik SHR (synology hybrid RAID). Die zal beide schijven als mirror instellen, zodat
je 4TB gespiegelde opslag hebt. Hiermee verklein je de kans op dataverlies.

[Voor 23% gewijzigd door nelizmastr op 26-07-2019 09:16]

I reject your reality and substitute my own

• Isabelladw
Dank voor jouw antwoord nelizmastr, maar ik ben echt een beginneling en de pdf is allemaal theorie. in praktijk, moet ik dan verschillende volumes aanmaken? Verschillende storage pools? op beide schijven?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 08-12 14:04
Als je zo weinig kennis hebt en blijkbaar niet de moeite wil steken in het lezen van een handleiding, waarom begin je er dan aan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 15:51

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Isabelladw schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:34:
Dank voor jouw antwoord nelizmastr, maar ik ben echt een beginneling en de pdf is allemaal theorie. in praktijk, moet ik dan verschillende volumes aanmaken? Verschillende storage pools? op beide schijven?
We zijn allemaal beginneling geweest en hebben het allemaal moeten leren. De setup van een Synology NAS is echt wel gebruiksvriendelijk, je moet alleen wel begrijpend kunnen lezen. En uiteraard niet van tevoren al gaan lopen mutsen dat het vast te moeilijk is en dat je er nu al niets van snapt.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 08-12 12:58

DarkSide

theres no place like ::1

Idd even goed inlezen is wel handig

Hoeveel data heb je? als dat meer dan 4TB is heeft RAID ook geen zin.
Houdt ook rekening dat RAID geen Backup is.
Houdt ook rekening dat je data op een NAS zetten ook niet meteen een backup hoeft te zijn.
Houdt ook rekening dat de data op je NAS corrupt (crypto;s etc) kan raken.

Bedenk even goed wat je doel is.
Persoonlijk heb ik niets in RAID staan. Want ik wil maximaal aantal TB in mijn NAS hebben.
Data die voor mij echt belangrijk is die backup ik nogmaals naar de cloud met versie beheer.

Als je data hoog beschikbaar (is niet gelijk aan een backup) Dan zou je RAID 1 kunnen doen.
Dan heb je 4TB opslag ruimte.
RAID 0 zou ik NOOIT doen. Een disk stuk. Dan is al je data weg.

Nog een Tip. Ga eerst even wat spelen met je NAS.
Zet er nog geen belangrijke data op. En leer even overweg te gaan met DSM en wat instelingen.
Daarna kan je alsnog een reset doen en opnieuw beginnen voordat je je data er echt op gaat zetten.

Lees ook het Synology topic door.
En eventueel ook Online backup topic. Voor tips etc.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:55
Synology heeft naar mijn idee echt de beste handleidingen en ondersteuning van alle grote merken, en grotendeels ook nog in het Nederlands. Als het daar niet mee lukt. Overigens krijg je toch een soort wizard bij de eerste keer instellen? Met de standaard instellingen ben je dan al een heel eind op weg. Kijk verder naast de eerder genoemde handleding in pdf vorm ook gerust op de Synology site:

https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/video
https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help

[Voor 6% gewijzigd door Nielson op 26-07-2019 11:55]

• Isabelladw
Dank u Dark Side. Toch iemand die een ongeschoolde vrouw van 54 wil helpen! Dus Raid 1. Moet ik dan op beide schijven één volume aanmaken van bijv. 2 TB voor mijn backup en een ander volume, bijv. de rest, waar ik zelf files , lees films, foto's kan op zetten?

• DAzN
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
@Isabelladw je hebt geen verschillende volumes nodig met een dergelijke opslagcapaciteit. Wel is het handig / verstandig een en ander te ordenen in verschillende folders.

Hoeveel opslag en in welke configuratie, is een vraag die je zelf moet beantwoorden.
Bij maximale opslag (geen raid), gebruik je beide schijven en is er geen terugvalmogelijkheid. In dat geval ben je afhankelijk van de data die reeds op je computer staat, en hopelijk de online / off-site backup.
Bij gebruik van raid 1 ben je slechts verzekerd dat je sneller weer operationeel bent, je hoeft immers slechts een schijf te vervangen. Maar zoals @DarkSide ook al opmerkte, raid is absoluut geen backup.

Het handigst is om gewoon de handleiding en de standaarden van Synology te volgen. DSM (software van Synology) gebruikt volgens mij SHR als standaard, en dat zou ik ook aanbevelen. Dus 1 pool van beide schijven met SHR. Vervolgens daarop een volume met daarin dan verschillende folders / mappen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 08-12 12:58

DarkSide

theres no place like ::1

@Isabelladw idd geen verschillende volumes. Als je een beetje "garantie" wilt hebben en RAID 1 gaat gebruiken dan gewoon één Volume van 4TB maken van de 2 disks.

Dan heb je je maximale volume welke je kan indelen in Folders voor films, foto's etc.
en dat maakt je wat flexibeler met je data.

Het aanmaken is niet zo moeilijk. De Synology wizard helpt je daar wel mee.

Verder toch nog even een advies om je in te lezen over (online) backup mogelijkheden.
Ik neem aan dat de Foto's van "waarde" zijn. En er kan altijd iets gebeuren met de disks, of je NAS (bv blikseminslag oid).
Als de NAS de enige locatie is waar je deze data bewaard is dat niet verstandig.

Houdt op z'n minst een copie ergens anders (PC of laptop).
En als het echt belangrijk is zorg dan voor een goede backup strategie voor iig je belangrijkste data.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-01 17:43

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Heel simpel:

1. Maak een SHR Volume aan welke beide 4TB disks gebruikt
2. Maak gebruiker(s) aan
3. Maak een Share aan
4. Installeer Backup For Business
5. Installeer Backup For Business clients op je PC's

Klaar.

Hoe je dit doet. Staat in de manual.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Isabelladw
bedankt iedereen. zal eens proberen. Thx.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Isabelladw
Ik heb 2 drives van 4TB (3,64 TB). DSM maakt inderdaad standaard één opslagpool en één volume aan in Raid-Type SHR (met gegevensbescherming voor 1-schijf fouttolerantie). De totale capaciteit is slecht 3.63 TB?? Moet ik iets doen om dit naar 2x3.64 TB te brengen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• upje
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 22:21
Als je 2 drives van 4 TB in SHR zet, dan heb je 4 TB netto ruimte. De andere 4TB wordt gebruikt als beveiliging. Zie de RAID calculator van Synology.Als je beide schijven volledig wilt gebruiken (dus 2 x 4 TB) dan moet je geen SHR gebruiken.

[Voor 27% gewijzigd door upje op 28-07-2019 13:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Isabelladw
Wat is dan het beste, SHR of Raid1? In beide gevallen hou je van 8TB maar 4TB over.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:55
Gewoon SHR gebruiken. Bij gebruik van twee dezelfde schijven komt het in principe op hetzelfde neer.

https://www.synology.com/..._Synology_Hybrid_RAID_SHR

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Ligt het aan mij, of denkt men dat het aanmaken van een account met een 'damesnaam' helpt ?

Zijn we die tijd al niet ver voorbij ?
Het hele topic lijkt op catfishing, maar vooral op weinig inzet en wil om te leren.

• Intergalactic
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 17:41

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

topic wordt gesloten, GOT is geen helpdesk. Veel van deze informatie is beschikbaar op het internet en de site van synology zelf.

| 𝚒𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎, 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord |

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee