Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:10
Beste Tweakers,

Ik zit al een tijdje met een probleem waar ik maar niet uit kom.
Mijn Denon AVR-X2500H receiver geeft bij het aanzetten, net na de (normale) relais-klik een plofje in het center kanaal.
In begin dacht ik, wellicht wat problemen met spanning, dus heb de receiver nu aan een geaard stopcontact hangen, helaas, geen oplossing.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Denon AVR-X2500H, Cambridge Audio Minx 12/22, Jamo Subwoofer, Sony TV 55 inch, Apple TV.
Alles op geaard stopcontact.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Vervolgens heb ik de volgende stappen uitgevoerd:

- Stroomkabels vervangen
- Luidsprekerskabels vervangen
- Center speaker omgedraaid met de linkse speaker
- Andere speaker
- Receiver gereset en op 6 ohm gezet i.p.v. 8 ohm
- Andere speaker geprobeerd

Helaas, alleen bij de eerste keer opstarten hoor je nog steeds het plofje alleen uit het centerkanaal.
Als ik vervolgens alles afkoppel op het centerspeaker na, geen probleem.

Het probleem is dan wel weer weg als ik alle speakers die ik nu heb (Cambridge Audio Minx 22) vervang door kleinere Jamo speakers.
Ik weet even geen raad meer en hoop dat jullie nog wat tips hebben

Beste antwoord (via brtkpr op 26-07-2019 21:33)

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:36
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt 😃

Je denon heeft een probleem.
Het ploppen hoort niet.
Dat het niet naar voren bij de kleine jamo speakers moet je er los van zien.

Omdat je nog garantie hebt kun je hem gewoon ter reparatie aanbieden bij je verkoper.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Heb je nog garantie?
Normaal gesproken worden de speakers enkele seconden na het aangaan van de receiver vrij gegeven dmv relais.
Dit om de eindtrappen te laten stabiliseren en te controleren of er geen defecten aan zijn.
Jouw center kanaal bevat mogelijk nog een klein beetje gelijkspanning op het moment van vrijgave.
Net te weinig om de beveiliging aan te spreken..genoeg voor een plopje.

Mijn Yamaha heeft soms hetzelfde probleem op de surround kanalen. Helaas geen garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
ronnie vd schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 09:49:
Heb je nog garantie?
Normaal gesproken worden de speakers enkele seconden na het aangaan van de receiver vrij gegeven dmv relais.
Dit om de eindtrappen te laten stabiliseren en te controleren of er geen defecten aan zijn.
Jouw center kanaal bevat mogelijk nog een klein beetje gelijkspanning op het moment van vrijgave.
Net te weinig om de beveiliging aan te spreken..genoeg voor een plopje.

Mijn Yamaha heeft soms hetzelfde probleem op de surround kanalen. Helaas geen garantie.
Ja mijn receiver is uit februari dit jaar, dus inderdaad nog wel garantie. Maar kan dan nog steeds niet plaatsen waarom met andere speaker het weer niet hoorbaar is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
Als het een satteliet speaker betreft die enkel mid en hoog kan weergeven dan kan dit wel kloppen.
In de jamo zit dan een scheidingsfilter die de laagste frequenties tegen houdt. Dit doen ze door een condensator in serie te zetten.
Een condensator laat geen dc door dus de plop is niet hoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
ronnie vd schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 13:06:
Als het een satteliet speaker betreft die enkel mid en hoog kan weergeven dan kan dit wel kloppen.
In de jamo zit dan een scheidingsfilter die de laagste frequenties tegen houdt. Dit doen ze door een condensator in serie te zetten.
Een condensator laat geen dc door dus de plop is niet hoorbaar.
En ik maar denken koop een nieuwe receiver en dan opgelost >:) , maar dat heeft dus geen zin.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt 😃

Je denon heeft een probleem.
Het ploppen hoort niet.
Dat het niet naar voren bij de kleine jamo speakers moet je er los van zien.

Omdat je nog garantie hebt kun je hem gewoon ter reparatie aanbieden bij je verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
Receiver is opgestuurd naar Denon, aldus BCC. Gaat gemiddeld 3 weken duren. Hopelijk kunnen ze hem goed doortesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simanski
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-11-2020
Was het probleem naar reparatie opgelost ?

ik heb 'n X1600H met soortgelijke verschijnselen.... harde plop in rechter speakers...
na uit en aanzetten gebeurt het niet ..versterker staat dan wel op standby.,.
Niet helemaal uit...

Was dit ook jou probleem... Ik heb de indruk dat het verschijnsel pas optrad nadat ik de standby geconfigureerd had... (krijg die standby modes er niet meer uit maar dat is 'n ander verhaal ...)

bvd voor je tijd..

Geert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
simanski schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 15:58:
Was het probleem naar reparatie opgelost ?

ik heb 'n X1600H met soortgelijke verschijnselen.... harde plop in rechter speakers...
na uit en aanzetten gebeurt het niet ..versterker staat dan wel op standby.,.
Niet helemaal uit...

Was dit ook jou probleem... Ik heb de indruk dat het verschijnsel pas optrad nadat ik de standby geconfigureerd had... (krijg die standby modes er niet meer uit maar dat is 'n ander verhaal ...)

bvd voor je tijd..

Geert
Helaas niet. Uiteindelijk de receiver vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuidodV
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08-02-2024
Hoi,

Is je probleem al opgelost? Zelf heb ik een Denon AVR-X4200 gehad met hetzelfde probleem. Is opgestuurd naar Denon, maar ze konden de storing niet vinden. Uiteindelijk bleek er niets kapot te gaan, maar was de centrale antenne de veroorzaker. Deze was niet geaard en daardoor kreeg je piekspanning bij het aanzetten. Ik hoop dat dat bij jou ook het probleem is.

Groet,

Guido
Pagina: 1