Netwerk problemen met switch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimiekim
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-03-2024
Oke. Wij hebben hier een netwerkprobleem waar ik niet uit kom. De situatie:

We hebben een modem van Telfort met daarin een kabel naar kantoor achter. Deze kabel gaat in een switch en verdeeld het over de apparaten zoals pc's, een nas en een ip camera. Als de kabel in de switch zit dan hebben we traag internet, geen en wel internet afgewisseld, dan wel internet op 1 pc en geen internet op de andere. Als de kabel in de pc direct zat geen problemen. Is alles snel en constant internet.

Dus nieuwe switches gekocht.... 3 x raden zelfde problemen. Dus Telfort gebeld bleek er een storing te zitten in onze kabel van het aanleverpunt naar het modem. Yeahhh opgelost... tot we een week verder waren. Weer hetzelfde probleem.... met meerdere switches van diverse merken

Een bijkomend verhaal in het begin hadden we een router die functioneerde op een ander subnet qua ip. Hierdoor hebben we uit eindelijk alles ingesteld op: xxx.xxx.2.xxx ipv xxx.xxx.1.xxx. kan het zijn dat hier het probleem in zit of is het wat anders(met alles bedoel ik echt vanaf het Telfort modem tot de ip camera's etc.). Ik hoor het uiteraard ook graag als er meer info nodig is.

Aanvullende informatie:
Meerdere poorten geprobeerd op het modem zelf en ook in de switches. Andere kabels geprobeerd en kabels getest met een kabeltester. Het is geen instelbare switch. Modem is een V8 van telfort. We hebben een TP Link en twee verschillende types van netgear geprobeerd en alles is niet instelbaar. Gewoon super simpel plug and play switches.

[ Voor 13% gewijzigd door kimiekim op 26-07-2019 01:59 . Reden: Extra info ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07-05 12:43
kimiekim schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 01:31:
Oke. Wij hebben hier een netwerkprobleem waar ik niet uit kom. De situatie:

We hebben een modem van Telfort met daarin een kabel naar kantoor achter. Deze kabel gaat in een switch en verdeeld het over de apparaten zoals pc's, een nas en een ip camera. Als de kabel in de switch zit dan hebben we traag internet, geen en wel internet afgewisseld, dan wel internet op 1 pc en geen internet op de andere. Als de kabel in de pc direct zat geen problemen. Is alles snel en constant internet.
Wat voor een internetverbinding heb je? (snelheid, adsl/glas) Welke switches gebruik je? Gebruik je nu 1 of meerdere switches? categorie: Netwerk switches

Onderstaand zou zijn om eerst na te gaan lopen. Je hebt al een aantal dingen getest, maar mij is niet duidelijk of je nu stuk voor stuk alles hebt getest of 1 pc en daarna alles gelijk aangesloten hebt.

Staat alles op DHCP ingesteld of ook deels statisch? Heb je dit probleem ook op Wifi met bijv je mobiel verbonden en een pc?

Situatie 1:
Router > Switch
PC 1 erop > test
PC 2 erbij > test > issues? sla deze over en koppel de NAS of IPCam erop
NAS erbij > test
IPCam erbij > test (ik lees dat je meerdere camera's hebt)

Dus niet alles tegelijk inprikken.

Waar kun je nog meer aan denken:
- Stop de switch kabel in een andere poort op de telfort router.
- Vervang de kabel van router naar kantoor (indien mogelijk)
- Doe een ipadres renew op het apparaat wat moeilijk doet. Of stel een vast ipadres in wat in de range van je netwerk ligt.
Dus nieuwe switches gekocht.... 3 x raden zelfde problemen. Dus Telfort gebeld bleek er een storing te zitten in onze kabel van het aanleverpunt naar het modem. Yeahhh opgelost... tot we een week verder waren. Weer hetzelfde probleem.... met meerdere switches van diverse merken
Dat zegt alleen wat over je internet, niet over je interne netwerk. Wat voor kabel was dit?
Een bijkomend verhaal in het begin hadden we een router die functioneerde op een ander subnet qua ip. Hierdoor hebben we uit eindelijk alles ingesteld op: xxx.xxx.2.xxx ipv xxx.xxx.1.xxx. kan het zijn dat hier het probleem in zit of is het wat anders(met alles bedoel ik echt vanaf het Telfort modem tot de ip camera's etc.). Ik hoor het uiteraard ook graag als er meer info nodig is.
Hebben deze aanpassingen ervoor gezorgd dat het dan wel weer werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Koop een kabeltester en test je kabel. Noem ook even exact op welke apparatuur er allemaal op je netwerk zit. Bij PC's en Laptops is het belangrijk dat je weet welke netwerkchip er in zit, de rest boeit niet zo. Bij alle andere apparaten merk + type. Wat er draadloos verbonden is maakt niet uit, maar access points, routers, extenders, bridges etc wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimiekim
NLMaca schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 02:29:
[...]

Wat voor een internetverbinding heb je? (snelheid, adsl/glas) Welke switches gebruik je? Gebruik je nu 1 of meerdere switches? categorie: Netwerk switches
Ik heb gewoon een verbinding via koper, glasvezel is niet beschikbaar (60 MB per seconde). Maar was altijd vele malen sneller dan we nu hebben. Hebben een speed test gedaan en redden nog geen 20 MB per seconde en valt ook elke keer weg bij de speedtest.

Onze opzet:

Telfort V8 Modem via een kabel naar de inmiddels nieuwe Netgear FS108-300PES of Netgear Prosafe GS108. (Ik weet even niet uit mijn hoofd welke ik nu waar geplaatst heb, zal het thuis bekijken en dan hier even updaten)

Vanuit hier gaat hij naar twee computers een NAS synology ds 214+ en dan weer naar een Switch boven(Netgear FS108-300PES of Netgear Prosafe GS108), deze hebben we echter er momenteel uitgegooid. Om eerst eens beneden werkend te krijgen. Daar loopt hij namelijk al vast. Op boven zit normaal dus de HIkvision Camera, Telfort Motorola VIP tv ontvanger, Chromecast Ultra. Maar deze staat momenteel dus niet aangesloten.
[...]

Onderstaand zou zijn om eerst na te gaan lopen. Je hebt al een aantal dingen getest, maar mij is niet duidelijk of je nu stuk voor stuk alles hebt getest of 1 pc en daarna alles gelijk aangesloten hebt.
Ik heb alles stuk voor stuk getest. Dus de situatie zoals jij beschrijft en gelijk bij PC 1 doet hij al niks meer.
[...]

Staat alles op DHCP ingesteld of ook deels statisch? Heb je dit probleem ook op Wifi met bijv je mobiel verbonden en een pc?
Ik heb vanuit het modem DHCP aan staan, maar heb de IP cam een Static IP gegegeven, zo ook de NAS en de rest niet.

Mobiel met Wifi heeft vanuit het modem niet die problemen. (Dus de telfort V8), maar de Wifi repeater heeft wel dat probleem. (Is een gembird WNP-RP-001 die ingesteld staat als range extender)
[...]

Waar kun je nog meer aan denken:
- Stop de switch kabel in een andere poort op de telfort router.
- Vervang de kabel van router naar kantoor (indien mogelijk)
- Doe een ipadres renew op het apparaat wat moeilijk doet. Of stel een vast ipadres in wat in de range van je netwerk ligt.
Switch kabel dus al in een andere poort gedaan op het Telfort modem, kabel dus ook al opnieuw getrokken en allemaal getest met een kabel tester.

Een IP renew? Maar op het apparaat waar het mis gaat, naar mijn idee de switch kan ik dat niet doen? Want alles wat aan de switch hangt doet raar en alles wat direct aan de kabel gaat vanuit het Telfort Modem doet het wel. En daarbij heb ik dus hetzelfde probleem bij alle drie de switches, de twee nieuw gekochte switches en de oude TP Link ook (de drie switches die het alle 3 niet doen: Netgear FS108-300PES of Netgear Prosafe GS108 en de TP Link TL-SG1008D)
[...]

Dat zegt alleen wat over je internet, niet over je interne netwerk. Wat voor kabel was dit?

Hebben deze aanpassingen ervoor gezorgd dat het dan wel weer werkt?
RJ 11 kabel

Nee al deze aanpassing hebben er niet voor gezorgd dat het wel weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimiekim
johnkeates schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 02:36:
Koop een kabeltester en test je kabel. Noem ook even exact op welke apparatuur er allemaal op je netwerk zit. Bij PC's en Laptops is het belangrijk dat je weet welke netwerkchip er in zit, de rest boeit niet zo. Bij alle andere apparaten merk + type. Wat er draadloos verbonden is maakt niet uit, maar access points, routers, extenders, bridges etc wel.
Zoals te lezen is in mijn verhaal heb ik de kabeltester dus al gebruikt en gaf die geen fouten aan. Voor apparatuur zie mijn reactie op Maca. De netwerkchip zal ik dan moeten uitzoeken thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 19:31
Niet toevallig twee kabels lopen van boven naar beneden waardoor er een loop is? Lijkt me dat je dat zo weten, maar ik heb vreemder dingen gezien :P

Je zegt dat het met de nieuwe switch na een week terug komt. Als je die switch nu aansluit, heb je dan direct issues of duurt dat een week?

Het beste is één voor één dingen uitsluiten, wat @NLMaca ook zegt:
Neem een kabel, prik die (als enige!) in het modem en een laptop, verifieer dat het werkt.
Pak de kabel die naar kantoor loopt, prik die in het modem, laptop in andere einde, verifieer dat het werk.
Sluit de switch aan op de kabel naar kantoor, verder alleen geverifieerde kabel naar laptop, weer testen.
Een voor een apparaten op die switch aansluiten en testen.
Als laatste kabel naar boven erbij, boven laptop op die kabel, weer testen.
Switch boven erop, verder alleen laptop, weer testen.

Uiteindelijk gaat het ergens mis, en het laatste wat je dan aangepast hebt is dan natuurlijk de meest voor de hand liggende oorzaak.
RJ 11? Ik hoop dat je RJ45 / 8P8C connectoren gebruikt, en cat5e of hoger bedoelt als kabel?

RJ11 is een telefoonaansluiting, die past wel in een switch, maar dan maak je geen contact met de benodigde pinnetjes en heb je dus helemaal geen verbinding.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Even gewoon puur terug naar de basis.

Werkplek -> Router -> Internet (met zelfde kabel als Switch naar router is verbonden).
Werkt dit goed?
Wanneer het goed werkt, welk IP adres heeft de PC?

1 x Werkplek -> Switch -> Router -> Internet
Werkt dit goed?

2 x Werkplek -> Switch -> Router -> Internet
Werkt dit goed?
Welk IP adres heeft de PC 1?
Welk IP adres heeft de PC 2?

Wanneer 2 x Werkplek op switch niet werkt dan:
2 x Werkplek -> Router -> Internet
Werkt dit goed?

Een Switch is namelijk niks meer dan een doorgeefluik.

[ Voor 60% gewijzigd door Wim-Bart op 26-07-2019 13:37 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimiekim
Paul schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 13:16:
Niet toevallig twee kabels lopen van boven naar beneden waardoor er een loop is? Lijkt me dat je dat zo weten, maar ik heb vreemder dingen gezien :P
Haha nee, het had gekund, maar nee ;)

Je zegt dat het met de nieuwe switch na een week terug komt. Als je die switch nu aansluit, heb je dan direct issues of duurt dat een week?
Het beste is één voor één dingen uitsluiten, wat @NLMaca ook zegt:
Neem een kabel, prik die (als enige!) in het modem en een laptop, verifieer dat het werkt.
Pak de kabel die naar kantoor loopt, prik die in het modem, laptop in andere einde, verifieer dat het werk.
Sluit de switch aan op de kabel naar kantoor, verder alleen geverifieerde kabel naar laptop, weer testen.
Een voor een apparaten op die switch aansluiten en testen.
Als laatste kabel naar boven erbij, boven laptop op die kabel, weer testen.
Switch boven erop, verder alleen laptop, weer testen.

Uiteindelijk gaat het ergens mis, en het laatste wat je dan aangepast hebt is dan natuurlijk de meest voor de hand liggende oorzaak.

[/quote]

Dan kom ik dus uit bij de switch want alles direct op het Modem die V8 box van Telfort doet het en alles achter de switch, welke ik ook pak doet het niet. Maar 2 gloed nieuwe switches die het niet doen???

Als ik de kabel van het V8 modem die in de switch zit in één van de PC doe of de laptop, dan werkt het gelijk.

RJ 11? Ik hoop dat je RJ45 / 8P8C connectoren gebruikt, en cat5e of hoger bedoelt als kabel?

RJ11 is een telefoonaansluiting, die past wel in een switch, maar dan maak je geen contact met de benodigde pinnetjes en heb je dus helemaal geen verbinding.
Volgens Telfort moet er een RJ 11 vanuit het aansluitpunt naar het modem die V8 box toe. De rest zit inderdaad op de RJ 45 Cat5e of hoger. Ik zit nog in een dorp op een ouderwetse aansluiting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimiekim
Wim-Bart schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 13:34:
Even gewoon puur terug naar de basis.

Werkplek -> Router -> Internet (met zelfde kabel als Switch naar router is verbonden).
Werkt dit goed?

1 x Werkplek -> Switch -> Router -> Internet
Werkt dit goed?

2 x Werkplek -> Switch -> Router -> Internet
Werkt dit goed?

Wanneer 2 x Werkplek op switch niet werkt dan:
2 x Werkplek -> Router -> Internet
Werkt dit goed?

Een Switch is namelijk niks meer dan een doorgeefluik.
toon volledige bericht
Dit zal ik even moeten proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
@kimiekim
Heb je nu een router of een modem? (essentieel verschil). Dat zou je hele probleem namelijk al verklaren waarom een switch niet werkt.
edit: ik gok een router.

[ Voor 8% gewijzigd door NLMaca op 26-07-2019 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:34
NLMaca schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 13:47:
@kimiekim
Heb je nu een router of een modem? (essentieel verschil). Dat zou je hele probleem namelijk al verklaren waarom een switch niet werkt.
Dit dus, is die box van Telfort (die je modem noemt), ook een router? en doet deze NAT + DHCP?
@kimiekim
Heb je al je clients op DHCP ingesteld? en zo ja, welke ip addressen krijgen clients toegewezen?

Hoe concludeer je dat Internet niet goed werkt? Is de snelheid laag? heb je packetloss? doet DNS
het wel?

Je zegt dat je 20MBps haalt, dat is 160 Mbps, dat lijkt me verschrikkelijk hoog voor een DSL lijntje.... 480Mbps lijkt me onmogelijk over DSL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimiekim
NLMaca schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 13:47:
@kimiekim
Deze krijg je vanuit Telfort: https://www.telfort.nl/pe...caties-experia-box-v8.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Dat ding is trouwens ook al weer behoorlijk oud, al bij KPN geklaagd dat het niet meer goed werkt? Die sturen gewoon een v10 op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimiekim
borft schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 13:55:
[...]

Dit dus, is die box van Telfort (die je modem noemt), ook een router? en doet deze NAT + DHCP?
@kimiekim
Heb je al je clients op DHCP ingesteld? en zo ja, welke ip addressen krijgen clients toegewezen?

Hoe concludeer je dat Internet niet goed werkt? Is de snelheid laag? heb je packetloss? doet DNS
het wel?

Je zegt dat je 20MBps haalt, dat is 160 Mbps, dat lijkt me verschrikkelijk hoog voor een DSL lijntje.... 480Mbps lijkt me onmogelijk over DSL.
Zie mijn reactie hierboven voor de box. De rest ga ik thuis even rustig bekijken :+ Bedankt iig voor het meedenken. Wordt echt gewaardeerd _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimiekim
johnkeates schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 14:11:
[...]

Dat ding is trouwens ook al weer behoorlijk oud, al bij KPN geklaagd dat het niet meer goed werkt? Die sturen gewoon een v10 op.
Gaan we ook proberen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
@kimiekim Een router dus. Telfort is lekker fout bezig dan met hun benamingen. Vraag eens een V10 op zoals @johnkeates ook al aangeeft. Al gok ik dat dit hetzelfde probleem kan geven. De V10 heeft nog minder instellingen die je aan kunt passen. Geef aan dat je netwerk zonder switch erachter niet werkt. Mogelijk krijg je hier alleen geen support op.

Je hebt wat te doen vanmiddag/vanavond. Succes

In welke port zit de kabel naar je switch geplugged?
https://content.hwigroup....an-kpn-experia-box-v8.jpg

Anders probeer dit eens in de tussentijd.
Reset die router eens compleet (harde reset) en begin even opnieuw. De standaard instellingen zijn voor het eerste gebruik prima.
Als dat niet werkt, zou je dit eens kunnen testen:
https://forum.telfort.nl/...et-switch-na-router-59039
menu: start > Lan > bij optie VLAN binding. zet daar de duplex mode op Full en max bitrate op 1000
Hierna wel de router even herstarten

Wel nog even de openstaande vragen beantwoorden hoe je je pc's en devices hebt ingesteld qua ipadressen.

Anders:
vanaf nul beginnen.
Stap 1
1. Reset de router (harde reset)
2. PC1 op dhcp
3. PC1 eraf en PC2 erop aansluiten
3. Dit rechstreeks op de router is de basis en moet werken. Werkt dit niet? > Telfort support

Als je extra apparatuur gebruikt mag je het meestal ook zelf uitzoeken.

Stap 2:
0. Stap 1 werkt
1. netwerkkabel uit PC1 halen en in de switch stoppen.
2. nieuwe kabel vanaf switch naar pc (wat voor een kabel is dit?)
3. Werkt niet? zie onder. Wat werkt er niet.

Stap 3:
1. stap 1 en 2 werken? Ga door
2. Sluit nu ook PC2 aan op de switch en kijk welk ipadres je krijgt. Die mag niet hetzelfde zijn als pc1
3. Werkt dit > ga door met de andere devices
4. Werkt niet? zie onder. Wat werkt er niet

Het werkt niet?
- Krijg je een ipadres?
- Probeer een andere kabel van de switch naar de PC
- Heb je je instellingen op de pc/device op dhcp staan (ipadres en dns automatisch ophalen)?
- Brandt het lampje (groen/oranje) op je switch?
- Brandt het lampje op je PC van je netwerkadapter?
- Heb je wel netwerkverbinding, maar geen internet?
- Kun je vanaf je pc inloggen op de router?
- Draai een speedtest vanaf die pc.
- laat een ping lopen voor een tijdje.
code:
1
2
Start > uitvoeren > cmd.exe 
command: ping google.nl -t

(dit mag geen haperingen opleveren)
etc,etc

Het werkt?
- Mooi, ga door naar de volgende stap.

Des te meer info, des te beter we kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimiekim
Oke. Toch maar weer eens alles 1 voor 1 getest. De google chrome cast ultra geeft de storing! Zodra ik die erin plug stopt alles....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
De Chromecast is verbonden met het WiFi van je Wireless router? Zo ja, ondersteunt de wireless router IGMP snooping?

Wellicht heb je last van een multicast flood door de Chromecast (een onbedoelde DDoS op je netwerk). IGMP snooping is bedoelt om dat te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimiekim
Palo Alto schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 00:16:
De Chromecast is verbonden met het WiFi van je Wireless router? Zo ja, ondersteunt de wireless router IGMP snooping?

Wellicht heb je last van een multicast flood door de Chromecast (een onbedoelde DDoS op je netwerk). IGMP snooping is bedoelt om dat te voorkomen.
Nee ik heb een chrome cast ultra, deze heeft als optie dat hij bekabeld kan en zat dus in de switch erbij. Nu zit hij op de wireless en is het probleem over..
Pagina: 1