Unifi AP AC Pro bridgen met AP outdoor 5 en nanostation M5

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonkeldw
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-07-2024
Beste forumleden

Ik heb sinds kort enkele AP AC pro's gekocht. Nu vroeg ik me af of er een mogelijkheid is de outdoor en nanostation te connecteren met deze AP's?
Hierdoor kan ik via mijn wifi netwerk terug makkelijk bedraad gaan werken..

Ik heb zelf al wat liggen rond zoeken in de Unifi controller maar ben nog niets tegengekomen!

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-10 19:49

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uniquity noemt dit "Wireless Uplink". Zo vind je het ook terug in de Controller handleiding. Zie oa pag 140 van v5.

Als vuistregel is het beter een AP bedraad aan te sluiten, maar soms is dit "second best". De Deense blogger vindt het zelf blijkbaar prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonkeldw
Bedankt voor de antwoorden.
Momenteel wil het nog werken.
Mijn netwerk ziet er als volgt uit: Server (Met DHCP) -> AP AC PRO <------> AP Outdoor 5.

Ik heb de 2 AP via UTP aangesloten op mijn controller, deze controller vindt de 2 AP en zijn geconfigureerd.
Na AP outdoor 5 te verwijderen uit het bedraad netwerk zie ik in de controller disconnected staan voor die AP, na het terug live brengen (Op een andere plaats) komt de AP (AP outdoor 5) terug tevoorschijn als isolated, wat volgens de tutorial perfect is.
Echt krijg ik via de Main en secundaire interface geen bit naar de server verzonden.
De bridge lijkt nog niet helemaal te werken.

Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klik op de isolated AP
Config (pop-up venster rechts)
Kopje “bedraad” moet zijn veranderd in “wireless uplink”
Selecteer onder Wireless Uplink het andere AP waarmee je wilt verbinden
Je krijgt een waarschuwing over gewijzigde topologie, bevestig

Als het goed is zal de geisoleerde AP dan verbinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonkeldw
Bedankt!
Ondertussen werkt het!

Nu is de nanostation M5 aan de beurt. Ik kan de AP pingen vanaf het bedraad netwerk. Maar via de interface (main en secundaire) komt er voorlopig nog geen bitje door...
De AP (Nanostation) staat ingesteld als "Station" en is geconnecteerd met de SSID en paswoord van de AC Pro.
In de Manager zie ik tussen de clients de AP gewoon staan...

Echter krijg ik op de main interface en secondaire interface geen ping naar het bedraadnetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nonkeldw schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 13:10:
Nu is de nanostation M5 aan de beurt. Ik kan de AP pingen vanaf het bedraad netwerk.
Hou je er rekening mee dat we nog weinig weten van je setup zo? Kan je een topologie geven wat je gewenste situatie is?

(1) Router (type?) - kabel - (3) AP Pro A >> WU >> (4) AP Pro B
|
kabel
|
(2) Controller

Waar komt die nano? Is die nu in gebruik of kan je die defaulten? Wat is het einddoel (“makkelijk bedraad” via welke verbinding).

Zie o.a. ook de airOS handleiding met uitleg over WDS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonkeldw
Setup:
Server-kabel-AC-Pro >> WIFI >> AP Outdoor5-Kabel-PC
_________________ >> WIFI >> Nanostation M5-Kabel--PC

De PC's zijn spijtig genoeg niet te voorzien van bedraad netwerk, daarom wil ik dit proberen te doen met AP.
Alles staat in open lucht opgesteld.

Ik heb de manual er reeds bijgenomen maar wordt er niet wijzer uit waarom de AP de data van de radio niet doorgeeft naar de interfaces.

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nonkeldw schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 14:20:
Ik heb de manual er reeds bijgenomen maar wordt er niet wijzer uit waarom de AP de data van de radio niet doorgeeft naar de interfaces.
Staat WDS aan of uit?

Ik heb referentienummers toegevoegd aan de topologie:

(1) Server
|
kabel
|
(2) AC-Pro >> WIFI >> (3) AP Outdoor-Kabel-(4) PC
^
^ >> WIFI >> (5) Nanostation-Kabel--(6) PC

Nr. 1 fungeert als je router?
Zie je nr. 4 en 6 in de DHCP client lijst van je router?
Ik kan de AP pingen vanaf het bedraad netwerk.
Dus 6 pinged 2 en je krijgt geen time-out?
Maar via de interface (main en secundaire) komt er voorlopig nog geen bitje door.
Wat bedoel je hier? Wel ICMP (ping) maar geen TCP? Graag even de nummers gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonkeldw
nr. 1 fungeert als router en DHCP server.

Vanuit nr. 1 kan ik nr. 5 pingen maar niet nr. 6.

Vanuit nr 6, zet ik een ping op naar de server, op de webinterface van nr.5 zie ik traffic(op beide interfaced, WLAN, LAN)... maar ik krijg steeds een timeout als ik ping naar de server.
Het lijkt er dus op dat er nog iets niet correct staat in nr. 5, dat hij de data die via WIFI binnenkomt niet doorgeeft naar de interfaces.

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie mijn eerdere post: is er iets te zeggen over WDS status?

Je verwacht dat deze aan moet staan, maar bij verbinding met Unifi AP moet die juist uit, althans volgens deze gebruikers:
https://community.ui.com/...fe-4d05-b460-6c355b65f738

De laatste post in dat forum dateert van 7 mnd geleden. Daarin wordt gesteld dat de nieuwe airMAX devices WDS niet uit kunnen schakelen. Het lijkt erop dat Ubiquity het "mengen" van de productlijnen (hier dus Unifi en airMAX) niet (meer) ondersteund. In dit support artikel een matrix met ondersteunde debices:
https://help.ubnt.com/hc/...nfiguring-Wireless-Uplink

edit: URL toegevoegd

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2019 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonkeldw
Met de WDS af werkt het! Bedankt!

Volgens de manual zouden de AP's ook kunnen werken zonder de manager. Echter als de manager niet actief is, komen de SSID's ook niet zichtbaar?? De AP zijn IP zit dan ook niet in de range van het netwerk. Maar dit lijkt me geen probleem?

[ Voor 20% gewijzigd door nonkeldw op 27-07-2019 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nonkeldw schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 15:28:
Volgens de manual zouden de AP's ook kunnen werken zonder de manager.
De APs zijn primar bedoelt als AP. Dus bedraad aangesloten op een router. Dergelijke Wireless Uplink configuratie is niet standaard, maar soms beter dan niets.

Hier nog de officiële handleiding van Ubiquity. Blijkbaar wordt de M5 wel ondersteund, of men is dat nu juist aan het aanpassen. (verkeerd gezien, maar mooi dat het bij jou werkt)
https://help.ubnt.com/hc/...nfiguring-Wireless-Uplink
Echter als de manager niet actief is, komen de SSID's ook niet zichtbaar?? De AP zijn IP zit dan ook niet in de range van het netwerk. Maar dit lijkt me geen probleem?
Dit heeft wellicht te maken met de Uplink Connectivity Monitor. Als de Uplink Monitor niet meer verbonden is met de Controller zet deze de AP volgens mij weer in “Isolated” status.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeu01
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-10-2021
Ik heb deze discussie gevolgd en ben al een stuk wijzer. Mijn opstelling is de volgende

Router -met kabel naar ------nano m5 (1) --------------draadloos naar ----------------- nano m5 (2)
Alles geplaatst in het netwerk en via ip te bereiken maar ik ben bang dat ik een stukje van de film mis.

Moet ik nog een ap (of router zonder dhcp en binnen ip range router) bekabneld plaatsen achter nano M5(2) om daar een draadloos signaal uit te krijgen? Of moet de nano m5 2 dat zelf kunnen? Dus kan de nanostationm2 ook gelijk als wireless ap point werken?

Dat heb ik in dit topic ook niet helemaal helder
Pagina: 1