Toon posts:

Welke upgrade voor mijn setup?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,

Mijn naam is Wiek, nieuw op Tweakers en op zoek naar het antwoord op de vraag:
- welk onderdeel zal de meeste impact hebben op mijn setup?

Ik dacht zelf aan mobo+cpu (i7 4770k?) Of gpu (goede versie vega rx 56 of GTX 1070(Ti)?)

Mijn huidige setup bestaat uit:
- asrock z77 extreme 4, i5 3570k (oc naar 4.2 GHz), h100 watercooler, 16gb ddr4 ram, 1tb hdd, 258gb SSD, AMD r9 290 tri-x, 700w voeding (goed merk).

Ik game op 1080p, 60hz monitor. Ik streef ernaar om bv borderlands 3 in september op high vloeiend te kunnen spelen.

Mijn budget is niet vast maar ben op zoek rond de €250,- , 2e hands onderdelen is geen probleem. Hoor graag van jullie!

Beste antwoord (via Verwijderd op 27-07-2019 20:37)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 17:10:
Mijn excuses, zojuist de pc nog eens nader bekeken. Er zit een cooler master in met serie no. Rs-700-acab-l3 (dus niet de gx 750) als ik het goed heb lijkt dit na een korte zoektocht meer op de B700 serie. Is deze net van een net zo onbetrouwbare kwaliteit?

Voor de zekerheid volg ik jullie advies en koop ik de “ Seasonic Focus Plus Gold 650W“
( https://m.alternate.nl/Se...ding/html/product/1363990).

Welke GPU denken jullie dat het best zou passen in de setupinstructies die dan ontstaat?
De Seasonic Focus heeft allerhande problemen, zijn veel betere voedingen.

pricewatch: Corsair RM650x (2018) Zwart is een stuk beter.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2019 09:54 ]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:24
4770K heeft weinig meerwaarde tov een 3770K waarvoor je geen ander moederbord nodig hebt.

700w, goed merk, zegt heel weinig. Ook goede merken (wat houdt goed merk in, MS-Tech is ook een goed merk, iedereen kent het maar de producten zijn slecht) hebben voedingen die je beter niet in je systeem kunt hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist even vanaf het terras men mailbox ingedoken, het gaat om een cooler master gx750w

• Uszka
Die kan je maar beter vervangen. De GX is erg inconsistent in kwaliteit en prestaties. Daarbij is de maximale betrouwbare levensduur, voor zover van betrouwbaar te spreken is met deze voeding, al ruimschoots verstreken, aangenomen dat de voeding al vanaf het begin in het systeem zit.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip, maar tot op heden functioneert hij naar behoren. Dus hij blijft erin totdat er een nieuwe algehele set gekocht wordt ;)

Iemand advies waar ik wel om gevraagd heb?

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-01 20:32
Uszka schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:28:
Die kan je maar beter vervangen. De GX is erg inconsistent in kwaliteit en prestaties. Daarbij is de maximale betrouwbare levensduur, voor zover van betrouwbaar te spreken is met deze voeding, al ruimschoots verstreken, aangenomen dat de voeding al vanaf het begin in het systeem zit.
Daar gaan we weer met de voeding paranoia...als het goed werkt is er toch niets aan de hand? lekker laten zitten . pas als er problemen zijn zou je daar eens naar kunnen kijken , eerder is complete onzin en ook nog eens slecht voor het milieu.

Voor de ts, ik denk dat borderlands 3 fors op de videokaart gaat leunen , dus ik zou als ik jou was dat geld lekker in een betere videokaart stoppen. een 2de hands 1070ti is erg leuk en erg snel.

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-01 18:57
Iets over budget maar wel een hele nieuwe set:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 127,50€ 127,50
1MoederbordenMSI B450-A PRO€ 81,99€ 81,99
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 73,63€ 73,63
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 283,12

Voor Borderlands 3 denk ik dat je nu al prima zit als ik naar de recommended specs kijk.

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-01 22:23
Visgek82 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 22:45:
[...]

Daar gaan we weer met de voeding paranoia...als het goed werkt is er toch niets aan de hand? lekker laten zitten . pas als er problemen zijn zou je daar eens naar kunnen kijken , eerder is complete onzin en ook nog eens slecht voor het milieu.

Voor de ts, ik denk dat borderlands 3 fors op de videokaart gaat leunen , dus ik zou als ik jou was dat geld lekker in een betere videokaart stoppen. een 2de hands 1070ti is erg leuk en erg snel.
Nee want als je onderdelen vervangt en vervolgens geeft de helft de geest doordat je voeding uit het niets te hoge piekspanningen geeft is dat natuurlijk vroeg zat om eens te kijken naar vervanging, want daarvoor deed hij het prima.... het is een tijdbom en hij gaat een keer af, enige vraag is wat hij mee neemt in het proces..

Vwb de eigenlijke vraag, zou idd de GPU upgraden, rest zou hij nog prima moeten doen op 1080p 60fps.

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 14:40

Praetextatus

the dutch_paki

Uszka schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:28:
Toch maar weer dezelfde vraag die ik je eerder ook heb gesteld, maar geen antwoord van je kreeg. Hoe kom je aan de informatie dat de GX erg inconsistent in kwaliteit en prestaties is? En waarom zou deze onbetrouwbaar zijn? Heb je misschien wat tests waaruit dat naar voren komt?

De reviews zijn namelijk gewoon goed....

pricewatch: Cooler Master GX 750W

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 14:40

Praetextatus

the dutch_paki

ExiZTeNcE schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:23:
[...]

Nee want als je onderdelen vervangt en vervolgens geeft de helft de geest doordat je voeding uit het niets te hoge piekspanningen geeft is dat natuurlijk vroeg zat om eens te kijken naar vervanging, want daarvoor deed hij het prima.... het is een tijdbom en hij gaat een keer af, enige vraag is wat hij mee neemt in het proces..

Vwb de eigenlijke vraag, zou idd de GPU upgraden, rest zou hij nog prima moeten doen op 1080p 60fps.
Voordat je verder angst gaat zaaien, heb je wat tests waaruit naar voren komt wanneer dit naar voren kan komen en onder welke omstandigheden?
Ik zie op marktplaats en in 3e wereld landen nog steeds HP en Dell systemen met core2 duo's met dezelfde PSU's en die doen het na 15 jaar zwaar gebruik nog steeds. Dus hoe kom jij erbij dat het een tikkende tijdbom is?

Als laatste, een piekspanning komt eigenlijk bijna nooit voor ;). Voordat het zover is beginnen meestal andere onderdelen van voedingen te falen en is er geen impact op de rest van het systeem.

[ Voor 9% gewijzigd door Praetextatus op 26-07-2019 11:44 ]

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-01 16:25
Praetextatus schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:43:
[...]
Ik zie op marktplaats en in 3e wereld landen nog steeds HP en Dell systemen met core2 duo's met dezelfde PSU's en die doen het na 15 jaar zwaar gebruik nog steeds. Dus hoe kom jij erbij dat het een tikkende tijdbom is?
Deze HP en Dell systemen werken vaak zonder dedicated GPU, welke veel meer vragen van voedingen, met name dynamische loads. Daarvan krijg je piekspanningen en je voeding kan deze maar beter correct afhandelen.
[...]

Als laatste, een piekspanning komt eigenlijk bijna nooit voor ;). Voordat het zover is beginnen meestal andere onderdelen van voedingen te falen en is er geen impact op de rest van het systeem.
Piekspanningen komen regelmatig voor. Vrijwel continu zelfs. Gelukkig zijn condensators daarvoor uitgevonden om deze op te vangen en zo de rest van de componenten van een veilige toevoer te voorzien.

Ik zie ook geen bewijs van jouw kant dat falende componenten niet het direct gevolg zijn van een voeding die het wel doet, maar wellicht toch gevaarlijk is voor andere componenten.

Ik ben het met @Uszka eens dat deze voeding een risico is.

Risico mag je nemen.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-01 22:23
[...]

Voordat je verder angst gaat zaaien, heb je wat tests waaruit naar voren komt wanneer dit naar voren kan komen en onder welke omstandigheden?

Ja ach, het is wellicht wat overtrokken, maar het is wel degelijk een risico.
Die Hp en dell systemen hebben een heel ander verbruik en gebruik wat @shadvet ook al aangeeft, kun je niet vergelijken.. maar Google eens op de voeding en lees alle problemen ermee..
En tuurlijk, kans is groter dat de voeding gewoon faalt en niets mee neemt, maar ik zou er geen relatief dure GPU aan vertrouwen..

Risico kan je nemen uiteraard, maar je kan het ook uitsluiten door bijvoorbeeld en Rm550x erin te zetten en deze mee te nemen naar een nieuwe build die toch al op de planning staat..

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-01 20:32
ExiZTeNcE schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:23:
[...]

Kom op zeg. de kans dat zoiets gebeurd is extreem klein. dit is gewoon een a-merk voeding wat van alle beveiliging en protectors is voorzien. als ie kapot zou gaan valt de pc hoogstwaarschijnlijk gewoon uit en zal niet meer aan gaan.

Ts zou gewoon de voeding eens open moeten maken als hij zich zorgen maakt. stof eruit halen en dan eens kijken of je gekke dingen ziet (bolle of lekkende elco's vooral) , zie je niks lekker zo laten. zie je wel gekke dingen, zsm vervangen.

[ Voor 13% gewijzigd door Visgek82 op 26-07-2019 13:28 ]

• Uszka
Praetextatus schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:31:
[...]

Toch maar weer dezelfde vraag die ik je eerder ook heb gesteld, maar geen antwoord van je kreeg. Hoe kom je aan de informatie dat de GX erg inconsistent in kwaliteit en prestaties is? En waarom zou deze onbetrouwbaar zijn? Heb je misschien wat tests waaruit dat naar voren komt?

De reviews zijn namelijk gewoon goed....

pricewatch: Cooler Master GX 750W
Professionele reviews lezen, geen gebruikersreviews want die zijn nietszeggend zonder uitgebreide metingen en onderdelenanalyse. Jonnyguru had er een paar getest waaruit die inconsistentie bleek maar die reviews zijn helaas niet meer online sinds die webside is veranderd.
De kwaliteit van de onderdelen in de voeding is er niet naar langer dan 6 - 7 jaar betrouwbaar me te gaan. De primaire cap bijvoorbeeld, is een 85 graden exemplaar waar je voor een langere levensduur een 105 graden wil hebben. Slechte prestaties door het verouderde double forward met groepsregulatie design.
Visgek82 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 13:24:
[...]

Kom op zeg. de kans dat zoiets gebeurd is extreem klein. dit is gewoon een a-merk voeding wat van alle beveiliging en protectors is voorzien. als ie kapot zou gaan valt de pc hoogstwaarschijnlijk gewoon uit en zal niet meer aan gaan.
Een hele belangrijke, de OCP, ontbreekt in de GX 750. A-merk zegt helemaal niets. Het ligt voor 100% aan het interne design en de kwaliteit van de onderdelen of een voeding naar een x aantal jaar nog bruikbaar is.

De keuze is aan @Verwijderd of de voeding wordt vervangen of niet. Ik geef enkel mijn visie op de zaak, net zoals een ieder ander dat doet.

Verwijderd

Ja de eerste GX serie was zeker geen goede serie, waren heel veel problemen mee. Zelfs medewerker van CM noemde de serie niet goed, zeg maar gerust slecht.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn excuses, zojuist de pc nog eens nader bekeken. Er zit een cooler master in met serie no. Rs-700-acab-l3 (dus niet de gx 750) als ik het goed heb lijkt dit na een korte zoektocht meer op de B700 serie. Is deze net van een net zo onbetrouwbare kwaliteit?

Voor de zekerheid volg ik jullie advies en koop ik de “ Seasonic Focus Plus Gold 650W“

Welke GPU denken jullie dat het best zou passen in de setupinstructies die dan ontstaat?

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2019 20:34 ]

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 17:10:

De Seasonic Focus heeft allerhande problemen, zijn veel betere voedingen.

pricewatch: Corsair RM650x (2018) Zwart is een stuk beter.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2019 09:54 ]

Pagina: 1