Ik wil mijn huidige systeem gaan upgraden naar een Ryzen 3700X maar zit nog met een paar vraagjes waarop jullie hier vast wel antwoord kunnen geven.
PC wordt gebruikt voor vanalles en nogwat, waaronder X-Plane11 (vol met addons) waar mijn upgrade 'drang' dan ook vandaan komt.
Huidige relevante hardware:
De proc wordt dus een
pricewatch: AMD Ryzen 7 3700X Boxed
Het moederbord wil ik houden, volgens mij kan een 3700X prima draaien op een X470 bord toch, het bord is reeds geupdatet naar de laatste BIOS trouwens. Grafische kaart en voeding zijn ook goed genoeg.
Mijn struikelblok is geheugen:
Ik wil van 16GB naar 32GB geheugen gaan.
Ik zou dus 2 modules bij kunen kopen, maar ik heb gelezen dat 4 modules minder goed werkt dan twee. Bovendien zijn de Ripjaws die ik heb volgens mij niet meer te verkrijgen en een ander merk/type erbij zetten is voor zover ik weet helemaal not-done.
De vraag is dan, welk geheugen heb ik nodig.
Ik weet dat Ryzen baat heeft bij snel geheugen, maar moet ik nu kijken naar 3200MHz of 3600Mhz modules? En maakt CAS16 of CAS14 nog veel verschil?
Ook andere tips zijn uiteraard welkom.
PC wordt gebruikt voor vanalles en nogwat, waaronder X-Plane11 (vol met addons) waar mijn upgrade 'drang' dan ook vandaan komt.
Huidige relevante hardware:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 2700 Wraith Boxed | € 187,50 | € 187,50 |
| 1 | Moederborden | Asus ROG Strix X470-F GAMING | € 209,50 | € 209,50 |
| 1 | Videokaarten | Asus ROG STRIX-GTX1080-8G-GAMING | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C14D-16GVK | € 180,29 | € 180,29 |
| 1 | Voedingen | BitFenix Whisper BWG550M | € 88,50 | € 88,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.207,62 | ||
De proc wordt dus een
pricewatch: AMD Ryzen 7 3700X Boxed
Het moederbord wil ik houden, volgens mij kan een 3700X prima draaien op een X470 bord toch, het bord is reeds geupdatet naar de laatste BIOS trouwens. Grafische kaart en voeding zijn ook goed genoeg.
Mijn struikelblok is geheugen:
Ik wil van 16GB naar 32GB geheugen gaan.
Ik zou dus 2 modules bij kunen kopen, maar ik heb gelezen dat 4 modules minder goed werkt dan twee. Bovendien zijn de Ripjaws die ik heb volgens mij niet meer te verkrijgen en een ander merk/type erbij zetten is voor zover ik weet helemaal not-done.
De vraag is dan, welk geheugen heb ik nodig.
Ik weet dat Ryzen baat heeft bij snel geheugen, maar moet ik nu kijken naar 3200MHz of 3600Mhz modules? En maakt CAS16 of CAS14 nog veel verschil?
Ook andere tips zijn uiteraard welkom.