Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMFLK
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-04-2022
Ik heb een experiabox V10a van KPN staan waarvan de WiFi erg slecht bereik heeft. Ik zet geregeld mijn WiFi uit bij het bekijken van een filmpje op bijvoorbeeld Dumpert omdat hij maar blijft laden.

Deze modem staat in de meterkast, achter een steense muur, omringd door leidingwerk. Om mijn signaal te verbeteren had ik bedacht om een access point in de woonkamer te installeren. Voor een prikkie heb ik een TP-Link WA801ND v2 op de kop kunnen tikken. De max snelheid hiervan zou 300mbs bedragen.

Wanneer ik mijn laptop bekabeld aansluit op mijn experiabox haal ik 100mbs.
Wanneer ik in de woonkamer verbinding maak met de WiFi van de experiabox haal ik 75mbs.
Wanneer ik in de woonkamer verbinding maak met mijn nieuwe access point haal ik slechts 30mbs en zakt geregeld de snelheid terug naar minder dan 1mbs

Ik heb mij access point als volgt ingesteld:
DHCP uit
Kanaal 6 (zitten de minste sterke netwerken op)
Operation mode: access point
Wireless security mode: WPA/WPA2-PSK
Bandbreedte staat op auto

Zie ik iets over het hoofd?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMFLK
Aanvulling:

Op zolder heb een TP-Link Archer3200 staan als router omdat ik hier geen bereik had met mijn experiabox. Deze is bekabeld aangesloten op de experiabox en draait momenteel enkel een 5ghz netwerk. Dit schijnt een bizar snelle router te zijn waar ik nu niet optimaal gebruik van maak. Wellicht dat deze een rol kan spelen in het verbeteren van mijn WiFi signaal en snelheid?

Ter info, ik heb op alle verdieping ethernet aansluitingen die naar mijn router lopen. (BG, 1st, 2de)

[ Voor 11% gewijzigd door SMFLK op 25-07-2019 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Kanaal 6 (zitten de minste sterke netwerken op)
Ondersteun(dt)(en) je client(s) 5G? Hahaha, deze TP-Link biedt dat niet. Kan je hem terugbrengen?
Wireless security mode: WPA/WPA2-PSK
Juk...eigenlijk wil je alleen WPA2 AES
Bandbreedte staat op auto
Auto zuigt (per definitie), 2G wil je HT20

De Archer zou ik 1) beneden zetten en 2) als accesspoint instellen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMFLK
Al mijn clients ondersteunen 2.4 en de WA801ND zou tot 300mbs kunnen zenden. Dat lijkt me ruim voldoende.

De Archer in de woonkamer als access point is een optie. Al zal hij niet tot de zolder komen ben ik bang. Het instellen van de archer als AP schijnt nogal een ellende te zijn dus daar ben ik wat huiverig voor. Is er iets op tegen om hem gewoon als router weg te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:34
SMFLK schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:05:
Al mijn clients ondersteunen 2.4 en de WA801ND zou tot 300mbs kunnen zenden. Dat lijkt me ruim voldoende.

De Archer in de woonkamer als access point is een optie. Al zal hij niet tot de zolder komen ben ik bang. Het instellen van de archer als AP schijnt nogal een ellende te zijn dus daar ben ik wat huiverig voor. Is er iets op tegen om hem gewoon als router weg te zetten?
Elke router is simpel als AP in te stellen.. DHCP uit en LAN in zelfde range als je oorspronkelijke router.
300Mb klinkt leuk, maar op 2.4GHz mag je met alle externe factoren blij zijn als je 1/3 haalt.
Ofwel, deze bij het grofvuil zetten en vervangen door een modern AP met 5GHz support