Welk apparaat voor netwerk op camping?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Mijn vraag
We gaan binnenkort camperen. Volgens mij krijgen we maar voor 1 apparaat wifi toegang. Ik zou graag "een apparaat" meenemen waarmee ik voor mijn 2 telefoons en 2 tablets (don't ask) een eigen netwerkje (ssid) kan creëren. Dus ik wil mijn apparaten aansluiten op mijn eigen netwerk en "het apparaat" moet dan zorgen dat al mijn devices op internet kunnen via mijn enige wifi account.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Dat is dus de vraag :)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Volgens mij moet ik denken aan zoiets:
https://www.allesoverdraa...-hotspot-extender-review/
Ik vond ook (voor dit doel) dubieuze mitm apparaten als de pinapple nano.

Waarschijnlijk is de vraag al 10x beantwoord, maar ik kan niet de algemene term vinden voor een dergelijk apparaat met wifi zowel als host als guest. Dus ik heb verder niets kunnen vinden,

Kunnen jullie me helpen aan de juiste zoektermen?
Hebben jullie zelfs tips voor een dergelijk apparaat? Degenen die ik heb gevonden zijn vrij prijzig. Ik zou liever iets goedkopers hebben. Maar als het niet anders kan, dan is het maar zo.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:22

Compizfox

Bait for wenchmarks

Pak een router met support voor OpenWRT.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:49
Wees er van bewust dat wifi snelheden op campings vaak zeer belabberd zijn, 4g is meestal veel beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:09

lier

MikroTik nerd

Term die veel gebruikt wordt is "travel router". Zijn er genoeg te vinden, evenals (de jaarlijkse) topics hier op GoT. Maar inderdaad, hoe heet zo'n ding!

Welke heb je gevonden? Wat vind jij prijzig? Wat is goedkoper?

Zelf gebruik ik een hAP ac Lite. Hiermee kan meer geconfigureerd worden dan jij (aanname) en ik snappen. Maar redelijk eenvoudig te configureren en in staat om via een LAN, 2G en 5G backbone (of 3G/4G met externe dongle) te communiceren. Deze tutorial beschrijft helder welke stappen hievoor nodig zijn.

De tip van @jurjen_g heb ik de laaste jaren (ook) toegepast, gewoon een mobiel kaartje scoren in het betreffend land.

[ Voor 8% gewijzigd door lier op 25-07-2019 18:50 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:49
Dat je zo'n ding mee gaat nemen betekent niet dat het opeens ook mag. Als je van het netwerk getrapt wordt krijg je je geld niet terug ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Afgezien van de vraag "of het mag", laten we daarop vooropstellen dat je iig niet met allemaal apparaten tegelijk gaat streamen, om het eerlijk te houden. Appjes ontvangen en verzenden, mailtje, dat lijkt me je doel hier.

Het is dan belangrijk om uit te zoeken hoe de toegang geregeld wordt. Ik vermoed met een log-in portal? Dan moet je dus op zoek naar een apparaat dat zoiets ondersteund, om in te loggen op een portal.

Er gaat niet toevallig een laptopje oid mee? Daarmee kan je namelijk makkelijk een verbinding "bruggen" en dan eeniedere WIFI router die je toevallig al hebt aan de LAN poort hangen.

Hoef je niets te kopen :) Als je die weg wilt inslaan wil ik gerust stap voor stap uitleggen hoe je daar komt.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 25-07-2019 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 18:54:
Afgezien van de vraag "of het mag", laten we daarop vooropstellen dat je iig niet met allemaal apparaten tegelijk gaat streamen, om het eerlijk te houden. Appjes ontvangen en verzenden, mailtje, dat lijkt me je doel hier.
Daar heb ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht. Maar inderdaad het is is een beetje internetten voor het gezin. Misschien dat iemand een keer een filmpje kijkt, maar dat zou ook met 1 apparaat zijn. Per saldo zal het extra verkeer wel meevallen.
Het is dan belangrijk om uit te zoeken hoe de toegang geregeld wordt. Ik vermoed met een log-in portal? Dan moet je dus op zoek naar een apparaat dat zoiets ondersteund, om in te loggen op een portal.

Er gaat niet toevallig een laptopje oid mee? Daarmee kan je namelijk makkelijk een verbinding "bruggen" en dan eeniedere WIFI router die je toevallig al hebt aan de LAN poort hangen.

Hoef je niets te kopen :) Als je die weg wilt inslaan wil ik gerust stap voor stap uitleggen hoe je daar komt.
Hmmm. Dat is wel een punt, zo'n portal pagina. Dat zou heel goed kunnen. Weet ik op dit moment niet.
Ik ben eigenlijk niet van plan een laptop mee te nemen. Misschien dat een raspberry pi nog kan... Maar het mooist is als "het apparaat" ook met portal pagina;s kan omgaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Compizfox schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 18:17:
Pak een router met support voor OpenWRT.
Ik heb deze zojuist besteld:
GL.iNet GL-AR300M-Ext Mini Travel Router

Volgens mij kan deze wat ik wil. Hoewel ik daar niet 100% zeker van ben. Bovendien lijk ik ook mijn telefoon mac adres te kunnen clonen voor eventuele portal pagina's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-06 12:55
Die zou het moeten kunnen inderdaad.
Wij beheren ook een aantal Camping netwerken.
Echter als daar dus gasten komen die dit soort zaken gaan uitvoeren. Dan worden deze vriendelijk verzocht de apparatuur uit te schakelen.
Doen ze dat niet dan worden ze geblokkeerd op het netwerk.

Ik wil je dus enkel even waarschuwen ben er voorzichtig mee.
Het kan wel degelijk storingen veroorzaken op het netwerk voor andere gasten enz.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Kavaa schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:23:
Die zou het moeten kunnen inderdaad.
Wij beheren ook een aantal Camping netwerken.
Echter als daar dus gasten komen die dit soort zaken gaan uitvoeren. Dan worden deze vriendelijk verzocht de apparatuur uit te schakelen.
Doen ze dat niet dan worden ze geblokkeerd op het netwerk.

Ik wil je dus enkel even waarschuwen ben er voorzichtig mee.
Het kan wel degelijk storingen veroorzaken op het netwerk voor andere gasten enz.
Ok. Thanks voor de waarschuwing. Ik heb nog niet kunnen vinden dat tegen een policy ingaat. Dus ik ga het maar gewoon proberen. Als het niet mag of storingen veroorzaakt, dan gaat hij direct weer uit. Dan is het een leuk experiment geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
True, en dat mag natuurlijk.
Het is aan de camping eigenaren om het wel of niet toe te staan natuurlijk.

Bij de campings die wij beheren staat het voordat je verbinding maakt nog duidelijk vermeld. En bij afgifte van je code etc. Etc.

Maar he, elke camping is weer anders. Ik hoop voor jou dat het je lukt.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Kavaa schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:49:
Bij de campings die wij beheren staat het voordat je verbinding maakt nog duidelijk vermeld. En bij afgifte van je code etc. Etc.
Als dat zo is, dan houdt het ook op. Ben benieuwd. Anders gaat hij weer de kast in voor een andere gelegenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
[~Kavaa] schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:23:
Iedere netwerkeigenaar mag natuurlijk z’n eigen regels stellen, en daar heeft iedere gebruiker zich dus aan te houden.
Maar ik ben wel benieuwd waar dan de technische uitdaging zit volgens jou. Het helpt vaak ook bij de compliance als mensen begrijpen waarom iets niet mag. “Storingen” klinkt op dit forum wat algemeen. Gaat het je om een wildgroei aan accesspoints? Of krijg je een probleem in je LAN?

[ Voor 9% gewijzigd door Palo Alto op 26-07-2019 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Kavaa schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:23:
Dat zijn dan ook geen beste netwerken die jullie aanleggen.

Dat het er voor iedereen langzamer van wordt met een langzame verbinding naar de rest van het internet OK, en ik kan me voorstellen dat een campingeigenaar liever vaker toegangscodes verkoopt, het netwerk is tenslotte niet gratis. Ik kan me ook voorstellen dat gebruiker en eigenaar een ander idee hebben van redelijk datagebruik.

Ik kan me echter ook voorstellen dat de gast dan gewoon de volgende keer gewoon via 4G surft, of voor een andere camping kiest. Heeft de eigenaar helemaal geen inkomsten, niet voor de WiFi en niet voor een standplaats.

De apparaatjes van GL.iNet werken overigens perfect voor het doel dat @KopjeThee voor ogen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
Anoniem: 567735 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 01:47:
[...]

Dat zijn dan ook geen beste netwerken die jullie aanleggen.

Dat het er voor iedereen langzamer van wordt met een langzame verbinding naar de rest van het internet OK, en ik kan me voorstellen dat een campingeigenaar liever vaker toegangscodes verkoopt, het netwerk is tenslotte niet gratis. Ik kan me ook voorstellen dat gebruiker en eigenaar een ander idee hebben van redelijk datagebruik.

Ik kan me echter ook voorstellen dat de gast dan gewoon de volgende keer gewoon via 4G surft, of voor een andere camping kiest. Heeft de eigenaar helemaal geen inkomsten, niet voor de WiFi en niet voor een standplaats.

De apparaatjes van GL.iNet werken overigens perfect voor het doel dat @KopjeThee voor ogen heeft.
Het heeft niets met het bouwen van netwerken te maken. Als de gebruiker met z'n eigen router deze verkeerd instelt en ineens, DHCP diensten gaat doen over zijn WAN in plaats van LAN. Dan hebben andere gebruikers er natuurlijk last van.
Ook als de gebruiker op de zelfde channels gaat zitten als bestaande Access Points, dan krijg je natuurlijk ook negatieve ervaringen. En zo kun je er nog wel een aantal bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:13
Kavaa schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 07:40:
[...]

Het heeft niets met het bouwen van netwerken te maken. Als de gebruiker met z'n eigen router deze verkeerd instelt en ineens, DHCP diensten gaat doen over zijn WAN in plaats van LAN. Dan hebben andere gebruikers er natuurlijk last van.
Ook als de gebruiker op de zelfde channels gaat zitten als bestaande Access Points, dan krijg je natuurlijk ook negatieve ervaringen. En zo kun je er nog wel een aantal bedenken.
Met een beetje wifi apparatuur kun je prima rogue dhcp servers vanaf wifi clients blokkeren hoor :)
Overigens hebben die travel routertrjes vaak een goede antenne maar lokaal een zwak accesspoint voor de clients dat dit echt niet snel storingen op de band gaat veroorzaken.

Wat wel zo is is dat de travel routers vaak maar 1 radio hebben en dus hetzelfde kanaal gebruiken om te verbinden met het "camping wifi"als het opzetten van het eigen netwerk. Dat zou wel storing kunnen geven.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Dat heeft denk ik heel veel te maken met het bouwen van netwerken. Met name op het gebied van veiligheid. Alle clients op RFC1918 ranges die als gast zijn verbonden zou ik volledig isoleren, ongeacht of het een NAT router is of de PC van ome Henk.
Ook als de gebruiker op de zelfde channels gaat zitten als bestaande Access Points, dan krijg je natuurlijk ook negatieve ervaringen.
Dit lijkt mij een valide argument, ware het niet dat je wel de grenzen opzoekt die gangbaar zijn in het dagelijk verkeer; in een drukke woonwjjken speelt dit ook. Maar op een camping zit je wel erg dicht op elkaar natuurlijk.
En zo kun je er nog wel een aantal bedenken.
Niet cynisch bedoelt: graag!

Als de travel router niet mag omdat iemand misschien een server draait, lijkt me dat alleen al een goede reden om het netwerk te mijden. Als je weet waarom iets niet wordt toegestaan, is het makkelijker om een afweging te maken of je er wel gebruik van wilt maken. En als je er gebruik van maakt, hou je je aan de regels, dat spreekt voor zich.

[ Voor 4% gewijzigd door Palo Alto op 26-07-2019 10:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:04
Ik heb deze: pricewatch: TP-Link TL-WR902AC

Simpel en klein, voeding via USB en kan zowel een hotspot als ethernet verbinding delen. Erg tevreden over.

Gebruiken het inderdaad om 1 wifi code, die vaak schandalig duur is, te delen. Beetje internetten en Whatsapp, geen films of iets.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23-06 23:32
Een Samsung smartphone met Android 8.0 of hoger.
Ga naar Mobiele Hotspot en zet Wifi Sharing aan, je kunt je eigen SSID en wachtwoord instellen.
Er kunnen tot 10 devices verbinden.

(Edit: Let wel op, als je buiten het bereik van het Wi-Fi netwerk raakt wordt er automatisch overgeschakeld op mobiele data als deze ingeschakeld staat.)

[ Voor 30% gewijzigd door IThom op 26-07-2019 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 20:27

casemodder

--->

Kennis van me had vorig jaar de https://www.kommago.nl/en...ilboqkQcuymQaAsGhEALw_wcB megenomen en was er erg positief over. Doet portal inloggen is vanaf je mobiel in te stellen en maakt een eigen gescheiden wifinetwerk.

Zelf ga ik dit jaar met dit beest op pad https://www.wifishop.nl/e...spot-versterker/pid=62986

Doet ook openvpn naar mijn PFsense bak thuis, dus meteen "veilig" internet en kan zonder problemen op mijn server ;)

Ook kun je met de laatstgenoemde de zendsterkte van het "eigen" wifi netwerk regelen. Dit laatste vind ik belangrijk zodat ik geen hinder oid veroorzaak voor andere gasten.

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-06 21:58
[...]
Als de gebruiker met z'n eigen router deze verkeerd instelt en ineens, DHCP diensten gaat doen over zijn WAN in plaats van LAN. Dan hebben andere gebruikers er natuurlijk last van.
Daar heb je toch geen travel router voor nodig? Met één laptop kun je diezelfde storing ook prima veroorzaken. En één laptop mag wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:48
Ik heb de engenius easy hotspot extender (die van de openingspost) in de camper.

Voornaamste doel is om zwakke wifi signalen op te vangen en te versterken, maar achteraf gezien werkt dat niet goed (genoeg)

Wifi bandbreedte op de camping is over het algemeen om te janken, beter neem je een 4g mobile wifi ding met een prepaid simkaart erin.

Edit: het ding gaat goed overweg met inlog portals waar je codes moet invoeren. Na configureren van het netwerk lijkt hij zich te herstarten en kan je er gebruik van maken

[ Voor 20% gewijzigd door burnedhardware op 26-07-2019 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-05 13:19

Drunken_Bear

Pro Niksnut

KopjeThee schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 18:16:
Ik zou graag "een apparaat" meenemen waarmee ik voor mijn 2 telefoons en 2 tablets (don't ask)
Im still asking ;-)

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:46
KopjeThee schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:21:
[...]

Ik heb deze zojuist besteld:
GL.iNet GL-AR300M-Ext Mini Travel Router

Volgens mij kan deze wat ik wil. Hoewel ik daar niet 100% zeker van ben. Bovendien lijk ik ook mijn telefoon mac adres te kunnen clonen voor eventuele portal pagina's.
Werkt prima, heb er zelf deze https://www.gl-inet.com/products/gl-ar750/
Clonen van mac-adres is geen enkel probleem met captive portals, spreek uit ervaring.
Aantal radios is wel een beperking, het beste resultaat met meerdere devices haal je door te connecten op 2.4 en je ap opzetten op de 5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-06 12:16
Ik doe dit al jaren met een TL-WR810n. Draait ddwrt en heeft als startup script autoAP https://wiki.dd-wrt.com/wiki/index.php/Autoap

Ideaal in hotels. Script zoekt open wifi netwerken op en de login pagina is gewoon beschikbaar op het eerste device dat het internet op wilt. Daarna heeft het AP internet en alle andere clients ook.

Al eerder een discussie over zoiets gehad hier met al die non argumenten. Mijn idee is juist, eigenaren moeten juist blij zijn, met al mijn devices gebruik ik maar 1 IP en de mogelijke bandbreedte beperking :P

Alles is terug te redeneren naar 4

Pagina: 1