Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• palmie
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 29-07-2019
Ik ben componenten aan het uitzoeken om een desktop pc in elkaar te zetten. Qua processor twijfel ik tussen Intel Core i5-9600K en Intel Core i5-9600KF. Het voornaamste/enige verschil tussen beide is dat de 9600K Graphics ingebouwd heeft, terwijl de 9600KF dat niet heeft.
In mijn systeem komt sowieso een GPU/Videokaart, omdat er ook games op zullen gespeeld worden. Is er dan een reden om te gaan voor de 9600K of is dit gewoon weggegooid geld? Zie ik hier iets over het hoofd?

Beste antwoord (via palmie op 26-07-2019 10:16)

• Elmo_b
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 06-03 17:01
een betere vraag zou zijn... waarom een 9600k?

Voor hetzelfde geld heb je een 3600 die het wint in games en 6 threads meer heeft.
Of als je streamd en dergelijk tegelijkertijd dan zou je zelfs voor hetzelfde geld een 2700x kunnen overwegen.
Een 3700x is geen eerlijke vergelijking want die is een stuk duurder

Alle reacties

• pagani
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Het zal vast chiptechnisch nog verschil uitmaken, maar mocht je gpu een keer afsterven dan heb je zonder de interne gpu tijdelijk niets aan je pc.

Alienware M15 R2 OLED Review

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Elmo_b
een betere vraag zou zijn... waarom een 9600k?

Voor hetzelfde geld heb je een 3600 die het wint in games en 6 threads meer heeft.
Of als je streamd en dergelijk tegelijkertijd dan zou je zelfs voor hetzelfde geld een 2700x kunnen overwegen.
Een 3700x is geen eerlijke vergelijking want die is een stuk duurder

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 06-03 04:25

millman

6708Mhz @ -185c

Als je een gpu hebt met maar 1hdmi maar 2 HDMI schermen dan kan t ook handig zijn.. Verder deel ik de mening hierboven.. zelfs als Intel fan kan ik op dit moment zeker een 3600(x) aanraden.

[Voor 38% gewijzigd door millman op 25-07-2019 18:05]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 09:13
palmie schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 17:27:
Is er dan een reden om te gaan voor de 9600K of is dit gewoon weggegooid geld?
Weggegooid geld.
Zie ik hier iets over het hoofd?
Ja, Ryzen 5 3600!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

palmie schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 17:27:
Ik ben componenten aan het uitzoeken om een desktop pc in elkaar te zetten. Qua processor twijfel ik tussen Intel Core i5-9600K en Intel Core i5-9600KF. Het voornaamste/enige verschil tussen beide is dat de 9600K Graphics ingebouwd heeft, terwijl de 9600KF dat niet heeft.
In mijn systeem komt sowieso een GPU/Videokaart, omdat er ook games op zullen gespeeld worden. Is er dan een reden om te gaan voor de 9600K of is dit gewoon weggegooid geld? Zie ik hier iets over het hoofd?
Yep, je geeft niet aan waarvoor nodig dus kan een i5-9400F ook voldoen.

Gebruiker van het echte spul, dus zonder suiker

• Bart ®
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 09:39

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Geïntegreerde gpu is alleen zinvol als je even zonder dedicated gpu zit (door bijvoorbeeld defect).

We salute the rank, not the man.

• teun2408
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 03-02 20:43
Het kan soms handig zijn bijvoorbeeld bij het bouwen van je pc, zodat je niet de gpu aan hoeft te sluiten om te testen of alles werkt. Hetzelfde geld voor als er ooit problemen zijn met je pc, dan is het makkelijker te troubleshooten als je 1 component minder hoeft te testen. Maar dit zijn dus hele kleine voordelen en is waarschijnlijk niet het 40 euro prijs verschil waard.

Zoals al is aangegeven is de r5 3600 ook een zeer goede optie voor de prijs. Deze heeft en 2 cores extra, en heeft ook nog smt wat een totaal van 12 threads oplevert. Daarnaast heeft de 3600 ook een redelijk goede stock cooler, de 9600k heeft er uberhoud geen. Dus dat bespaart je nog een euro of 30 als je nog geen cooler hebt.

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 22:58

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik gebruik nog wel eens quick sync voor encoding. Ondanks dat dat met bijv nvemc nog iets(je) sneller kan vind ik de kwaliteit beter en gebruikt de cpu (igpu) aanzienlijk minder stroom dan mijn gpu (gtx1080ti).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• syberjunky
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 06-03 16:16
Beste lezers hij vraagt niet welke cpu hij moet nemen hij vraag wat de nut van een igpu is als je al een gpu heb.

• White Feather
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 06-03 12:00
syberjunky schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 18:26:
Beste lezers hij vraagt niet welke cpu hij moet nemen hij vraag wat de nut van een igpu is als je al een gpu heb.
Na bijna 20 jaar lidmaatschap van Tweakers, zou je toch moeten weten dat we ons hier nooit aan vraag=antwoord houden? :P

We kijken altijd verder dan onze neus lang is en geven veel extra (ongevraagde en goedbedoelde) adviezen.

Igpu is nuttig voor beeld zonder dgpu, Quick sync en dat is het wel. Maar converteren met behulp van Quick sync kun je ook met de Nvidia en AMD-varianten.

• syberjunky
Maar na 20 jaar heb ik ook geleerd dat iedereen zijn eigen keuzen maakt als het om een cpu gaat dat kan intel zijn of amd de keus is vrij om te kiezen.

• SG
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 25-02 19:34

SG

SG surft naar info hardewaren

De rekenkracht van computer is CpU igpu en dgpu het is dat Gross van de software in geval van aanwezige dgpu de igpu onbenut laat. Met gpgpu ongerelateerd aan gfx taken zou op zo "coprocessor" kunnen doen. En dus de igpu bij de CPU cores kunnen bij tellen. Als asymmetrische rekenkracht.

Een tweede G-kaart voor gpgpu taken en met PCI-e 4,0 ook hogebandwide van voeden van data en instructies zo ook resultaat terug koppelen. Is ook mooi meegenomen.

Jammer dat igpu vaak zo onder benut wordt.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• Elmo_b
syberjunky schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 20:00:
Maar na 20 jaar heb ik ook geleerd dat iedereen zijn eigen keuzen maakt als het om een cpu gaat dat kan intel zijn of amd de keus is vrij om te kiezen.
Je hebt helemaal gelijk.... mijn eerste reactie was inderdaad offtopic.
De reden dat ik een alternatief aangaf is omdat sommige mensen ( waaronder ikzelf) soms zichzelf helemaal blindstaren op 1 route, terwijl er een heel mooi alternatief is waar ik nog geen rekening mee had/heb gehouden.
En aangezien De topic starten aangaf bezig te zijn met het samenstellen van een nieuwe pc wilde ik een alternatief geven die misschien voor zijn doeleinden beter is tegen dezelfde of misschien zelfs goedkoper is.
Maar inderdaad dit was geen antwoord op zijn vraag.

• palmie
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 29-07-2019
Bedankt voor de leerrijke replies! Zeker ook bedankt voor de ryzen 5 3600 suggestie. Als Intel fanboy ben ik inderdaad helemaal blind voor andere opties. Deze ga ik zeker bekijken!
GoT stelt nooit teleur :)

• syberjunky
Amd is zeker een goed alternatief maar de keus is aan jezelf koop waar je happy bij voelt.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 08:13

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik ga eens lekker tegendraads antwoord geven op de vraag :+

Er zijn in deze situatie eigenlijk maar 2 situaties waarin het nuttig is een Intel IGP te hebben:

1. Als je GPU kaduuk is / bij troubleshooting
2. Als je Intel Quicksync nodig hebt - bijv. als je videobewerking doet of een Plex server draait.

Keep it cool 8)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 04-03 15:42
Het kan in stroomverbruik ook lichtelijk schelen, wanneer je wel een iGpu hebt in je cpu.
Onder lage loads schakelt de videokaart zichzelf uit en neemt de iGpu het over. De dedicated gpu werkt dan enkel als doorgeefluikje van het beeldsignaal.
Dit komt vaak voor in laptops, ben niet geheel zeker of dit ook bij desktops gebeurt.

Ik raad verder de 3600 ook aan, beest van een cpu :)

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

• White Feather
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 06-03 12:00
shadvet schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:16:
Dit komt vaak voor in laptops, ben niet geheel zeker of dit ook bij desktops gebeurt.
Gebeurt idd niet bij desktops.

Gelukkig niet, gezien de huidige werking op iig Intel laptops: frame wordt gegenereerd door de dgpu of igpu, wordt naar de framebuffer van de igpu gestuurd en dan naar het beeldscherm.
Aangezien Intel nog steeds op HDMI 1.4 zit, zou het betekenen dat je met een HDMI- uitgang niet hoger kunt dan 1440p@60hz.
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True