Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Cebrail
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 28-02-2023
Hallo allemaal,

Ik heb een gigabyte ultra durable moederbord met nummer GA-880GMA-UD2H daarbij heb ik een amd phenom 2 x4 955 processor waar ik voor een nieuwe koeler heb gehaald de dark rock 4 van be quit. Bij het verwijderen van de oude koeler moest ik het forceren omdat het zo was geplaats dat het helemaal over de hendel was en het was vast aan de processor en er was geen mogelijkheid om het te gebruiken, waarbij er 4 pinnetjes gebogen waren wat ik weer recht kon zetten.

Na de montage van de dark rock 4 is het zo dat mijn pc wel opstart maar de scherm pakt niks op het blijft maar zwart, het is ook zo dat er helemaal geen gepiep is dus heb ik een andere processor van amd phenom erop gezet op hoop dat het wel zou lukken maar helaas het geeft weer hetzelfde probleem aan dus het zou niet aan de processor moeten liggen.

Nu heb ik ook mijn voeding bekeken en zie dat het een 450w voeding is.
Nou is mijn vraag, zou het mogelijk zijn dat de voeding niet genoeg levert dat het bij hetzelfde probleem hangt of zou het toch kunnen zijn dat mijn moederbord stuk is.

Alvast bedankt.

Alle reacties

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:09
Ik gok eerder dat je het moederbord hebt gesloopt toen je de koeler eraf probeerde te halen. Ik gok dat je CPU nog vastgeklikt zat met het hendeltje terwijl je de koeler probeerde te verwijderen, hierbij heb je hem waarschijnlijk uit de socket getrokken en het moederbord gesloopt.

Maargoed dat is een aanname en meten is weten, probeer het dus uit te sluiten door te testen?

[ Voor 14% gewijzigd door Dracoz op 25-07-2019 18:31 ]

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:50
Cebrail schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 17:20:
Hallo allemaal,

Ik heb een gigabyte ultra durable moederbord met nummer GA-880GMA-UD2H daarbij heb ik een amd phenom 2 x4 955 processor waar ik voor een nieuwe koeler heb gehaald de dark rock 4 van be quit.
Waarom een koeler erop zetten die meer kost dan de rest van het systeem waard is.?
Bij het verwijderen van de oude koeler moest ik het forceren omdat het zo was geplaats dat het helemaal over de hendel was en het was vast aan de processor en er was geen mogelijkheid om het te gebruiken, waarbij er 4 pinnetjes gebogen waren wat ik weer recht kon zetten.
Kan zijn dat het socket beschadigd is.
Na de montage van de dark rock 4 is het zo dat mijn pc wel opstart maar de scherm pakt niks op het blijft maar zwart, het is ook zo dat er helemaal geen gepiep is dus heb ik een andere processor van amd phenom erop gezet op hoop dat het wel zou lukken maar helaas het geeft weer hetzelfde probleem aan dus het zou niet aan de processor moeten liggen.

Nu heb ik ook mijn voeding bekeken en zie dat het een 450w voeding is.
Nou is mijn vraag, zou het mogelijk zijn dat de voeding niet genoeg levert dat het bij hetzelfde probleem hangt of zou het toch kunnen zijn dat mijn moederbord stuk is.
Alle voedingskabels losgehaald van het moederbord voordat je ging knutselen?
Welk merk en type 450w voeding?
Zoals gezegd kan het socket beschadigd zijn.

• Cebrail
Dracoz schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 18:30:
Ik gok eerder dat je het moederbord hebt gesloopt toen je de koeler eraf probeerde te halen. Ik gok dat je CPU nog vastgeklikt zat met het hendeltje terwijl je de koeler probeerde te verwijderen, hierbij heb je hem waarschijnlijk uit de socket getrokken en het moederbord gesloopt.

Maargoed dat is een aanname en meten is weten, probeer het dus uit te sluiten door te testen?
Dat is goed mogelijk, want zoals je het zegt was de cpu nog vastgeklikt toen ik het eruit moest trekken. Hoe zou ik het kunnen meten, wat zou ik kunnen gebruiken?

• Cebrail
Uszka schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 18:31:
[...]

Waarom een koeler erop zetten die meer kost dan de rest van het systeem waard is.?

[...]

Kan zijn dat het socket beschadigd is.

[...]

Alle voedingskabels losgehaald van het moederbord voordat je ging knutselen?
Welk merk en type 450w voeding?
Zoals gezegd kan het socket beschadigd zijn.
Omdat ik binnenkort een pc zou laten bouwen en dacht dat ik alvast een goeie heb dat ik kon overbrengen, de oude kon echt niet meer want je hoorde het van de ene kamer tot aan de andere.

Mijn voeding is een power LC 6450 V2.2 en de kabels heb ik allemaal eruit gehaald.
Groot kans dat het toch de socket is zoals gezegd.

[ Voor 25% gewijzigd door Cebrail op 25-07-2019 18:59 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:50
Cebrail schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 18:57:
Mijn voeding is een power LC 6450 V2.2
Dat is een bom.
Groot kans dat het toch de socket is zoals gezegd.
Yep, dat wordt een ander moederbord al zou ik dat niet waard vinden met zulke oude hardware.
Voeding moet sws vervangen worden want die is voor geen enkel systeem te vertrouwen.

• Cebrail
Zal wel direkt overgaan met onderdelen kiezen en dan een nieuwe laten bouwen, bedankt voor jullie tijd en antwoord.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:58

HugoBoss1985

Xenotech

Voor de volgende keer kan je proberen om de koeler er met een draaiende beweging af te halen.

En inderdaad, die voeding is rotzooi.

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:09
Cebrail schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 18:47:
[...]

Dat is goed mogelijk, want zoals je het zegt was de cpu nog vastgeklikt toen ik het eruit moest trekken. Hoe zou ik het kunnen meten, wat zou ik kunnen gebruiken?
Een ander moederbord zou bijvoorbeeld een optie zijn. Zou zeker geen nieuwe kopen voor die processor.

Verder zoals iedereen ook vermeld als je gaat upgraden sowieso de voeding veranderen dat ding is troep en niet van deze tijd.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Pagina: 1