Toon posts:

Gaming PC ± €3000 excl. BTW.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• DrHopla
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 26-08-2019
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil de PC voornamelijk gebruiken voor gamen op ultra settings (GTA, WoW (classic), Fortnite, COD). Naast het gamen zal ik de PC ook gebruiken om thuis te werken (programmeren) en het testen van webapplicaties in verschillende browsers. Laatste twee hebben geen invloed op de keuzes (dit belast de PC zo weinig).

Daarnaast wil ik kijken hoe het streamen gaat, gewoon voor de lol, beetje uitvogelen en ermee spelen. Dit zal geen dagelijks ding worden, maar ben nieuwsgierig hoe het gaat. Dit systeem moet dus kunnen functioneren als gaming PC waarbij ik op de achtergrond stream. Mocht ik meer en frequenter gaan streamen dan zal ik een losse stream PC kopen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is rond de €3700,- Dit is inclusief monitor, toetsenbord en muismat.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik werk de laatste 13 jaar alleen met Apple en heb dit jaar een nieuwe externe muis gekocht (wetende dat ik een gaming PC ging bouwen), deze muis en een headset zijn de enige wat ik meeneem naar de nieuwe PC (muis: Logitech G PRO HERO Gaming, headset: HyperX Cloud Alpha).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb twee lijsten gemaakt, 1 met de PC build en 1 met de overige items.

PC Build:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-9900K Boxed€ 505,05€ 505,05
1MoederbordenAsus ROG Maximus XI Hero€ 287,05€ 287,05
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio€ 1.245,-€ 1.245,-
1BehuizingenNZXT H700 Wit€ 139,-€ 139,-
1WaterkoelingNZXT Kraken X72€ 194,89€ 194,89
1Geheugen internHyperX HX442C19PB3K2/16€ 234,15€ 234,15
1VoedingenCorsair HX750 V2€ 127,90€ 127,90
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 960GB€ 100,28€ 100,28
1Solid state drivesKingston KC2000 1TB€ 167,37€ 167,37
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.000,69

Overige:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MonitorenAcer Predator XB271HU (TN) Rood, Zwart€ 469,-€ 469,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Home NL 32/64bit, USB€ 125,01€ 125,01
1ToetsenbordenLogitech G Pro (Qwerty NL)€ 123,95€ 123,95
1MuismattenLogitech G640 Gaming€ 34,40€ 34,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 752,36

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor geheugen intern en ssd wil ik voor het merk Kingston gaan. Dit omdat ik Kingston onderdelen tegen wholesale prijzen kan kopen, maar als dit ten koste gaat van de prestatie dan wil ik uitwijken naar andere merken.

Ik ga niet gamen over WiFi daarom mijn keuze voor een moederbord zonder WiFi.

Omdat de NZXT H700 een 2,5" ssd slot heeft (in het zicht) kies ik in mijn opzet voor een zwarte Kingston A400 2,5" 960GB. Had het liefst een grotere / sneller ssd erin gehad, maar de serie Kingston UV500 SSD zijn helaas grijs.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals aangegeven bij 'Wat wil je doen met je nieuwe systeem?' wil ik tijdens het gamen een beetje spelen met het streamen van games. Ik loop zelf nog een beetje vast of ik een Game capture nodig heb, dit wil ik daarom later verder uitzoeken. Volgens mij kan ik ook de clips opslaan (beeld/geluid) via bijvoorbeeld Twitch.

Ik hecht geen bijzondere waarde aan RGB. Maar een zwart/wit uitstraling met NZXT Kraken X72 lichtje lijkt me wel mooi. Dit is ook de reden dat ik voor de NZXT H700 behuizing ga en niet voor de NZXT H700i.

Ga je overklokken?
Dit is wel iets wat ik later wil gaan onderzoeken. Daarom heb ik ook voor de NZXT Kraken X72 gekozen waarbij ik de fans later wil upgraden met 3 x Noctua NF-F12 industrialPPC-2000 PWM, 120mm

Wat verwacht je van ons?
Omdat ik al 13 jaar met Apple werk heb ik de laatste jaren weinig aandacht gegeven aan PC componenten. Ik heb de afgelopen twee maanden veel video reviews bekeken en proberen bij te lezen. Ik vind het nog erg lastig om goed te bepalen of de gekozen componenten goed op elkaar zijn afgestemd en of ik ergens een 'verkeerde' keuze maak die de prestatie negatief beïnvloed.

Ik twijfel bijvoorbeeld over het moederbord. Ik mijn lijst heb ik Asus ROG MAXIMUS XI HERO staan, maar is MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon ook voldoende? Wat is nu echt de winst bij het moederbord Asus ROG MAXIMUS XI HERO?

Ik vind het ook erg lastig om een goede monitor te kiezen, ik heb nu Acer Predator XB271HU in mijn lijstje. Ik wil stabiel gamen op 1440p met een goede fps. Misschien krom, maar ik wil nu nog geen €1000+ uitgeven voor een scherm. Misschien later wel.

Alle reacties

• RobbieB
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:22
De H710 heeft ook nog SSD slots aan de 'gesloten zijde' van de Case (2 stuks als het goed is). Het slot aan de voorkant hangt in een bracket die te verwijderen is. Ik zou zelf altijd performance over looks verkiezen.

• Rather21
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 12-11 13:24
Qua moederbord keuze zou ik juist voor de MSI gaan, die is goedkoper maar verder zo goed als identiek. Mocht je perse een ASUS BIOS willen dan kan het, maar als je daar niet letterlijk elke dag in zit te klooien dan zou ik het gewoon bij de MSI houden.

• SpeedQber
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 27-11 11:31
Wat is COT? Heb je echt een 2080Ti nodig voor GTA5 1440p144? WoW en Fortnight zijn niet zo zwaar op de GPU.
De prijzen in de Pricewatch zijn inclusief BTW, het is handig als je je budget daarop aanpast. Ook al is er weinig verschil tussen een PC van 3000 en 3500 euro.

• eL_Jay
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 27-11 12:06
*knip* dit mag je bewaren voor de HK :+

[Voor 82% gewijzigd door br00ky op 25-07-2019 19:39]

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Waterkoeling koelt niet per definitie beter dan luchtkoeling, zeker met all in one setjes is dat zeker niet meer het geval en vormt het water eerder een risico voor de PC dan dat je het gebruikt voor de koeling.

Ik zag hierover ooit een artikel op internet, ik weet alleen niet meer waar, ik dacht een video van Linus Tech Tips, maar niet zeker meer.

• DrHopla
SpeedQber schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 17:12:
Wat is COT? Heb je echt een 2080Ti nodig voor GTA5 1440p144? WoW en Fortnight zijn niet zo zwaar op de GPU.
De prijzen in de Pricewatch zijn inclusief BTW, het is handig als je je budget daarop aanpast. Ook al is er weinig verschil tussen een PC van 3000 en 3500 euro.
Oeps... Ik bedoelde COD (call of duty).

Je hebt gelijk, ik heb de prijs in de post aangepast naar €3.700,- (incl.btw).

Ik denk dat de 2080Ti nu misschien een beetje overkill is, maar als ik later een andere monitor (hogere resolution) koop dan heb ik daar wel weer profijt.

• DrHopla
RobbieB schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:30:
De H710 heeft ook nog SSD slots aan de 'gesloten zijde' van de Case (2 stuks als het goed is). Het slot aan de voorkant hangt in een bracket die te verwijderen is. Ik zou zelf altijd performance over looks verkiezen.
Nu ik mijn eigen reden terug lees en 'normaal' nadenk heb je zeker een goed punt. Ik skip de SSD aan de voorkant voor een snellere betere versie aan de achterkant. Ik zal straks reageren met mijn nieuwe SSD.

De H700 heeft zelfs 7x 2.5", 3x 3.5" slots.

Edit: ik zie dat ik H710 heb geschreven, dit moet de kast H700 zijn.

[Voor 10% gewijzigd door DrHopla op 25-07-2019 18:57. Reden: k zie dat ik H710 heb geschreven, dit moet de kast H700 zijn.]

• DrHopla
Rather21 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 17:00:
Qua moederbord keuze zou ik juist voor de MSI gaan, die is goedkoper maar verder zo goed als identiek. Mocht je perse een ASUS BIOS willen dan kan het, maar als je daar niet letterlijk elke dag in zit te klooien dan zou ik het gewoon bij de MSI houden.
Bedankt! Je hebt mijn voorgevoel bevestigd en ik zal daarom ook voor MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon moederbod gaan.

• DrHopla
CH4OS schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 17:21:
Waterkoeling koelt niet per definitie beter dan luchtkoeling, zeker met all in one setjes is dat zeker niet meer het geval en vormt het water eerder een risico voor de PC dan dat je het gebruikt voor de koeling.

Ik zag hierover ooit een artikel op internet, ik weet alleen niet meer waar, ik dacht een video van Linus Tech Tips, maar niet zeker meer.
Thanks voor de tip Ch4os, ik heb de video gevonden Why you shouldn't water cool your PC. In hun video kwam Noctua NH-U12A als beste eruit, zowel voor cooling als geluid.

Iemand anders hier praktijk ervaring mee?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

DrHopla schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 18:46:
Thanks voor de tip Ch4os, ik heb de video gevonden Why you shouldn't water cool your PC. In hun video kwam Noctua NH-U12A als beste eruit, zowel voor cooling als geluid.

Iemand anders hier praktijk ervaring mee?
Voordeel is wel dat die Noctua de helft goedkoper is dan een all in one waterkoelingssetje.

• SpeedQber
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 27-11 11:31
Je kan meerdere quotes in 1 post zetten, dat is beter dan meerdere keren achter elkaar posten.
Deze review is alweer ruim een half jaar oud, maar vast nog relevant:
https://nl.hardware.info/...erkoelers-voor-elk-budget
Op welke termijn denk je een nieuwe monitor te kopen? Het is meestal zo dat je beter 2x een midrange GPU kan kopen dan 1x een highrange en die langer gebruiken.

• DrHopla
SpeedQber schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 20:03:
Je kan meerdere quotes in 1 post zetten, dat is beter dan meerdere keren achter elkaar posten.
Deze review is alweer ruim een half jaar oud, maar vast nog relevant:
https://nl.hardware.info/...erkoelers-voor-elk-budget
Op welke termijn denk je een nieuwe monitor te kopen? Het is meestal zo dat je beter 2x een midrange GPU kan kopen dan 1x een highrange en die langer gebruiken.
Bedankt voor je tip voor quotes. Is inderdaad netter om het te verzamelen. Zal ik in het vervolg doen.

Ik twijfel om nu meteen een betere monitor te kopen (weet alleen niet welke?) of anders begin januari.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

An sich als je hier en daar bespaart, heb je zo een paar honderd euro bespaard en kun je direct een goede monitor erbij aanschaffen.

Een i9 9900k is eigenlijk wat overkill als je alleen gaat gamen. Hyperthreading hebben games nooit goed gebruikt (en dat is het enige verschil tov de i7 9700k) en 8 cores ook (nog) niet, dus een i7 9700k lijkt mij ruim voldoende en die is 100 euro goedkoper; pricewatch: Intel Core i7-9700K Boxed.

Qua koeling kun je de Noctua pakken, bespaar je ook ruwweg 200 euro mee (en niets qua koeling prestaties) en zo heb je al 300 euro bespaart en je levert amper in op performance in-game.

EDIT:
Sterker nog, met een i7 9700K heb je in Battlefield V in elk geval meer performance!
YouTube: i7 9700k OC vs i9 9900k OC Test in 10 Games In Shadow of the Tombraider wint de i9 9900k dan weer dik, maar over het algemeen scheelt het een paar fps (5 maximaal). Is dat voor die specifieke gevallen jou inderdaad die 100 euro waard? ;) GTA V is ook weer in het voordeel van de i7 9700k... ;)

[Voor 30% gewijzigd door CH4OS op 28-07-2019 22:18]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zipje_en_zopje
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 26-11 12:53
Ik denk ook dat zowel je GPU en CPU totale overkill zijn voor de spellen die je speelt.

Als het enkel te doen is om voor de toekomst zeker te zijn, zou je ook kunnen overwegen om een simpele setup te nemen en binnen een jaar, als je een monitor erbij neemt, te upgraden naar wat dan hot is. Dan ben je "nog meer" future proof. Of zelfs nu gewoon een 2070 Super of een gewone 2080 nemen, dat scheelt ook al in prijs en je zult er ook wel een tijdje veilig mee zitten. Of zelfs een 2080 Super, die dingen kun je overclocken richting de 2080 Ti.

Soit, heb je ook gedacht aan een NZXT Z390 moederbord? Of de H700i kast voor een beetje meer? Hun Z390 is er ook in het wit voor een perfecte combinatie met de H7 serie, plus dan kun je zowel de H700i, de Z390 als de Kraken aansturen met de NZXT Cam software.

Of je kunt wachten tot de H710 / H710i binnen is, een van de volgende weken. Zelfde als de H700 / H700i maar met gemoderniseerde front-aansluitingen en (voor de i exemplaren) vernieuwde fancontroller. Wel achter mij aanschuiven!
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee