Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwarcher
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 13-03 16:49
Goedemiddag

Mijn eerste post op Tweakers!
Over een paar weken ga ik een cruise maken vanuit Marseille. Nu hebben cruiseschepen tegenwoordig op zee een eigen GSM/Data netwerkje dat via een satellietverbinding werkt.

Echter, alle havens zitten netjes in het EU gebied, maar het cruiseschip zit buiten de roamingovereenkomst.

Heeft iemand een slim idee hoe hiermee om te gaan? Aan boord data uitzetten gaan we geheid een keer vergeten natuurlijk......

Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Soggney

Zeekomkommer

(Data)Roaming toestaan uitschakelen?

Maar als je geen internet hebt, waarom dan niet ineens je mobiel in de kajuit laten liggen volledig uitgeschakeld. Sorry, maar aan boord zie ik niet echt een reden om bereikbaar te zijn voor wiedanook behalve medereizigers.

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Telefoon uit en genieten van de reis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-05 14:28
Een juist abbo afsluiten zodat je niet extra kosten maakt.

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:44
Je kan roaming buiten de EU gewoon laten uitschakelen door je provider, dan krijg je gewoon geen netwerk als het netwerk niet binnen de EU valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-04 14:24
Als je de kennis ervan hebt kan je de APN instellingen zodanig instellen dat je data "niet werkt" op de cruise (omdat je verkeerde instellingen hebt voor die specifieke verbinding).
Dit doe je door je APN in te stellen op de configuratie van de zendmasten die op het vasteland staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
cwarcher schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:42:
Goedemiddag

Mijn eerste post op Tweakers!
Over een paar weken ga ik een cruise maken vanuit Marseille. Nu hebben cruiseschepen tegenwoordig op zee een eigen GSM/Data netwerkje dat via een satellietverbinding werkt.

Echter, alle havens zitten netjes in het EU gebied, maar het cruiseschip zit buiten de roamingovereenkomst.

Heeft iemand een slim idee hoe hiermee om te gaan? Aan boord data uitzetten gaan we geheid een keer vergeten natuurlijk......

Thanks!
Duidelijk in zijn, in de gaten houden ...
Waarom moeilijke technische oplossingen bedenken als desnoods simkaart eruit halen het makkelijkste kan zijn ?
Is er Wifi aan boord, kan je die gewoon gebruiken.
Anders inderdaad zorgen dat je alle roaming uit hebt staan, ook Europa
(anders handmatig provider kiezen bv )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
cwarcher schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:42:
Nu hebben cruiseschepen tegenwoordig op zee een eigen GSM/Data netwerkje dat via een satellietverbinding werkt.
Lekker goedkoop ook :+
https://www.metronieuws.n...-van-12000-euro-na-cruise

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwarcher
Soggney schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:48:
(Data)Roaming toestaan uitschakelen?

Maar als je geen internet hebt, waarom dan niet ineens je mobiel in de kajuit laten liggen volledig uitgeschakeld. Sorry, maar aan boord zie ik niet echt een reden om bereikbaar te zijn voor wiedanook behalve medereizigers.
nee, aan boord niet, maar zodra je van boord af bent (en dat is dagelijks) is het toch wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwarcher
FreshMaker schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:57:
[...]

Duidelijk in zijn, in de gaten houden ...
Waarom moeilijke technische oplossingen bedenken als desnoods simkaart eruit halen het makkelijkste kan zijn ?
Is er Wifi aan boord, kan je die gewoon gebruiken.
Anders inderdaad zorgen dat je alle roaming uit hebt staan, ook Europa
(anders handmatig provider kiezen bv )
Dat handmatig provider kiezen zie ik dus in Android 9 niet echt terug, in oudere versies was automatisch iets wat je aan en uit kon zetten. Nu zie ik wel de optie om automatisch of handmatig te kiezen, maar zie nergens een bewijs dat ie na handmatig kiezen ook echt op handmatig blijft staan. Als dat inderdaad zo is dan is dat hetgeen ik zoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwarcher
MicGlou schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:53:
Je kan roaming buiten de EU gewoon laten uitschakelen door je provider, dan krijg je gewoon geen netwerk als het netwerk niet binnen de EU valt.
wordt dat zonder morren gedaan? Is immers een van de weinige goede verdienmodellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-04 22:21
cwarcher schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:55:
[...]

wordt dat zonder morren gedaan? Is immers een van de weinige goede verdienmodellen
Heb ik gewoon in mn tele2 app staan, kun je met 1 klik data buiten eu uitzetten.. andere providers doen hier ook niet moeilijk over, althans zo hoort dat niet;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
cwarcher schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:54:
[...]

Dat handmatig provider kiezen zie ik dus in Android 9 niet echt terug, in oudere versies was automatisch iets wat je aan en uit kon zetten. Nu zie ik wel de optie om automatisch of handmatig te kiezen, maar zie nergens een bewijs dat ie na handmatig kiezen ook echt op handmatig blijft staan. Als dat inderdaad zo is dan is dat hetgeen ik zoek
Geen ervaring met Android9, maar als je handmatig op provider KPN zet, blijft hij zoeken naar KPN
Kan dan ook zomaar zijn dat je wat meer accuverbruik hebt

Ik zou het iig de eerste dagen even bijhouden, maar vooral de switch roaming daadwerkelijk aan en uitzetten bij gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwarcher
FreshMaker schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:40:
[...]

Geen ervaring met Android9, maar als je handmatig op provider KPN zet, blijft hij zoeken naar KPN
Kan dan ook zomaar zijn dat je wat meer accuverbruik hebt

Ik zou het iig de eerste dagen even bijhouden, maar vooral de switch roaming daadwerkelijk aan en uitzetten bij gebruik
Ah top idee, ik zal op 1 van de Android 9 toestellen KPN handmatig selecteren en kijken of verbinding bij inrijden Belgie verloren gaat. Mijn reserve toestel (Nexus 5X) draait Android 8 en daar zit nog gewoon de switch 'Netwerk automatisch selecteren aan/uit' op, dus het vage is pas bij Android 9 geintroduceerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blinkiej
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2024
cwarcher schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:51:
[...]

nee, aan boord niet, maar zodra je van boord af bent (en dat is dagelijks) is het toch wel handig.
Waarom dan niet gewoon Mobiel Internet aanzetten zodra je het nodig hebt en de rest van de tijd uitzetten.. Scheelt je ook weer in batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:44

Jrz

––––––––––––

Juiste netwerk kiezen ipv automatisch

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwarcher
Blinkiej schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 09:54:
[...]

Waarom dan niet gewoon Mobiel Internet aanzetten zodra je het nodig hebt en de rest van de tijd uitzetten.. Scheelt je ook weer in batterij.
Is op zich ook een idee, maar dan schakel je de human error factor niet uit, mijn vrouw zie ik dat nog eerder vergeten dan kinderen :P

En ook bellen kan een issue zijn, als je aan netwerk schip hangt en je wordt gebeld dan betaal je al fors voor een voicemailboodschap ontvangen vermoed ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Dan zet je data toch alleen aan als je het even nodig bent en daarna meteen weer uit, dus waarom moeten er altijd exotische oplossingen bedacht worden voor iets wat eigenlijk geen probleem is.

Het is toch vakantie dus waarom wil je alsnog aan het "werk" gaan, is het dringend dan bellen ze wel.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwarcher
Jrz schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 09:57:
Juiste netwerk kiezen ipv automatisch
Dat gaat het vermoedelijk ook worden, lijkt me het meest veilige. Heb provider (Simyo) ook aangeschreven of dit niet gewoon standaard uit te zetten is bij hun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwarcher
mr_evil08 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:03:
Dan zet je data toch alleen aan als je het even nodig bent en daarna meteen weer uit, dus waarom moeten er altijd exotische oplossingen bedacht worden voor iets wat eigenlijk geen probleem is.

Het is toch vakantie dus waarom wil je alsnog aan het "werk" gaan, is het dringend dan bellen ze wel.
Het gaat niet specifiek om "werk" maar ook om kinderen/vrouw die aan wal Whatsapp willen kunnen gebruiken maar daar financieel niet voor gestraft willen worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Wees ook gerust dat je max 50€ het schip in kan gaan

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwarcher
Jrz schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:11:
Wees ook gerust dat je max 50€ het schip in kan gaan
hoezo? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Ik dacht 50, maar blijkbaar in de 60. Dat is wettelijk vastgelegd sinds een tijdje

Roamingkosten buiten de EU
Voor roamen buiten de Europese Unie betaal je een buitenlandtarief. De kosten hiervoor lopen uiteen per provider en per land. Voor internetten buiten de EU geldt een datalimiet van € 60,50. Om verder te internetten moet je het limiet handmatig uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:36
Providers dienen bij 50 euro (ex btw) buiten de (data)bundel de dataverbinding te blokkeren en aan de klant te vragen of hij/zij de blokkade wil opheffen. Daar krijg je dus vanzelf SMSjes over. Het kan ook zijn dat jij andere afspraken heb met de provider, maar dit is de standaard.
Jrz schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:32:
[...]
Ik dacht 50, maar blijkbaar in de 60. Dat is wettelijk vastgelegd sinds een tijdje
Het is 50 euro, maar wel ex BTW. Met BTW is dat dan 60,50 euro.

[ Voor 24% gewijzigd door Groentjuh op 26-07-2019 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwarcher
Jrz schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:32:
[...]

Roamingkosten buiten de EU
Voor roamen buiten de Europese Unie betaal je een buitenlandtarief. De kosten hiervoor lopen uiteen per provider en per land. Voor internetten buiten de EU geldt een datalimiet van € 60,50. Om verder te internetten moet je het limiet handmatig uitschakelen.
Ah mooi zo, da's een mooi laatste vangnet als het toch fout gaat.

Simyo biedt geen optie aan om Roamen buiten EU uit te zetten, jammer wel.

Maar Helpdesk adviseert toch ook je netwerk vast te zetten om overschakelen naar schip te voorkomen.
Pagina: 1