Afkitten naden tussen hoge plinten? (met foto)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-05 08:53
Onlangs is bij ons een nieuwe vloer geplaatst en zijn hoge plinten gemonteerd (7cm). In principe netjes gedaan. Er zijn her en der zijn er toch nog wat plaatsen waar ze niet helemaal mooi aansluiten tegen elkaar en de muur, maar dit heeft te maken met scheefstand muur en vloer. De plintplanken zijn echter stukken van 2 meter. Tussen de plintendelen zit dus op diverse plekken in het zicht een naad/kier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WNOYHWDsh78oZqxVZEQTDu7S/full.jpg

De naden tussen de muur/plint/vloer werken wij af met Acrylaatkit en schilderen dit over. Ik kon echter niets vinden over het afkitten/wegwerken van de naden tussen de verschillende plintendelen zelf. Wat zou een goede oplossing kunnen zijn om deze netjes weg te werken? Plamuur? Ook Acrylaatkit en overschilderen? Iets anders? Dank :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4OCAPuqpxFefa3uunNWHpVlu/full.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delusion
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:21
Met plamuur heb je een grote kans dat dit gaat scheuren i.v.m werking. Zelf zou ik inderdaad acrylaat kit gebruiken en vervolgens overschilderen. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Je kunt het proberen weg te moffelen maar 2 delen die gelijk aan elkaar liggen zullen altijd door de werking van de materialen kieren vertonen.(eerder of later) Onzichtbaar wegwerken is onmogelijk, met plamuur zal je elk jaar weer barsten krijgen en de naden zijn eigenlijk te dun om met acrylaatkit voldoende te vullen waardoor het ook altijd zichtbaar blijft.

Plinten in een langere uitvoering zou (achteraf) de oplossing zijn geweest of de naad met opzet wat ruimer houden, de uiteinden klein schuin randje schaven/schuren en dan opvullen met acrylaatkit. Dan blijf je wel zien dat er een naad is maar deze zal dan wel netjes gevuld zijn en blijven.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:18

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ik zou er niets aan doen, na een week valt het niet meer op. 95% van de mensen heeft het zo. Ooit aan geërgerd als je bij de buren/vrienden/familie over de vloer bent?

Cunning linguist.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-05 10:33

Tjark

DON'T PANIC

Idealiter had je de plinten niet kops recht tegen elkaar gezet, maar er een hoek 45/30 graden op gezet zodat de naad beter aan te sluiten is. Maar goed, nu zou ik 'm gewoon netjes met acrylaatkit vullen. Evt acrylaatkit op kleur als je bv ral9010 kleur plinten hebt, scheelt verven.

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:27
Tjark schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:16:
Idealiter had je de plinten niet kops recht tegen elkaar gezet, maar er een hoek 45/30 graden op gezet zodat de naad beter aan te sluiten is. Maar goed, nu zou ik 'm gewoon netjes met acrylaatkit vullen. Evt acrylaatkit op kleur als je bv ral9010 kleur plinten hebt, scheelt verven.
Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@TomG88 Beter was gelijk kit(ten) met montage, en anders schuin afzagen(zgn overlap)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perseus
Lering voor de volgende keer dus, meteen bij montage laten afkitten en/of goed afzagen. Bedankt voor het advies i.i.g., ik ga morgen met een kitspuit aan de slag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08-05 08:39
Heb je die plinten zelf geplaatst of laten plaatsen? Zoals al aangegeven had dit eigenlijk in verstek gemoeten. Als je ze hebt laten plaatsen zou ik dit toch even melden aan de plaatser.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-05 11:10
Bij een parket/laminaatboer zei één van de medewerkers dat afkitten juist niet moet doen?
Zou gaan verkleuren over de tijd? Maar lijkt mij toch redelijk standaard? Afkitten en schilderen?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perseus
mathias82 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:53:
Heb je die plinten zelf geplaatst of laten plaatsen? Zoals al aangegeven had dit eigenlijk in verstek gemoeten. Als je ze hebt laten plaatsen zou ik dit toch even melden aan de plaatser.
Plinten zijn geplaatst door de vloerenman. Kitten zat niet bij de opdracht en zal ik zelf moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-04 12:40
Jammer dat hij ze niet in verstek heeft gezaagd vallen ze netter in elkaar en heb je minimale naad

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mathias82
TomG88 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 17:21:
[...]

Plinten zijn geplaatst door de vloerenman. Kitten zat niet bij de opdracht en zal ik zelf moeten doen.
Kitten is ook niet nodig als je ze in verstek zet. Een vakman zou dit toch moeten weten (en doen)...

Zo dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/k4j0weGH11vaS0lGAhEspVAm/thumb.jpg

Hoe zijn de hoeken en de eindstukken afgewerkt?

[ Voor 25% gewijzigd door mathias82 op 25-07-2019 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. R.
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 27-02 21:09
Super topic! Vorige week ook een nieuwe vloer, pvc, laten leggen. Plinten besteld bij Plinten stunter, zag ze eerst bij Plintenfabriek, maar het scheelt €2,5 / meter als je voor afgelakte gaat.

Dus de tip is in verstek tegen elkaar als naad? Geen kit dan meer er tussen?

En hoe doe je een eindstuk maken?

BTW ik heb deze besteld 15x90

https://www.plintenstunter.nl/img/modellen/201-106-1.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Mr. R. op 25-07-2019 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08-05 19:20
Toevallig niet lang geleden gedaan. Acrylaatkit, natte vinger er overheen en eventueel overschilderen. Prima zelf te doen en bevredigend resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unkie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-05 10:06
Volgens mij hebben wij het destijds met lakplamuur de naad dicht gemaakt, vervolgens geschuurd en zelf afgelakt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
Mr. R. schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 23:17:

En hoe doe je een eindstuk maken?
eindstuk maak je dus ook door in verstek te zagen, echter krijg je dus lang stuk en een heel kort stukje ter dikte van de plint zelf.
dit dusAfbeeldingslocatie: https://cdn.plintenfabriek.nl/modelimages/image/0b1f0eb4-e16a-4654-9b7f-f7454ae09754/mdf_rechts_3.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Frogy op 26-07-2019 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:39
acrylkit moet je altijd schilderen anders kan dat inderdaad gaan verkleuren. Anti-crack van den brave wordt vaak aangeraden.
Heb je geen zin om te schilderen kit dan af met glaskit. Dit is gewoon in 9010 te koop en verkleurt niet maar is wel overschilderbaar mocht je na een paar jaar toch zin hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Laatst online: 07-05 09:52
TomG88 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 13:26:

De naden tussen de muur/plint/vloer werken wij af met Acrylaatkit en schilderen dit over.

[Afbeelding]
Je kan die naad ook wegwerken met vensterkit. Hoef je het niet de schilderen.

https://www.dehoutboer.co...rkit-wit-ivana-310ml.html

*edit* @bazzzzzz was sneller :P

[ Voor 4% gewijzigd door JL-IP(!) op 26-07-2019 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. R.
Frogy schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 08:46:
[...]

eindstuk maak je dus ook door in verstek te zagen, echter krijg je dus lang stuk en een heel kort stukje ter dikte van de plint zelf.
dit dus[Afbeelding]
Aaaaah.....nu snap ik hem de eindkant is eigenlijk de achterkant van de plint waar hij vanaf komt.....maar dat gaat bij die van mij niet werken, dat wordt zelf aflakken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
Mr. R. schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 09:21:
[...]

Aaaaah.....nu snap ik hem de eindkant is eigenlijk de achterkant van de plint waar hij vanaf komt.....maar dat gaat bij die van mij niet werken, dat wordt zelf aflakken denk ik.
Nee, niet het stukje wat er afkomt, dan zou idd tegen een achterkant aan kijken en als je een holle plint hebt werkt dat niet..

Je moet dus een "nieuw" stukje in verstek zagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. R.
Frogy schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 09:29:
[...]

Nee, niet het stukje wat er afkomt, dan zou idd tegen een achterkant aan kijken en als je een holle plint hebt werkt dat niet..

Ooooo.....zooooo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Frogy schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 09:29:
[...]

Nu volg ik niet meer. Het klopt toch wat @Mr. R. zegt? Ik denk dat jullie hetzelfde bedoelen maar het anders verwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-05 19:46
mathias82 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:09:
[...]

Nu volg ik niet meer. Het klopt toch wat @Mr. R. zegt? Ik denk dat jullie hetzelfde bedoelen maar het anders verwoorden.
Nee want dan klopt je facet niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
A4-tje schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:46:
[...]

Nee want dan klopt je facet niet.
Stel je plint is 50cm te lang. Je zaagt die 50cm eraf in verstek, dan zaag je het uiteinde van die 50cm overschot er ook af in verstek en je plaatst dit stukje tegen de plint. Dan ben je er toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-05 19:46
mathias82 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:48:
[...]

Stel je plint is 50cm te lang. Je zaagt die 50cm eraf in verstek, dan zaag je het uiteinde van die 50cm overschot er ook af in verstek en je plaatst dit stukje tegen de plint. Dan ben je er toch?
Dat kan ook maar hangt er vanaf hoe je uitkomt met het einde van je plint. Je moet dan ook extra zagen maar goed, alles voor een mooi huis.
Verder heb ik zulke eindes niet nodig en zullen er maar weinig zijn die het zo midden op een muur laten eindigen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
A4-tje schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:52:
[...]

Dat kan ook maar hangt er vanaf hoe je uitkomt met het einde van je plint. Je moet dan ook extra zagen maar goed, alles voor een mooi huis.
Verder heb ik zulke eindes niet nodig en zullen er maar weinig zijn die het zo midden op een muur laten eindigen lijkt me.
lol nee midden op een muur ga je normaal gezien niet ineens stoppen met je plint. Maar aan een deuropening bijvoorbeeld wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Bart ® schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:14:
Ik zou er niets aan doen, na een week valt het niet meer op. 95% van de mensen heeft het zo. Ooit aan geërgerd als je bij de buren/vrienden/familie over de vloer bent?
Nou, ik erger me nooit ergens aan bij anderen thuis maar bij mezelf aan de kleinste details.... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:18

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

thejoker80 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 15:47:
[...]

Nou, ik erger me nooit ergens aan bij anderen thuis maar bij mezelf aan de kleinste details.... :|
Ja dat herken ik wel. Maar dat gaat mij dan meer om bijvoorbeeld scheve dingen. Een naad tussen plinten krijg je gewoon nooit 100% onzichtbaar, dus dan maak ik me er ook niet druk om. Enige wat ik deed toen ik voor het laatst de plinten moest leggen, was zorgen dat zoveel mogelijk naden strategisch geplaatst waren, dus onder banken en achter kasten en zo.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. R.
Je kan natuurlijk ook zo zagen dat je zoveel mogelijk uitkomt met de lengtes met de eindstukken.

Maaruh nu vraag ik mij af of ik aan de plinten die ik heb gekocht, wel eindstukken aan vast zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. R.
Wat een #€@&+)(!! Werk. Mooie plinten en scheve muren. Allemaal kieren van boven af gezien. Nu wil ik die dicht kitten de plinten zijn RAL 9016.

Welke kit kan ik het beste gebruiken, liefst in dezelfde kleur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogy
Acrylaatkit (evt overschilderbaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Mr. R. schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:20:
Wat een #€@&+)(!! Werk. Mooie plinten en scheve muren. Allemaal kieren van boven af gezien.
Bekend gevoel hehe. Had een muur waar ik de plint moest gaan uitfrezen, omdat er een bult van een bobbel in de muur zat vanwege een leiding van een wasbak aan de andere kant... Daar was mooi omheen gestuct, maar zag ik pas toen ik de plint ertegen wilde zetten 7(8)7 |:(

Sterkte!

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. R.
Echt een domper.

Is er acrilaat kit in kleur??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:43
Mr. R. schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 17:14:
Echt een domper.

Is er acrilaat kit in kleur??
Acrylaatkit vergeeld maar het is er wel op kleur (Google). Het beste is gewoon om plinten gegrond te plaatsen, afkitten en dan aflakken maar ja, dat is een hoop extra werk.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. R.
IceM schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 18:20:
[...]

Acrylaatkit vergeeld maar het is er wel op kleur (Google). Het beste is gewoon om plinten gegrond te plaatsen, afkitten en dan aflakken maar ja, dat is een hoop extra werk.
Ik kon het niet vinden, alleen siliconenkit in kleur. Heb je voor mij een linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-05 08:23
Er is ook acrylaatkit die niet vergeeld, maar ze zitten alleen nog maar in de grondverf toch? Dan gewoon wit en overschilderbaar pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceM
Mr. R. schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 19:00:
[...]

Ik kon het niet vinden, alleen siliconenkit in kleur. Heb je voor mij een linkje?
Ik heb niet goed gelezen, ik dacht dat je ral9010 had wat een veelvoorkomende wit-tint is. In ral 9016 kan ik het ook niet vinden.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. R.
IceM schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 19:04:
[...]

Ik heb niet goed gelezen, ik dacht dat je ral9010 had wat een veelvoorkomende wit-tint is. In ral 9016 kan ik het ook niet vinden.
Bedankt voor het zoeken! Dan maar 9010... En met een penseeltje verven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. R.
sorted.bits schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 19:03:
Er is ook acrylaatkit die niet vergeeld, maar ze zitten alleen nog maar in de grondverf toch? Dan gewoon wit en overschilderbaar pakken.
Zijn afgelakt besteld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
Mr. R. schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 19:10:
[...]

Bedankt voor het zoeken! Dan maar 9010... En met een penseeltje verven...
Ral 9010 is veel geler dan Ral 9016 dus dan zou ik zelf kiezen voor gewoon witte acrylaatkit (den braven anti-crack) en 1x aflakken wanneer het nodig is (het valt best mee hoeveel werk dat is).

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. R.
IceM schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 19:50:
[...]

Ral 9010 is veel geler dan Ral 9016 dus dan zou ik zelf kiezen voor gewoon witte acrylaatkit (den braven anti-crack) en 1x aflakken wanneer het nodig is (het valt best mee hoeveel werk dat is).
Thnx....maar ik ga voor glas kit.
Pagina: 1