Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Upgrade huidige pc of (grotendeels) nieuwbouw?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het belangrijkste voor mij is dat ik PUBG kan spelen op 1080p high settings met een average van 60 fps of hoger. Andere spellen die ik speel (zoals league of legends) zijn al prima te spelen met de huidige setup. Bij PUBG merk ik echter gewoon dat mijn huidige CPU (de i5-6400) niet toereikend is. De gedachte was bij het assembleren bij deze PC dat ik in de toekomst de GPU zou vervangen en nog even verder kon met de i5-6400 maar dit valt erg tegen.

Afgelopen jaar is mijn harde schijf gecrasht (de 1tb hdd seagate barracuda). Toen deze vervangen moest worden heb ik meteen besloten om er maar een ssd in te zetten (de samsung QVO). En aangezien de 8gb ram ook aan de magere kant was; gelijk besloten deze ook te vervangen voor 16gb. En met oog op de toekomst heb ik hier voor een setje van 3200mhz gekozen (aangezien dit setje op moment van aanschaf bijna net zo duur was als een setje van 2400mhz en ik mogelijk dus wil switchen naar ryzen).

Wat mag het systeem gaan kosten?
5 a 600 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit is mijn huidige setup (incl monitor):
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-6400 Boxed€ 190,70€ 190,70
1MoederbordenMSI H110M ECO€ 58,-€ 58,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1050 TI 4G OC€ 192,-€ 192,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 1TB€ 37,44€ 37,44
1BehuizingenSharkoon VG4-W Rood€ 33,57€ 33,57
1MonitorenSamsung S24D340H Zwart€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 96,15€ 96,15
1VoedingenCorsair VS550€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 860 QVO 1TB€ 105,-€ 105,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 712,86

Hieronder de componenten die ik voor de nieuwe pc in gedachte heb.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 127,50€ 127,50
1MoederbordenASRock Fatal1ty B450 Gaming K4€ 88,-€ 88,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 OC 6G€ 234,99€ 234,99
1BehuizingenCooler Master MasterBox MB511 RGB€ 61,-€ 61,-
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 67,23€ 67,23
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 578,72

Bij alle componenten heb ik wel vragen die ik graag beantwoord zou zien (buiten de vraag of deze combinatie compatible is?)

CPU:Deze was afgelopen week nog 110 euro, nu is de goedkoopste zo ongeveer 130, voor 15 euro meer heb je dus de ryzen 5 2600x. Is het aan te bevelen om deze 15 euro extra uit te geven of...?

MOBO:Ik hoor veel verschillende verhalen over verschillende moederborden, ik heb ook gekeken naar de volgende: pricewatch: ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4. Wat adviseren jullie?

GPU:Tja, in eerste instantie gekeken naar een RX 580, echter vraag ik mij af of dit voldoende is voor PUBG, de kaart van ASROCK is al wel voor circa 185 euro te verkrijgen, dit scheelt al weer ten opzichte van de 250+ die de 1660's kosten, graag jullie advies? Is de rx580 voor de komende 3-4 toereikend of kan ik beter voor een wat nieuwere line-up gaan zoals de 1660's...?

Bezhuizing:Aangezien ik een leek ben in het bouwen van mijn eigen pc wil ik graag een behuizing die makkelijk toegankelijk is, maar ook een goede hoeveelheid fans meegeleverd krijgt. Hier zijn dat er als het goed is 4, dus dat lijkt mij voldoende?

PSU:Het liefste zou ik zo min mogelijk uitgeven en de huidige PSU mee willen nemen, als ik echter naar de reacties kijk bij de gemiddelde posts wordt dat vaak afgeraden, vandaar ook dat ik deze PSU heb gekozen naar aanleiding van een aantal eerder gelezen posts.

Randapparatuur zoals toetsenbord, muis, headset en beeldscherm gaan dus mee vanuit mijn huidige setup.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie hierboven.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee (zie hierboven, graag advies).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou graag een build hebben die dus in de toekomst nog upgradebaar is (in tegenstelling tot mijn huidige moederbord en CPU combi). En zou met de eventuele nieuwbouw graag een jaar of 3-4 vooruit willen.

Ga je overklokken?
Is in eerste instantie niet de planning.

Wat verwacht je van ons?[i]
Een vraag waar ik ook nog mee zit heeft te maken met de software. Mijn huidige PC is dus geassembleerd door Azerty, zij hebben ook windows voor mij geïnstalleerd. Ik vraag mij echter af of het switchen van CPU nog voor problemen kan zorgen met mijn besturingssysteem. Moet ik namelijk windows dan weer opnieuw installeren? Of hoe gaat dit in zijn werk als ik mijn huidige SSD gebruik waar windows al geïnstalleerd is? Er zijn honderden filmpjes te vinden over het assembleren van de hardware, maar ik kan er geen één vinden die iets zegt over het besturingssysteem bij eventuele upgrades. Als iemand mij hier wat meer duidelijkheid over zou kunnen geven, graag.

P.s. Mochten er verder nog opmerkingen dan wel onduidelijkheden zijn dan hoor ik die graag!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2019 13:18 ]

Alle reacties

• bayatsog
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-08 14:38
Wat betreft besturingssysteem is het afhankelijk van de type licentie die je hebt.
Bij een OEM licentie kan je bij een grote impact verandering, zoals mobo en cpu veranderen, je licentie niet meenemen naar je vernieuwde systeem.
Bij een RETAIL licentie kan je het gewoon overzetten.

Verwijderd

Topicstarter
bayatsog schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:58:
Wat betreft besturingssysteem is het afhankelijk van de type licentie die je hebt.
Bij een OEM licentie kan je bij een grote impact verandering, zoals mobo en cpu veranderen, je licentie niet meenemen naar je vernieuwde systeem.
Bij een RETAIL licentie kan je het gewoon overzetten.
Maar in beide gevallen zal ik opnieuw windows moeten installeren of...?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:13:
[...]

Maar in beide gevallen zal ik opnieuw windows moeten installeren of...?
Ik geef doorgaans het advies af om bij grote changes gewoon een clean-install te doen van windows ja.
Wat verder absoluut niet wil zeggen dat Windows niet gaat booten als je gewoon je bestaande HDD in het nieuwe syteem zet.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:49:
[...]

Ik geef doorgaans het advies af om bij grote changes gewoon een clean-install te doen van windows ja.
Wat verder absoluut niet wil zeggen dat Windows niet gaat booten als je gewoon je bestaande HDD in het nieuwe syteem zet.
Oke bedankt voor je reactie, zijn er verder nog dingen die jullie opvallen of dat volgens jullie anders kan/moet?

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-11 17:35
Ik zou een gold voeding pakken, is vrijwel even duur. (bv pricewatch: Corsair TX550M V2

En je case ziet er misschien nogal leeg uit met een micro-atx bord erin. Zou dan eerder voor die asrock fatality gaan. Check ook even of je een fan-splitter nodig hebt met al die fans. Die fatality heeft bv 3 headers en de case komt met 4 fans.

Verder nette upgrade.

Verwijderd

Topicstarter
DanDGT schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:12:
Ik zou een gold voeding pakken, is vrijwel even duur. (bv pricewatch: Corsair TX550M V2

En je case ziet er misschien nogal leeg uit met een micro-atx bord erin. Zou dan eerder voor die asrock fatality gaan. Check ook even of je een fan-splitter nodig hebt met al die fans. Die fatality heeft bv 3 headers en de case komt met 4 fans.

Verder nette upgrade.
Bedankt voor je toevoegingen; ik heb mijn beginpost ook aangepast met deze wijzigingen (zowel mobo als psu)

Als er verder nog op of aanmerkingen zijn hoor ik die graag! (ook van anderen).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2019 13:20 ]

Pagina: 1