Windows opnieuw installeren op een zakelijke laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauricepwnd
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-03 15:38
Mijn vraag:

Mijn vorige werkgever heeft aangegeven dat ik mijn laptop mocht houden. Nu heb ik daar altijd een Linux distro’s (Ubuntu) op gedraaid aangezien ik hier mijn werk het beste op kon doen.

Nu wil ik de laptop weer wife proof maken door er Windows pro 10 versie op te zetten. Mijn vraag naar jullie toe is: Hoe installeer ik Windows op mijn laptop zonder dat deze nog enige link heeft naar mijn werkgever?

Hiermee bedoel ik dat ik NIET de Windows code uit de bios wil gebruiken voor de het installeren van Windows. Verder wil ook niet dat er een mogelijkheid bestaat dat er externe toegang mogelijk is voor een beheerder die de boel op afstand kan wissen. Bij collega’s die Windows (die wel door de werkgever was geïnstalleerd) draaiden was dit namelijk mogelijk bij diefstal.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Ik gebruik een lenovo thinkpad t580
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Nog niks, ik wacht eerst jullie antwoorden af.
...

Beste antwoord (via mauricepwnd op 25-07-2019 17:35)

• barfieldmv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-06 20:25
De laptop met serie nummer is door de vorige werkgever gekocht en staat ook zo in verschillende systemen. Verder heeft je vorige werkgever je deze laptop geschonken, ook die link kan je niet 'verwijderen'.

Als je de hardware niet vertrouwt (bios,firmware) is het lastig om verder te gaan, maar in de regel is dat niet aangepast bij gebruikershardware. De Windows licentie zoals in de Bios hoort bij de laptop, niet bij je oude werkgever (zover ik weet) en zou je dus best kunnen gebruiken.

Door vanaf een betrouwbaar installatie media (usb-stick met versie download bij Microsoft vandaan) kan je een schone windows installatie doen met eigen serial. Deze windows installatie is fabriek af veilig en zou niet door oude werkgever toegankelijk moeten zijn zonder dat deze rare fratsen heeft uitgehaald.

De beste oplossing voor de vertrouwenskwestie is een ondertekend document waarop de oude werkgever aangeeft dat de laptop kado gedaan is, dan kan niemand daar aan twijfelen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Is hebt niet zo dat als je tijdens installatie geen product key ingeeft deze de oude BIOS key gaat gebruiken ? Volgens mij kan je zelfs nog achteraf bij je update en beveiliging menu je product key wijzigen ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• barfieldmv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-06 20:25
De laptop met serie nummer is door de vorige werkgever gekocht en staat ook zo in verschillende systemen. Verder heeft je vorige werkgever je deze laptop geschonken, ook die link kan je niet 'verwijderen'.

Als je de hardware niet vertrouwt (bios,firmware) is het lastig om verder te gaan, maar in de regel is dat niet aangepast bij gebruikershardware. De Windows licentie zoals in de Bios hoort bij de laptop, niet bij je oude werkgever (zover ik weet) en zou je dus best kunnen gebruiken.

Door vanaf een betrouwbaar installatie media (usb-stick met versie download bij Microsoft vandaan) kan je een schone windows installatie doen met eigen serial. Deze windows installatie is fabriek af veilig en zou niet door oude werkgever toegankelijk moeten zijn zonder dat deze rare fratsen heeft uitgehaald.

De beste oplossing voor de vertrouwenskwestie is een ondertekend document waarop de oude werkgever aangeeft dat de laptop kado gedaan is, dan kan niemand daar aan twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1994
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-07 11:09
Als je een clean-install van Windows uitvoert, is elke koppeling met je werkgever verwijderd in de zin van toegang voor je werkgever.

Ook licentie-technisch zal het niks uitmaken dat je de 'ingebakken' licentie gebruikt. Deze zit gekoppeld aan de laptop en de meeste bedrijven gebruiken sowieso custom images met een corporate licentie.

Je kunt altijd, mocht je dat willen, je licentie in Windows wijzigen ná installatie. Ga hiervoor naar instellingen>bijwerken en beveiliging>activering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauricepwnd
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-03 15:38
Bedankt voor de tips. Zoals ik het nu lees zie ik verder geen problemen. Mijn grooste zorg was dat een onwetende beheerder ineens mijn laptop op afstand kom verwijderden.