Zonnepanelen met hoofdzekering van 10 amp plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albel
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 18-02-2024
Wij verblijven jaarlijks 7 maanden in ons huisje op een vakantiepark. De hoofdzekering is slechts 10 ampere. Is het hier mogelijk van zonnepanelen te plaatsen en, zo ja, hoeveel dan wel. Ik neem aan dat de kosten waarschijnlijk niet gaan opwegen tegen de opbrengst maar wat is de minimale vereiste aan amp. nodig om dit toch enigszins in evenwicht te brengen.
Alvast bedankt voor uw antwoord.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:55

DjVe

Hatsaflats!

Simpel rekensommetje: 10A = 2300W, dus theoretisch zou een systeem op basis van een 2200W omvormer moeten werken (dus rond de 8 panelen. Echter ga je dan wel je aansluiting maximaal gebruiken en ik weet niet hoe de elektra voorziening op het park geregeld is. Hoe ziet je meterkast er verder uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
Eigenlijk zou je een systeem moeten hebben dat je teruglevering limiteert. Maximale teruglevering mag nooit hoger zijn dan 10A, maar als er verbruikers aanstaan mag je meer opwekken.

Ik neem aan dat je gedurende de zomerperiode in het huisje verblijft?

Hoe wordt je elektriciteitsgebruik be/verrekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:30
SMA lijkt dat te kunnen. Van andere merken weet ik het niet:
https://www.sma-benelux.c...he-vermogensregeling.html

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
Alleen al de statische beperking is voor een belangrijk deel voldoende. Is er sprake van langdurige afwezigheid, dan zet je de beperking op 10A en lever je maximaal 10A terug (2300W), die je vervolgens verkoopt aan de energiemaatschappij / vakantiepark.

Ben je zelf aanwezig en is er een (hoger) gebruik van stroom gedurende de dag, dan zou je voor een hogere opwek kunnen gaan, waardoor je direct je opgewekte energie gebruikt, maar ook stroom terug levert.

Qua kostenplaatje hangt het een en ander af van wat de afspraken over stroomgebruik/teruglevering van energie zijn en welke prijs je daarvoor betaald. Betaal je een vaste prijs voor de 10A aansluiting en is alle gebruikte energie inclusief, dan heeft het plaatsen van zonnepanelen weinig effect. Betaal je een prijs per kWh en krijg je een vergoeding per teruggeleverde kWh, dan kun je daar een businesscase van maken.

De installatie kost mij X, de bespaarde energie scheelt Y, de teruggeleverde energie levert Z op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
Eerlijk gezegd lijkt me dat nogal overkill, hoewel het technisch idd wel een mooie oplossing is. Bovendien, werkt dat waarschijnlijk alleen in combinatie met een slimme meter, en ik betwijfel of TS die heeft in het vakantiehuisje?

Maar je bereikt ongeveer het zelfde door gewoon een kleinere (>2300W) omvormer te gebruiken. Wat een stuk goedkoper is. En tenzij het eigen verbruik tijdens zonuren erg hoog is (bijv. als er de hele dag een airco aan staat) zal het in de opbrengst weinig schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:30
mcDavid schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:40:
[...]

Eerlijk gezegd lijkt me dat nogal overkill, hoewel het technisch idd wel een mooie oplossing is.
Volgens mij zit het ook op de goedkopere SMA modellen, dus ben eigenlijk wel benieuwd wat het kost. Ook voor normale huiseigenaren kan het best handig zijn.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:16
Je hebt in dat huisje een gewone aparte ferraris meter? Hoe gaat het dan als je teveel terug levert? Ik neem aan dat je geen aansluiting hebt van een energie leverancier, maar betaald aan het park.

Mag je uberhaupt panelen plaatsen?

Ik kan me voorstellen dat als je onder het maximum blijft je voldoende opwek hebt.
Zo niet kun je misschien uitbreiden met extra panelen op een aparte omvormer, die schakel je dan (automatisch) in op het moment dat je voldoende verbruik hebt.

Flink onder dimensioneren is misschien nog wel het handigst, je topt dan een groot gedeelte van de dag af, en hebt een langere tijd maximale opbrengst.

Kun je naast de 10A hoofdzekering er nog 1 van 10A zetten, want anders is je installatie niet veilig meer. Als je zonnepanelen maximum produceren kun je 20A uit een stopcontact trekken.

[ Voor 25% gewijzigd door DjAntoon op 25-07-2019 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:24
@Albel
vakantie huisje met 10A, daar kun je gewoon 10A op terug leveren.
dan kom je uit op een 2300W (of 2000W) omvormer uit.
aangezien dit waarschijnlijk een TL omvormer is, kun je daar dan weer 12x320Wp aan hangen.
(iets onder dimensioneren, het kan goed. wees daar niet te bang voor.)
dit is geen probleem en kan gewoon als je de plek hebt.

er is alleen wel 1 maar.
grote kans dat er 3x80A op het vakantie park binnen komt.
hier worden dan geen 3x(80/10)=24 huizen op aangesloten.
vaak zie je dat er dan meer huizen worden aangesloten, een factor van 1,6 word dan veel gebruikt.
dus ongeveer 38 huizen die voor zien worden van 10A.
gewoon omdat toch niet elk huis de max 10A tegelijk gebruikt.
(dit is natuurlijk een flink stuk kosten besparing waarvoor dat gedaan word.)
het is maar een voorbeeldje van hoe het mischien is bij je terrein, dit kan anders zijn, nog veel meer van dit soort mogenlijkheden, dus check wat er is aangelegd.
voor de veiligheid zou je dus dan die factor 1,6 ook beter maar moeten toepassen, en dan zit je op 6,25A of 1500W.
dit moet je uitzoeken hoe het precies zit in jouw situatie.
(je kunt gerust 10A invoeren als je denkt dat er nooit iedereen ook 10A gaat invoeren.
denk je dat het wel gaat gebeuren dan beter 6,25A)

en dan kom je ook nog uit op afrekenen. :?
wat voor meter heb je?
en wat voor meter heeft de kamp baas. (soms noem ik die ook wel kamp beul, lol.)
en kan die het wel afrekenen?
dit moet je wel uit zoeken (en kan lastig worden, als particulier in een normaal huis heb je rechten en plichten.
net zo als een leverancier, maar vakantie park, dan kan het allemaal anders zijn.
een vakantie park dat een 3x80A afneemt betaald veel vast recht kosten, maar erg weinig geld per kWh omdat ze daar veel van kopen.
het kan zijn dat ze gewoon geld verdienen aan de kWh's die ze aan jouw verkopen, en dan zijn ze niet blij met zonnepanelen.)

dus zoals @Basement hier onder ook zegt, kan het wel op het kamp.
kan het kamp zelf dit wel aan. (administratief.) :?

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 25-07-2019 11:54 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-04 10:47
Voordat iedereen nog meer gaat speculeren. Zou ik eerst eens nagaan of je wel panelen mag leggen en aansluiten op de huidige elektrische intrastructuur van het vakantiepark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-04 10:47
migjes schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:44:
@Albel
vakantie huisje met 10A, daar kun je gewoon 10A op terug leveren.
dan kom je uit op een 2300W (of 2000W) omvormer uit.
aangezien dit waarschijnlijk een TL omvormer is, kun je daar dan weer 12x320Wp aan hangen.
(iets onder dimensioneren, het kan goed. wees daar niet te bang voor.)
dit is geen probleem en kan gewoon als je de plek hebt.

er is alleen wel 1 maar.
grote kans dat er 3x80A op het vakantie park binnen komt.
hier worden dan geen 3x(80/10)=24 huizen op aangesloten.
vaak zie je dat er dan meer huizen worden aangesloten, een factor van 1,6 word dan veel gebruikt.
dus ongeveer 38 huizen die voor zien worden van 10A.
gewoon omdat toch niet elk huis de max 10A tegelijk gebruikt.
(dit is natuurlijk een flink stuk kosten besparing waarvoor dat gedaan word.)
het is maar een voorbeeldje van hoe het mischien is bij je terrein, dit kan anders zijn, nog veel meer van dit soort mogenlijkheden, dus check wat er is aangelegd.
voor de veiligheid zou je dus dan die factor 1,6 ook beter maar moeten toepassen, en dan zit je op 6,25A of 1500W.
dit moet je uitzoeken hoe het precies zit in jouw situatie.
(je kunt gerust 10A invoeren als je denkt dat er nooit iedereen ook 10A gaat invoeren.
denk je dat het wel gaat gebeuren dan beter 6,25A)

en dan kom je ook nog uit op afrekenen. :?
wat voor meter heb je?
en wat voor meter heeft de kamp baas. (soms noem ik die ook wel kamp beul, lol.)
en kan die het wel afrekenen?
dit moet je wel uit zoeken (en kan lastig worden, als particulier in een normaal huis heb je rechten en plichten.
net zo als een leverancier, maar vakantie park, dan kan het allemaal anders zijn.
een vakantie park dat een 3x80A afneemt betaald veel vast recht kosten, maar erg weinig geld per kWh omdat ze daar veel van kopen.
het kan zijn dat ze gewoon geld verdienen aan de kWh's die ze aan jouw verkopen, en dan zijn ze niet blij met zonnepanelen.)

dus zoals @Basement hier onder ook zegt, kan het wel op het kamp.
kan het kamp zelf dit wel aan. (administratief.) :?
En niet eens zozeer administratief, maar is de infrastructuur ( bekabeling en (onder) verdelers) wel geschikt. Het is natuurlijk wel een ander verhaal als je eigen aansluiting thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:24
@Basement
de infra structuur is ook een punt, maar dat geeft minder snel een probleem.
met een beetje geluk kan dat opgelost worden.
(en dan is het alleen maar wat voor meter hebben ze in gebruik en kunnen die het registreren.
mischien is het maar 6,25A of mischien 10A, maar verder kan het eigenlijk bijna altijd wel.
kun je gebruiken dan kun je ook leveren. ;) )

maar administratief, dat is een gevaarlijk punt. ;)
neem het voorbeeld van 38 huizen op een 3x80A.
stel elk huis gebruikt 1000kWh per jaar.
dan betaal je erg veel geld voor de aansluiting, maar doordat je ruim over 38000kWh heen gaat.
dan betaal je weer erg weinig EB over die kWh's.
boven de 10.000kWh halveert die prijs al.
dus een grote kans dat het kamp gewoon geld verdiend op de kWh prijs om dan de hoge prijs van de aansluiting te kunnen bekostigen.
en dan is het niet tof salderen voor het kamp zelf.

zie:
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110

[ Voor 16% gewijzigd door migjes op 25-07-2019 12:16 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1