Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no_way_today
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 07:36
In mijn huis heb i 2 ubiquity ac-points (lite en LR). 5.10.24 controller (online versie), maar wil de snelheden voor het gast account verlagen, de tijdsduur van het account kan ik wel instellen. Nu op 15 min. dit voorkomt al dat bezoekers films gaan binnentrekken op mijn i.p. adres en dat de andere gebruikers stagneren in hun snelheden.

Klopt het dat ik dit alleen via een gastaccount kan doen? Of is het beter om een tweede wifinaam op te zetten?

Want het enige dat ik wil is snelheden beperken van gebruikers.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:05

lier

MikroTik nerd

Snelheid bepaal je met User Groups.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-09 16:46
Afbeeldingslocatie: https://share.pilovali.nl/1k00MT3b.png
Het kan via user groups, maar makkelijkste is om gewoon een aparte SSID op te zetten voor gasten, je kan dan guest policy's toepassen.

Je kan dan zoiets doen:
Afbeeldingslocatie: https://share.pilovali.nl/7cc8HT8b.png
Gast op een aparte VLAN, zodat het niet op je eigen privé netwerk komt, guest policy's aan en een user group toewijzen voor gasten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:54

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Let dan met gebruik van user groups wel op dat de ingestelde snelheid per user is en niet het totaal van alle users ;)

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:05

lier

MikroTik nerd

Pilovali schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 09:40:
Het kan via user groups, maar makkelijkste is om gewoon een aparte SSID op te zetten voor gasten, je kan dan guest policy's toepassen.
no_way_today schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:04:
In mijn huis heb i 2 ubiquity ac-points (lite en LR). 5.10.24 controller (online versie), maar wil de snelheden voor het gast account verlagen, de tijdsduur van het account kan ik wel instellen.
Snelheid kan alleen via usergroups...
darkrain schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 09:57:
Let dan met gebruik van user groups wel op dat de ingestelde snelheid per user is en niet het totaal van alle users ;)
Zou een mooie manier zijn om je netwerksnelheid te upgraden :P

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no_way_today
Allen dank! Vanavond eens kijken of het mij lukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no_way_today
Wat is overigens een prima snelheid voor mensen die hun whatsapp e.d. will gebruiken (zonder mega video's willen versturen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:54

darkrain

Moderator Discord

Geniet

no_way_today schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 16:30:
Wat is overigens een prima snelheid voor mensen die hun whatsapp e.d. will gebruiken (zonder mega video's willen versturen)
Mijn instellingen beperken alleen download op 10mbps per user. Upload heb ik onbeperkt omdat ik daar minder last van heb normaal gesproken...

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
no_way_today schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 16:30:
Uit ervaring weet ik dat 64 kbps genoeg is voor WhatsApp puur tekst.
Ik heb elke device gelimiteerd op 8/2 Mbps (genoeg voor YouTube 1080p met de hedendaagse compressie methodes) en totaal 20/5 Mbps. Er wordt dus nooit meer dan 20/5 Mbps gesnoept van mijn verbinding.

Het ligt er een beetje aan hoe snel je verbinding is en wat je wilt dat gasten kunnen.
Als je maar een trage 10 Mbps DSL verbinding hebt, ga je niet elke gast 8 Mbps geven, dan is je pijp zo dicht. Dan kun je beter bijvoorbeeld 2 Mbps geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no_way_today
glasvezel hier, dus indien nodig kan ik dit ophogen.
Net zitten rommelen, 2e wifinetwerk gemaakt + usergroups. Alleen kan je niet tussen die twee wisselen als je al bij het hoofdnetwerk bent geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
no_way_today schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 21:43:
glasvezel hier, dus indien nodig kan ik dit ophogen.
Net zitten rommelen, 2e wifinetwerk gemaakt + usergroups. Alleen kan je niet tussen die twee wisselen als je al bij het hoofdnetwerk bent geweest.
Hoe bedoel je?
Pagina: 1