Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Warmtepomp + Warmtepompboiler in een jaren 80 woning

Pagina: 1
Acties:

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-09 20:36
Ik zie vaak aanraders om de volgende producten aan te schaffen:

Warmtepomp: € 1.900,- subsidie, dus nettto bedrag € 750,-
https://www.immotecshop24...W-CZ-TAW1-Interface-Paket

Warmtepomp boiler: € 1200,- subsidie, dus netto bedrag € 300,-
https://www.esanico.be/nl...-v4-warmtepompboiler.html

Mijn woning is van het jaar 1985. Reeds zijn wij voorzien van inductiekoken en hebben wij vloerverwarming. Radiatoren, nog van de bouw worden weinig gebruikt. We willen graag overstappen van gas verwarming naar electrische verwarming. We hebben sinds 2 maanden 3720 wp zonnepanelen op oost en west liggen. Ik zou dit nog uit kunnen uitbreiden door 2 of 3 panelen op de schuur richting het zuiden te leggen.

Echter zijn wij hier toch huiverig, om de volgende redenen:
- We verbruiken +/- 760 m3 gas per jaar. Daarnaast stappen we ieder jaar over via gaslicht.com. Even een snel rekensommetje: Gastkosten per jaar: +/- € 720- (incl. vaste leveringskosten) minus 240,- bonus = 480,- per jaar. Dit is laag, waardoor de terugverdientijd van de installatie hoger zal zijn. Echter is de huidige CV installatie van 2004 en kan ieder moment aan vervanging toe zijn.

-Kan de warmtepomp (5 kW) mijn woning wel voldoende verwarmen in de koudste dagen? De woning heeft vloerisolatie d.m.v. een halve meter piepschuim. Daarnaast is er spouwisolatie en dubbel glas (uit de bouw). Ook het dak is bij de bouw geisoleerd. Echter is er op zolder bij de dakkapellen niet, of nauwelijks isolatie. Dit wil ik pas gaan doen zodra de dakkapellen over een paar jaar worden vervangen.

- Er is alleen plek voor de warmtepomp in de tuin. lk zal daarom een ZPE slang door de tuin (13 meter), door de woning naar de zolder van de woning moeten trekken. Daarnaast is nog maar de vraag of de warmtepompboiler op zolder geplaatst kan worden. Ik kan nergens terug vinden hoe hoog dit apparaat is.

- Dit alles ga ik niet zelf kunnen aansluiten. Wat zijn de meerkosten van het laten aansluiten? En welke installateur is bereid om dit aan te sluiten als ik zelf de materialen heb aangeschaft?

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:37

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

In dit topic vind je meer over de Atlantic wpboilers, handleiding met afmetingen enz.
Je hebt al vast een van de voordeligste leveranciers gevonden :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

In principe moet het wel te doen zijn qua warmtevraag. Hoeveel sww verbruik je? Als ruimte een issue is kun je ook altijd nog gaan voor een doorstroomverwarmer.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:42
Chris499 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 07:44:
(…)
Gastkosten per jaar: +/- € 720- (incl. vaste leveringskosten) minus 240,- bonus = 480,- per jaar.
(…)
De € 240 bonus is voor gas + electra. Als je alleen electra afneemt, krijg je over het algemeen een halve bonus. Ik zou daarom €120 bonus rekenen. Dus gaskosten worden dan €600 per jaar.

Heb je een onderhoudscontract voor de gasketel? Kost ook iets van €100 per jaar. Onderhoud aan de WP is veel minder.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• Chris499
Erasmo schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 17:30:
In principe moet het wel te doen zijn qua warmtevraag. Hoeveel sww verbruik je? Als ruimte een issue is kun je ook altijd nog gaan voor een doorstroomverwarmer.
@Erasmo Erasm

Sww verbuik is naar schatting nu 200 liter per dag. Zal in de toekomst wel naar 300 liter stijgen als de kinderen groter worden. CV aanvoer temperatuur voor de vloerverwarming hebben wij altijd op 55 graden staan. Ik heb de specificaties die Speedy-Andre doorgaf bekeken. Het boiler vat is iets hoger dan 160 cm. Dat moet wel lukken.

Grote vraag is nu of wij de CV ketel dan de deur uit zouden kunnen doen. En kent iemand een installateur voor deze apparatuur?

• Chris499
jaari schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 17:44:
[...]

De € 240 bonus is voor gas + electra. Als je alleen electra afneemt, krijg je over het algemeen een halve bonus. Ik zou daarom €120 bonus rekenen. Dus gaskosten worden dan €600 per jaar.

Heb je een onderhoudscontract voor de gasketel? Kost ook iets van €100 per jaar. Onderhoud aan de WP is veel minder.
@jaari

Wat jij bovenstaand zegt dacht ik eerst ook. Na al jaren gebruik te maken van het overstappen ben ik er achter gekomen dat het anders ligt. De bonus is namelijk gekoppeld aan het gas verbruik en niet aan het elektriciteit vebruik. Ook al schets de energieleverancier op de eindafrekening dat dit wel zo is.

Bij gasenlicht.com invoeren:
Elektriciteit verbruik: 2500 kWh
Elektriciteit teruglevering: 3000 kWh
Gasverbruik: 2000 m3

Als je nu opnieuw de gegevens invoert, maar dan zonder teruiglevering, dan zul je zien dat er dezelfde bonus wordt uitgekeerd.

Ook al is mijn gasverbruik maar 750 m3 op jaarbasis, de leverancier heeft mij tot nu toe al die jaren de bonus gegeven op basis van mijn contract. Bij 2000 m3 kijk je de hoogst mogelijke bonus.

Onderhoudscontract voor de CV ketel heb ik niet, een vriend van mij onderhoud deze :).

Dit alles maakt het voor mij moeilijker om de keuze te maken voor een WP + boiler vat, of een nieuwe CV ketel op gas aan te schaffen. Niet alleen de kosten van het aanschaffen van de WP + boiler vat is een investering. Ik zal ook extra panelen moeten aanschaffen. Ik ka nog maar 2 of 3 panelen plaatsen, waardoor ik waarschijnlijk te weinig opwek en mijn elektriciteitkosten omhoog gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Chris499 op 08-08-2019 22:42 ]

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:42
Chris499 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 20:57:
[...]

@jaari

Wat jij bovenstaand zegt dacht ik eerst ook. Na al jaren gebruik te maken van het overstappen ben ik er achter tekomen dat het anders ligt. De bonus is namelijk gekoppeld aan het gas verbruik en niet aan het elektriciteit vebruik. Ook al schets de energieleverancier op de eindafrekening dat dit wel zo is.

Bij gasenlicht.com invoeren:
Elektriciteit verbruik: 2500 kWh
Elektriciteit teruglevering: 3000 kWh
Gasverbruik: 2000 m3

Als je nu opnieuw de gegevens invoert, maar dan zonder teruiglevering, dan zul je zien dat er dezelfde bonus wordt uitgekeerd.

Ook al is mijn gasverbruik maar 750 m3 op jaarbasis, de leverancier heeft mij tot nu toe al die jaren de bonus gegeven op basis van mijn contract. Bij 2000 m3 kijk je de hoogst mogelijke bonus.

Onderhoudscontract voor de CV ketel heb ik niet, een vriend van mij onderhoud deze :).

Dit alles maakt het voor mij moeilijker om de keuze te maken voor een WP + boiler vat, of een nieuwe CV ketel op gas aan te schaffen. Niet alleen de kosten van het aanschaffen van de WP + boiler vat is een investering. Ik zal ook extra panelen moeten aanschaffen. Ik ka nog maar 2 of 3 panelen plaatsen, waardoor ik waarschijnlijk te weinig opwek en mijn elektriciteitkosten omhoog gaan.
Als je op gaslicht.com het vakje "geen gasaansluiting" aanvinkt, zie je dat je bij diverse aanbieders weldegelijk een welkomstpremie krijgt. Maar het lijkt inderdaad minder dan de helft, en je krijgt die premie ook niet bij iedere maatschappij.
Een paar jaar geleden heb ik het beter uitgezocht, en toen was het wel de helft. Blijkbaar is de tactiek nu iets aangepast.
In de toekomst zal gas duurder worden en elektriciteit goedkoper maar om dat nu in een businesscase te gebruiken....
Blijft alleen het milieu over als argument.
@koevlaas2 kan misschien iets zeggen over installeren.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• timovd
  • Laatst online: 13:08

timovd

Voorsprong door techniek

Chris499 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 20:47:
[...]

@Erasmo Erasm

Sww verbuik is naar schatting nu 200 liter per dag. Zal in de toekomst wel naar 300 liter stijgen als de kinderen groter worden. CV aanvoer temperatuur voor de vloerverwarming hebben wij altijd op 55 graden staan. Ik heb de specificaties die Speedy-Andre doorgaf bekeken. Het boiler vat is iets hoger dan 160 cm. Dat moet wel lukken.
Ik mag hopen dat er een mengverdeler op de vloerverwarming zit en dat de vloer niet 55C wordt.
Mooi project om comfortabel te wonen zonder gas!

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Als de kinderen groter worden en dan op hun kamer er warm bij willen zitten is naar mijn gevoel 5 KW te weinig.
Komt nog bij dat de vloerverwarming te weinig vermogen kan afgeven (ontworpen voor cv ketels) en aangevuld moet worden met lage temperatuur radiatoren.
Doe het voor het milieu en niet voor je portemonnee.

De Panasonic T CAP serie heeft een hogere temperatuur en zou daarom op je bestaande VV en radiatoren aangesloten kunnen worden maar de kleinste is gelijk 9 KW wat weer te veel is vermits je een flinke buffervat kan plaatsen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik heb een vergelijkbaar huis uit "89 (zelfde specificaties, vvw, isolatie, glas) en warm dat makkelijk met een 7kW, meest van de tijd in de winter houd ik het gewoon warm met 3 a 3,5 kW aan verwarmingsvermogen.
Dus een 5kW moet dat zeker kunnen bij jou, al is jouw uitdaging de afstand omdat je hem in de tuin wilt, die leiding kan ook ergens anders aan je cv circuit hoor, dat hoeft niet boven bij de cv, die kan je overigens ook eerst laten zitten en nog even gas houden voor nood maar je moet bij de cv dan wel een bypass maken i.v.m de stroming/flow in je systeem.
Dan kan je kiezen tussen wp en cv. :)

Kwa geld eigenlijk een no-brainer toch? 1500,- aan aanschaf kosten waar je minimaal 400 mee bespaart, dus 4 jaar tvt voor alleen de aanschaf..... koopje! Vraag eens een l/w of w/w warmtepomp aan bij een installateur en kijk nog eens!

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Chris499 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 20:47:
[...]

@Erasmo Erasm

Grote vraag is nu of wij de CV ketel dan de deur uit zouden kunnen doen. En kent iemand een installateur voor deze apparatuur?
In principe ben je vrij flexibel. Wat ik hier heb gedaan is het buffervat van de warmtepomp als voorverwarmer gebruiken voor de doorstroom, die hoeft alleen het laatste zetje te doen.

@koevlaas2 heeft bij mij de boel geïnstalleerd en goed werk afgeleverd.

• Chris499
Dit klinkt allemaal wel erg interessant. Dank voor jullie input allemaal. Ik ga contact opnemen met Koevlaas2 of hij interresse heeft om dit project bij mij uit te voeren. Binnenkort komt er ook een NIBE installateur langs, maar ik begreep dat hij erg duur is. Dan moet je rekening houden met kosten boven de € 10.000,-.

De warmtepomp dient achter in de tuin te komen staan. Het buffervat op zolder waar nu de CV staat. Er moet dan een een 13 meter lange leiding van de warmtepomp door de tuin heen naar het huis. In het geval dat ik voor voorverwarming kies, is het niet mogelijk om de leiding direct op het circuit aan te sluiten. In dat geval zal er een extra leiding naar boven gelegd moeten worden naar het buffervat. Het buffervat kan dan op het huidige circuit worden aangesloten.

De investering is zoals Rol-Co aangeeft +/- € 1.500,- aanschaf + installatiekosten.
Terugverdientijd ongeveer 4 jaar (excl installatiekosten). Echter komen de elektriciteitskosten er ook nog bij. Hoeveel bedragen die bij een 5 kWh en een 7 kWh pomp + buffervat? Deze kosten wil ik uiteraard zoveel mogelijk afdekken met zonnepanelen, maar daarvoor zal ik er nog wat bij moeten leggen.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Chris499

Reken maar op 2000 tot 2500 kWh nodig als je er wat op let hoeveel hij loopt, simpele formule is gasverbruik x2.
Achter in de tuin en een mono zou ik nooit doen, een split wel.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 14:31
Gasverbruik 750m3 x 8kW / 1650 = 3,6kW WP (vuistregel gehanteerd hier op het forum)
Als je een 5kW WP neemt hebt en je denkt ongeveer 1800 uren vollast te draaien kom je op 9kW afgegeven vermogen. Bij een SPF (rendement) van 4,2 zou je op ongeveer 2150kW per jaar aan verbruik komen voor je WP. Als je een grotere WP neemt heb je ook minder uren vollast.
Het aantal uren vollast moet je echter zelf inschatten aan de hand van je transmissie/isolatie van je woning. Je kunt de tabel van warmtepomp-weetjes website gebruiken en je huis in een kolom inschalen.

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

• Chris499
Cable_boy schreef op zondag 28 juli 2019 @ 13:54:
Gasverbruik 750m3 x 8kW / 1650 = 3,6kW WP (vuistregel gehanteerd hier op het forum)
Als je een 5kW WP neemt hebt en je denkt ongeveer 1800 uren vollast te draaien kom je op 9kW afgegeven vermogen. Bij een SPF (rendement) van 4,2 zou je op ongeveer 2150kW per jaar aan verbruik komen voor je WP. Als je een grotere WP neemt heb je ook minder uren vollast.
Het aantal uren vollast moet je echter zelf inschatten aan de hand van je transmissie/isolatie van je woning. Je kunt de tabel van warmtepomp-weetjes website gebruiken en je huis in een kolom inschalen.
Goede informatie op die website die je doorgeeft.

Een 7 kWh warmte pomp heeft dus 2 voordelen t.o.v. een 5 kWh pomp:
Meer zekerheid dat in de koudste dagen van de winter het huis er warm bij zit.
De 7 kWh zal minder elektriciteit dan de 5 kWh verbruiken?

Nadeel is uiteraard dat de 7 kWh duurder in aanschaf is dan de 5 kWh.

• Chris499
Rol-Co schreef op zondag 28 juli 2019 @ 11:56:
@Chris499

Reken maar op 2000 tot 2500 kWh nodig als je er wat op let hoeveel hij loopt, simpele formule is gasverbruik x2.
Achter in de tuin en een mono zou ik nooit doen, een split wel.
Ik heb begrepen dat de Panasonic Monobloc best stil is. Daarom kan ik hem voor in de tuin plaatsen. Grote vraag is wel of die in de toekomst (na 10 jaar) ook stil blijft?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:19
Dat hoeft niet, soms levert een 7kW WP amper meer vermogen bij -7 buiten dan een 5kW model.
Het extra vermogen heb je dan alleen bij +7 buiten en warmer maar dan heb je er niks aan natuurlijk. Goed het vermogen bij -7 en -14 buiten bekijken dus. Een exact gekozen WP zal het minst verbruiken. Echter willen de meeste nog wat power overhebben voor het geval het ooit -25 wordt buiten. Hierdoor zijn veel WP iets oversized in de regel. De geluidsdruk zal weinig veranderen over de jaren. PS: als je iets toe wilt voegen gebruik de Wijzig/Edit knop in je laatste post.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Chris499
@Erasmo

Het uitzoeken van de juiste capaciteit warmtepomp is dus essentieel.
Je geeft aan dat je indien nodig bij verwarmt met het boilervat. Zorgt dat voor veel extra elektriciteit verbruik?

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Chris499 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 09:41:
@Erasmo

Het uitzoeken van de juiste capaciteit warmtepomp is dus essentieel.
Je geeft aan dat je indien nodig bij verwarmt met het boilervat. Zorgt dat voor veel extra elektriciteit verbruik?
Nee net andersom. Ik heb een buffervat voor voor de warmtepomp, en daarin een extra spiraal waar het warm water doorheen komt, daardoor wordt het al voorverwarmd naar 30-40 graden en hoeft de doorstroomverwarmer niet zo hard te werken. In de zomer staat de warmtepomp natuurlijk uit maar dan is het water wat richting doorstroomverwarmer gaat alsnog zo'n 20 graden. Het verbruik is per liter water wel wat hoger maar de installatie is wel veel compacter en goedkoper, en je hebt ook geen stilstandverliezen.

Ik kan het nu niet zo snel doorrekenen maar m'n onderbuikgevoel zegt dat het verschil gemiddeld een paar tientjes per jaar is.

• Chris499
Erasmo schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:09:
[...]

Nee net andersom. Ik heb een buffervat voor voor de warmtepomp, en daarin een extra spiraal waar het warm water doorheen komt, daardoor wordt het al voorverwarmd naar 30-40 graden en hoeft de doorstroomverwarmer niet zo hard te werken. In de zomer staat de warmtepomp natuurlijk uit maar dan is het water wat richting doorstroomverwarmer gaat alsnog zo'n 20 graden. Het verbruik is per liter water wel wat hoger maar de installatie is wel veel compacter en goedkoper, en je hebt ook geen stilstandverliezen.

Ik kan het nu niet zo snel doorrekenen maar m'n onderbuikgevoel zegt dat het verschil gemiddeld een paar tientjes per jaar is.
Heb jij een Panasonic Monobloc en Atlantic Explorer?
Bij mij zou het buffervat op zolder (daar heb ik plek) komen te staan en de Panasonic Monobloc buiten in de tuin. Weet niet of voorverwarmen met het buffervat dan mogelijk is. Lijkt mij dat het buffervat vlakbij de Panasonic moet staan als je wilt voorverwarmen?

Daarnaast twijfel ik of ik voor het 200, of voor 270 liter vat moet gaan. In de winter douche ik soms wel 150 liter in 1 keer, dat zou betekenen ehet 200 liter vat bijna leeg zou zijn. Ik begreep dat het toch wel een paar uur duurt voor het vat weer gevuld is. Welke capaciteit vat heb jij en wat zijn jouw ervaringen met de verwarmingstijd?

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik heb geen atlantic exporer, alleen een doorstroomverwarmer. Waar het buffervat in het systeem staat maakt dacht ik niet zoveel uit.

Ik heb het even uitgetekend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hRm0sQA992L4jBv4YF0mwJxj/full.png

• Chris499
Erasmo schreef op maandag 29 juli 2019 @ 18:16:
Ik heb geen atlantic exporer, alleen een doorstroomverwarmer. Waar het buffervat in het systeem staat maakt dacht ik niet zoveel uit.

Ik heb het even uitgetekend:

[Afbeelding]
Duidelijk. Welk buffervat en doorstromer heb jij en waar heb je die gekocht? Vraag me af wat voor voor en- of nadelen jouw systeem dan weer heeft t.o.v. de Atlantic Explorer.

[ Voor 13% gewijzigd door Chris499 op 29-07-2019 18:37 ]

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
In de handleiding van de V4 staat vermeld dat de totale opwarmtijd voor de 200 liter model bijna 8 uren bedraagt bij een lucht inblaas temperatuur van 7 graden... water inlaat temperatuur is helaas niet vermeld.
Water temperatuur in de boiler +/- 55 graden.

Download handleiding hier: https://www.atlantic-explorer.be/nl-downloads

Douchen met een 'regendouche'... dan is in 25 minuten de 200l boiler 'leeg' (of 50 minuten met een gewone douchekop)
Een 15000 Watt doorstromer kan zo'n 5.5 liter warm water per minuut leveren, een regendouche is al snel 10 liter per minuut...
Een groot buffervat voor warm water is de of een oplossing, bijvoorbeeld die van Hellmann: https://www.hellmann-behaelterbau.de/

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• timovd
  • Laatst online: 13:08

timovd

Voorsprong door techniek

Maar wie doucht er met >50C?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Chris499
@Speedy-Andre

Ik heb je forum introductie van de Atlantic Explorer helemaal doorgelezen.
Wat is jouw ervaring met het boilervat van 200 liter? Hoe lang kun je hier mee douchen en hoe lang duurt het voor het vat van leeg naar vol is opgewarmt?

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 13:37

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Chris499 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:46:
@Speedy-Andre

Ik heb je forum introductie van de Atlantic Explorer helemaal doorgelezen.
Wat is jouw ervaring met het boilervat van 200 liter? Hoe lang kun je hier mee douchen en hoe lang duurt het voor het vat van leeg naar vol is opgewarmt?
Ik krijg hem in mijn uppie niet koud, nou ja die ene keer dat ik een bad vul met 150l wel.
Gemiddeld kan je 3/4 van de 200l gebruiken voor hij te koud wordt, het warme water stijgt altijd en daarom zit het tappunt bovenin en de koude toevoer onder.
Daarbij meng je in de praktijk koud bij en kan je bij veel gebruik nog denken aan een douche wtw in de afvoer van de douche (of bad) die het koude water naar de kraan (of boiler) opwarmt.
Die 8 uur is alleen de 1e keer dat hij met koud water gevuld is, daarna is hij sneller warm.

Ik meet hoeveel warm water ik tap en een douche met 6l/min verbruikt in een kwartier 50l.
Dit zou ik 3x kunnen doen en gemiddeld is hij na 2 uur weer warm (ik heb 52 graden ingesteld).
Elke week gaat hij een keer naar 62 graden (legionella run).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

frisianstar schreef op maandag 29 juli 2019 @ 20:06:
In de handleiding van de V4 staat vermeld dat de totale opwarmtijd voor de 200 liter model bijna 8 uren bedraagt bij een lucht inblaas temperatuur van 7 graden... water inlaat temperatuur is helaas niet vermeld.
Water temperatuur in de boiler +/- 55 graden.

Download handleiding hier: https://www.atlantic-explorer.be/nl-downloads

Douchen met een 'regendouche'... dan is in 25 minuten de 200l boiler 'leeg' (of 50 minuten met een gewone douchekop)
Een 15000 Watt doorstromer kan zo'n 5.5 liter warm water per minuut leveren, een regendouche is al snel 10 liter per minuut...
Een groot buffervat voor warm water is de of een oplossing, bijvoorbeeld die van Hellmann: https://www.hellmann-behaelterbau.de/
Ik weet niet wat voor doorstroomverwarmer jij hebt maar die van mij doet 6,3 l/m op de 11kW stand en 7,7 l/m op de 13,5kW stand. Dan mengt de douche er ook nog koud water bij want douchen onder water van 50-60 graden is niet zo prettig.
Chris499 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 18:34:
[...]

Duidelijk. Welk buffervat en doorstromer heb jij en waar heb je die gekocht? Vraag me af wat voor voor en- of nadelen jouw systeem dan weer heeft t.o.v. de Atlantic Explorer.
Ik heb een Clage CEX, mijn buffervat type weet ik niet zo uit mijn hoofd maar het is een 150l met een sww spiraal, iedere ketel en kachelboer heeft die wel staan.

• Chris499
[b]Erasmo schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:14:[/b

[...]

Ik heb een Clage CEX, mijn buffervat type weet ik niet zo uit mijn hoofd maar het is een 150l met een sww spiraal, iedere ketel en kachelboer heeft die wel staan.
Die doorstromer zal bij mij helaas niet gaan lukken, ik heb maar een 1 fase (1x 35A) aansluiting in de meterkast.
Pagina: 1